Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Meddommer - hvordan slippe?

NYTT TEMA
Morra-DI-2
Morra-DI-2Innlegg: 4287
20.09.17 17:18

Jeg har blitt innkalt som meddommer. Jeg vil ikke være det. Allerede blitt innkalt til to saker, og jeg er plukket ut for 4 år.-..

Hvordan slippe unna?

(Innlegget ble redigert 20.09.17 17:20)

cochisedied
cochisediedInnlegg: 8877
23.09.17 04:01
Morra-DI-2: Hvordan slippe unna?

Du får ut å gjøre et eller annet galt - skaffe deg din egen dom...

Den som er idømt ubetinget fengsel i mer enn ett år, forvaring, tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg, er varig utelukket fra vervet som meddommer.

Den som er idømt ubetinget fengsel i inntil ett år er utelukket i 15 år, regnet fra når dommen ble rettskraftig.  

Den som er idømt betinget fengselsstraff, uansett straffens lengde er utelukket i 10 år, regnet fra når dommen ble rettskraftig.

Den som har fått bøtestraff for lovbrudd med en strafferamme på mer enn ett år medfører utelukkelse i 10 år. Dette regnes fra da boten ble vedtatt eller dommen ble rettskraftig. Forenklede forelegg omfattes ikke.  

Den som har fått betinget påtaleunnlatelse og domsutsettelse, dersom det straffbare forholdet har en strafferamme på mer enn ett år. Utelukkelsen gjelder i 10 år (domsutsettelse betyr at retten har avsagt dom på straffeskyld, men har unnlatt å idømme straff). 

Den som er idømt samfunnsstraff blir utelukket i 15 år. Tidspunktet regnes fra da dommen ble rettskraftig hvis den subsidiære fengselsstraffen er mindre enn ett år. De som er idømt en subsidiær fengselsstraff på mer enn ett år, er utelukket for alltid.

Av andre grunner er det nok vanskelig å bli fritatt - selvsagt bortsett fra sykdom.

Cochise-

(Innlegget ble redigert 23.09.17 04:02)

Garindan
GarindanInnlegg: 5582
23.09.17 05:09
Morra-DI-2: Hvordan slippe unna?

Bare prat masse dritt om muslimer på facebook og i kommentarfelt så ordner det seg nok. Trusler mot politikere i kommentarfelt burde vel også gjøre susen.

Morra-DI-2
23.09.17 18:12
cochisedied: Du får ut å gjøre et eller annet galt - skaffe deg din egen dom...
Den som er idømt ubetinget fengsel i mer enn ett år, forvaring, tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg, er varig utelukket fra vervet som meddommer.
Den som er idømt ubetinget fengsel i inntil ett år er utelukket i 15 år, regnet fra når dommen ble rettskraftig.

haha...

Ja, jeg vurderte det. Men nå har jeg ikke brutt loven så langt i mitt liv, så har jeg litt vanskeligheter med finne opp nok jævelskap til  å bli dømt til ubetinget fengsel. ...Så akkurat det å bli kriminell slo jeg liksom fra meg.

Hekkan.. For et mareritt.

(Innlegget ble redigert 23.09.17 18:21)

Morra-DI-2
23.09.17 18:17
Garindan: Bare prat masse dritt om muslimer på facebook og i kommentarfelt så ordner det seg nok. Trusler mot politikere i kommentarfelt burde vel også gjøre susen.

Hmm..

Ja, men da ser jo også folk i slekt og på jobben min det, så det har jeg ikke lyst til. Men jeg blir også fritatt om jeg skriver noe om saken i sosiale medier, sikkert om jeg skriver noe om de tiltalte også. Men det har jeg ikke samvittighet til å¨gjøre. ...

Men kan man si at man har dårlige nerver, og er utslitt...feks? Få en slags sykemelding på at man har nok med seg selv? ..Jeg har jo ikke lyst å bli registert som et psykiatrisk tilfelle-. jeg tenker på min privat helseforsikring...

Jeg må ringe dem på mandag og spørre. Dette har jeg slett ikke overskudd til.

(Innlegget ble redigert 23.09.17 18:19)

hillier
hillierInnlegg: 1668
23.09.17 18:19

Du er den første jeg hører om som ikke har blitt forespurt eller meldt seg selv til tjeneste som meddommer. Underlig. 

Morra-DI-2
23.09.17 18:20
hillier: Du er den første jeg hører om som ikke har blitt forespurt eller meldt seg selv til tjeneste som meddommer. Underlig.

Jeg tror kanskje jeg har gjort det. DVS svarte at jeg var interessert i mer informasjon i forbindelse med et annet verv jeg hadde. Det er mulig jeg skrev meg opp på en liste.... Men det er en del år siden.

Jeg trodde ikke at jeg hadde meldt meg, og egentlig hadde jeg glemt det helt av. Det er ikke slik at noen har ringt meg, eller sendt meg brev om jeg er interessert. Jeg fikk bare et brev om jeg var valgt ut.

(Innlegget ble redigert 23.09.17 18:31)

cochisedied
cochisediedInnlegg: 8877
23.09.17 21:13
Morra-DI-2: Jeg tror kanskje jeg har gjort det. DVS svarte at jeg var interessert i mer informasjon i forbindelse med et annet verv jeg hadde. Det er mulig jeg skrev meg opp på en liste.... Men det er en del år siden.

Jeg ble nominert av et politisk parti (som jeg vel å merke ikke var medlem av).  Vet ikke hvordan det er i dag, men den gang (på nittitallet) var det kommunestyre/bystyre som oppnevnte lekdommerne etter nettopp innstilling fra partiene.

Etter et par saker som faktisk var interessante å være med på, gjorde jeg selv en liten "feil" og ble dømt for det.  De fortsatte å innkalle meg til saker - selv etter gjentatte underretninger fra meg om situasjonen.  Tilslutt trengte det gjennom...

Moralen:  Er du først i dette systemet, slipper de deg ikke lett!

Dette er jo en plikt - samme som verneplikten, men atskillig vanskeligere å vri seg unna.  Men forsøk det - det kan jo hende du finner det interessant og verdt å gjøre.  Da er du med på å trygge rettssikkerheten - en ikke ubetydelig samfunnsoppgave.

Cochise-

Flacoloco
FlacolocoInnlegg: 832
23.09.17 23:44
Morra-DI-2: Jeg har blitt innkalt som meddommer. Jeg vil ikke være det.

Det er ikke noe som heter å ikke ville ! 

Derimot er det din fordømte borger-plikt å bidra til at rettsstatens krav oppfylles (etter beste evne): Lovbrytere (skattesnytere, seksual-overgripere, innbruddstyver, skapsprengere, gullsmed-ranere, landssvikere, rå-syklister, yrkes-sjåfører, drapsmenn), de skal alle dømmes av sine likemenn.

Om du måtte behøve faglig og kyndig veiledning for hvordan oppnå lik status, finner du det sikret og lett tilgjengelig over hele landet. I statens egne spesialist-sentre.

Lykke til ! Gjør nå din plikt da (ikke alt skal være bare gøy). Etterpå (om noen år) vil du føle deg glad, lettet og fri.

(Innlegget ble redigert 23.09.17 23:45)

kytec
kytecInnlegg: 28523
23.09.17 23:47
Morra-DI-2: Jeg har blitt innkalt som meddommer. Jeg vil ikke være det. Allerede blitt innkalt til to saker, og jeg er plukket ut for 4 år.-.. Hvordan slippe unna?

Bare si du kommer til å dømme skyldig uansett kva som skjer. 

Morra-DI-2
23.09.17 23:53
cochisedied: Moralen: Er du først i dette systemet, slipper de deg ikke lett!
Dette er jo en plikt - samme som verneplikten, men atskillig vanskeligere å vri seg unna. Men forsøk det - det kan jo hende du finner det interessant og verdt å gjøre. Da er du med på å trygge rettssikkerheten - en ikke ubetydelig samfunnsoppgave.

Det er sikkert interessant for noen,  men jeg kan ikke ta fri en uke av gangen (som I det ene tilfellet der jeg er kalt inn), uten at det går ut over forholdet til min arbeidsgiver. Jeg har en kontrakt som jeg for øyeblikket kjemper for å forlenge...

Nå vet jeg heller ikke hvor interessant disse sakene er for meg. Det er liksom ikke tema jeg ønsker å oppsøke. Jeg har rett slett ingen slags ønske å dykke ned i problemstillinger på slik kriminalitet. Økomomisk kriminalitet hadde kanskje vært litt interessant, men dette....

Jeg reagerer på at de bare har plukket meg ut, uten å kalle meg inn til en samtale. Uten å se om jeg er et fornuftig menneske. Om jeg faktisk ønker å være med på slikt, og hvilken grunn jeg måtte ha for å ønske noe slikt. Jeg synes det er frekt og uansvarlig.

Morra-DI-2
23.09.17 23:57
Flacoloco: Lykke til ! Gjør nå din plikt da (ikke alt skal være bare gøy). Etterpå (om noen år) vil du føle deg glad, lettet og fri.

Tviler ikke... :)

Fiffig
FiffigInnlegg: 427
24.09.17 00:02
Flacoloco: de skal alle dømmes av sine likemenn.

Hvis jeg skulle havne i klisteret så ville jeg ikke bli dømt av noen noldus "likemenn", jeg ville bli dømt av juridiske kyndige. Vi må få slutt på dette vaset med legdommere. Tror at altfor mange legdommere tar utenforliggende hensyn når de tar stilling i saker og ikke tar hensyn til fakta. 

Morra-DI-2
24.09.17 00:13
Fiffig: Hvis jeg skulle havne i klisteret så ville jeg ikke bli dømt av noen noldus "likemenn", jeg ville bli dømt av juridiske kyndige. Vi må få slutt på dette vaset med legdommere. Tror at altfor mange legdommere tar utenforliggende hensyn når de tar stilling i saker og ikke tar hensyn til fakta.

Jeg er enig.

Jeg vil jo tro at det ligger klare føring fra rettens side for hva som skal legges til grunn for en dom (?). Dette kunne kanskje folk med juridisk bakgrunn lettere ha vurdert enn meg.

Men jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. Jeg har aldri vært i retten før...

Morra-DI-2
24.09.17 00:29
kytec: Bare si du kommer til å dømme skyldig uansett kva som skjer.

Ja, jeg skal ringe dem og forklare situasjonen. Jeg har ikke tenkt å være meddommer hver måned framover. Det kan de glemme.

En ting er å bli innkalt til en sak i halvåret, men hvis det skal fortsette i dette tempoet, der det forsvinner en uke i måneden, så har jeg tenkt å sette meg på bakbeina.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5072
05.10.17 07:42
kytec: Bare si du kommer til å dømme skyldig uansett kva som skjer.

Du bør ikke råde noen til handlinger de risikerer straff (rettergangsstraff) for.

bennyen
bennyenInnlegg: 11740
30.11.17 14:28
Morra-DI-2: En ting er å bli innkalt til en sak i halvåret, men hvis det skal fortsette i dette tempoet, der det forsvinner en uke i måneden, så har jeg tenkt å sette meg på bakbeina.

Det blir ikke nødvendigvis i samme tempo, og jeg syntes  det var veldig spennende og lærerikt.

Måtte dessverre trekke meg, pga en kronisk lidelse, så  du må sende en søknad og få en legeuttalelse. Det er den eneste måten å slippe, men jeg synes du skal fortsette, det er faktisk en borgerplikt.

Morra-DI-2
02.12.17 15:27
Morra-DI-2: Jeg reagerer på at de bare har plukket meg ut, uten å kalle meg inn til en samtale. Uten å se om jeg er et fornuftig menneske. Om jeg faktisk ønker å være med på slikt, og hvilken grunn jeg måtte ha for å ønske noe slikt. Jeg synes det er frekt og uansvarlig.

Appropo;

Var de noen som så oppslaget i nyhetene der de hadde valgt ut en utviklingshemmet mann til å være meddommer?

Det forbauser meg ikke. Det er jo helt random hvordan man blir plukket ut. Ikke et intervju, ingenting i forkant. Man møter opp, og blir satt inn i en rettsak.

Jeg forstår ikke helt hvordan de tenker, men det virker utrolig ansvarsløst. Jeg regner med at dette er et steg i å avvikle hele ordningen, med menneskers liv og skjebne som innsats.

Klikk for å gå tilbake til toppen