Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Feminisme

NYTT TEMA
Pusekattendebatterer
PusekattendebattererInnlegg: 87
18.01.16 14:26

Jeg er veldig interessert i å høre hva dere tenker om feminisme i Norge. Jeg selv hater alle feminister. Ikke hater jeg kvinne rettigheter, noe jeg er helt for. Men jeg må bruke et så sterkt ord som hater når jeg skal beskrive mine følelser for ekstreme feminister som ikke klarer å åpne øynene og se at ikke alt skal gå i kvinnenens favør. Vi lever i 2016, jeg syns at alle skal behandles likt:-)  

(Innlegget ble redigert 18.01.16 15:39)

Jallaskar
JallaskarInnlegg: 6767
18.01.16 14:34
Pusekattendebatterer: Jeg er veldig interessert i å høre hva dere tenker om feminisme i Norge. Jeg selv hater alle feminister. Ikke hater jeg kvinne rettigheter, noe jeg er helt for. Men jeg må bruke et så sterkt ord som hater når jeg skal beskrive mine følelser for ekstreme feminister som ikke klarer å åpne øynene og se at ikke alt skal gå i kvinnenens favør. Vi lever i 2016, jeg syns at alle skal behandles likt:-)

Har du noen eksempler på disse ekstreme feministene du nevner?

anyway2
anyway2Innlegg: 8159
18.01.16 14:36
Pusekattendebatterer: Jeg selv hater alle feminister.

Ikke rart det er krig i verden...

Kan du spesifisere hvem det er du hater så intenst?

Pusekattendebatterer
18.01.16 14:38
anyway2: Ikke rart det er krig i verden... Kan du spesifisere hvem det er du hater så intenst?

Jeg har ikke skrevet om en enkel person, er ikke her for å henge ut noen spesielle. Det som irriterer meg er kvinner og menn som fremdeles snakker om at kvinner har mindre rettigheter enn menn. Noe jeg ikke opplever i det hele tatt. 

anyway2
anyway2Innlegg: 8159
18.01.16 14:40
Pusekattendebatterer: Det som irriterer meg er kvinner og menn som fremdeles snakker om at kvinner har mindre rettigheter enn menn. Noe jeg ikke opplever i det hele tatt.

Er du kvinne eller mann?

Jallaskar
18.01.16 14:43
Pusekattendebatterer: Jeg har ikke skrevet om en enkel person, er ikke her for å henge ut noen spesielle. Det som irriterer meg er kvinner og menn som fremdeles snakker om at kvinner har mindre rettigheter enn menn. Noe jeg ikke opplever i det hele tatt.

Men det blir litt vanskelig å diskutere noe når man ikke er helt sikker på akkurat hva du vil diskutere.

At vi fortsatt ikke har full likestilling er et gyldig standpunkt, som også jeg kan stille meg bak til en viss grad. Det virker litt sterkt å hate noen for å ha den oppfatningen, så jeg mistenker det må ligge noe annet bak.

Om du ikke vil navngi noen enkeltpersoner, kan du kanske komme med hvilke synspunkter de har som gjør at du, etter eget utsagn, hater alle feminister.

Pusekattendebatterer
18.01.16 14:43
anyway2: Er du kvinne eller mann?

Jeg er mann. Kanskje derfor dette irriterer meg mer enn det burde. Hvis personene kan forklare hvorfor de føler at kvinnene har færre rettigheter så har jeg ingenting imot dem. Jeg retter meg mer mot dem som ikke kan forklare hvorfor de mener at dem har det, de bare mener det fremdeles er sånn.

Pusekattendebatterer
18.01.16 14:47
Jallaskar: Men det blir litt vanskelig å diskutere noe når man ikke er helt sikker på akkurat hva du vil diskutere. At vi fortsatt ikke har full likestilling er et gyldig standpunkt, som også jeg kan stille meg bak til en viss grad. Det virker litt sterkt å hate noen for å ha den oppfatningen, så jeg mistenker det må ligge noe annet bak.

Forstår hva du mener.

Det irriterer meg at kvinner og menn sier at kvinner har færre rettigheter enn menn uten å gi noen ordentlig begrunnelse av hvorfor de mener det. De bare går ut i media og skriver på sosiale medier at de er så lei av at de har mindre rettigheter.

Jeg syns at kvinner og menn likestilles ganske likt, og at ting kan gå i BEGGES favør i forskjellige situasjoner, som er greit.

Jeg er lei av dette tullpratet, og lurer mer på om det bare er meg, eller om det er andre som også føler det slik.

Jallaskar
18.01.16 14:57
Pusekattendebatterer: Forstår hva du mener. Det irriterer meg at kvinner og menn sier at kvinner har færre rettigheter enn menn uten å gi noen ordentlig begrunnelse av hvorfor de mener det. De bare går ut i media og skriver på sosiale medier at de er så lei av at de har mindre rettigheter. Jeg syns at kvinner og menn likestilles ganske likt, og at ting kan gå i BEGGES favør i forskjellige situasjoner, som er greit. Jeg er lei av dette tullpratet, og lurer mer på om det bare er meg, eller om det er andre som også føler det slik.

For å ta det siste først, så er du nok slett ikke alene om å føle det slik, jeg har sett flere andre med lignende ordbruk som deg.

Men jeg har fortsatt problemer med å se hva som kan være så ille med utsagn som at "kvinner har færre rettigheter enn menn". Det er i grunnen en lite kontroversiell ytring.

Selvsagt kan de som kommer med slike utsagn med fordel grunngi hvorfor man føler det slikt, men at noen kommer med slike uttalelser virker som et veldig tynt grunnlag for å uttale at man hater alle feminister.

Pusekattendebatterer
18.01.16 15:02
Jallaskar: Men jeg har fortsatt problemer med å se hva som kan være så ille med utsagn som at "kvinner har færre rettigheter enn menn". Det er i grunnen en lite kontroversiell ytring.

Ja det er sant, men så kan flere av dem også dra den lenger enn som så. 

Men jeg er ikke ute etter å høre om det er en lite kontroversiell ytring eller ikke, jeg lurer på om jeg er den eneste som blir frustrert av det.

RedRover
RedRoverInnlegg: 765
18.01.16 15:03
Pusekattendebatterer: Jeg er veldig interessert i å høre hva dere tenker om feminisme i Norge. Jeg selv hater alle feminister. Ikke hater jeg kvinne rettigheter, noe jeg er helt for. Men jeg må bruke et så sterkt ord som hater når jeg skal beskrive mine følelser for ekstreme feminister som ikke klarer å åpne øynene og se at ikke alt skal gå i kvinnenens favør. Vi lever i 2016, jeg syns at alle skal behandles likt:-)

Så du synes at alle skal behandles likt...så flott, det er jo selve definisjonen på feminisme - at kvinner skal ha like rettigheter og behandles likt som menn - så da er vel du også i bunn og grunn en feminist.

At du feilaktig ser ut til å tro at feminisme defineres som at kvinner skal ha bedre og flere rettigheter enn menn, er ditt eget problem. Kanskje sette deg bedre inn i saker før du begynner å "HATE"?

Jallaskar
18.01.16 15:08
Pusekattendebatterer: Ja det er sant, men så kan flere av dem også dra den lenger enn som så.  Men jeg er ikke ute etter å høre om det er en lite kontroversiell ytring eller ikke, jeg lurer på om jeg er den eneste som blir frustrert av det.

Som sagt er du ikke den eneste, det har jeg sett med selvsyn.

Det er i grunnen skremmende at noen kan hate andre for såpass lite kontroversielle ytringer (siden du ikke vil komme opp med noen eksempler). 

RichiRich
RichiRichInnlegg: 4324
18.01.16 15:12

Jeg hadde gjerne kalt meg feminist, hadde det ikke vært for høylytte feminister i media som tror de representerer feminismen, når de egentlig er en radikal og marginal gruppe som virker mye større enn de i realiteten er. 

Liker heller å si jeg er ivrig tilhenger av likestilling, noe jeg mener de radikale,  som ønsker å bruke kjønnsdiskriminerene virkemidler som kvotering  for å fremme sin sak ikke er. 

(Innlegget ble redigert 18.01.16 15:13)

Pusekattendebatterer
18.01.16 15:13
RedRover: At du feilaktig ser ut til å tro at feminisme defineres som at kvinner skal ha bedre og flere rettigheter enn menn, er ditt eget problem. Kanskje sette deg bedre inn i saker før du begynner å "HATE"?

Har aldri skrevet at feminister vil at kvinner skal ha bedre eller flere rettigheter enn menn. Og jeg har all rett til å føle det jeg vil.

Det jeg skriver er at kvinner og menn som enda ikke har innsett at kvinner har like rettigheter som menn irriterer meg. De kalles feminister fordi de vil ha likestilling av men og kvinner, men de klarer bare ikke se at kvinnene har det.

Jeg vet hva feminisme defineres som.
Men ellers takk for et fint innspill. Men du kan gjerne ta med en pølse fra boden i samme slengen, prøv igjen neste gang.

Pusekattendebatterer
18.01.16 15:16
RichiRich: Jeg hadde gjerne kalt meg feminist, hadde det ikke vært for høylytte feminister i media som tror de representerer feminismen, når de egentlig er en radikal og marginal gruppe som virker mye større enn de i realiteten er.

Helt enig med deg.

Jallaskar
18.01.16 15:18
Pusekattendebatterer: Det jeg skriver er at kvinner og menn som enda ikke har innsett at kvinner har like rettigheter som menn irriterer meg. De kalles feminister fordi de vil ha likestilling av men og kvinner, men de klarer bare ikke se at kvinnene har det.

De er uenige med deg i at det er likestilling. Det er ikke verre...

Hater du de som er uenige med deg i andre saker også, eller gjelder det bare likestillings-saken?

TFF
TFFInnlegg: 2615
18.01.16 15:25

La meg hjelpe trådstarter:

Anita Sarkeesian..."The pregnancy mechanies in Fallout Shelter are super troubling. The primary way to progress is to impregnate as many women as possible".

"Using childbirth as a simplistic gameplay mechanic is both dehumanizing and also perpetuates widespread sexist ideas about pregnant women":

RedRover
18.01.16 15:36
Pusekattendebatterer: Har aldri skrevet at feminister vil at kvinner skal ha bedre eller flere rettigheter enn menn.

Jo, det har du skrevet;

ditt første innlegg; "Men jeg må bruke et så sterkt ord som hater når jeg skal beskrive mine følelser for ekstreme feminister som ikke klarer å åpne øynene og se at ikke alt skal gå i kvinnenes favør".

Feminister mener ikke at "alt skal gå i kvinnenes favør", men at kvinner og menn skal ha like rettigheter - to helt forskjellig ting.

TFF
18.01.16 15:41
RedRover: Så du synes at alle skal behandles likt...så flott, det er jo selve definisjonen på feminisme - at kvinner skal ha like rettigheter og behandles likt som menn - så da er vel du også i bunn og grunn en feminist. At du feilaktig ser ut til å tro at feminisme defineres som at kvinner skal ha bedre og flere rettigheter enn menn, er ditt eget problem. Kanskje sette deg bedre inn i saker før du begynner å "HATE"?

Du lurer ingen med det BS ditt. Å definere noe er noe helt annet enn å faktisk praktisere det. 

Nå er feminisme mer ekstrem i USA, hvor de sutrer og gnåler om hva som helst. Alt fra t-skjorter til spill til piss. 

TFF
18.01.16 15:42
RedRover: Feminister mener ikke at "alt skal gå i kvinnenes favør", men at kvinner og menn skal ha like rettigheter - to helt forskjellig ting.

I teorien ja, i praktisk, nei. Du henger etter.

(Innlegget ble redigert 18.01.16 15:42)

RedRover
18.01.16 15:43
TFF: Du lurer ingen med det BS ditt. Å definere noe er noe helt annet enn å faktisk praktisere det.  Nå er feminisme mer ekstrem i USA, hvor de sutrer og gnåler om hva som helst. Alt fra t-skjorter til spill til piss.

Det var jo et voksent og reflektert innlegg...

TFF
18.01.16 15:45
RedRover: Det var jo et voksent og reflektert innlegg...

Er du en person som tar deg nær av alt? 

qop
qopInnlegg: 12441
18.01.16 16:39
RedRover: Så du synes at alle skal behandles likt...så flott, det er jo selve definisjonen på feminisme - at kvinner skal ha like rettigheter og behandles likt som menn - så da er vel du også i bunn og grunn en feminist.

Dette er en dogmatisk definisjon som stemmer dårlig med hva feminismen av i dag dreier seg om.

Feminister av i dag er jo ikke klassisk liberalistiske humanister. De er kollektivister, identitetspolitiske, de ønsker å forme kvinne i sitt bilde av resultatlikhet bla vha. av kjønnskvotering og kampanjer for å få folk til å velge utradisjonelt. Altså for å fremme sosialismens utopiske og abstrakte idealer om resultatlikhet.

Men det er også et element av at man spiller på kvinnesolidaritet for å fremme kvinners interesser på bekostning av menn.

Pusekattendebatterer
18.01.16 19:53
RedRover: Jo, det har du skrevet; ditt første innlegg; "Men jeg må bruke et så sterkt ord som hater når jeg skal beskrive mine følelser for ekstreme feminister som ikke klarer å åpne øynene og se at ikke alt skal gå i kvinnenes favør"

Sorry for at du sliter med å forstå overdrivelse kompis. 

Men hvis du leser litt nøyere så referer jeg til ekstreme feminister, de som står med skilter og har egne tskjorter, de som ikke helt vet hva de driver med, de som blåser seg opp i media. 

HYYYL
HYYYLInnlegg: 40555
18.01.16 20:11
Pusekattendebatterer: Jeg er veldig interessert i å høre hva dere tenker om feminisme i Norge. Jeg selv hater alle feminister.

Må være tungt å gå rundt å hate alle man er uenig med.

Feminisme betyr likestilling = like muligheter og rettigheter.

Pusekattendebatterer
18.01.16 20:14
HYYYL: Må være tungt å gå rundt å hate alle man er uenig med. Feminisme betyr likestilling = like muligheter og rettigheter.

Ser at det dessverre er en meget dårlig overskrift. Men hvis du tar deg tid til å lese istedet for å bare kritisere og øke selvtilliten din ved å prøve å rette på andre så hadde du sett hva slags feminister jeg refererer til.

Men ja tar den der på egen kappe.

HYYYL
18.01.16 20:15
Pusekattendebatterer: Ser at det dessverre er en meget dårlig overskrift.

Ja, hele startinnlegget er dårlig.

Hva er det du egentlig vil diskutere?

Pusekattendebatterer
18.01.16 20:20
HYYYL: Ja, hele startinnlegget er dårlig. Hva er det du egentlig vil diskutere?

Først så vil jeg at du skal lese hva som står over

HYYYL
18.01.16 20:21
Pusekattendebatterer: Først så vil jeg at du skal lese hva som står over

Jeg har lest.

Hva vil du diskutere?

Pusekattendebatterer
18.01.16 20:25
HYYYL: Jeg har lest. Hva vil du diskutere?

Jeg vil bli klokere på de ekstreme feministene. Så imens jeg blir det så har jeg et sterkt håp og ønske om å ende i en diskusjon med en av dem her.

Svarer det på spørsmålet ditt?

Klikk for å gå tilbake til toppen