Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Varsel om oppsigelse av leieforhold etter to måned

NYTT TEMA
JackNapier
JackNapierInnlegg: 1214
22.10.17 15:59

Jeg har en studiekamerat som inngikk et leieforhold på en sokkelleilighet i midten av august. Her om dagen ville utleier prate med ham og hadde funnet ut at de trengte plassen selv, så de måtte si opp kontrakten, altså to måneder ut i kontrakten.

Slik jeg har forstått det er minstetiden for en leiekontrakt i en sokkelleilighet 1 år, men jeg finner ikke det korrekte lovverket. Er det noen som kan utdype dette?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63371
22.10.17 16:01

Utleier har nok sitt på det tørre, siden han skal ta i bruk utleieobjektet selv. 

Ville vært en helt annen sak om han skulle leie ut til noen andre. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 1214
22.10.17 16:21

Etter to måneder? Som leietaker må man kunne forvente en viss forutsigbarhet. Det er ikke leietaker sin skyld at utleier ikke kan tenke to måneder frem i tid.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5080
24.10.17 23:32

"Minstetid" for en sokkelleilighet, da snakker man om minstetid for tidsbegrensning av en tidsbestemt leieavtale. Det får ikke betydning for oppsigelsestid når det i tillegg til tidsbestemthet er avtalt oppsigelsesadgang, og heller ikke (naturligvis) for tidsubestemte oppsigelige leieavtaler.

For min egen del ville jeg bestridt en oppsigelse som kom to måneder inn i leieforholdet og var begrunnet i "egen bruk". Det lukter ugler i mosen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg