Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Endre avtalevilkår etter inngått avtale??

NYTT TEMA
SBS
SBSInnlegg: 3
08.01.18 08:57

Hei,

lurte på om det er fritt frem å endre avtalevilkår i følgende situasjon:

Forhåndsbetalt for 18 timer med ridetimer våren 2018, fredager. Har tidligere alltid kunnet ta igjen time dersom jeg var syk eller bortreist. Etter bindende påmelding til vårens kurs, får jeg beskjed om at det ikke lenger er mulig å ta igjen fravær.

Har de plikt til å opplyse om dette før bindende påmelding?

Vi har ingen signert kursavtale i så måte, det er kun påmelding, med 6 mnd. bindingstid. Jeg mener jeg burde blitt informert om dette før bindende påmelding, da en slik endring gjør at jeg ville velge en annen dag som ikke grenser til ferier og langhelger da vi ofte er borte.

Har jeg rett til å forholde meg til inngått "avtale"/påmelding uten å ta hensyn til endrede vilkår? (Bortsett fra at de i praksis dessverre kan hindre meg fysisk å ta igjen time, men da i strid med avtalen.) Eller må jeg rett og slett bare finne meg i at dette er tapte timer og tapte utlegg?

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5080
08.01.18 09:25

Når en avtale først er inngått er den bindende, og må enten endres ved at partene er enige om noe annet eller via de mekanismer avtalen selv beskriver. 

Det er uklart ut fra innlegget ditt om avtalen er endret eller om dere har forskjellig forståelse av hva som ble avtalt. Påstår ridesenteret at denne endringen gjelder fra dags dato, eller påstår de at det har vært sånn siden senest før du bestilte ridetimer? 

SBS
08.01.18 10:26

Takk for svar. Jeg har ikke snakket med dem ennå, for jeg ville gjerne sjekke om de var i sin fulle rett før jeg klager.

Dette med å ta igjen time har vært praksis i flere år, men intet nedskrevet. Ved påmelding på nett i desember fremkom det ingen informasjon om at dette var endret, og det var heller ingen info på deres nettside om dette, hverken da eller nå. Det kom en epost for et par dager siden som sier at dette er ny praksis for inneværende semester.

Syntes det var litt ergelig med slik info etter bindende påmelding, fordi det hadde påvirket valgene jeg tok og nå påfører det meg et tap fordi jeg kommer til å ha en del fravær i vår som jeg trodde jeg skulle få ta igjen.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5080
08.01.18 13:20
SBS: Dette med å ta igjen time har vært praksis i flere år, men intet nedskrevet. Ved påmelding på nett i desember fremkom det ingen informasjon om at dette var endret, og det var heller ingen info på deres nettside om dette, hverken da eller nå. Det kom en epost for et par dager siden som sier at dette er ny praksis for inneværende semester. Syntes det var litt ergelig med slik info etter bindende påmelding, fordi det hadde påvirket valgene jeg tok og nå påfører det meg et tap fordi jeg kommer til å ha en del fravær i vår som jeg trodde jeg skulle få ta igjen.

Hvis du tidligere har fått lov til dette over lengre tid med motpartens aksept er det din motparts ansvar å informere om at man ikke lengre vil akseptere dette. 

Det er ikke snakk om å endre en avtale, men om hvis ansvar det er å informere om standard avtalevilkår når disse endres sammenlignet med hva partene i tidligere avtaler har avtalt. 

Etter min oppfatning er det ridesenteret som skulle ha informert om at dette ikke lenger ble akseptert, og dette skulle vært informert om før det ble inngått avtale om fasttime med bindingstid. 

Hvis ridesenteret opprettholder sitt standpunkt vil det innebære avtalebrudd. Dette kan utløse rett til å heve avtalen og/eller erstatning, avhengig av omstendighetene. 

SBS
08.01.18 15:56

Flott, takk for tilbakemelding:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg