Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Arv tilhører det Jus eller økonomi?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2176
14.12.17 13:11

Kan man gjøre barn arveløse?Min x kone måtte ta hele barneoppdragelsen alene da vi ble skili i 1992,og vi ikke kunne bli enig om barnefordeling.Hun fikk heleomsorgen,da jeg gjørde en stor feilnår vi bodde i Oslo og 2 gutter på 3 og 5år kom gående borttil garasjehuset på Nedre Haugen ca 1988.Vi haadde en gul Saab 99 og jeg skulle sjekke noe.

Opp igjennom årene ble det mest jobbinbg på meg da jeg ikke ville krangle med Vera,men la henne være i fred med barna og la bestemor passe de når hun måtte jobbe.På T-banen i Oslo var det 3 skift som kunne begynne kl 04.00.Dette var morgenskift.Kveldskiftet kunne være ferdig kl 02.00 da var detmye stress for vaskerne og vaske alle 2-vogns togene på bare 2timer.Heldigvis var det kjørt inn 4 av de 6 vognene som gikk i rushtida fra ca kl 18.00-21.00.Noen "tog" gikk med 4 vogner,og da spesielt til Frognerseteren og Helsfyr som hadde veldig liten belastning.Grorud og Furusetbanen hadde mest trafikk.Noen vogner ble stående på Vestli og Ellingsrudåsen over natta med alarm.Stømmen ble avslått så uvedkommende ikke skulle bli skadet.

Når man ikke sover ordentlig på nesten 20år forandrer hjernen seg,og jeg ble en irritabel drittsekk.Når pølser,cola og kvikklunsj hadde lagt seg rundt magen ble vekta sprengt og 120kg var passert.PGA store humørsvigninger forsøkte jeg i lengre tid åselge billetter iluka på Tøyen,Grønland,Jernbaretorget,Stortinget,Nationalteateret og Majorstua.Det gikk ikke så bra.Hva gjør man når det er 2 uker til lønning og man har lyst på noe godt? Jo alle T-banestasjoner har jo sin egen Narvesenkiosk som både selger Playboy,pølser,cola og sjokolade.Når man da har ansvaret for 20 000 kr kan fristelksen til å låne bli veldig stor.Ved omlegging på 2000 tallet ble kort og penger låst til hver stasjon og det skulle da altid være en totalsumm på 15-40 000 etter endt vakt.Det ble til slutt slutt påsalg av månedskort da det ble for stor fristelse for de fleste å ha 40 000 i veska.

Når man har nerveproblemer pga 20 år med 4 timers søvn hver natt og man hver helg forsøker å"sove seg inn" blir privatlivet veldig kjedelig for den som  ikke jobber.Så når barna begynner pø skolen blir mor frsietet til å jobbe 100% og får da ettehvert en høyere stilling.Hun blir selvgående og trenger ikke en mann tilå betale regningene.

Jeg var gift fra 28/8-82 til August 92.Vi hold ut i hele 10 år,men hadde 5 gode år.

At hun hold ut med en som ikke bare snorket,men stort sett sov når han var hjemme,måtte være kjedelig for en dame i 30-40årene.Det ingen av oss forsto var vel at det ikke bare gikk ut over oss,men også barna.At Vera hadde temperament gjorde ikke saken bedre.At Ole også fikk sammetype temperament viste seg ikke før han passerte 15 års alderen.

Tom ble veldig bortskjemt av mor og besteforeldre,og han lånte meg masse penger og fikkmange biler.Men han betale meg aldri tilbake.Når jeg da var blakk i desember 2010 sprakk det for han da han ikke fikkpenger til jul,men en kinaklokke og han fikk tilbake 2 filmer jeg hadde lånt av ham.Jeg skulle selvølgelig ikke gitt ham5øre,men skrevet på ett julekort at "All gjeld er nå betalt.God Jul"

Det har vist seg i ettertid at også Tom har temperament.og han har også fått noen plager pga alkohol og hasj bruk.Han har gått til psykolog i 4 år.Fint for han.Jeg har ikke fått 5minutter i Norge,bare god hjelp i Arvika,Värmland.(EU)

At jeg nåp sitter med svarteper burde jeg ha regnet ut,men jeg er litt treg sånn.Smart nok,men veldig treg.Kan bruke en uke på å forstå en vits.

Brukte mange år på å forstå at de sa "Te-med-noe-godt-i".Fattet ikke hva temenogåtti var.Også at kjøtt var musklenepå dyret vi spiste.

Men hva har alt dette med arv å gjøre? Tom har bestemt seg for å slette meg fra historiebøkene somen meget dårlig ærfaring.Broren hans har dog tatt meg imot med åpne armer.Han er gift,og hun har muligens både skilte foreldre og goft folhold til sin far.

Har Tom gått igjennom nok dritt i livet,eller kan jeg vekke ham med å true med å gjøre han arveløs.Han er like god tilå stelle med penger som meg.(Måtte til slutt ha verge da jeg fikken psykisk sykdom.Jeg er enten bipolar (Manisk-Depressiv) eller har en ustabilpersonlighetsforstyrrelse.(UPF-noen ganger slenger de også på "Emosjonell" forran-EUPF)

Desverre har intellektet ikke får stor skade,så det er ekstremt vanskelig å få "de såkalte normale" til å forstå at jeg er gal.(Sinnsyk er en term man forsøker å gå bort i fra),det betegner vel helst de "Scizofrene"

MIn galskap er at en tung depresjon tiltider vil at jeg skal kle av meg og svømme ut på dypt vann på nattes tid.Henge opp et solid tau og så tre det rundt nakken sående på en stol.Dog synes jeg ekseos in en lukket garasje å være ett godt alternativ.Kullos er visst ganske farlig.Dog har jeg barnebarn og har lyst til å se også den minste gutten "D" begynne på skolen om 2år."L" hans storesøster begynte i 1 klasse i høst.

Hvor i landet T og O bor er hemmelig,men familien kan gjette seg til det,og vet jo allerede det meste.

TAR JEG FOR HARDT I MED EN ARVENEKTELSE AV TOM?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7429
14.12.17 13:15
gamecrazy: Kan man gjøre barn arveløse?

Nei. Lov om arv.

Paragraf 29:

To tredjepartar av formuen til arvelataren er pliktdelsarv for livsarvingane. Men pliktdelsarven er aldri større enn 1.000.000 kroner til kvart av barna til arvelataren eller til kvart barns linje, likevel såleis at grensa for ein fjernare livsarving er minst 200.000 kroner til kvar einskild.

tucan
tucanInnlegg: 19433
15.12.17 22:00

Eneste mulighet er vel å kvitte seg med alle verdier når man lever.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg