Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinner og nettforum

NYTT TEMA
Canucks
CanucksInnlegg: 70142
12.03.12 14:58

Etter og ha lest tråden til VG Nett om Raul07, og hans innlegg om hvor jentene på fotball-forumene er, samt Hyrro sitt spørsmål begynte jeg å lure på noe.

Min erfaring fra nettforum er at det er en klar overvekt av menn, har selvsagt ikke noen tall som underbygger den, men har et inntrykk av det.

Av norske forum og slikt som diskusjon.no og VGD, samt tidligere Aftenposten Debatt er det en klar overvekt av menn om en tar hele forumet med alle underforum så mener jeg at det er en klar overvekt menn i disse.

Kvinnene har riktignok noen egne forum som kvinneguiden og slikt, men så er det klart mannedominerte nisje-forum for fotballklubber og biler etc. som er klart mannsdominert igjen.

Så mine spørsmål da er? hvorfor er det slik? og er det virkelig slik? har noen tall som underbygger det? eller sitter noen med et annet inntrykk?

Om det er slik kan årsaken være så enkel som at kvinner trekker til blogger, og bruker bloggers kommentarfelter, ettersom kvinner i stor grad dominerer de mest leste bloggene, riktignok mye rosablogger med motefokus og slikt, men at kvinner heller tar diskusjonen på kommentarfelt på bloggene?

Noen andre tanker?

Follow
FollowInnlegg: 4374
12.03.12 15:03
Canucks: Kvinnene har riktignok noen egne forum som kvinneguiden

Veldig mange menn der. Jeg har hatt tilhørighet på kvinneguiden i lang tid, og forumet har en mer helhetlig diskusjonsform enn her på vgd, synes jeg. Her er mitt inntrykk at folk er veldig enten eller, og lettprovoserte, mens på KG er diskusjonene lange og velformulerte uten de stor kranglene.

Canucks
12.03.12 15:07
Follow: Veldig mange menn der. Jeg har hatt tilhørighet på kvinneguiden i lang tid, og forumet har en mer helhetlig diskusjonsform enn her på vgd, synes jeg. Her er mitt inntrykk at folk er veldig enten eller, og lettprovoserte, mens på KG er diskusjonene lange og velformulerte uten de stor kranglene.

Skal ærlig talt innrømme at jeg ikke har vært mye på KG, og har latt meg lure av navnet.

De fleste forum er vel stort sett langt mer velformulerte enn VGD, da VGD tiltrekker seg langt større grad av "troll" og annet som forsurer. Det finnes helt klart de som er saklige på VGD, og som sitter med stor kunnskap, men mange av de rømmer fort.

Hyrro
HyrroInnlegg: 14012
12.03.12 15:56
Follow: Veldig mange menn der. Jeg har hatt tilhørighet på kvinneguiden i lang tid, og forumet har en mer helhetlig diskusjonsform enn her på vgd, synes jeg. Her er mitt inntrykk at folk er veldig enten eller, og lettprovoserte, mens på KG er diskusjonene lange og velformulerte uten de stor kranglene.

Jeg tok en titt på kvinneguiden akkurat nå. Visste ikke at den fantes, og dersom jeg hadde visst det, så tror jeg dessverre ikke at jeg hadde funnet den spesielt interessant. Meg om det, og jeg skal ikke si noe negativt om de som finner sin interesse i sex, horoskop og skjønnhetstips, men siden det nå engang er slik at det er et krav om at kvinner skal besette omtrent halvparten av styrende organer i samfunnet vårt, savner jeg større interesse for mer generelle samfunnsspørsmål. Det er tross alt en milivid forskjell på antall samfunnsintereserte på VGD og kvinneforumet. Hvorfor er det slik?

Follow
12.03.12 18:23
Hyrro: . Det er tross alt en milivid forskjell på antall samfunnsintereserte på VGD og kvinneforumet. Hvorfor er det slik

Kun forskjell at du ikke vet hva du snakker om og ikke har satt deg nok inn i hva KG har av temaer :-)

Hyrro
HyrroInnlegg: 14012
12.03.12 20:56
Follow: Kun forskjell at du ikke vet hva du snakker om og ikke har satt deg nok inn i hva KG har av temaer :-)

Prøvde igjen:

Hva diskuteres akkurat nå:

Paradise Hotel 2012
Utestengelse av bruker med innlegg uten egenverdi
Er norske menn redd for kvinner?
Mannen min stakk på Danskebåten...
WoW - World of Warcraft
Søppelmannen ble sint på meg
Akryl eller gel på ødelagt negl
Han tok narkotika på nyttår..
Fortell noe helt uinteressant!
Hvilke spisestuestoler kan jeg ha til dette bordet?

Undskyld meg - men dette fenger lite.

Dessuten synes jeg åpningssiden med horoskop virker lite seriøs, for å si det slik.

Follow
12.03.12 20:59
Hyrro: Paradise Hotel 2012
Utestengelse av bruker med innlegg uten egenverdi
Er norske menn redd for kvinner?
Mannen min stakk på Danskebåten...
WoW - World of Warcraft
Søppelmannen ble sint på meg
Akryl eller gel på ødelagt negl
Han tok narkotika på nyttår..
Fortell noe helt uinteressant!
Hvilke spisestuestoler kan jeg ha til dette bordet?

ha ha ha, jeg veeet, det er jo sånn der også :-)

Blir nesten flau, men om du titter litt mer og gjør deg kjent vil du se flere ulike innganger til ganske så alvorlige temaer og dagsaktueller, både utenriks og innenriks. Men ha ha, sånn er det også :-)

Eagle50
Eagle50Innlegg: 549
12.03.12 23:08

Trodde kvinneguiden var noe tilsvarende fiskeguiden - og ble fryktelig skuffet.

Måtte registerere meg en gang (da gentlemansgenet ikke helt var kverket ennå) for å behjelpe en kvinne som hadde fått virus....i PC-en altså.

Men nå - dette blir værre: Jeg får bare ikke til å tupere håret. Hjelp meg!

Somalieren
SomalierenInnlegg: 1308
13.03.12 04:03
Canucks: men at kvinner heller tar diskusjonen på kommentarfelt på bloggene?

Dette er et veldig interessant tema, mr. trådstarter.

Jeg har ingen god forklaring på det. Det er et merkelig fenomen. En mulig forklaring er at normale forum ikke er "pyntet" opp. Kvinner vil gjerne ha bilder og farger osv. Forum som VGD, diskusjon.no, freakforum blir fort litt kjedelig og grått.  

En annen mulig forklaring er at kvinnene ser at forumene er veldig mannsdominerte, og dermed flykter til steder der overvekten er kvinner. Det handler om indirekte gruppetilhørlighet. På blogger er det en stor overvekt av kvinner, og derfor holder de seg der.

På mote.no er det en overvekt av kvinner, men når temaet er mote sier jo det seg selv. Politikk- og samfunn er derimot kjønnsnøytralt. Fotball er nok også det, men det har sin naturlige forklaring av flest menn er representert her. Håndball derimot, er det litt rart at ikke flere jenter debatterer. Hvorfor er det f. eks ikke flere kvinner i kamptrådene når Norge spiller VM-finale?

At kvinner ikke bryr seg om politikk og samfunn stemmer ikke. Det ser man på utdanningsmønsteret, hvor det vel snart er en overvekt av kvinner som studerer politikk- og samfunnslinjer. Det samme ser man på videregående.

Dette er et interessant tema, som media og større aktører bør fange opp.

(Innlegget ble redigert 13.03.12 04:10)

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8287
13.03.12 09:45
Somalieren: At kvinner ikke bryr seg om politikk og samfunn stemmer ikke. Det ser man på utdanningsmønsteret, hvor det vel snart er en overvekt av kvinner som studerer politikk- og samfunnslinjer. Det samme ser man på videregående.

Det er et poeng. Mannsandelen på f.eks. diverse sosiologistudium er neppe særlig stor.

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
13.03.12 09:54

Det ironiske er jo at et par av de mest ivrige feministene på VGD, som nesten utelukkende diskuterer kvinnesak eller relaterte emner, oppgir i profilen at de er menn, mens det er ganske opplagt at de er kvinner.
Er de kanskje redd for ikke å bli tatt alvorlig som kvinner, eller er det et utrykk for at de ønsker at de var menn?

På andre, mer sosiale nettforumer er det ofte andre veien - menn som later som de er kvinner, enten for å få mer oppmerksomhet eller hjelp, eller rett og slett for å trolle.

Antichrist1
Antichrist1Innlegg: 100
14.03.12 16:54

Kvinner bryr seg om mye av det samme som menn. Men på et diskusjonsforum (og forøvrig) blir de fort overdøvet av påståelige menn.

Jeg syns diskusjoner ofte får mere dybde når den også inneholder kvinners synspunkt.

LawChick
LawChickInnlegg: 3168
22.03.12 16:41

Jeg misliker at man der kan skrive uten nick. eneste grunnen til at jeg ga meg på KG.

Follow
22.03.12 16:45
LawChick: Jeg misliker at man der kan skrive uten nick. eneste grunnen til at jeg ga meg på KG.

Må man ikke ha et nick for å skrive som anonym i tillegg der da?

I mange tilfeller er det i allefall veldig lett og se hvem som står bak. Men skjønner deg veldig bra, er så lei av dem.

Det beste der er vel at om man blir utestengt så stanser de forsøk på nye nick gjennom å stanse tilgang fra IP-adr din. Men tror mange der har funnet en omvei. Alt lar seg tydeligvis gjøre i dag

PS: var du også med i konkurransen om å vinne "et strykehjern" ! :-/

Blir flau over de konkurransene :-)

(Innlegget ble redigert 22.03.12 16:52)

Follow
22.03.12 20:06
Hyrro: Prøvde igjen:

I dag kom svaret på hvem som vistnok hadde vunnet "vinn et vaffejern" konkurransen :-/

ha ha :-)

I morgen kan jeg vinne en syyymaskin, jeg bare vet det lol :-)

LawChick
LawChickInnlegg: 3168
22.03.12 21:44
Follow: PS: var du også med i konkurransen om å vinne "et strykehjern" ! :-/

haha nei;)

Garmino
GarminoInnlegg: 289
30.03.12 21:17
Canucks: Om det er slik kan årsaken være så enkel som at kvinner trekker til blogger, og bruker bloggers kommentarfelter, ettersom kvinner i stor grad dominerer de mest leste bloggene, riktignok mye rosablogger med motefokus og slikt, men at kvinner heller tar diskusjonen på kommentarfelt på bloggene? Noen andre tanker?

Jeg tror faktisk at årsaken er såpass enkelt.

Noen som forresten har lest aftenpostens artikkel hvor det fremkommer at 85-90% av de som skriver i wikipedia er menn? Det er slik de fleste kvinner er, get over it.

(Innlegget ble redigert 30.03.12 21:23)

Garmino
30.03.12 21:43
Garmino: Jeg tror faktisk at årsaken er såpass enkelt. Noen som forresten har lest aftenpostens artikkel hvor det fremkommer at 85-90% av de som skriver i wikipedia er menn? Det er slik de fleste kvinner er, get over it.

Får bare legge til at jeg mener at myke verdier kan være minst like viktige som andre.

Follow
30.03.12 21:44
Garmino: Får bare legge til at jeg mener at myke verdier kan være minst like viktige som andre.

Ingen liker myke pakker til Jul :-(

Garmino
30.03.12 22:02
Follow: Ingen liker myke pakker til Jul :-(

Må ikke glemme at en myk pakke kan være så mangt... ;)

(Innlegget ble redigert 30.03.12 22:11)

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8287
30.03.12 22:55
Garmino: aftenpostens artikkel

* Det ville hjelpe hvis Wikipedia inngikk samarbeid med typiske kvinneorgansiasjoner.

Grøss og gru!

Canucks
30.03.12 23:18
Dmmannversjon2: * Det ville hjelpe hvis Wikipedia inngikk samarbeid med typiske kvinneorgansiasjoner.

Blir helt feil å gjøre noe slikt. Dersom kvinner ikke vil skrive for Wikipedia er det tross alt deres valg.

Wikipedia er fritt for hvem som helst til å skrive på. Samme med nettfora, man kan ikke begynne med kjønnskvotering akkurat.

joplina
joplinaInnlegg: 50804
31.03.12 01:53

Hvorfor skal skriving og deltagelse i debattforum absolutt KJØNNES....

Skriving og debatt/meningsutveksling er jo noe MENNESKER driver med

jason_bourne
jason_bourneInnlegg: 4270
31.03.12 08:56
Per_Rong: Er de kanskje redd for ikke å bli tatt alvorlig som kvinner, eller er det et utrykk for at de ønsker at de var menn?

Nei til begge spørsmål :)

Per_Rong
31.03.12 08:58
jason_bourne: Nei til begge spørsmål :)

Så hvorfor oppgir de i profilen at de er menn, da?

jason_bourne
jason_bourneInnlegg: 4270
31.03.12 09:01
Per_Rong: Så hvorfor oppgir de i profilen at de er menn, da?

Er det et problem? Er det ikke bare å svare uansett kjønn? Eller har kjønn en betydning for hva du skal svare?

(Innlegget ble redigert 31.03.12 09:02)

Per_Rong
31.03.12 09:06
jason_bourne: Er det et problem? Er det ikke bare å svare uansett kjønn? Eller har kjønn en betydning for hva du skal svare?

Er bare nysjerrig på hvorfor enkelte kvinnesakskvinner fremstiller seg som menn...

Garmino
31.03.12 09:24

Skal man tro Freud så kan det ha med penismissunelse :D Neida, det var bare tull. Det kan vel være fordi jason bourne er så fryktelig mandig og kjekk da? ;)

(Innlegget ble redigert 31.03.12 09:25)

Canucks
31.03.12 10:33
joplina: Skriving og debatt/meningsutveksling er jo noe MENNESKER driver med

Er enig i det, men hvorfor er kvinner i så klart mindretall på diskusjonsforum? Det er jo selvsagt de som vil sine valg å skrive på et forum som VGD, men det er stort sett menn som trekker til nettforaene.

Man skal selvsagt ikke tvinge flere kvinner inn på nettfora, folk må frivilig diskutere her, jeg lurer bare på hva det er som gjør at kvinner i stor grad holder seg unna nettfora kontra menn? kanskje er de smarte nok til å holde seg unna trollingen på VGD? :-)

joplina
joplinaInnlegg: 50804
31.03.12 11:53
Canucks: Er enig i det, men hvorfor er kvinner i så klart mindretall på diskusjonsforum?

Jeg beklager at jeg misbrukte din tråd for å speile(typisk) avsporing i en annen tråd (og mange med den).

Jeg syns ditt spørmål er interessant nok som sådan, men jeg har ingen innspill som kan kaste lys over årsaken.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg