Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

De gode stolene

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42936
24.02.16 21:18

Det er ikke mye likestilling blant par når det kommer til å sittet godt når man er ute på restaurant. Mange (altfor mange) restauranter har bord der det finnes en bra sitteplass og en dårlig sitteplass.

Det verste er der det er benk med god plass og god støtte, samtidig som man har full utsikt over restauranten. I 9 av 10 tilfeller er denne plassen forbeholdt kvinnen, selv om hun er liten, mannen er stor. Mannen blir henvist til den lille og langt mindre komfortable  stolen, til tross for at det som regel er han som også forventes å måtte betale. Men det henger vel sammen. Dobbel urettferdighet, der altså.

Når blir det likestilling på dette området?

(Innlegget ble redigert 24.02.16 21:20)

Strandereng
StranderengInnlegg: 6845
24.02.16 21:27
DrSchwei: Når blir det likestilling på dette området?

Men i all verden, da! 
Det er vel helt opp til dem som frekventerer restaurantene. 

Her kom du med et problem jeg aldri har tenkt på før nå. 

Da min mor var helt på slutten av sitt liv, tok vi henne med på en restaurant som lå helt i sjøkanten. Selvfølgelig fikk hun plassen med best utsikt over havet. Men alle stolene var like.

Mener du at kvinnene tiltvinger seg de beste plassene på restaurant?
Og at deres menn må la seg styre til å sitte på en pinnestol med ryggen mot det som skjer? 
Funny.

DrSchwei
24.02.16 21:54
Strandereng: Men i all verden, da!
Det er vel helt opp til dem som frekventerer restaurantene. Her kom du med et problem jeg aldri har tenkt på før nå. Da min mor var helt på slutten av sitt liv, tok vi henne med på en restaurant som lå helt i sjøkanten. Selvfølgelig fikk hun plassen med best utsikt over havet. Men alle stolene var like. Mener du at kvinnene tiltvinger seg de beste plassene på restaurant?
Og at deres menn må la seg styre til å sitte på en pinnestol med ryggen mot det som skjer?
Funny.

Selvsagt er det opp til hver enkelt - det er bare en observasjon.

Som sagt, jeg tør påstå at i 9 av 10 tilfeller er det slik. Mulig jeg bryr mer ekstra mye om god stol og god plass, og ikke minst utsikt og fordelen ved "ryggen mot veggen" enn snittet. 

Åpenbart er det kvinnene som enten bestemmer eller at mannen fortsatt må traktere kvinnene i så stor grad at de i 9 av 10 tilfeller får den beste stolen..

Selvsagt er dette skrevet med ironi, men med en grunnleggende tanke om at forholdet menn-kvinner aldri blir fullstendig likestilt. Ikke det at det er noe mål i seg selv heller - men mer en tanke at hvis man mener "alt" skal være likt, så skal alt være likt. Det er det ikke, og vil det trolig heller aldri bli.

Gamle mødre eller fedre behandles selvsagt pent, det samme gjelder jubilanter eller andre som er "hovedpersoner".

Strandereng
24.02.16 22:04
DrSchwei: Selvsagt er dette skrevet med ironi, men med en grunnleggende tanke om at forholdet menn-kvinner aldri blir fullstendig likestilt

Jeg forsto det, vettu. 

Det er vel derfor disse "Harry"- parene har utjevnet det hele med å kjøpe inn en stressless til fruen i huset også (med heisbar fotskammel). 
For ti år siden var snorkestolen forbeholdt far.

Men dette får jo ikke meg til å gløde .-)

Strandereng
24.02.16 22:12
DrSchwei: Som sagt, jeg tør påstå at i 9 av 10 tilfeller er det slik. Mulig jeg bryr mer ekstra mye om god stol og god plass, og ikke minst utsikt og fordelen ved "ryggen mot veggen" enn snittet.

Selv har jeg alltid hatt det sånn.

Men så er jeg kvinne også da. 
Husk at noen er gift med særs vrange damer, men jeg tror ikke det er problemet. 
Det gamle genet ridderlighet lever ennå. Noen menn ønsker sin kvinne den beste opplevelsen.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 48480
24.02.16 22:12
DrSchwei: Mange (altfor mange) restauranter har bord der det finnes en bra sitteplass og en dårlig sitteplass. Det verste er der det er benk med god plass og god støtte, samtidig som man har full utsikt over restauranten.

Dette er også helt vesentlig for meg, trives mye bedre hvis jeg får sitte på "sofabenken" med god utsikt over resten av restauranten. Det beste er å sitte i booths.

Strandereng
24.02.16 22:14
SirOwen: "sofabenken"

Sofabenken har vel plass til mer en en, btw.

SirOwen
24.02.16 23:47
Strandereng: Sofabenken har vel plass til mer en en, btw.

Noen ganger, avhengig av størrelsen på bordet man sitter ved. 

DrSchwei
25.02.16 10:08
Strandereng: Husk at noen er gift med særs vrange damer, men jeg tror ikke det er problemet.
Det gamle genet ridderlighet lever ennå. Noen menn ønsker sin kvinne den beste opplevelsen.

Hehe - problemet er forventet "ridderlighet". I likestillingens navn burde vel denne fungert begge veier, i det minste av og til.. ;-)

DrSchwei
25.02.16 10:11
SirOwen: Dette er også helt vesentlig for meg, trives mye bedre hvis jeg får sitte på "sofabenken" med god utsikt over resten av restauranten. Det beste er å sitte i booths.

Må tilstå at jeg noen ganger bevisst er litt tidlig ute for å sikre meg en god plass. Nå er jeg som regel den største (og av og til den eldste) av de jeg omgås, og da synes jeg det er litt rett og rimelig at jeg av og til også får "den gode" stolen.

Spesielt en lutefiskseanse på Teddys i høst var det store forskjeller, benkeplassene er gode og gir full oversikt over lokalet, de er også bedre plassert ift bordet. Stolene er litt lave og ganske smale, vonde å sitte i - dessuten får man ryggen ut mot "gangen" der folk og servitør passerer. Ekstremt stor forskjell på plassene.

Vi satt der i fem timer - såpass stor forskjell at man nesten burde ha byttet halvveis.. :-)

SirOwen
25.02.16 14:12
DrSchwei: såpass stor forskjell at man nesten burde ha byttet halvveis.. :-)

Heh, stolleken neste, den som er treigest får velge sist :)

DrSchwei
25.02.16 14:28
SirOwen: Heh, stolleken neste, den som er treigest får velge sist :)

De periodene jeg har gått ut mye sammen med en annen person, har jeg forsøkt å tenke på at det skal være litt rettferdig - så det hender jeg tilbyr meg å sitte på dårligste plass :-) Men det er ikke avhengig av kjønn! Det er jo diskriminerende.

Strandereng
25.02.16 15:09
DrSchwei: Hehe - problemet er forventet "ridderlighet". I likestillingens navn burde vel denne fungert begge veier, i det minste av og til.. ;-)

Jeg fatter ikke at folk går ut på steder der det er vonde stoler, man sitter der jo gjerne over lengre tid. Det må jo ta all energi vekk fra hyggen ved å være ute når man får vondt i ryggen og baken og beina.

Vonde pinnestoler er kanskje en bevisst handling fra utestedet/restaurantens eiere for å få folk til å gå tidligere? Mener jeg har hørt en slik konspirasjon :-).

Men i likestillingens navn bør vel stolleken innføres :-) Også blant venninnegjenger og herreselskap. 
Vonde stoler kan oppleves som tortur, ja.

DrSchwei
25.02.16 15:19
Strandereng: Jeg fatter ikke at folk går ut på steder der det er vonde stoler, man sitter der jo gjerne over lengre tid. Det må jo ta all energi vekk fra hyggen ved å være ute når man får vondt i ryggen og baken og beina. Vonde pinnestoler er kanskje en bevisst handling fra utestedet/restaurantens eiere for å få folk til å gå tidligere? Mener jeg har hørt en slik konspirasjon :-). Men i likestillingens navn bør vel stolleken innføres :-) Også blant venninnegjenger og herreselskap.
Vonde stoler kan oppleves som tortur, ja.

Pleier å anbefale Lompa - på benkerekka er det like benker for alle, og det er like bra å sitte med ryggen mot utgangen, der man sitter og ser inn mot lokalet, eller om man sitter omvendt, og kan se ut.

Et unntak når det gjelder benkerekka er Håndverkeren i Oslo, der benkene er vondere enn stolene. :-)

Ellers er jo det en fordel å spise alene (som på ferie for min del) - da velger man benkeplassen. Står bordene tett er det dog kjedelig at det alltid er mannen i selskapet, hvis det er et par, man får i fleisen.

Men absolutt best å sitte i benken - f.eks. restaurant Mikla i Istanbul - har man benkeplass får man sitte best, man får se ut over restauranten og man har utsikt over hele Istanbul. Mennene måtte stort sett sitte med ryggen mot byen, konstaterte jeg. For øvrig et hyggelig arkitektpar jeg pratet med der :-)

alva1
alva1Innlegg: 13721
26.02.16 15:32
DrSchwei: Når blir det likestilling på dette området?

Når de som lager slike stoler og benker gjør dem større, eller når de som driver restauranter møblerer annerledes. :)

joplina
joplinaInnlegg: 59693
27.02.16 08:04
DrSchwei: I 9 av 10 tilfeller er denne plassen forbeholdt kvinnen, selv om hun er liten, mannen er stor. Mannen blir henvist til den lille og langt mindre komfortable  stolen, til tross for at det som regel er han som også forventes å måtte betale

Forbeholdt og blir henvist til..? Av hvem??

sanila
sanilaInnlegg: 34058
27.02.16 11:59

Jeg oppdager helt "plusselig", hvorfor jeg er så nøye med hvem jeg spiser med.

Ellers kan man vel si, at den der invitere, vel gjør det for at gi motparten en god opplevelse.

Om det er felles "invitasjon" så får man gnåle om det der da. Om det er et problem.,

Neste gang skal jeg  overveie om større korpus har  størst rett. Hm. det er et problem , så må jeg  til at tenke over om hvor  tykke folk er, , det blir liksom litt diskriminerende det.

Jeg tror jeg tar en picnick.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
27.02.16 12:01
DrSchwei: ennene måtte stort sett sitte med ryggen mot byen, konstaterte jeg.

Gentelmen   håper ikke de lærer at gnåle over småting.

DrSchwei
27.02.16 12:07
joplina: Forbeholdt og blir henvist til..? Av hvem??

Forsøker på peke på en likestillingsutfordring - at det er kvinnene som i 9 av 10 tilfeller som får den beste plasseringen. Om det er tradisjon, så bør den jo brytes, for regner med at likestilling bør tilstrebe likestilling - altså at man på restauranter i et helt likestilt samfunn bør se en 50-50-fordeling av gode plasseringer på restaurantene også. .

Men forstod jo at dette ikke faller i god jord hos de som jobber for såkalt "likestilling". Litt underlig, men ikke overraskende.

joplina
27.02.16 15:41
DrSchwei: Forsøker på peke på en likestillingsutfordring - at det er kvinnene som i 9 av 10 tilfeller som får den beste plasseringen. Om det er tradisjon, så bør den jo brytes, for regner med at likestilling bør tilstrebe likestilling - altså at man på restauranter i et helt likestilt samfunn bør se en 50-50-fordeling av gode plasseringer på restaurantene også. . Men forstod jo at dette ikke faller i god jord hos de som jobber for såkalt "likestilling". Litt underlig, men ikke overraskende.

Skjønner ikke hva du snakker om..har du røyka strømpene dine?

Forbeholdt og blir henvist til... - av hvem?? ....at det er kvinnene som i 9 av 10 tilfeller som får den beste plasseringen...av hvem??

Men DU forstod jo at dette ikke faller i god jord hos de som jobber for såkalt "likestilling"..hæ?   Hvem da??

Bevegelse
BevegelseInnlegg: 3504
27.02.16 15:42
DrSchwei: Forsøker på peke på en likestillingsutfordring - at det er kvinnene som i 9 av 10 tilfeller som får den beste plasseringen. Om det er tradisjon, så bør den jo brytes, for regner med at likestilling bør tilstrebe likestilling - altså at man på restauranter i et helt likestilt samfunn bør se en 50-50-fordeling av gode plasseringer på restaurantene også. . Men forstod jo at dette ikke faller i god jord hos de som jobber for såkalt "likestilling". Litt underlig, men ikke overraskende.

Tok dama du bad med deg på den restauranten, avgårde med en kul fotballspiller, og du ble sittende med regningen?

Selv etter at du hadde vert gentleman og gitt henne den fine plassen?

Fikk du ikke valuta for pengene?

DrSchwei
27.02.16 15:44
Bevegelse: Tok dama du bad med deg på den restauranten, avgårde med en kul fotballspiller, og du ble sittende med regningen? Selv etter at du hadde vert gentleman og gitt henne den fine plassen? Fikk du ikke valuta for pengene?

Jeg beskriver bare hva jeg observerer og konstaterer at i 9 av 10 tilfeller har kvinnene den beste stolen. Ønsker man å oppnå likestilling, så skulle man jo tro at det var ønskelig med en en 50-50 prosent fordeling på dette området også.

Bevegelse
27.02.16 15:50
DrSchwei: Jeg beskriver bare hva jeg observerer og konstaterer at i 9 av 10 tilfeller har kvinnene den beste stolen. Ønsker man å oppnå likestilling, så skulle man jo tro at det var ønskelig med en en 50-50 prosent fordeling på dette området også.

Visse områder lar man bare være for trivsel, generøsitet og høflighetens skyld.

Et gammelt sjarmerende kjærleikstegn om å utvise styrke, å la det "svakere kjønn" bli satt pris på. 

Svakere og svakere fru blom, tror uansett ikke hvor hipsterkjønnssyk på hen-feminismesprø jeg hadde blitt, ville turt fucka med å ikke gi Joplina den beste plassen ved bordet:)

DrSchwei
27.02.16 15:56
Bevegelse: Visse områder lar man bare være for trivsel, generøsitet og høflighetens skyld. Et gammelt sjarmerende kjærleikstegn om å utvise styrke, å la det "svakere kjønn" bli satt pris på. Svakere og svakere fru blom, tror uansett ikke hvor hipsterkjønnssyk på hen-feminismesprø jeg hadde blitt, ville turt fucka med å ikke gi Joplina den beste plassen ved bordet:)

Selvsagt - men det er jo morsomt at den går den ene veien i 9 av 10 tilfeller. Det vil jo alltid være slik at menn forventes å oppvarte kvinner for å få deres gunst, ikke noe galt i det - og helt naturlig, kanskje - men samtidig krasjer jo dette fundamentalt med idealer som finnes innenfor visse deler av kvinnebevegelsen.

Eller, kanskje jeg har misforstått, at kvinnebevegelsen egentlig ikke er for likestilling likevel, de skal både ha den beste plassen og ellers være helt likestilt, i så fall er kampen å oppnå flest mulig goder selv. Men det kan jeg aldri tenke meg.

Bevegelse
27.02.16 16:01
DrSchwei: Eller, kanskje jeg har misforstått, at kvinnebevegelsen egentlig ikke er for likestilling likevel, de skal både ha den beste plassen og ellers være helt likestilt, i så fall er kampen å oppnå flest mulig goder selv. Men det kan jeg aldri tenke meg.

Aldri møtt en kvinne som har satt noe krav om beste plass ved bordet, eller forventet at jeg åpner dørene.

Heller motsatt på et vis, at de blir mer enn gledelig overrasket når eg gjer det.

Koselig å bli satt pris på, og det tror jeg de fleste kan unne hverandre, selv om noen velger legge kanskje litt for mye i det?

Bevegelse
27.02.16 16:12
joplina: Skjønner ikke hva du snakker om..har du røyka strømpene dine?    Forbeholdt og blir henvist til... - av hvem?? ....at det er kvinnene som i 9 av 10 tilfeller som får den beste plasseringen...av hvem?? Men DU forstod jo at dette ikke faller i god jord hos de som jobber for såkalt "likestilling"..hæ?   Hvem da??

Ro deg ned, det er lørdag!

:)

aah gamle dageeeeer

(Innlegget ble redigert 27.02.16 16:15)

Strandereng
27.02.16 16:43
DrSchwei: Selvsagt er dette skrevet med ironi, men med en grunnleggende tanke om at forholdet menn-kvinner aldri blir fullstendig likestilt. Ikke det at det er noe mål i seg selv heller - men mer en tanke at hvis man mener "alt" skal være likt, så skal alt være likt. Det er det ikke, og vil det trolig heller aldri bli.

Kommer nok an på hvilket århundre man lever i ?
Ironi eller ei, oppkonstruert er det :-)

joplina
27.02.16 18:48
DrSchwei: Selvsagt - men det er jo morsomt at den går den ene veien i 9 av 10 tilfeller.

Skjønner seriøst ikke problemet.

Du mener åpenbart at den beste plassen er en sofalignende  sak (antagelig med edderdunsfylte puter) mot en vegg så man har utsyn mot lokalet og alle som er der.

Andre ønsker å sitte med ryggen mot rommet fordi de syns det er ubehagelig å spise på utstilling - og disse velger straks den enkle krakken, den ubehagelige pinnestolen, den vanskapte stolen som er for smal/for lav eller for høy - eller helt normal - for å ha ryggen mot rommet. 

Og andre velger også å sitte med ryggen mot rommet for å få en større følelse av at måltidet er privat/intimt  - hvilket kan være en vanskelig følelse å oppdrive i et lokale med mange mennesker.

Så hva som er beste plassen , er ingen enkel sak å avgjøre.

- Din personlige mening er ikke fasit.

DrSchwei
28.02.16 00:28
joplina: Skjønner seriøst ikke problemet. Du mener åpenbart at den beste plassen er en sofalignende sak (antagelig med edderdunsfylte puter) mot en vegg så man har utsyn mot lokalet og alle som er der. Andre ønsker å sitte med ryggen mot rommet fordi de syns det er ubehagelig å spise på utstilling - og disse velger straks den enkle krakken, den ubehagelige pinnestolen, den vanskapte stolen som er for smal/for lav eller for høy - eller helt normal - for å ha ryggen mot rommet. Og andre velger også å sitte med ryggen mot rommet for å få en større følelse av at måltidet er privat/intimt - hvilket kan være en vanskelig følelse å oppdrive i et lokale med mange mennesker. Så hva som er beste plassen , er ingen enkel sak å avgjøre. - Din personlige mening er ikke fasit.

Personlig mener jeg det er det beste stedet - der man kan se (og bli sett) og ha full oversikt.

Det er mulig at relativt gamle og relativt mindre tiltalende personer ønsker å sitte med ryggen mot forsamlingen. Gamle og mindre tiltalende personer bør kanskje plasseres der.

Jeg bare antok at de fleste ville sitte med utsikt over restauranten og få en mulighet til å bli sett også, hvis man ønsker det. Men jeg kan jo ha tatt feil.

Min observasjon er 9-10, men det er mulig at jeg går på steder som er såvidt fine at damene fortsatt ønsker å bli eksponert.

joplina
28.02.16 09:22
DrSchwei: Det er mulig at relativt gamle og relativt mindre tiltalende personer ønsker å sitte med ryggen mot forsamlingen. Gamle og mindre tiltalende personer bør kanskje plasseres der. Jeg bare antok at de fleste ville sitte med utsikt over restauranten og få en mulighet til å bli sett også, hvis man ønsker det. Men jeg kan jo ha tatt feil. Min observasjon er 9-10, men det er mulig at jeg går på steder som er såvidt fine at damene fortsatt ønsker å bli eksponert.

Tror den sikreste muligheten er at du lager en dårlig tematråd fordi du ikke klarte å finne på noe bedre i farta - men veldig gjerne ville bli sett.

Det er slettest ikke bare "relativt gamle og relativt mindre tiltalende" personer som kan mislike følelsen av å ha alles øyne rettet mot seg når de spiser. Å ha slike nykker er ikke aldersbetinget eller betinget av grad av skjønnhet. Samme går for å skape en følelse av et privat/intimt måltid...at derfor sette seg med ryggen mot rommet slik at man ser kun den man spiser sammen med.

På den andre siden vil det selvsagt være mennesker som finner det ubehagelig å ha ryggen mot et rom fullt av mennesker som man ikke ser - eller det er folk som er ubotelig nysgjerrige og bare MÅ sitte så de får med seg ALT som skjer i lokalet...og til slutt de som har en trang til å bli sett av andre. Disse vil selvsagt ikke sitte med ryggen mot rommet og miste en mulighet  for å bli lagt merke til.

Dine observasjoner er dine observasjoner - men hvorfor du mener at sofaen mot veggen - slik at du ser ut i lokalet - er den beste sitteplassen (kanskje du er ubotelig nysgjerrig)  eller hvorfor du føler at du alltid blir snytt for den plassen i disse likestillingstider i 2016 - må du nesten spørre deg selv om.  

Er det noe som låser seg for deg slik at du ikke kan strene til bordet og plassere deg der du vil - eller er det noen som fysisk hindrer deg....ikke vet jeg....og sant å si så bryr jeg meg ikke heller om hvilke nykker som kommer i veien for deg slik at du ikke når de gode stolene....

Jeg bare fastslår at mennesker har høyst forskjellige meninger om hva som er de beste sitteplassene i et lokale fullt av folk...og at jeg derfor ikke kan oppdrive noe  likestillings-engasjement vedrørende de gode stolene eller dine observasjoner.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg