Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utleier krever at leietakere betaler rørleggeren.

NYTT TEMA
kameliadamen
kameliadamenInnlegg: 45
18.12.17 10:23

Tidligere i sommer var det en alvorlig vannlekkasje i leiligheten under der min datter bor. 

Så oppstod det en lekkasje ved dusjarmsturet i min datters leilighet og hun ble bekymret pga episoden tidligere og ringte omgående utleier (fredag etter kl 16).

Utleier ba henne ringe etter rørlegger som dukket opp. Det viste seg å være en løs mutter som enkelt kunne strammes mellom armaturet og veggen.  10 min jobb på fredagsettermiddag kostet 4500,-

Nå krever utleier at vår datter skal betale regningen da dette er en del av normalt vedlikehold  

Er det riktig?

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5080
18.12.17 13:24

Det kommer an på hva som er avtalt i leieavtalen. 

Som hovedregel etter husleieloven § 5-3 skal leietaker vedlikeholde kraner, men leietaker plikter ikke å reparere tilfeldige skader. 

petterG
petterGInnlegg: 9419
18.12.17 15:20
kameliadamen: Nå krever utleier at vår datter skal betale regningen da dette er en del av normalt vedlikehold

Hvis dette var koblingen mellom selve armaturet og rørene som kommer ut fra veggen, er det rørleggerarbeide, og dermed ikke normalt vedlikehold.

Tipper fargerik er enig med meg i dette.

kameliadamen
19.12.17 14:57

Ja, det var også min tanke, at dette er en installasjon. Regner med at det ikke er leietakers oppgave å fikle på koblinger med vanntrykk i. Årsaken til bekymring var suselyd i veggen når kranen var avslått. Det var utleier som ville at rørlegger skulle se på det og regningen ble presentert til leietaker først etter seks uker. Regningen stod i utleiers navn. 

kameliadamen
19.12.17 14:58

Hva ligger egentlig i begrepet å «vedlikeholde kraner»?

Menes det da også å skifte pakninger etc?

petterG
19.12.17 15:46
kameliadamen: Hva ligger egentlig i begrepet å «vedlikeholde kraner»? Menes det da også å skifte pakninger etc?

Jeg vil si at for "hvermansen" vil det være å rense filteret der vannet kommer ut, men ikke noe mer.

Å bytte innvendige pakninger i armaturet eller pakninger i koblingen til vannrørene er ikke normalt vedlikehold.

petterG
20.12.17 08:34
kameliadamen: Hva ligger egentlig i begrepet å «vedlikeholde kraner»? Menes det da også å skifte pakninger etc?

Her er hva VGDs rørlegger(fargerik) skriver om temaet: 

"Renhold, det er så langt jeg vil anbefale folk å gå selv. Skal det skrus på noen koblinger eller kraner, bør ikke en leietaker fingre med slikt, men overlate ansvaret til eieren. Har man ikke greie på slikt, kan man gjøre vondt verre.

Hjemme i sitt eget hus er det jo anderledes, da fingrer man jo med sine egne ting."

(Innlegget ble redigert 20.12.17 08:35)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg