Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor har ikke mitt barn rett til far med perm?

NYTT TEMA
Bacalao64
Bacalao64Innlegg: 1123
11.08.16 10:01

Alle stønadsordninger i forbindelse med fødsel er knyttet til mor. Fars mulighet til å ta pappapermisjon er knyttet til mors aktivitetsnivå siste seks måneder. Engangsstønad ved fødsel (fødselspenger) er knyttet til at mor har hatt pensjonsgivende inntekt siste seks måneder.

Hvordan kan denne skjevheten og tilsidesettelsen av fars pensjonsgivende inntekt, hans skatteinnsats og aktivitetsnivå fortsette?

Jeg er i den situasjonen at min kone kommer fra et europeisk land utenfor EU. Hun og hennes barn flyttet sammen med meg til Norge for halvannet år siden. I vinter skal vi ha barn, et etterlengtet barn som jeg veldig gjerne skulle tilbrakt tid med de første månedene. Det går ikke.

Hun har ikke hatt pensjonsgivende inntekt siste seks måneder. Null engangsstønad ved fødsel, null foreldrepenger, null mulighet for barnet å få være sammen med pappa. At jeg har mer enn 30 år med pensjonsgivende inntekt og har betalt og betaler skatt til Norge hvert eneste år siden jeg var 18 - også i de år der jeg har jobbet i utlandet - teller null.

Et barn som har en mor med pensjonsgivende inntekt får alt av stønader, et barn som har en far med pensjonsgivende inntekt, men ikke mor, får ikke ei krone.

I Norge bør man åpenbart planlegge partner og graviditet etter NAVs regler. For min del er det litt absurd.

Dette kommer oppå at jeg har det reelle forsørgeransvaret for hennes barn, men ingen fradragsmuligheter på skatt siden de ikke er mine barn, og skattereglene kun tar hensyn til formelt forsørgeransvar og ikke reelt. Det kommende barnet vil derfor få svært begrensede muligheter til å se sin far annet enn på nattetid etter ekstrajobb.

Denne diskrimineringen av barn med mor uten pensjonsgivende inntekt, er håpløs. Det er i dag et latterlig lavt krav til å få utbetalt både foreldrepenger og fødselspenger dersom mor har pensjonsgivende inntekt (kun seks måneder). Hva med å øke kravet til minimum fem år pensjonsgivende inntekt, men la fars aktivitetsnivå de siste år telle like mye som mors?

Og om noen måtte lure på hvorfor min kone ikke har jobbet etter ankomst, så gjør de nye reglene for familieinnvandring utenfor EU at hun har vært underlagt kravet om fulltidsstudier i norsk for å opprettholde oppholdstillatelse (600 timer for alle utenfor EU). Hun snakker og skriver i dag bedre norsk enn de fleste på vgd, men har altså vært pålagt å sitte på skolebenken hver dag fra ni til ett i tre semestre for å kunne få en framtidig permanent oppholdstillatelse. Det har gjort det ganske vanskelig å bli integrert i arbeidsmarkedet.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 41178
11.08.16 11:19
Bacalao64: Hun har ikke hatt pensjonsgivende inntekt siste seks måneder. Null engangsstønad ved fødsel, null foreldrepenger, null mulighet for barnet å få være sammen med pappa. At jeg har mer enn 30 år med pensjonsgivende inntekt og har betalt og betaler skatt til Norge hvert eneste år siden jeg var 18 - også i de år der jeg har jobbet i utlandet - teller null.

Det hadde muligens vært lurt å vente med barn til din kone hadde kommet lengre i prosessen, fått jobbet litt og opptjent seg rettigheter - men med din høye alder skjønner jeg at det kanskje ikke var/er ønskelig.

Bacalao64
Bacalao64Innlegg: 1123
11.08.16 12:36
HYYYL: Det hadde muligens vært lurt å vente med barn til din kone hadde kommet lengre i prosessen, fått jobbet litt og opptjent seg rettigheter - men med din høye alder skjønner jeg at det kanskje ikke var/er ønskelig.

Det ville sikkert vært greit å familieplanlegge i forhold til økonomisk gunstige faktorer - for de som lykkes med det, men det endrer ikke det absurde i at fars pensjonsgivende inntekt ikke skal telle overhodet.

HYYYL
11.08.16 12:38
Bacalao64: Det ville sikkert vært greit å familieplanlegge i forhold til økonomisk gunstige faktorer - for de som lykkes med det, men det endrer ikke det absurde i at fars pensjonsgivende inntekt ikke skal telle overhodet.

Går utifra at årsaken til det er at mor tar mesteparten av barselpermisjonen, far har kun noen uker.

HYYYL
11.08.16 12:41
Bacalao64: Det er i dag et latterlig lavt krav til å få utbetalt både foreldrepenger og fødselspenger dersom mor har pensjonsgivende inntekt (kun seks måneder). Hva med å øke kravet til minimum fem år pensjonsgivende inntekt

Det ville vært en dårlig ide.

I norge er kvinner i snitt nærmere 30 år når de får første barnet.
Skal de bli nødt å jobbe minimum 5 år etter endt utdanning vil dette øke gjenomsnittsalderen for førstegangsfødende - noe som ikke er ønskelig.
Det viktigste er at kvinnen er kommet i gang med sin yrkeskarriere, tror det er slik de tenker de som har bestemt dette.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55556
11.08.16 22:45
Bacalao64: Jeg er i den situasjonen at min kone kommer fra et europeisk land utenfor EU. Hun og hennes barn flyttet sammen med meg til Norge for halvannet år siden. I vinter skal vi ha barn, et etterlengtet barn som jeg veldig gjerne skulle tilbrakt tid med de første månedene. Det går ikke.
Hun har ikke hatt pensjonsgivende inntekt siste seks måneder. Null engangsstønad ved fødsel, null foreldrepenger, null mulighet for barnet å få være sammen med pappa. At jeg har mer enn 30 år med pensjonsgivende inntekt og har betalt og betaler skatt til Norge hvert eneste år siden jeg var 18 - også i de år der jeg har jobbet i utlandet - teller null.

Jeg tror ikke politikerne i det hele tatt har tenkt på denne problemstillingen du legger fram her, og at det derfor ikke finnes noen god løsning på dette.

Selvfølgelig burde lovverket i slike tilfeller som deres snu på flisa og la alle stønader i forbindelse med fødsel knyttes til far, så fremt far og mor er gift etter norsk lov. Unntakstilfeller fra det alminnelige norske, trenger tilpassede unntaksregler.

Du trenger nemlig pappaperm av flere årsaker, den ene er av hensyn til barnet. Men jeg tror at også mor som kommer fra et fremmed land, kunne trenge ekstra hjelp, støtte og veiledning som nybakt mor i en for henne ny kultur der alt er fremmed og nytt.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med stortingspolitikere fra ditt fylke, men ta også kontakt med relevante organisasjoner som kan legge press på politikerne. Som f eks Kvinne og familieforbundet, Sanitetsforeningen, Kvinnesaksforeningen og flere.

Lykke til.

(Innlegget ble redigert 11.08.16 22:46)

Tjukkebajas
TjukkebajasInnlegg: 2029
20.08.16 22:51

TS er rett og slett sutring. At du tek på deg forsørgaransvaret for andre sine barn skal ikkje skattebetalarane lide for. Du og kona di har det garantert bra uansett.

Kistespiker
KistespikerInnlegg: 525
28.08.16 14:07

Regler er regler, men man må stille spørsmålstegn ved fornuften av at barn skal planlegges ut i fra økonomiske hensyn og NAV sitt regelverk. 

Jeg har 2 barn med en fra utenfor Norge(begge født i Norge). Som deg har jeg betalt skatter i alle år, men har ikke fått så mye som 1 dag med pappapermisjon. Kona fikk naturligvis heller ikke noenting utover engangsstønaden fra NAV. 

Vi ble kalt dumme av venner og bekjente fordi vi ikke ventet til hun hadde fast jobb. For oss var det ikke et alternativ å vente flere år på det da vi begge ville ha barn. Så mens dette pågikk måtte vi(jeg) betale alle kostnader til ekstra barnepass etc fra egen lomme noe som i sum vel var en ekstra 100 000,-. 

Vi har aldri klagd på dette, men at det er diskrimminerende og blodig urettferdig er det liten tvil om. 

12tribe
12tribeInnlegg: 3308
01.09.16 08:07

Har opplevd de samme problemene. Hadde jeg vært en norsk kvinne som skulle ha barn med en utenlandsk mann, hadde vi fått alt av støtteordninger da dette følger mors medlemsskap i folketrygden. Men siden jeg som far tydeligvis skal spille en birolle i vaginalstaten norge, så får vi ikke en krone. Likestilling my ass. Vi skal alltid klare oss uten disse pengene, men det er klart det hadde jo kommet godt med å få nesten 40 000 kr ifb med å få et nytt barn. Vårt barn er jo født her og norsk statsborger, og jeg antar at disse stønadene man får er ment å gå til barnets beste og behov. Jeg har vanskelig for å se at vårt barn skulle "fortjene" noe mindre enn andre barn født som norske statsborgere bare fordi barnets mor er utenlandsk.

Kistespiker
04.09.16 11:22
GARDSDATTRA: Jeg anbefaler deg å ta kontakt med stortingspolitikere fra ditt fylke, men ta også kontakt med relevante organisasjoner som kan legge press på politikerne

Hehe

Jeg gjorde dette. Skrev brev til relevante departementer, statråder og lokalpolitikere. Nå 5 år senere er eneste svaret jeg har fått et automatisk svar om at saken er mottatt og at dem skal komme tilbake til meg. 

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55556
04.09.16 22:47
Kistespiker: Hehe
Jeg gjorde dette. Skrev brev til relevante departementer, statråder og lokalpolitikere. Nå 5 år senere er eneste svaret jeg har fått et automatisk svar om at saken er mottatt og at dem skal komme tilbake til meg.

Det jeg mente og mener er at det er viktig å skrive for å opplyse politikerne om hvordan lovverk kan slå uheldig ut for enkelte grupper. Så kan evt politikerne gjøre noe med lovverket dersom det åpner seg en mulighet. Slike saker er mer komplisert enn man skulle tro.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ventet mer svar på dette enn at brevet var mottatt? Var det noe du forventet hjelp med, så blir det noe helt annet enn det jeg mener.

Man kan også skrive kronikker om saken dersom man mener seg skrivefør nok til dette.

Kistespiker
05.09.16 09:08
GARDSDATTRA: Det jeg mente og mener er at det er viktig å skrive for å opplyse politikerne om hvordan lovverk kan slå uheldig ut for enkelte grupper. Så kan evt politikerne gjøre noe med lovverket dersom det åpner seg en mulighet. Slike saker er mer komplisert enn man skulle tro. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ventet mer svar på dette enn at brevet var mottatt? Var det noe du forventet hjelp med, så blir det noe helt annet enn det jeg mener. Man kan også skrive kronikker om saken dersom man mener seg skrivefør nok til dette.

Ser ditt poeng her. 

Saken min var nok noe frustrasjon også. Det begynte på det laveste nivået om tolkning av regelverket. Ingen i NAV klarte å svare og så begynte brevskrivingen. Fra det laveste nivået i NAV og helt opp til øverste nivå som i dette tilfelle var statsråden for barne og familiedepartementet. 

Det var et vanskelig ment helt legitimt spørsmål. Dog ingen klarte å svare. Grunnen til at jeg tok det helt til topps var at leder for NAV lokal bydel skrev at dette er noe som departementet faktisk må svare på for vi vet ikke. 

Topsi
TopsiInnlegg: 2234
02.04.17 17:32

Jeg tenker det er på tide både å la fars inntekt og permisjonsmuligheter telle uavhengig av mor, samt at man endrer på engangsstøtteordningen,. slik at kvinner som ikke har vært i jobb siste 6 mnd også har en økonomi det faktisk er mulig å leve av

Kistespiker
09.04.17 12:53
Tjukkebajas: TS er rett og slett sutring. At du tek på deg forsørgaransvaret for andre sine barn skal ikkje skattebetalarane lide for. Du og kona di har det garantert bra uansett.

Ja når man påpeker helt naturlige rettigheter så er det klaging og syting. Jau Jau.

Klikk for å gå tilbake til toppen