Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er likestillingen i Norge komplett?

NYTT TEMA
Judgement3
Judgement3Innlegg: 117
17.08.15 22:50

Jeg leser stort sett hver dag i aviser, diskusjonsforum, debattsidene osv om kvinnekamp og kjønnsdiskriminering. I begynnelsen tenkte jeg ikke mye over det, men etterhvert har jeg begynt å lure hva ståa faktisk er.

Er kvinner i Norge likestilt med menn? Er de forskjellene vi ser, slik som forskjell i lønn, deltidsarbeid ol., drevet av kjønnsdiskriminering eller andre faktorer?

Personlig mener jeg at de forskjeller vi kan se i dag hovedsakelig er drevet av de faktiske forskjellene mellom kjønnene og ikke mangel på like muligheter og rettigheter.

For å ta ett eksempel fra mine teorier: Lønnsspriket vi ser mellom menn og kvinner under 40 er drevet av riskikovillighet og tro på egne evner. Menn har i gjennomsnitt større risikovillighet og tro på egen fortreffelighet og er derfor mer aggressive i lønnsforhandlinger både ved ansettelse og senere anledninger.

Videre jobber menn oftere i det private hvor jobbsikkerhet ikke er like høy (og lønnen ofte høyere) i motsetning til det offentlige, hvor det er overvekt av kvinner (all den tid vi kaller helseforetakene offentlige bedrifter).

Mitt spørsmål til de som fortsatt er med; er likestillingen komplett i Norge eller er det fortsatt en kamp å kjempe?

(Innlegget ble redigert 17.08.15 22:51)

eurepides
eurepidesInnlegg: 14598
13.09.15 18:16
Judgement3: Lønnsspriket vi ser mellom menn og kvinner under 40 er drevet av riskikovillighet og tro på egne evner. Menn har i gjennomsnitt større risikovillighet og tro på egen fortreffelighet og er derfor mer aggressive i lønnsforhandlinger både ved ansettelse og senere anledninger.

Før var det systemet som var i veien for likestillingen. Jeg tror Norge er kommet til et punkt hvor den videre kampen må foregå i kvinnen selv - det er kvinnen som endre seg.

Det er kvinnen som trenger å lære seg på lik linje med mannen å slåss for sine rettigheter.

Dessverre går det for mye tid av kvinners liv til klær og sminke o.l. For meg virker det som om fortsatt jenter fra de er små av blir belønnet på hvordan de ser ut mens gutter på hva de gjør og får til. Da er det ikke rart at voksne blir slik de blir.

demokrat888
demokrat888Innlegg: 39
15.11.15 15:58

Vi har et likestillingsproblem når det gjelder arveretten til den nåværende kongens barn

The_Ovster
The_OvsterInnlegg: 290
15.11.15 16:01
Judgement3: Mitt spørsmål til de som fortsatt er med; er likestillingen komplett i Norge eller er det fortsatt en kamp å kjempe?

Vi har hatt 7 likestillingsombud i Norge. Alle har vært kvinner.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8752
02.12.15 10:24
Judgement3: Mitt spørsmål til de som fortsatt er med; er likestillingen komplett i Norge eller er det fortsatt en kamp å kjempe?

Nei likestillingen er ikke komplett.
Og den blir ikke det før samfunnet innser att likestilling funker begge veier.

fortsatt mange kvinner som forventer og bare går ut i fra att menn skal betale for dem, att menn alltid skal åpne og holde døren for dem, att menn alltid skal reise seg opp og dra frem stolen når dem skal sitte ved ett bord, forventer att menn på buss/tbane/tog skal reise seg opp for dem og gi dem plassen sin.

så nei vi har lang vei og gå for ekte likestilling.

demokrat888
23.12.15 10:12

Etter bråket om Telenor forventer jeg at vi får store demonstrasjoner hvor vi krever at Norge nu øieblikkelig må få en kvinnelig konge.

joplina
joplinaInnlegg: 58494
23.12.15 12:23
Judgement3: Personlig mener jeg at de forskjeller vi kan se i dag hovedsakelig er drevet av de faktiske forskjellene mellom kjønnene og ikke mangel på like muligheter og rettigheter.

Jula står og banker på døren. Den hamrer faktisk.

- Og hvis jeg skal si noe i den forbindelse, så må jeg si at det er ikke min mann som er utslitt av julestria.

Han har fortsatt -per i dag- én gave igjen å kjøpe ....av de 3 gaver som er hans ansvar å  kjøpe. Resterende 35 har jeg ordnet...samt at jeg har ordnet huset, tatt ansvar for innkjøp av mat, drikke, frukt, julegodter - laget og kokt pålegg, bakt og braset og pyntet. Jeg har skrevet alle julekort - også til hans familie.

Jeg har striglet juletøyet hans også - slik at han bare trenger å hoppe i det , uten å måtte stryke eller presse noe selv. Jeg har ordnet mitt eget juletøy også...i tilfelle noen trodde at han hadde ordnet mitt - "i likestillingens navn".

Jeg kan ikke skjønne at det ligger noen "faktiske forskjeller mellom kjønnene" i dette.

Tror ikke menn mangler evne til  å utføre det som skal utføres til f.eks jul i heimen.

Det dreier seg vel om sedvane og innarbeidet praksis.....som med så mye annet.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
23.12.15 21:02
joplina: julestria.

Er det slikt holder man jul på feil måte ( etter mitt syn   naturligvis), men det er jo et valg. noen liker det slikt.

Men når det nå virker som , at du henger på det  meste, og ikke er helt fornøyde med det slikt det er. Kan det så også være noe din egen feil?

I riktig mange hjem holdes julen som kvinnen vil. Det er ikke spørs det.

I riktig mange hjem påtar kvinners seg den rolle helt selv. og hekter mannen av forberedelsene, ( for så blir det gjort slikt det skal ).

joplina
23.12.15 21:05
sanila: Kan det så også være noe din egen feil?

Hva er feil og hva er min egen feil, sa du ?

"Jeg kan ikke skjønne at det ligger noen "faktiske forskjeller mellom kjønnene" i dette.

Tror ikke menn mangler evne til  å utføre det som skal utføres til f.eks jul i heimen.

Det dreier seg vel om sedvane og innarbeidet praksis.....som med så mye annet."

sanila
23.12.15 21:10
hillebillys: fortsatt mange kvinner som forventer og bare går ut i fra att menn skal betale for dem, att menn alltid skal åpne og holde døren for dem, att menn alltid skal reise seg opp og dra frem stolen når dem skal sitte ved ett bord, forventer att menn på buss/tbane/tog skal reise seg opp for dem og gi dem plassen sin.

Er der?

Hele tiden?

Jeg ville bli helt sprø om jeg til hverdag skulle vente på at mannen ordnet stolen og døren. Men jeg synes det er umåtelig hyggelig . når det skjer.

Med hensyn til at betale , da skal der noe til at jeg ikke gjør det selv, fra min side ville det være en tillits erklæring., av den simple  grunn at jeg ikke vil risikere at der fulgte  krav på om dessert etter på,

Det du beskriver virker som gammel tanke sett. altså ditt eget.

sanila
23.12.15 21:12
joplina: "Jeg kan ikke skjønne at det ligger noen "faktiske forskjeller mellom kjønnene" i dette.

Jeg har  lest ditt innlegg, hvorfor du gjentar det  aner jeg ikke. Med mindre du ikke fikk det svar du ventet/ ville ha.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8752
23.12.15 22:51
sanila: Det du beskriver virker som gammel tanke sett. altså ditt eget.

Det er ikke min tanke, for jeg skiter i dem. Dem kan bare stå der og blomstre.

Men har fått mye dritt slengt i trynet av "damer" ja.. Spesielt på Frogner siden...

Husker og ei som mente jeg gjorde henne forlegen ved og ikke danse med henne.  Gammal Asker røy som stinka Chanel fra andre siden av rommet 

HYYYL
HYYYLInnlegg: 39749
23.12.15 23:47
sanila: Er der? Hele tiden? Jeg ville bli helt sprø om jeg til hverdag skulle vente på at mannen ordnet stolen og døren. Men jeg synes det er umåtelig hyggelig . når det skjer. Med hensyn til at betale , da skal der noe til at jeg ikke gjør det selv, fra min side ville det være en tillits erklæring., av den simple grunn at jeg ikke vil risikere at der fulgte krav på om dessert etter på, Det du beskriver virker som gammel tanke sett. altså ditt eget.

Skjeldent jeg er enig med deg - men her er jeg det.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 29556
23.12.15 23:52

Norske kvinner har ihvertfall lite å klage på.

sanila
24.12.15 08:06
HYYYL: Skjeldent jeg er enig med deg

Det har faktisk ikke noen betydning,

Dette er så et intrigant spil,  med  denne utdeling, at  surt og søtt smågodt -

joplina
24.12.15 09:08
sanila: hvorfor du gjentar det  aner jeg ikke

Nei, jeg vet du har problemer med slikt

sanila
24.12.15 10:39
joplina: Hva er feil og hva er min egen feil, sa du ?

Du har problemer med at forstå. hva jeg   jeg tenker  på her?

sanila
24.12.15 10:41
joplina: ei, jeg vet du har problemer med slikt

Naj, du synes det er merkelig at  jeg undre meg over at , du svarer   mitt innlegg ved at gjentagg ditt forrige, når det strengt tatt, er deg der ikke forstår.

demokrat888
24.12.15 13:10

Det maa da være viktig å få en kvinne som monarkinne i 2016.

Bokvarv
BokvarvInnlegg: 1960
25.12.15 15:40
demokrat888: Vi har et likestillingsproblem når det gjelder arveretten til den nåværende kongens barn

Forklar

demokrat888
25.12.15 19:46

Den yngre broren går foran søsteren

MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
26.12.15 08:58
joplina: Tror ikke menn mangler evne til  å utføre det som skal utføres til f.eks jul i heimen.

Mon han ikke har samme interessen for det?

Det er mest kvinner som styrer og ståker og er totalt slave av julehysteriet. Og nåde den mannen som henger seg opp i hvilke gardiner som skal brukes i år...Ingen fare, de fleste bryr seg ikke.

Og ellers ligger han bare på sofaen og later seg?

sanila
26.12.15 17:17
MagneSt: Mon han ikke har samme interessen for det?
Det er mest kvinner som styrer og ståker og er totalt slave av julehysteriet. Og nåde den mannen som henger seg opp i hvilke gardiner som skal brukes i år...

Nei,  det er akkurat det jeg mener.

Men når det er sagt, så ville jeg, jo ikke gidde en slik slapsvans av en partner, Der ikke har noen menig , om hvordan feire Jul,og som egentlig er ganske bekjemp, med at overlate det til kona.

Og dermed ,lurer seg unna.

J

(Innlegget ble redigert 26.12.15 17:18)

MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
27.12.15 15:52
sanila: Og dermed ,lurer seg unna. J

Hehe, og gir ikke Joplina den tid hun trenger til sine viktige budskaper herinne:P

Mange kvinner er forresten fornøyde så lenge de har gubbens betalingskort til disposisjon:)

rect7
rect7Innlegg: 3907
27.12.15 15:57
hillebillys: fortsatt mange kvinner som forventer og bare går ut i fra att menn skal betale for dem, att menn alltid skal åpne og holde døren for dem, att menn alltid skal reise seg opp og dra frem stolen når dem skal sitte ved ett bord, forventer att menn på buss/tbane/tog skal reise seg opp for dem og gi dem plassen sin.

Jeg gjør mye dette enda, og vil fortsette med det. Sett bort i fra det siste. Kvinner kan fint stå på bussen. Er det gravide eller eldre derimot, så gir jeg fint bort plassen min.

Dører kan også folk få åpne selv, men mindre jeg selvsagt går inn først og noen kommer bak, så holder jeg den selvsagt åpen for de. Både for kvinner og menn.

For meg er slikt bare hyggelig. Og mye av det er respektfult, som for eks. gi bort bussplassen til gravide eller eldre. Og holde dører åpne for de bak. Slikt kan da vel for faen vi alle gjøre.

(Innlegget ble redigert 27.12.15 15:58)

Strandereng
StranderengInnlegg: 6145
27.12.15 16:22
rect7: Jeg gjør mye dette enda, og vil fortsette med det. Sett bort i fra det siste. Kvinner kan fint stå på bussen. Er det gravide eller eldre derimot, så gir jeg fint bort plassen min. Dører kan også folk få åpne selv, men mindre jeg selvsagt går inn først og noen kommer bak, så holder jeg den selvsagt åpen for de. Både for kvinner og menn. For meg er slikt bare hyggelig. Og mye av det er respektfult, som for eks. gi bort bussplassen til gravide eller eldre. Og holde dører åpne for de bak. Slikt kan da vel for faen vi alle gjøre.

Ja, jeg finner det underlig at vanlig høflighet, hyggelige gentlemannstradisjoner, evnen til å takke for hverandre for de små tjenester mennesker i mellom skal inn under begrepet "likestilling"

Selv er jeg dame, og jeg reiser meg også for eldre kvinner, gravide kvinner samt eldre menn som er tydelig dårlig til beins.

Det skulle bare mangle!

Hva har dette med komplett likestilling å gjøre? 

En annen sak er vel det som foregår i de tusen hjem. Der får hvert par greie å bli enige om arbeidsfordelingen på egen hånd, og hvis man ikke er fornøyd med maken så får man heller kvitte seg med han/henne i stedet for å klage og sutre i årevis over manglende likestilling i hjemmet.

fireman56
fireman56Innlegg: 36887
27.12.15 16:31
demokrat888: Den yngre broren går foran søsteren

Den loven er vel endret nå men ble endret for sent til at Märtha Louise fikk førsteretten, men Ingrid Alexandra blir dronning når hennes far dør om ikke kongehuset er avskaffet til den tid da

sanila
27.12.15 18:05
MagneSt: Mange kvinner er forresten fornøyde så lenge de har gubbens betalingskort til disposisjon:)

Jeg har  møtt et par stykker av de, og nei, jeg tror ikke de nødvendigvis .,  er så fornøyde.

Men at de ikke kjenner til annet, eller at de nøyes, av ulike grunne.,

Jeg har så også vært bort i en og annen gubbe, der tror  at alt kan kjøpes ved at dra kortet.

(Innlegget ble redigert 27.12.15 18:07)

joplina
28.12.15 10:32
MagneSt: Hehe, og gir ikke Joplina den tid hun trenger til sine viktige budskaper herinne:P

Har plenty tid jeg ...til å gi deg hodepine :)

joplina
28.12.15 10:42
MagneSt: Mon han ikke har samme interessen for det? Det er mest kvinner som styrer og ståker og er totalt slave av julehysteriet. Og nåde den mannen som henger seg opp i hvilke gardiner som skal brukes i år...Ingen fare, de fleste bryr seg ikke. Og ellers ligger han bare på sofaen og later seg?

Tror du virkelig at det dreier seg om interesse...?

Tror du virkelig at kvinner har et rydde/vaske/sortere/koke- og generelt renholds-gen som menn ikke har...?

Hehe...ville likt å se deg dokumentere et slikt gen....to.m bare halvveis underbygge at kvinner har et slikt gen i motsetning til menn....

Men det har seg slik at i en heim så må noen ta ansvar for renhold,tøy,innkjøp, rydding/orden ...ellers blir det fort veldig shabby.

-Og som jeg skrev : 

"Jeg kan ikke skjønne at det ligger noen "faktiske forskjeller mellom kjønnene" i dette.

Det dreier seg vel om sedvane og innarbeidet praksis.....som med så mye annet."

- Men hvis du insisterer på at det er en faktisk forskjell, så må du for all del bare dokumentere det også :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg