Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Parkeringsbøter og skilting

NYTT TEMA
bigboss18
bigboss18Innlegg: 6
03.01.17 16:51

Heisann. Har en liten tvist med et p-selskap.

Saken er den at jeg har visstnok har hatt et kopiert p-bevis som jeg har brukt på en gjesteparkering over lengre tid. Dette har jeg ikke visst selv ettersom at den jeg besøker ville ha flere eksemplarer. Har nå fått et p-gebyr pga. Dette, men fra et annet p-selskap enn de som har skiltingen på stedet. Vet at det er et nytt p selskap som har tatt over/slått seg sammen med de gamle, men er det riktig å betale når et annet selskap har skilta på stedet? Har sagt jeg gjerne betaler om kravet kommer fra selskapet som har skiltingen på stedet. Dette likte de ikke så godt så de truet med å gå til sak. Hva bør jeg gjøre?

Jeg vet godt at jeg har et ugyldig bevis, men hva er jussen bak dette? Bør jeg betale eller risikere å måtte møte opp i forliksrådet?

(Innlegget ble redigert 03.01.17 16:52)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5039
05.01.17 08:23
bigboss18: Heisann. Har en liten tvist med et p-selskap.
Saken er den at jeg har visstnok har hatt et kopiert p-bevis som jeg har brukt på en gjesteparkering over lengre tid. Dette har jeg ikke visst selv ettersom at den jeg besøker ville ha flere eksemplarer. Har nå fått et p-gebyr pga. Dette, men fra et annet p-selskap enn de som har skiltingen på stedet. Vet at det er et nytt p selskap som har tatt over/slått seg sammen med de gamle, men er det riktig å betale når et annet selskap har skilta på stedet? Har sagt jeg gjerne betaler om kravet kommer fra selskapet som har skiltingen på stedet. Dette likte de ikke så godt så de truet med å gå til sak. Hva bør jeg gjøre?
Jeg vet godt at jeg har et ugyldig bevis, men hva er jussen bak dette? Bør jeg betale eller risikere å måtte møte opp i forliksrådet?

Det er eieren av parkeringsplassen som har adgang til å ta betalt for parkeringsovertredelser, og eventuelt de som har avtale med eieren om å gjøre dette på eierens vegne.

Et parkeringsselskap som ikke kan vise til avtale med eier har ingen større rett til å ilegge parkeringsgebyrer enn det du og jeg har.

Skiltingen på stedet er en form for legitimasjon, "X parkeringsselskap håndhever her". Annen legitimasjon kan også finnes, for eksempel avtalen med eier. Kan man ikke fremlegge noen som helst legitimasjon for at man har rett til å håndheve parkering på området vil man tape en sak.

For konkrete råd bør du oppsøke advokat.

Storvesiren
StorvesirenInnlegg: 4448
22.02.17 00:43
bigboss18: Har sagt jeg gjerne betaler om kravet kommer fra selskapet som har skiltingen på stedet.

Det spiller ingen rolle hvem som har satt opp skiltet. Parkeringsplassen er grunneiers eiendom, og de kan enten leie ut hele plassen, eller la et parkeringsselskap ta seg av driften. De kan bytte selskap hver eneste dag om de vil, du må betale til det selskapet som har avtale med grunneier.

Rart hvordan folk misforstår dette med rett og ulikt. Min eldste bror tolket engang en brosjyre som ikke opplyste om utenlandspriser for telefonsamtaler, og heller ikke henviste til prisliste, at dette måtte tolkes som at utenlandssamtaler var gratis......................
En gang i tiden endret Norol navn til Statoil, og senere ble detaljistleddet solgt, og nå heter detaljistleddet Circle K.  Hvis du skyldte Statoil detaljistledd penger, så må du fortsatt betale til den som eier gjelda di, selv om de nå heter Circle K.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg