Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpt brukt laptop - defekt v/ankomst.

NYTT TEMA
tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12290
11.01.18 20:35

Kjøpte en Laptop på Finn.no før jul. Mottok den i dag (sender måtte visstnok sende to ganger pga at posten hadde rota til noe jævlig...). Prøvde å slå den på, men PC gir bare signalet for defekt RAM (to kraftige pip som gjentas hele tida). Åpna PC, hvor en av rambrikkene sto løst i slott'en. Trykte den på plass, men samme skjedde da også. Har forsøkt å bytte om på RAM-brikkene, og å starte PC med bare en brikke, men det samme skjer uansett. Selger hevder at "du kan jo bare kjøpe ny RAM", og at den fungerte helt fint før han sendte den. Jeg mener at jeg har betalt for en defekt vare og har krav på reklamasjon. Jeg sa jeg kunne sende PC i retur for egen regning, mot at selger betalte tilbake kjøptesummen. Om RAM'en kan byttes kan han jo bare selge den på nytt, og har ikke tapt alt for mye... Selger kontrer med at han måtte betale for sending to ganger, ettersom Posten rota det til første gangen (her er det vel en sak for Postens kundeservice, mener nå jeg...). Finn.no henviser bare til Forbrukerrådet...

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1807
12.01.18 13:11

Du bærer risikoen for skade under transport med mindre annet er avtalt. Dette forutsetter at selger har pakket varen på forsvarlig måte, i motsatt fall eksisterer det en mangel.

Selger plikter å inngå avtaler som trengs for å få varen transportert til bestemmelsesstedet. I så fall kan du kreve erstatning av Posten for den uteblitte forsendelsen, og kontrakten mellom deg og selger er oppfylt. Ellers bærer selger risikoen og kan ikke gjøre gjeldende overfor deg at han har måttet betale for sending to ganger. Har dere avtale en mindre sikker forsendelsesmåte, er det dog på din risiko.

For pakke nummer to gjelder tilsvarende. Her kan det imidlertid bli vanskelig å bevise hvem som har forårsaket skaden.

Paalanil
PaalanilInnlegg: 5092
12.01.18 13:13
tr0ndern: Selger kontrer med at han måtte betale for sending to ganger,

Har  du bedt om sporing? Denne viser ganske klart om det har skjedd noe. Jobber innen logistikk og har vært borti Bring flere hundre ganger.

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3454
12.01.18 13:24

Prøv dette: Ta ut batteri og strømkabel. Trykk inn startknappen i ca 10sek. Sett inn strøm og start opp.

Neste steg er resetting av bios om dette ikke virket.

(Innlegget ble redigert 12.01.18 13:31)

tr0ndern
12.01.18 13:33
TonyDiMera: Du bærer risikoen for skade under transport med mindre annet er avtalt. Dette forutsetter at selger har pakket varen på forsvarlig måte, i motsatt fall eksisterer det en mangel.

Den var bare lagt i ei vanlig Norgespakke-eske uten noen form for beskyttelse, så her har nok selger gjort seg bort. Vedkommende nekter dog fortsatt å innrømme noe som helst ansvar, eller heve kjøpet. Tipper det blir Forbrukerrådet neste stopp.

tr0ndern
12.01.18 13:33
Oric-1: Neste steg er resetting av bios om dette ikke virket

Litt vanskelig å resette bios når du ikke en gang kommer inn i bios...

tr0ndern
12.01.18 13:35
Paalanil: Har du bedt om sporing? Denne viser ganske klart om det har skjedd noe. Jobber innen logistikk og har vært borti Bring flere hundre ganger.

Jeg mottok pakken i går, så litt seint å be om sporing da

Oric-1
12.01.18 13:56
tr0ndern: Litt vanskelig å resette bios når du ikke en gang kommer inn i bios...

Det spørs.....kommer du til batteriet som sitter på hk er det bare til å ta det ut en stund. Noen laptop'er har andre løsninger som en liten knapp på siden av der du putter inn strømkabelen og noen kan resettes ved å kortslutte to loddepunkter, men det innebærer skruing.

Hvilken modell er det?

(Innlegget ble redigert 12.01.18 13:59)

tr0ndern
12.01.18 14:03
Oric-1: Hvilken modell er det?

Alienware 14

Paalanil
12.01.18 14:09
tr0ndern: Jeg mottok pakken i går, så litt seint å be om sporing da

Han skal ha mottatt sporingsnummer begge gangene så det er bare å spørre etter disse så fort du kan.

tr0ndern
12.01.18 14:10
Paalanil: Han skal ha mottatt sporingsnummer begge gangene så det er bare å spørre etter disse så fort du kan.

Vedkommende frasier seg alt ansvar, sier Pc'en virka uten problemer da han sendte den, og at "det er bare å kjøpe ny RAM, så funker den".

Oric-1
12.01.18 14:12
tr0ndern: Alienware 14

Mye skruing for å komme til batteriet......

https://www.youtube.com/watch?v=70PMiOs4hZQ

tr0ndern
12.01.18 14:29
Oric-1: Mye skruing for å komme til batteriet......
https://www.youtube.com/watch?v=70PMiOs4hZQ

Hadde uansett ingen effekt... Fortsatt akkurat det samme... Lyseffektene kommer på, vifta surrer, men skjermen er svart og det kommer bare beep-beep, beep-beep ca hvert 10 sek

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6165
12.01.18 14:45

Hva sier selger dersom du sier at du greit kan betale for kostnaden for sending fra hans side også??

Paalanil
12.01.18 14:52
tr0ndern: Vedkommende frasier seg alt ansvar, sier Pc'en virka uten problemer da han sendte den, og at "det er bare å kjøpe ny RAM, så funker den".

Jeg forstår det men han har fortsatt sendt en pakke to ganger. Uavhengig om det er ødelagt RAM eller ikke så kan du be om sporing. Jeg vet hvordan Bring systemet fungerer og jeg kan nesten med 100% sikkerhet si at dette ikke kan stemme. Han får ikke sendt samme pakka to ganger på så kort tid om det er Bring sin feil. 

(Innlegget ble redigert 12.01.18 14:52)

tr0ndern
12.01.18 15:05
Paalanil: Jeg forstår det men han har fortsatt sendt en pakke to ganger. Uavhengig om det er ødelagt RAM eller ikke så kan du be om sporing. Jeg vet hvordan Bring systemet fungerer og jeg kan nesten med 100% sikkerhet si at dette ikke kan stemme. Han får ikke sendt samme pakka to ganger på så kort tid om det er Bring sin feil.

Han sendte den første gang en av dagene før jul. Jeg tok kontakt da jeg fortsatt ikke hadde fått den ei uke etter nyttår. Han påsto at han hadde fått til svar at de på posten hadde lagt den på mottakslageret, ikke på utgående post-lageret, og derfor hadde den aldri blitt sendt.... Og at han måtte betale på nytt for å få den sendt igjen. Han sendte den så på nytt (etter eget utsagn) nå på mandag, og jeg mottok den i går.

tr0ndern
12.01.18 16:43
Paalanil: Har du bedt om sporing? Denne viser ganske klart om det har skjedd noe. Jobber innen logistikk og har vært borti Bring flere hundre ganger.

Virker ikke være noe spesielt med siste forsendelse, i hvert fall... Innlevert til Posten 8/1, innlevert terminal 9/1, under transport 9/1, ankom Trondheim 10/1, ankom her 11/1 og utlevert samme dag. Sånn sett er det jo mange mulige steder noe kan ha hendt.

Paalanil
12.01.18 18:41
tr0ndern: Han påsto at han hadde fått til svar at de på posten hadde lagt den på mottakslageret, ikke på utgående post-lageret, og derfor hadde den aldri blitt sendt....

Dette er en løgn og ikke mulig. Det er ikke slik det foregår. En distribusjonsbil henter inn og leverer til nærmeste terminal hvor den scannes på hver post ut igjen. Er aldri innom noe som heter mottakslager. Bring har ikke noe som heter mottakslager. Og om de skulle gjøre en feil vil de aldri gi beskjed om å betale for en ny sending. Bring ville sendt den til riktig sted i det de lkaliserte pakken. Det er derfor jeg skulle likt å se sporingen på den første forsendelsen. Men jeg antar den ikke eksisterer.

tr0ndern
12.01.18 19:06
Paalanil: Dette er en løgn og ikke mulig. Det er ikke slik det foregår. En distribusjonsbil henter inn og leverer til nærmeste terminal hvor den scannes på hver post ut igjen. Er aldri innom noe som heter mottakslager. Bring har ikke noe som heter mottakslager. Og om de skulle gjøre en feil vil de aldri gi beskjed om å betale for en ny sending. Bring ville sendt den til riktig sted i det de lkaliserte pakken. Det er derfor jeg skulle likt å se sporingen på den første forsendelsen. Men jeg antar den ikke eksisterer.

Regner med det var mottaket på det lokale postkontoret selger i så fall sikta til, men er enig i at historien virka rimelig tynn.

gjespe
gjespeInnlegg: 18414
12.01.18 19:12

Han må bare returnere pengene til deg og så sender du den tilbake - ellers anmelde han for svindel. Han våkner nok da.

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3866
12.01.18 19:16
TonyDiMera: Du bærer risikoen for skade under transport med mindre annet er avtalt

Avsender har ansvaret. Skade blir en sak mellom avsender og Posten.

tr0ndern
12.01.18 20:03
Fjellvaaken: Avsender har ansvaret. Skade blir en sak mellom avsender og Posten.

PC'en var lagt rett i ei Norgespakke-eske uten noen form for isoleringsmateriale eller beskyttelse, så her burde det være en rimelig solid sak mot selger.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6165
12.01.18 20:11

Hvordan en ram-brikke klarer å "løsne" fra slot'en sin er jo et mysterium i seg selv..

Såfremt maskinen ikke har vært igjennom en vaskebrett-biltur fra Lindesnes til Hammerfest, så vil jeg tippe at avsender med vilje har løsnet minnebrikka og prøver å dekke over en ødelagt Laptop ved å skylde på Posten..

tr0ndern
12.01.18 21:18
_roffe_: Hvordan en ram-brikke klarer å "løsne" fra slot'en sin er jo et mysterium i seg selv..
Såfremt maskinen ikke har vært igjennom en vaskebrett-biltur fra Lindesnes til Hammerfest, så vil jeg tippe at avsender med vilje har løsnet minnebrikka og prøver å dekke over en ødelagt Laptop ved å skylde på Posten..

Den sto på plass i slot'en men skeivt. Mer som den var slurvete satt i enn som at den hadde løsna.

sl500
sl500Innlegg: 10399
12.01.18 22:05
tr0ndern: Han påsto at han hadde fått til svar at de på posten hadde lagt den på mottakslageret, ikke på utgående post-lageret, og derfor hadde den aldri blitt sendt.... Og at han måtte betale på nytt for å få den sendt igjen.

Noe til svarende har skjedd meg også.
Vedkomende som tok i mot pakken jeg skulle sende la den i hylla for pakker som skulle hentes.
Da forlot den ikke post i butikk men siden den sto at den var innlevert fant de fort ut av hva som hadde skjedd.
De tok seg selvfølgelig ikke betalt for å sende den en gang til

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2950
13.01.18 07:45
tr0ndern: måtte betale for sending to ganger

Akkurat det punktet tviler jeg på.

Har ikke noe bedre svar enn de du allerede har fått, men er det lov å spørre hvor mye du har betalt for laptop'n?

tr0ndern
13.01.18 17:11
KapteinMark: Har ikke noe bedre svar enn de du allerede har fått, men er det lov å spørre hvor mye du har betalt for laptop'n?

2.5K, ikke all verden kanskje, men uansett

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg