Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Diskriminering i Hollywood

NYTT TEMA
alva1
alva1Innlegg: 13716
29.02.16 16:56

Det har gått på nyhetene i hele dag hvordan mørkhudete i USA føler seg diskriminert der ingen er nominert til Oscar. 

Jeg synes det er bra at dette kommer på banen og at det blir tatt tak i, men jeg vil si jeg er at jeg er litt skuffet i samme slengen. Jeg er skuffet over at kvinner aldri blir hørt like godt når de mener seg diskriminert i samme bransje. Dette har kommet frem mange ganger tidligere, men aldri har diskriminering i Hollywood fått så mye fokus som når mørkhudete blir diskriminert. 

Kvinnelige svarte skuespillere kommer absolutt sist i køen av alle sammen når det gjelder å få roller. Det er fordi de både er kvinner og svarte.

Jeg tror dette får økt fokus fordi det er menn i gruppen som diskrimineres. Menn ønsker å få like muligheter til å få rollene som hvite menn oftest har hatt monopol på...

Som alltid havner kvinnene på vent. Både hvite og mørkhudete.. Der deres antrekk får mer fokus enn deres innsats.

Hva tenker dere?

Få denne gruppen mer oppmerksomhet når de diskrimineres, fordi det er mannlige skuespillere i den? 

CinemaMaestro
CinemaMaestroInnlegg: 5510
29.02.16 19:47

La oss ha en ting på det klare: når svarte kritiserer diskriminerende atferd i kjendisindustrien, handler det ikke om å fremme generell likestilling, men å fremme sin egen rolle. Jeg tror ikke ett sekund at svarte er opptatt av hvor representert asiatere, latinamerikanere eller andre etniske grupper er i popkultur.

Det finnes - så mange andre - viktigere problemstillinger knyttet til svarte i USA enn hvem som vinner priser i filmindustrien, men det er selvsagt dette som for oppmerksomhet. Utdannelsesnivået til svarte, spesielt menn, manglende høyere utdannelse innen matematikk, fysikk og vitenskap (hvem kan være en større rollemodell enn en svart professor?), en katastrofal kriminalitetsrate blant menn som splitter familier og fjerner farsfigurer, fattigdom, svært mye vold i nære relasjoner, skyhøy arbeidsledighet og mislykkede offentlige skoler for å nevne noe.

Men det eneste som får oppmerksomhet er der svarte gjør seg selv til offer for hvit diskriminering.

alva1
29.02.16 20:47
CinemaMaestro: La oss ha en ting på det klare: når svarte kritiserer diskriminerende atferd i kjendisindustrien, handler det ikke om å fremme generell likestilling, men å fremme sin egen rolle. Jeg tror ikke ett sekund at svarte er opptatt av hvor representert asiatere, latinamerikanere eller andre etniske grupper er i popkultur.

Alle som kan synge veldig godt og i tillegg ser nogenlunde bra ut kan gjøre det godt i musikkbransjen om de er heldige, uavhengig av hvilken etnisitet og hvilket kjønn de har. 

Det samme kan ikke sies om filmindustrien.. Ihvertfall ikke når det gjelder kvinner som har langt færre prestisjefylte roller og hovedroller å velge mellom. Derfor blir det noe annerledes med film enn med musikk for å si det på den måten.

Synes du ikke det er rart at ingen svarte er nominert? Bare hvite?

Jeg finner det også merkelig at det skal være delt med beste mannlige og beste kvinnelige skuespiller.. Det er jo ikke sånn at de må stille delt fordi den ene part har et slags handicap ift den andre, men det er vel sånn de må gjøre det for å i det hele tatt kunne representere kvinner også?

(Innlegget ble redigert 29.02.16 20:48)

CinemaMaestro
29.02.16 20:56

Klarer ikke engasjere meg for det. Filmindustrien er kommersiell. De hyrer de de tror selger. Jeg tror de driter i hudfarge, så lenge de har tro på at skuespillerne kan skape profitt. Det er flere prestisjetunge roller til menn fordi det selger bedre.

Hvis Oscar ikke hadde vært kjønnsdelt, kan jeg love deg at kvinner nesten aldri ville vunnet en pris.

alva1
01.03.16 00:56

Hvorfor tror du at de selger bedre? Har de noen gang forsøkt å noe annet enn det de gjør nå? Jeg kan fortelle deg at det har vært sånn i alle tider. De har aldri forsøkt å slippe kvinner til på samme måte som ellers  hva er de redde for? Miste makt? Makten over lerretet?

Og klart. Hadde ikke Oscar vært kjønnsdelt så ville menn vunnet det meste siden de "kvoterer hverandre inn" i filmer og roller de selv mener kvinner liker mest. 

Filmindustrien er ikke mer kommersiell enn musikkbransjen. Alle kan komme opp og frem dersom muligheter for det ligger til rette. At du (med mange andre) ikke klarer bry deg så lenge du ikke er i den kategori viser bare hvorfor ting fortsatt er som de er. Det er farlig å slippe damer til. Litt som det var på Shakespeares tid da kvinner ikke fikk spille teater. Menn fikk de kvinnelige rollene da  

Får håpe tiden går fremover og at man om hundre år kan le av hvor bakstreversk og redde menn var for å slippe damer til. Og mørhudete også, selvsagt. :)

(Innlegget ble redigert 01.03.16 01:03)

alva1
01.03.16 01:25

Synes denne passer godt inn her

"For slik er Hollywoods natur; Like sikkert som at natt følger dag og vår følger vinter, like sikkert er det at filmindustrien er totalt stivnet i dette helt hårreisende og aldersdiskriminerende kvinnesynet.

Til og med mødrene er ofte yngre enn sine sønner på film."

Jeg vet ikke helt hvem som vil kjøpe dette med at menn er attraktive for purunge kvinner til de blir 100, annet enn regissørers superego i Hollywood.. Og selvsagt de menn som konsomurerer og ønsker å være i den boblen av fantasi selv. 

Så nei, jeg tror det hadde vært greit med en forandring for alles del. Det ville solgt minst like godt også siden flest kvinner går på kino  :) 

Men mulig det er skummelt å utfordre ideer som har blitt resirkulert fra Hollywood's side.. De kan jo ta helt feil. ;)

(Innlegget ble redigert 01.03.16 01:27)

CinemaMaestro
01.03.16 09:03

Si i fra når du er klar til å snakke om de virkelige utfordringene svarte står overfor i USA

alva1
01.03.16 10:39

Jeg er klar. 

Kjør på! Hva har du å by på?

CinemaMaestro
01.03.16 10:52

Som jeg snakket om innledningsvis. Svartes utfordringer i USA er ikke deres representasjon i popkultur. Det finnes massevis av svarte skuespillere og musikere, og svarte er overrepresentert innenfor sport, herunder basket, amerikansk fotball og friidrett. De svartes utfordringer knytter seg til det virkelige liv.

alva1
01.03.16 11:06

Det er massevis av hvite skuespillerinner også. De når bare ikke toppen i Hollywood i like stor grad og er ikke like ettertraktede like lenge som menn. Årsaken har jeg gitt overfor. Sånn er det ikke i musikkbransjen. Heldigvis. Skulle likt å se det samme skje innen film også.

Det ville vært utenkelig at bare hvite ble nominert til Grammy der flest hvite menn tronet øverst. Det er fordi vi VET at hvite menn ikke er bedre. Det er sånn med film også. Hvite menn er ikke bedre skuespillere enn noen andre heller selv om det kan se ut for at de er det når de regisserer seg inn i, og nominerer seg selv. ;)

alva1
01.03.16 11:41

"Svartes utfordringer i USA er ikke deres representasjon i popkultur. "

Så vil jeg bare si at jeg er klar over at det er større problemer og utfordringer i verden enn dette også enn svartes problemer i USA og ser man på verden så har vi Boko Haram og Daesh feks, men man kan ikke bare snakke om de værste ting hele tiden. Det blir som å si at vi i Norge syter når vi påpeker opplagte utfordringer og problemer i samfunnet. Det går jo ikke. Man må jo evolvere selv om det er verre andre steder eller på andre områder.

Så vil jeg si at jeg ser at alt henger sammen som en rød tråd i et samfunn. Selv om noen innenfor en "gruppe" mennesker er superkjendiser, så kan de også diskrimineres av de samme årsaker som de som ikke er det. 

CinemaMaestro
01.03.16 11:50

Vil du kvotere inn hvite, asiatere eller latinamerikanere i toppidrett for å balansere ut representasjonen? Toppidrett er også popkultur.

Flere svarte kjendiser vil ikke løse problemene med kriminalitet, narkotika, vold, arbeidsløshet og utdannelse. Påstått diskriminering av svarte skuespillere troner helt nederst på listen over viktige utfordringer.

alva1
01.03.16 12:36

"Vil du kvotere inn hvite, asiatere eller latinamerikanere i toppidrett for å balansere ut representasjonen? Toppidrett er også popkultur"

Hvorfor i all verden skulle jeg ville ønske kvotering?

Poenget er at det bør være slik at alle har en reell mulighet der ingen favoriseres, slik det er i Hollywood. Det er ikke etterspørselen som styrer, men regissører og holdninger om at det folk vil se er menn i all hovedsak i hovedroller av betydning. Det er en grunn til at Bechdel testen eksisterer. Det må være minst to kvinnelige karakterer som snakker med hverandre uten at det dreier seg om en mann i filmen. Forøvrig den enkleste testen å bestå og fryktelig mange gjør ikke det. Hadde det vært omvendt ville så og si hver bidige film bestått testen.

Man skulle tro at den vestlige verden også besto av like mange kvinner som menn der kvinner var nogenlunde likestilte, filmindustrien viser det det motsatte. Hvite menn er ikke bedre skuespillere enn svarte menn og menn er ikke bedre skuespillere enn kvinner. 

alva1
01.03.16 12:37

"Flere svarte kjendiser vil ikke løse problemene med kriminalitet, narkotika, vold, arbeidsløshet og utdannelse."

Hvem har påstått det da? 

CinemaMaestro
01.03.16 12:43

Vi har åpenbart to helt forskjellige perspektiver på hvilke utfordringer som gjelder når det gjelder svarte i USA. Jeg mener andre punkter er viktigere enn popkultur.

Jeg mener også at Hollywood styres av penger, ikke først og fremst etnisitet. Produsenter satser på det de tror tjener mest penger, eller det de tror er ett "safe bet".

Hvis ikke du vil diskutere de virkelige og viktige problemene jeg har listet opp, er det like greit å stoppe opp her.

alva1
02.03.16 10:43

Det er jeg som startet tråden om et tema jeg ønsker å diskutere og dersom du vil diskutere noe annet, så trenger du ikke kommentere. Det er sånn det funker! :)

Maximus-Decimus
Maximus-DecimusInnlegg: 2370
03.03.16 00:43
alva1: Jeg er skuffet over at kvinner aldri blir hørt like godt når de mener seg diskriminert i samme bransje. Dette har kommet frem mange ganger tidligere, men aldri har diskriminering i Hollywood fått så mye fokus som når mørkhudete blir diskriminert.

Fordi det er to helt forskjellige ting. Kvinner har som regel følt seg diskriminert som følge av alderspress eller at de evt har fått mindre betalt enn de mannlige stjernene. 

Det første vil nok ikke endre seg mens lønningene nå er på vei til å bli noe like. Problemet er jo at det å trekke publikum ikke nødvendigvis er en lik egenskap. I filmer med flere stjerner ser jeg ingen grunn til at nødvendigvis stjerne A skal tjene det samme som stjerne B om de ikke har samme tiltrekningskraft blant publikum. Så jeg mener debatten om kjønn og lønn i Hollywood er unyansert. 

Grunnen til fokuset på minoritetskuespillere eller svarte skuespillere er større er jo nettop at de diskrimineres i langt større grad, de får ikke engang rollene. De blir altså holdt helt utenfor markedet i stor grad. Det er selvsagt lang værre enn diskrimineringen av kvinner i Hollywood. 

Det er bare tull at kvinnene holdes på vent. De har fått mye fokus og er nå så godt som likestilt som menn i hollywood. 

alva1
07.03.16 00:34

Men her, Maximus.. Er mange kjente skuespillerinner helt uenig med deg. Hva årsaken er til at du sier det ikke vil løse seg vites ikke, men det hadde vært interessant med en teori. 

Diskriminering av mennesker er ikke to forskjellige ting selv om det er ulike grupper som diskrimineres, når hovedpoenget nettop er at én gruppe "favoriseres". 

Da faller alle som ikke er en del av den gruppen utenfor ! 

Publikumet er, som vi vet helst kvinner. Det er flest kvinner som går på kino faktisk. Hvordan kan man forklare det? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg