Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forslag til regler for diskusjon på

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18691
14.11.08 10:44

1. Diskutér sak, ikke person

2. Ikke bruk negative ord om motdebattanter (se første regel)

3. Ha et åpent sinn. Prøv å forstå hva motparten mener, ikke ha som utgangspunkt at du har rett, men at dere gjennom diskusjonen kanskje kan komme frem til noe sammen.

4. Gi en tommel til en som er uenig med deg hvis vedkommende argumenterer på en saklig og velmenende måte. Det kan nemlig være et godt og gjennomtenkt innlegg selv om du ikk er enig.

5. Mod vil slå hardere ned på innlegg som er a)støtende b)hvor brukerne bruker negative karakteristikker om hverandre eller c) off topic.

6. Forsøk å underbygge det du skriver. Bevisbyrden ligger på vedkommende som kommer med utsagnet.

Innspill?

(Innlegget ble redigert 14.11.08 12:47)

sailor11
sailor11Innlegg: 642
14.11.08 10:53
VG Nett: 1. Diskutér sak, ikke person 2. Ikke bruk negative ord om motdebattanter (se første regel) 3. Ha et åpent sinn. Prøv å forstå hva motparten mener, ikke ha som utgangspunkt at du har rett, men at dere gjennom diskusjonen kanskje kan komme. 4. Gi en tommel til en som er uenig med deg hvis vedkommende argumenterer på en saklig og velmenende måte. Det kan nemlig være et godt og gjennomtenkt innlegg selv om du ikk er enig. 5. Mod vil slå hardere ned på innlegg som er a)støtende b)hvor brukerne bruker negative karakteristikker om hverandre eller c) off topic.   Innspill?

Applauderes, men da må dere følge det opp - Og ikke bare ta gutta her inne.

Kommentaren om norske menns syn på asiatiske kvinner var det groveste jeg har sett.

sailor11
14.11.08 11:04
VG Nett: 4. Gi en tommel til en som er uenig med deg hvis vedkommende argumenterer på en saklig og velmenende måte. Det kan nemlig være et godt og gjennomtenkt innlegg selv om du ikk er enig

Tommelpraksisen her inne minner om mobbing, hvis ikke det endrer seg foreslår jeg at dere fjerner hele funksjonen.

AtomicEgg
AtomicEggInnlegg: 1082
14.11.08 11:54

Tør jeg be om en regel angående begrunnelse/bevisbyrde? Da mener jeg ikke at ethvert utsagn må være begrunnet, men at man får slippe hennvisninger til ikke-eksisterende statestikker med medfølgende helskeiv vinkling.

Rett og slett et utsagn fra en mod som sier: Bevisbyrden ligger på vedkommende som kommer med utsagnet.

Det er to grunner til at jeg savner et slikt utsagn.

1. Det virker som et av de virkelig store splittelsestemaene her. Forhåpentligvis vil det fjerne en del av drittslenginga som forekommer.

2. Det oppfordrer til å ta opp mer dagsaktuelle saker, det konstruktiv debatt er mer oppnåelig.

NRA88
NRA88Innlegg: 1110
14.11.08 11:57

Litt off topic her og der ,må man vel regne med synes jeg.

Tommelfunskjonen er festlig.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54476
14.11.08 14:58
sailor11: Tommelpraksisen her inne minner om mobbing, hvis ikke det endrer seg foreslår jeg at dere fjerner hele funksjonen.

Hvorfor mener du det? Jeg ser på dette som en mulighet til å bedre forumet? Eller?

sailor11
14.11.08 15:05

fordi en av dine meningsfeller tok initiativet til en kampanje for å få ut "trollenene", dvs de som har et annet standpunkt og heie frem meningsfeller.
det blir en underlig diskusjon spør du meg.

sailor11
14.11.08 15:33

VDG . kan man slette egne innlegg som en angrer på?

joandearc
joandearcInnlegg: 7257
14.11.08 18:01
VG Nett: 1. Diskutér sak, ikke person 2. Ikke bruk negative ord om motdebattanter (se første regel) 3. Ha et åpent sinn. Prøv å forstå hva motparten mener, ikke ha som utgangspunkt at du har rett, men at dere gjennom diskusjonen kanskje kan komme frem til noe sammen. 4. Gi en tommel til en som er uenig med deg hvis vedkommende argumenterer på en saklig og velmenende måte. Det kan nemlig være et godt og gjennomtenkt innlegg selv om du ikk er enig. 5. Mod vil slå hardere ned på innlegg som er a)støtende b)hvor brukerne bruker negative karakteristikker om hverandre eller c) off topic. 6. Forsøk å underbygge det du skriver. Bevisbyrden ligger på vedkommende som kommer med utsagnet. Innspill?

Ser at dere kun oppfordrer oss på likestilling til å ikke bruke ord som motdebattanter, og ingen av de andre forumene.

Det er da et nokså uskyldig ord og om en ikke kan bruke det så har dere tatt fra oss alle rettigheter her inne.

Da lurer jeg på hva som er lov her inne å bruke.

Mener dere å tvinge oss til å være enige og komme frem til noe sammen? Det er jo diktatur, om jeg skulle lyve å si jeg var enig med noen her inne som aldri dokumenterer noen ting de påstår og poster ville jo det vaære det samme som å undregrave min egen identitet og personlighet.

...og hvorfor gjelder dette bare på likestilling om jeg tørr spørre?

---

joandearc

ChampagneSupernova
ChampagneSupernovaInnlegg: 2421
14.11.08 18:07
joandearc: Ser at dere kun oppfordrer oss på likestilling til å ikke bruke ord som motdebattanter,

LOL

Ikke bruk negative ord OM motdebattanter...

joandearc
14.11.08 18:08
sailor11: fordi en av dine meningsfeller tok initiativet til en kampanje for å få ut "trollenene", dvs de som har et annet standpunkt og heie frem meningsfeller.

Kjære søte Sailor jeg foreslo å ignorere trollene. trollene er dem som sporer av debatten og er usakelige. dem som hopper frem og ødelegger.Istedet for å sladre til mod eller svare dem er det beste å ignore dem ;-)

---

joandearc

kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
14.11.08 18:11
sailor11: fordi en av dine meningsfeller tok initiativet til en kampanje for å få ut "trollenene", dvs de som har et annet standpunkt og heie frem meningsfeller.

Hvem er det som bruker denne definisjonen på troll her inne, bortsett fra deg? Hvis det var meg du mente, så bruker jeg helst den allmenne definisjonen på internett-troll.

De fleste er nok med i et diskusjonforum for å diskutere, ikke bare jatte med folk som er enige med en. Men det går helt fint an å diskutere uten å bli ufin, noe mange her har problemer med. Meg selv inkludert, til tider.

kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
14.11.08 18:11

Dobbel.

(Innlegget ble redigert 14.11.08 18:13)

joandearc
14.11.08 18:12
sailor11: Applauderes, men da må dere følge det opp - Og ikke bare ta gutta her inne. Kommentaren om norske menns syn på asiatiske kvinner var det groveste jeg har sett.

Kjære deg da Sailor :)

Har de straffet guttene er det en god grunn for det. Grunnen er nok usakelighet, og de asiatiske kvinnene ble kommentert på det groveste av en mann TYI

---

joandearc

joandearc
14.11.08 18:17
NRA88: Litt off topic her og der ,må man vel regne med synes jeg.

For det første får du en tommel for det festelige bildet av deg selv, så får du en tommel for en god kommentar:))

Litt off topic må man tåle når man er på et diskusjonsside ellers blir diskusjonenkjedelig og styrt.

---

joandearc

joandearc
14.11.08 18:22
ChampagneSupernova: LOL Ikke bruk negative ord OM motdebattanter...

LOTFLMAO

beklager mod :)

joandearc
14.11.08 18:26
GARDSDATTRA: Hvorfor mener du det? Jeg ser på dette som en mulighet til å bedre forumet? Eller?

Helt enig, derfor fikk du en tommel :)

---

joandearc

joandearc
14.11.08 18:30
sailor11: Tommelpraksisen her inne minner om mobbing, hvis ikke det endrer seg foreslår jeg at dere fjerner hele funksjonen.

Hvorfor er det mobbing å belønne dem som kommer med en god kommenrar eller et godt innlegg?

Jeg mener vi vil få bukt med usakelig drittslenging av motdebattantene fordi de vil streve etter å få en tommel :)

En kan vel sammenligne det med karakterer.

---

joandearc

EnMann
EnMannInnlegg: 11730
15.11.08 01:48

hva i all verden

er dette for tøv? Hvis vi som debatterer på likestillingsforumet skal tvinges inn i et regelverk med rugging og samstemt føleri der formen er hamret ut av en elite, sitter vi jo med den samme tvangstrøya noen av oss kritiserer jenteskolen for å belemre guttene våre med - og politisk-korrekt-politiet forsvarer feminismens mange seire med...

Skal vi rugge og nynne i takt etter et regelverk som er enda mer leflende enn det vgd alt har? Skal jeg tvinges inn i en slags amerikansk terapiånd - ofte parodiert på film - hvor kvinner lager en samstemt og åndelig setting hvor bare gode fellesfølerier aksepteres?

Dere har alt laget et regelverk her på vgd som ivaretar overtramp mot enkeltpersoner - det er latterlig forsøk på sensur å lamme likestillingsforumet med MODs tilleggs-ideer om hva som er god diskusjon.

VGD reglene sier heldigvis :

"Vi ønsker oss friske meningsutvekslinger og standpunkt, og det skal være stor takhøyde på disse sidene".

Jeg ser ikke snev av denne intensjonen i forslaget i denne og forrige tråd. Hvis MOD tvinger igjennom KvinneStatens sanksjoner også på VGD mister vi selvsagt slike som meg som aldri vil la meg tyrannisere av eliteføringer for å leve liv - eller delta i debatt - og kanskje er det meningen.

Så kan resten rugge sammen i samstemt babbel rundt paragrafer og lovtekst - eller andre ufarligheter som sikrer den utålelige harmoni - kanskje trenger man et komma her og der og kanskje kan vi ta enda en runde med setningsbygningen i neste regel, påbud eller prosedyre.

For når alle som stiller spørsmål ved rammene man opererer innenfor jages vekk vil jo solen skinne på de troende inn i evigheten.

O' Lykke - og Ulykke...

:)

joandearc
15.11.08 14:39

EnMann, slutt å gi kvinner skylda for reglene. Mod består av 2 menn.

(Innlegget ble redigert 15.11.08 14:40)

jakoline
jakolineInnlegg: 38311
17.11.08 20:42

Ved å lese her , forstår jeg enda litt mer av hvorfor vi har så mange skillsmisser.... bra at PC-ene er langt fra hverandre..

Likestilling er etter min mening det grunnleggende for å ha et godt samliv mellom kvinner og menn,

enten det er i et ekteskap,samboerskap...eller ellers på våre felles arenaer i livet...

Likestilling handler om å respektere hverandre som de inviduelle ,enestående enkelt-personer vi er skapt som , enten det er med "innover-tiss" eller "utover-tiss"....for å si det enkelt...

Kjærligheten ,og samlivet , mellom mann og kvinne kan være det vakreste som finnes,

og barna vi skaper sammen bærer vår fremtid , håp og drømmer..

Utrykket "likestillingen har kommet for langt ", vitner om en tanke om at noen mennesker ved vår side ikke skal stilles på lik linje som oss selv....

..men på en linje over...eller under....dominant /underdannig, fri /ufri , makt / ikke makt ?

I et likestilt samfunn finnes ikke disse makt-forholdene , men gjensidig respekt for den enkeltes valg...

..og kjærlighet ,masse ,masse kjærlighet......

Med disse grunn-tankene kunne kanskje debatten om likestilling blitt bedre ? Med ideer om hvordan vi alle kunne fått til dette , ikke med hat i hjertet for de med en annen "tiss" enn seg selv....men med respekt.. (og bittelitte grann menneske-kjærlighet..?)

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11787
18.11.08 09:50
joandearc: Grunnen er nok usakelighet, og de asiatiske kvinnene ble kommentert på det groveste av en mann TYI

Dersom det er snakk om min kommentar om at mange menn foretrekker asiatiske kvinner fordi de tror de er mindre i sentrale kroppsdeler, så er altså jeg en kvinne, og ikke en mann.

Jeg VET at mange menn har slike meninger, det er bare å sjekke gamle tråder på sex-forumet f.eks, og dersom det skal være forbudt å nevne det, har vi sensur.

Rodrigo_Possebon
Rodrigo_PossebonInnlegg: 300
21.12.08 04:51

Jeg tror ALDRI jeg har sett så mye tull som EnMann skrev der asså.

joandearc
21.12.08 10:04
Navnebruker: Dersom det er snakk om min kommentar om at mange menn foretrekker asiatiske kvinner fordi de tror de er mindre i sentrale kroppsdeler, så er altså jeg en kvinne, og ikke en mann. Jeg VET at mange menn har slike meninger, det er bare å sjekke gamle tråder på sex-forumet f.eks, og dersom det skal være forbudt å nevne det, har vi sensur.  

Beklager, jeg misforstod, og det må jo være lov til å være grov i kjeften fordi om en er kvinne :-)

Det må en være på likestilling for å diskutere med en del menn her inne.

joandearc
21.12.08 10:15
jakoline: Likestilling er etter min mening det grunnleggende for å ha et godt samliv mellom kvinner og menn

Dette er det beste jeg har hørt på lenge :)

Mange av mennene her inne klager og kaller alle kvinner feminister har ikke forstått dette, og sliter sansynligvis med å forstå kvinner i det private liv.

De burde lytte til kvinner og sette seg inn i hva det vil si å være en kvinne i dag.Vi som er kvinner legger nok mer merke til det at det fortsatt brennes dukker på bålet på St.Hans siden vi vet at det oftest var kvinner som ble brent i middelalderen.Menn tenker nok mer på å grille pølser og finne ei dame å ha i armkroken på St,Hans. Skal en da bli latterligjort fordi en er kvinne og ser på denne merkelige tradisjonen som unødvendig på den fineste midtsommersfesten vi har i Norge?

Tydeligvis er det greit.

Likestilling er grunnleggende for å ha et godt samliv mellom kvinner og menn. Derfor må også samfunnet strebe etter å likestille menn og kvinner.

(Innlegget ble redigert 21.12.08 10:20)

EnMann
21.12.08 11:21
joandearc: De burde lytte til kvinner og sette seg inn i hva det vil si å være en kvinne i dag

ja Joandearc

denne oppfordringen står jo da også i nesten samtlige av de hordene kvinneblader som omkranser det enslige "Vi Menn" på Narvesen - for eksempel som råd i alle samlivsspalter - og de fleste menn baserer jo alt livene sine på dette massive kravet. Men nå hadde vi vel heller ikke direkte fjernet oss fra likestilling om kvinner for en gangs skyld brukte den oppskrytte kvinnelige empatien sin til å...

...lytte til Menn og sette seg inn i hva det vil si å være Mann i dag...  :)

(Innlegget ble redigert 21.12.08 11:22)

joandearc
25.12.08 12:08
EnMann: ...lytte til Menn og sette seg inn i hva det vil si å være Mann i dag...  :)

Det har kvinner gjort altfor lenge i for stor grad kjære mann.

Selvfølgelig skal vi fortsette med det, men ikke noe mer enn det mannen setter seg inn i hvordan det er å være kvinne.

Da nytter det ikke å kjempe med nebb å klør for å holde på 100 år gamle tradisjoner når samfunnet er i stadig forandring slik at nesten alle kvinne MÅ ut å jobbe for å overleve eller sikre fremtiden i tilfelle brudd med en mann :)

BeatrixVonLifer
BeatrixVonLiferInnlegg: 1387
06.02.09 17:10
VG Nett: 1. Diskutér sak, ikke person 2. Ikke bruk negative ord om motdebattanter (se første regel) 3. Ha et åpent sinn. Prøv å forstå hva motparten mener, ikke ha som utgangspunkt at du har rett, men at dere gjennom diskusjonen kanskje kan komme frem til noe sammen. 4. Gi en tommel til en som er uenig med deg hvis vedkommende argumenterer på en saklig og velmenende måte. Det kan nemlig være et godt og gjennomtenkt innlegg selv om du ikk er enig. 5. Mod vil slå hardere ned på innlegg som er a)støtende b)hvor brukerne bruker negative karakteristikker om hverandre eller c) off topic. 6. Forsøk å underbygge det du skriver. Bevisbyrden ligger på vedkommende som kommer med utsagnet. Innspill?

Er helt enig på alle punkter! Veldig bra at VG kom med dette. Man trenger påminnelser alle sammen ved jevne mellomrom, tror jeg.

Dessverre er det hyppige tendenser på personangrep i innleggene/kommentarene. Og diskusjonene ender opp usaklige og noen blir også utsatt for hets i enkelte sammenhenger.

Men håper alle som leser VG's innspill her, tar til etterretning, inkl. meg også selvfølgelig.

Bra innspill!!

(Innlegget ble redigert 06.02.09 17:11)

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
08.02.09 15:19
EnMann: ja Joandearc denne oppfordringen står jo da også i nesten samtlige av de hordene kvinneblader som omkranser det enslige "Vi Menn" på Narvesen - for eksempel som råd i alle samlivsspalter - og de fleste menn baserer jo alt livene sine på dette massive kravet. Men nå hadde vi vel heller ikke direkte fjernet oss fra likestilling om kvinner for en gangs skyld brukte den oppskrytte kvinnelige empatien sin til å... ...lytte til Menn og sette seg inn i hva det vil si å være Mann i dag...  :)

Beklager å måtte si det, EnMann, men ordet 'mann' er faktisk ikke et egennavn, og skal i den forbindelse ikke skrives med stor forboksta, uansett hvor important du føler deg på grunn av ditt kjønn.

Bengal1

EnMann
11.02.09 22:20
Bengal1: Beklager å måtte si det, EnMann, men ordet 'mann' er faktisk ikke et egennavn, og skal i den forbindelse ikke skrives med stor forboksta, uansett hvor important du føler deg på grunn av ditt kjønn.

ja regler Bengal1 - med stor B

og rutiner må det jo være skal KvinneStaten går rundt - men faktisk er ikke forbrytelsen større denne gang enn at jeg kan klamre meg til Amerikanske artikler og presentasjoner der det etter hvert brukes stor forbokstav på substantiv man vil fremheve...

...jeg vil gjerne fremheve Menn og Maskulinitet litt igjen etter år med trakassering og herjinger fra en feministisk kjønnselite i media og politikk spesielt og skriver Mann med stor M i de fleste sammenhenger - ikke alle kan du legge merke til - helt til dere får samlet dere om et forbud...

...også om denne maskuline uønsketheten...   :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg