Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Heve en kontrakt grunnet ulovlig utleie

NYTT TEMA
potetmos321
potetmos321Innlegg: 18
08.12.17 03:38

Hei. Jeg leide en hybel, saopp kontrakten pga dårlige forhold der jeg bodde, og nå holder han igjen depositumet mitt. Viser seg i senere tid at det var en del andre ting som ikke var lovlige også etter at jeg hadde tatt kontakt med kommunen. Fikk vite det da at han har nok drevet med dette i ca 10 år. 

Så, jeg lurer på om det er en paragraf hos lovdata som sier noe om min rett til å heve en kontrakt dersom stedet ikke er godkjent for utleie? 

Vet jeg har loven på min side, er bare usikker på hvilke paragrafer det er. Kan hende jeg er blind, men finner ingen der det står om "hvis stedet ikke er godkjent av kommunen" 

Takker på forhånd :)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5080
08.12.17 15:37

Husleietvistutvalget har i sak 574/2014 kommet til at husleieloven § 2-12 jf. § 2-17 åpner for heving hvis leiearealet ikke er godkjent til beboelse. Det er ikke nødvendig med godkjennelse etter dagens standard, bare etter den standarden da boligen ble bygget eller sist vesentlig endret. 

Kommunen godkjenner ikke husrom for utleie. 

potetmos321
potetmos321Innlegg: 18
08.12.17 21:05

Takk. Det forstår jeg, men her er det snakk om mugg, dårlig ventliasjon, og ingen rømningsmuligheter, og han hadde adskilt kjelleren og 1etg. Noe han ikke hadde lov til. 

ninasovik
ninasovikInnlegg: 22
10.01.18 10:04

Vet ikke så mye om husleieloven men det er veldig viktig kan ikk få understreket det nok; du har rett til å be huseier opprette en depositumkonto i begges navn. Dermed kan ikke huseier holde tilbake disse pengene nå du flytter uten grunn. Det betyr at vedkommende kan heller bruke eller beholde pengene til sitt eget bruk. Er ikke eier villig til å opprette en slik konto ved undertegnelse av kontrakt ville jeg aldri ha flyttet inn i en slik leilighet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg