Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menn som voldtas

NYTT TEMA
OldNick
OldNickInnlegg: 1615
21.06.13 10:20

Var litt usikker på hvordan jeg skulle gripe fatt i dette. Men for å ta det enkelt -

Menn voldtas også!

De voldtas av andre menn, og også av kvinner. De voldtas i krig og i fengsler, de voldtas hjemme og ute, de voldtas av fremmede og bekjente. 

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Menn-voldtas-ogsa-7234344.html#.UcQGVueHe8A

http://ungdomspanelet.fn.no/2013/06/menn-voldtas-ogsa/

http://voldtattmann.org/

http://toysoldier.wordpress.com/

Menn som voldtas møter andre tabuer og problemer enn kvinner. Men deres utfordringer må også tas på alvor. Holdninger som "menn kan ikke voldtas av kvinner, de er sterkere" eller "de kan ikke voldtas av kvinner, menn er alltid villige og klar" - er vanlige. Et annet problem er at menn lett blir stemplet som lite mandige - eller homofile - om de voldtas av andre menn.

Slikt gjør identitetsproblemene menn ofte sliter med etter voldtekt, enda verre. Menn forventes å være sterke - For kan en mann egentlig være et offer, og fremdeles være en mann? Dette gjør at menn som voldtas vegrer seg mer enn kvinner for å stå frem. 

Alle aspekter ved problemstillingen trenger en åpen og fornuftig debatt. Men først og fremst vil jeg spørre: Hva skal til for at menn skal tørre å snakke åpent om dette? Både hva gjelder at offer står frem, og diskusjon av problemet. Hvordan fjerner en menns tabuer rundt dette? Og kan de ikke fjernes, så hvordan kan en jobbe rundt dem?

Hva kan samfunnet gjøre? Hva kan vi gjøre?

(Innlegget ble redigert 21.06.13 10:21)

Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 5438
21.06.13 12:06
OldNick: Alle aspekter ved problemstillingen trenger en åpen og fornuftig debatt. Men først og fremst vil jeg spørre: Hva skal til for at menn skal tørre å snakke åpent om dette? Både hva gjelder at offer står frem, og diskusjon av problemet. Hvordan fjerner en menns tabuer rundt dette? Og kan de ikke fjernes, så hvordan kan en jobbe rundt dem? Hva kan samfunnet gjøre? Hva kan vi gjøre?

Det er mange utfordringer knyttet til dette temaet, men kanskje det største er av vi som samfunn tradisjonelt forbeholder fenomenet "voldtekt" til noe som primært rammer kvinner. Dermed er det sammenlignbart med fenomenet "vold i parforhold". Fremdeles er det "god" grunn til å hevde at flere kvinner enn menn blir voldtatt, men tverrsnittsundersøkelser viser også at det ikke er himmelhøye forskjeller på menn og kvinners opplevelse av tvungen sex i parforhold. Et kjapt søk på ulike databaser viser at søkeordet "voldtekt" i stor grad er forbeholdt funn som omhandler kvinner. Selv når du søker "voldtekt av menn" vil det komme flere treff som gjelder voldtekt av kvinner. En løsning må dermed være at vi inkluderer "menn" når vi samtaler om voldtekt, slik at det kommer inn i bevisstheten at det gjelder denne gruppen og. 

En annen utfordring omhandler selve definisjonen på voldtekt. Voldtekt mot menn blir sjelden omtalt som voldtekt, av en merkelig grunn kaller vi det heller tortur. Se f.eks. på det som skjedde i Abu Ghraib. Dersom man leser om handlingene er det liten tvil om at dette dreier seg om seksualisert vold. Jeg vil også påstå at hadde det vært kvinnelige og ikke mannlige fanger, så ville vi sagt det var voldtekt. Det er et kjempe paradoks at det er slik, og det kan kanskje forklares i tankegangen "menn kan ikke voldtas" som dessverre er utbredt. Dermed må løsningen være at seksualisert vold blir definert likt mellom kjønn, ikke vilkårlig.

En tredje utfordring mener jeg er knyttet til vår manglende kunnskap. Vi vet svært lite om seksualisert vold både mot kvinner og menn. Det er mange mørketall, og vi forbeholder oss i stor grad til anekdotiske bevis. Dette er problematisk for da bygger vi våre tiltak rundt dårlig kunnskap. Det er vanligvis situasjoner preget av konflikt og humanitær krise hvor seksualisert vold er mest utbredt i verden i dag. Man vet i dag at spesielt tre grupper er særdeles utsatt for voldtekt; flyktninger, krigsfanger og barnesoldater. De to siste gruppene er i stor grad gutter og menn. Studier viser også at man har funnet tilsvarende antall voldtatte menn som kvinner i konfliktsituasjoner, i både mellom-Amerika, Balkan, øst Asia og øst Afrika. I dag spekuleres det om flere menn enn kvinner blir voldtatt i USA, ene og alene grunnet fengselssystemet. Disse tallene er derimot høyst usikre, men de illustrerer likevel at vi faktisk ikke vet nok. Totalt sett viser likevel tilgjengelig data at menn slettes ikke er en marginal gruppe.

Thyra
ThyraInnlegg: 43153
21.06.13 20:19

Det er vel ikke noe "bedre" med tortur enn voldtekt, Homer? Tortur er så mangt, men tortur er alltid grusomt. Seksualisert vold kan også være tortur.

Homers_Law
21.06.13 22:04
Thyra: Det er vel ikke noe "bedre" med tortur enn voldtekt, Homer? Tortur er så mangt, men tortur er alltid grusomt. Seksualisert vold kan også være tortur.

På ingen måte sier jeg vel at tortur er hverken bedre eller verre enn seksualisert vold. Det er likevel viktig å få med seg at her er det vesensforskjeller. Ved å ikke definere seksualisert vold mot menn som det det er, så er man indirekte med på å opprettholde perspektivet om at menn ikke kan være ofre for seksualisert vold. Sandesh Sivakumaran har skrevet en del om dette 1, 2

If we address sexual violence against men as torture and abuse, we address sexual violence only as violence and we are ignoring the sexual element of the violence. More important, we are ignoring the meaning of the sexual violence in the conflict (Renata Ćuk 2011).

Rambo3
Rambo3Innlegg: 444
22.06.13 10:10
OldNick: Menn voldtas også!

Skal det være likestilling innenfor voldtekten også nå da. Fy faen

(Innlegget ble redigert 22.06.13 10:10)

alva1
alva1Innlegg: 13716
26.06.13 20:34

Ja, tenk at det skal det. Det er nemlig like jævlig uansett hvilket kjønn du er! 

Marty.M
Marty.MInnlegg: 234
01.07.13 11:42
OldNick: Hva skal til for at menn skal tørre å snakke åpent om dette? Både hva gjelder at offer står frem, og diskusjon av problemet. Hvordan fjerner en menns tabuer rundt dette? Og kan de ikke fjernes, så hvordan kan en jobbe rundt dem?

Jeg er mann og ble som 18-åring voldtatt over en lang periode av en kvinne/jente som var to år eldre enn meg. Det jeg har opplevd i ettertid som har vært problematisk for meg er at jeg ikke blir trodd. Jeg har fortalt det til to personer (kvinner) og fikk spørsmålet ved begge anledningene: "Men, hvordan kunne du få ereksjon da?".

Min mening er at vi trenger å prate mer om menn som voldtas. Jeg tror mange tall i statistikken forsvinner fordi menn blant annet spør seg selv: "Var det virkelig voldtekt når jeg hadde ereksjon?".

baowse
baowseInnlegg: 5427
01.07.13 17:36
Marty.M: Jeg er mann og ble som 18-åring voldtatt over en lang periode av en kvinne/jente som var to år eldre enn meg. Det jeg har opplevd i ettertid som har vært problematisk for meg er at jeg ikke blir trodd. Jeg har fortalt det til to personer (kvinner) og fikk spørsmålet ved begge anledningene: "Men, hvordan kunne du få ereksjon da?".

hvordan ble du voldtatt av en kvinne? dopet hun deg?

alva1
01.07.13 17:45

OMG!!!! 

Homers_Law
01.07.13 17:47
Marty.M: "Var det virkelig voldtekt når jeg hadde ereksjon?".

Det er ikke bare vanlig når menn blir voldtatt av kvinner, det forekommer også når menn blir voldtatt av andre menn. 

During a rape, it is not uncommon for the victim to experience an erection or ejaculate, causing him to question his sexuality (Sivakumaran 2007). 

Tilsvarende "funksjoner" (i mangel på bedre ord) gjelder ofte også kvinner som blir voldtatt. Dette er altså en biologisk handling, ikke noe drevet av lyst.

Marty.M
01.07.13 18:38
baowse: hvordan ble du voldtatt av en kvinne? dopet hun deg?

Nope. Hun brukte psykiske virkemidler. Vi var samboere og jeg var på vei til å gå fra henne. Hun sa at hvis jeg ikke hadde sex med henne og tok på henne o.l. så raste verdenen hennes sammen, hun følte seg ikke som en kvinne lenger og kunne ta selvmord etc. Dette er selvfølgelig bare en brøkdel av det som ble sagt og gjort. Jeg skulle gjerne gått mer i detaljer, men dette er internett. Og vil ikke ha alt lagret digitalt offentlig. ;)

Jeg kunne ikke ejakulere hvis hun hadde ansiktet mot meg. Jeg måtte stå bak henne og «blocke ut»... Hun forlangte at jeg skulle komme/ejakulere og oppdaget det når jeg fake’t (seff - hehe). Sorry hvis dette ble for mye info - men ville beskrive at dette ikke var en elskovsakt.

Marty.M
01.07.13 18:44
Homers_Law: Det er ikke bare vanlig når menn blir voldtatt av kvinner, det forekommer også når menn blir voldtatt av andre menn.  During a rape, it is not uncommon for the victim to experience an erection or ejaculate, causing him to question his sexuality (Sivakumaran 2007).  Tilsvarende "funksjoner" (i mangel på bedre ord) gjelder ofte også kvinner som blir voldtatt. Dette er altså en biologisk handling, ikke noe drevet av lyst.

True that!

Fritz_
Fritz_Innlegg: 10184
01.07.13 18:49

Når menn blir voldtatt av kvinner så er det selvsagt ikke fordi de tvinger mannen fysisk. Kvinner er veldig underlegne i styrke. Da må det psykiske virkemidler til, eller de kan eventuelt dope ned mannen. 

baowse
02.07.13 14:26
Marty.M: Nope. Hun brukte psykiske virkemidler. Vi var samboere og jeg var på vei til å gå fra henne. Hun sa at hvis jeg ikke hadde sex med henne og tok på henne o.l. så raste verdenen hennes sammen, hun følte seg ikke som en kvinne lenger og kunne ta selvmord etc. Dette er selvfølgelig bare en brøkdel av det som ble sagt og gjort. Jeg skulle gjerne gått mer i detaljer, men dette er internett. Og vil ikke ha alt lagret digitalt offentlig. ;)
Jeg kunne ikke ejakulere hvis hun hadde ansiktet mot meg. Jeg måtte stå bak henne og «blocke ut»... Hun forlangte at jeg skulle komme/ejakulere og oppdaget det når jeg fake’t (seff - hehe). Sorry hvis dette ble for mye info - men ville beskrive at dette ikke var en elskovsakt.

seriøst? mener du virkelig at dette var voldtekt?

mistenker at du ikke er en mann, men derimot et kvinnelig troll.

(Innlegget ble redigert 02.07.13 14:27)

Marty.M
02.07.13 14:49
baowse: seriøst? mener du virkelig at dette var voldtekt?   mistenker at du ikke er en mann, men derimot et kvinnelig troll.

Jeg var litt usikker på om jeg skulle svare på denne. Men litt av grunnen til at jeg delte historien min var for andre menn som har opplevd lignende ting og stiller spørsmålstegn ved sine opplevelser.

Og det er personer som baowse og deres innstillinger man blir møtt når man forteller om sine opplevelser.

Hva definerer voldtekt?

«Rape and sexual assault include any unwanted sexual acts. Even if you agree to have sex with someone, you have the right to say “no” at any time, and to say “no” to any sexual acts, whole or in part. If you are sexually assaulted, sodomized or raped, it is never your fault — you are not responsible for the actions of others.”

http://www.incasa.org/advocacy/survivor-resources/when-men-are-raped/

sirjoss888
sirjoss888Innlegg: 12923
02.07.13 14:51
Marty.M: Nope. Hun brukte psykiske virkemidler. Vi var samboere og jeg var på vei til å gå fra henne. Hun sa at hvis jeg ikke hadde sex med henne og tok på henne o.l. så raste verdenen hennes sammen, hun følte seg ikke som en kvinne lenger og kunne ta selvmord etc. Dette er selvfølgelig bare en brøkdel av det som ble sagt og gjort. Jeg skulle gjerne gått mer i detaljer, men dette er internett. Og vil ikke ha alt lagret digitalt offentlig. ;)

det er en type psykisk utpressing jeg kjenner meg igjen i.. vet ikke om det kan kalles voldtekt, men noe behagelig er det ihvertfall ikke.

har hatt flere lignende situasjoner med rabiate kvinnfolk, og for oss som aldri i verden ville tydd til vold eller maktbruk og ei heller klarer tanken på at noen skal skade seg selv, blir dette veldig vanskelig og håndtere og ekstremt ubehagelig.

(Innlegget ble redigert 02.07.13 14:52)

baowse
02.07.13 14:59
Marty.M: Jeg var litt usikker på om jeg skulle svare på denne. Men litt av grunnen til at jeg delte historien min var for andre menn som har opplevd lignende ting og stiller spørsmålstegn ved sine opplevelser.
Og det er personer som baowse og deres innstillinger man blir møtt når man forteller om sine opplevelser.

det var ingen som tvang deg til å ha sex mot din vilje. at du følte deg presset til å ha sex, er ikke det samme som voldtekt. 

igjen, at du påstår dette får meg til å tro at du er en rabiat feminist som later som hun er mann. patetisk.

sirjoss888
02.07.13 15:00
baowse: det var ingen som tvang deg til å ha sex mot din vilje. at du følte deg presset til å ha sex, er ikke det samme som voldtekt.
igjen, at du påstår dette får meg til å tro at du er en rabiat feminist som later som hun er mann. patetisk.

om noen truer med å ta livet sitt med mindre du har sex med dem høres da veldig ut som tvang i  mine øyne..  jeg kunne ihvertfall aldri tillat meg selv at noe slikt skjedde om jeg kunne gjøre noe for å hindre det

baowse
02.07.13 15:08
sirjoss888: om noen truer med å ta livet sitt med mindre du har sex med dem høres da veldig ut som tvang i  mine øyne..  jeg kunne ihvertfall aldri tillat meg selv at noe slikt skjedde om jeg kunne gjøre noe for å hindre det

det er absolutt ikke tvang. du kan, som en normal person, velge å si nei og heller be denne personen oppsøke hjelp. 

sirjoss888
02.07.13 15:11
baowse: det er absolutt ikke tvang. du kan, som en normal person, velge å si nei og heller be denne personen oppsøke hjelp.

og be noen oppsøke hjelp hjelper selvfølgelig ikke i en slik situasjon, hvor noen er rabiate, antagligvis voldelig, kaster ting rundt seg, og oppriktig forsøker å ta livet sitt. Tror du vedkommene frivillig tasser ut av leiligheten din og skaffer seg hjelp?

og håndtere kvinner i slike situasjoner kan være ekstremt vanskelig, og skummelt, spesielt for de som aldri ville vært voldelige mot noen, og da spesielt kvinner.

(Innlegget ble redigert 02.07.13 15:13)

baowse
02.07.13 15:14
sirjoss888: og be noen oppsøke hjelp hjelper selvfølgelig ikke i en slik situasjon, hvor noen er rabiate, antagligvis voldelig, kaster ting rundt seg, og oppriktig forsøker å ta livet sitt. Tror du vedkommene frivillig tasser ut av leiligheten din og skaffer seg hjelp?
og håndtere kvinner i slike situasjoner kan være ekstremt vanskelig, og skummelt, spesielt for de som aldri ville vært voldelige mot noen, og da spesielt kvinner.

men det å ha sex med vedkommende vil hjelpe? 

...og uansett er dette helt irrelevant, da spørsmålet er hvorvidt dette er voldtekt. noe det selvfølgelig ikke er, da du står helt fritt til å velge å ikke ha sex med vedkommende.

sirjoss888
02.07.13 15:15
baowse: men det å ha sex med vedkommende vil hjelpe?

det er ihvertfall ikke du som er i kontroll i en slik situasjon, det var poenget.. med mindre du bruker vold og makt, og det er for mange helt utelukket.

Selv har jeg ikke endt opp med å ha sex med vedkommende, men har vært i flere lignende situasjoner med jenter som nekter å gå, truer med og ta livet sitt osv.. og det har vært rimelig dramatisk.. så jeg kan forstå at et slikt press kan føles voldsomt for noen som har empati og ikke takler tanken på og være ansvarlig for at en annen skader seg selv eller andre.

Heldigvis har jeg en veldig sterk psyke i slike situasjoner, og klarer og håndtere det meste av gærne folk, ja selv gærne kvinnfolk ;)

(Innlegget ble redigert 02.07.13 15:21)

baowse
02.07.13 15:20
sirjoss888: det er ihvertfall ikke du som er i kontroll i en slik situasjon, det var poenget.. med mindre du bruker vold og makt, og det er for mange helt utelukket.

poenget er at det ikke er voldtekt; faktisk ikke i nærheten engang. å påstå at det er voldtekt er en fornærmelse mot alle de som faktisk har blitt voldtatt.

sirjoss888
02.07.13 15:22
baowse: poenget er at det ikke er voldtekt; faktisk ikke i nærheten engang. å påstå at det er voldtekt er en fornærmelse mot alle de som faktisk har blitt voldtatt.

selvfølgelig kan psykisk press være voldtekt. Han skrev jo at det var mye ved situasjonen han ikke kunne skrive om..

Om en mann sier at han banker deg hvis ikke du har sex med han, du gjør som han sier fordi du er redd, er det da voldtekt? eller må han faktisk slå deg?

alva1
02.07.13 15:26

Hvordan hadde det vært dersom en mann hadde truet en kvinne til å ha sex? At han hadde manipulert henne til dette gjenom trusler om liv og død? Er det voldtekt?

alva1
02.07.13 15:29

"Sirjoss: Om en mann sier at han banker deg hvis ikke du har sex med han, du gjør som han sier fordi du er redd, er det da voldtekt? eller må han faktisk slå deg?"

Det er akkurat det mange tror. Derfor blir det ekstra vanskelig for menn å stå frem i slike saker. Forventninger om at de er svake lite mandige er en stor faktor her og skammen som medfølger. Det er viktig å jobbe mot slike holdninger. 

baowse
02.07.13 15:29
sirjoss888: selvfølgelig kan psykisk press være voldtekt. Han skrev jo at det var mye ved situasjonen han ikke kunne skrive om..
Om en mann sier at han banker deg hvis ikke du har sex med han, du gjør som han sier fordi du er redd, er det da voldtekt? eller må han faktisk slå deg?

selvfølgelig er psykisk press, som i dette tilfelle, ikke voldtekt, da du kan fritt velge å ikke ha sex med personen. 

trussel om vold mot en annen person er ikke det samme som trussel om vold mot seg selv. dersom du ikke evner å forstå dette, er denne diskusjonen meningsløs.

alva1
02.07.13 15:32

Det er jo du som ikke forstår hva manipulering er. Hva om hun truet med å ta barna da? Han har som sagt ikke gått inn på detaljer her og du vet derfor svært lite om situasjonen han var i. 

baowse
02.07.13 15:35
alva1: Det er jo du som ikke forstår hva manipulering er. Hva om hun truet med å ta barna da? Han har som sagt ikke gått inn på detaljer her og du vet derfor svært lite om situasjonen han var i.

spiller ingen rolle. personen står fremdeles helt fritt til selv å velge om han/hun vil ha sex. det virker som du ikke forstår begrepet "tvang" her. at du synes synd på en person, og dermed gjør noe du vanligvis ikke ville ha gjort, er ikke tvang. 

Zazzyan
ZazzyanInnlegg: 2692
02.07.13 15:37
Fritz_: Når menn blir voldtatt av kvinner så er det selvsagt ikke fordi de tvinger mannen fysisk. Kvinner er veldig underlegne i styrke. Da må det psykiske virkemidler til, eller de kan eventuelt dope ned mannen.

Jeg kjenner en mann, kjekk oppegående, sosialt intelligent og har tilrettelagt seg godt på alle vis i livet, utenom på ett, og det er ang noe som hadde skjedd han som yngre. Han på fest la seg, og våkner til at ei dame fra festen gjør seg ferdig, ler og sier: "jeg bare måtte"!

Dette gikk meget hardt inn på han, han fortalte til kamerater, dvs han forsøkte da hyllesten sto i taket for at han hadde hatt seg med ei som var så fin. Det var rett og slett ingen å snakke med ang dette. Holdningen til at menn skulle kunne bli voldtatt eksisterte ikke , som han sa. Han Bar på dette i over tyve år, før han åpnet seg i fylla for sin nye kone. 

Da endelig kunne han bli forstått, kunne samtale, få buffret sine tanker og smerte ang det som var en voldtekt.

Kvinner som voldtar, kvinner som utnytter og er overgripere kommer mer og mer frem, og bør forskes enda mer på.

kanskje en holdningsendring vil komme på banen i like stigende grad.

For jeg vet godt at det å "manne seg opp", er en guttegreie, ikke bare blant menn, men også fra kvinner i forhold til forventet atferd hos menn.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg