Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ja til storflyplass på Helgeland

NYTT TEMA
daggis70
daggis70Innlegg: 6
29.09.06 22:01
Her vil jeg at man skal diskutere alt om en storflyplass på Helgeland.
*Fordeler
*Bakdeler
*Andre plasser å legge en storflyplass en på Drevja
*Alt annet ang Storflyplass

Jo flere som har synspunkter jo bedre er det

Gå også inn på http://www.underskrift.no og si ja til en ny utredning om storflyplass på Helgeland

Har noen nå stoff som har vært i lokalpressen er jeg intr i dette matriallet.
Kaizero
KaizeroInnlegg: 240
29.09.06 22:07
Det er jo klart mange fordeler med en storflyplass på helgeland. Veldig mange for å være ærlig, for mange til at jeg gidder å ramse de opp. Så jeg konsentrerer meg heller på den aller største bakdelen: Avstanden fra "sivilisasjonen". Det vil ta mange timer for mange å komme seg til storflyplassen. Nesten like lang tid som det hadde kunne tatt for de å tatt fly fra den lokale småflyplassen til Trondheim.

Hvilket vil si at Drevja kanskje ikke er den ideelle plassen for en storflyplass. Andre alternativer skulle kanskje også ha blitt vurdert.
varjen
varjenInnlegg: 15092
30.09.06 01:18
Hvorfor i himmelens navn skulle man ha en storflyplass på Helgeland? For alle de som reiser til Mo i Rana?
---------------------------------------------------------------------------------

- Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Cato d.e.
SABRE1
SABRE1Innlegg: 2559
30.09.06 11:41
daggis70 skrev:
Her vil jeg at man skal diskutere alt om en storflyplass på Helgeland.
###################
Hvor stort er trafikkgrunnlaget , og hvor bor hovedtyngden av disse ?
2Crabs
2CrabsInnlegg: 10430
30.09.06 13:10
Tenker du på den som var planlagt å byttes ut med Mo i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen? Helt enig. Det ville gjøre det lettere for flyselskapene å sette opp større ruter. Da ville de også bli tvunget til å bygge ett bedre veinett mellom disse stedene. (Hørte det var dukket opp en ny tunell der oppe.) Mye svinger og smale tuneller oppi der. ;)
daggis70
30.09.06 16:45
Ja det er den jeg tenker på. Toventunellen mellom Sandnessjøen og Mosjøen er vel meningen en byggestart 2008 ferdig 2013.

Se for øvrig min underskriftkapanje på http://www.underskrift.no Håper mange skriver under på den. Har også en egen kapanje for næringslivet..
daggis70
daggis70
30.09.06 16:48
Et alt er sundøya. Det er ikke så lagt kjøretil fra Småbyene Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana til Drevja. Innen en time så er man på flyplassen.

For meg tar det 6 timer til Trondheim pluss ferge.
2Crabs
2CrabsInnlegg: 10430
30.09.06 16:58
Hvor er Drevja, der jernbanen går inn fra kysten og mot Mo i Rana? En stund siden jeg har vært der oppe, har en tendens til å snø hver gang.
Panteren
PanterenInnlegg: 10766
01.10.06 14:18
daggis70

Klart Helgeland skal ha en storflyplass, det er ikke noen store flyplasser mellom
Værnes og Bodø, den sørlige delen av Nordland trenger en større flyplass av mange grunner, jeg husker godt ulykken i mai 1988, da en Dach 7 havarerte under innflyvning til Sandnessjøen, alle ble drept. For dere som bor i Helgeland, så er det urettferdig at dere må bruke så lang tid på å oppsøke en større flyplass.

En annen ting er næringslivet som hadde hatt godt av en større flyplass, for ikke å snakke om turister, som kunne med fly som Airbus A-330, eller Boeing 767, få se og oppleve litt av naturherlighetene i Helgeland, videre ville SAS og andre legge
om rutetilbudet, slik at folk i Helgeland kunne få slippe å hompe i en Dach 8 fra Mo
til Værnes for å komme til et reisemål i sør, såvel som lengere nord i Nord-Norge.
En større flyplass vil også gi murligheten til å fly direkte til reisemål i Spania.
En større flyplass bør være en fase 1 flyplass, særlig tatt i betrakning været som
preger Nord-Norge, og da særlig vinters-tid.

Vennlig
hilsen
Panteren
SABRE1
SABRE1Innlegg: 2559
01.10.06 15:05
Panteren skrev:
jeg husker godt ulykken i mai 1988, da en Dach 7 havarerte under innflyvning til Sandnessjøen, alle ble drept
####################
Hvis jeg ikke tar feil referer du her til Torghattenulykken .
Det var under innflyging til Brønnøysund , ellers ville denne Dash 8n virkelig ha vært på avveie.
Panteren
01.10.06 15:36
SABRE1

Du har rett, men fly-typen var Dash 7. Den har 4 motorer i motsetning til Dash 8 som har 2. Ulykken skjedde rundt 10. mai 1988.

Vennlig
hilsen
Panteren
Tårn
TårnInnlegg: 447
02.10.06 09:52
Panteren skrev:
Klart Helgeland skal ha en storflyplass, det er ikke noen store flyplasser mellom
Værnes og Bodø, den sørlige delen av Nordland trenger en større flyplass av mange grunner, jeg husker godt ulykken i mai 1988, da en Dach 7 havarerte under innflyvning til Sandnessjøen, alle ble drept. For dere som bor i Helgeland, så er det urettferdig at dere må bruke så lang tid på å oppsøke en større flyplass.

En annen ting er næringslivet som hadde hatt godt av en større flyplass, for ikke å snakke om turister, som kunne med fly som Airbus A-330, eller Boeing 767, få se og oppleve litt av naturherlighetene i Helgeland, videre ville SAS og andre legge
om rutetilbudet, slik at folk i Helgeland kunne få slippe å hompe i en Dach 8 fra Mo
til Værnes for å komme til et reisemål i sør, såvel som lengere nord i Nord-Norge.
En større flyplass vil også gi murligheten til å fly direkte til reisemål i Spania.
En større flyplass bør være en fase 1 flyplass, særlig tatt i betrakning været som
preger Nord-Norge, og da særlig vinters-tid.
---------------

HAHA ja dream on! Hvordan tror du Helgeland skal klare aa lure til seg folk, naar ikke andre STORE flyplasser ikke klarer det! A330 og B767? Du er inne i begrepene i alle fall. Uff og uff, humpe i en dash 8. Tenke seg til!
Panteren
02.10.06 15:19
Tårn

Hvem hadde trodd at Sandefjord lufthavn Torp skulle bli en ganske så stor flyplass,
som fortsatt vokser, og tar imot store fly ? Dette viser at dersom et distrikt har tro på seg selv, så er det murlig å få til en stor flyplass. Vi her i Norge er så vant til å tenke smått. Sandefjord lufthavn Torp har også norges eneste Dakota som flyr, en egen Dakota klubb, og DC-3-ern fra 1944, den flyr over Vestfold hele sommeren.

Har forøvrig ingen ting imot Dash 8, dette er et fly som flyr til Vestlandet ofte, der det er mindre behov for større fly som Boeing 767, eller SAS sine MD-80 fly, eller
Boeing 737-700. Fra Sandefjord kan man også fly direkte til mange destinasjoner som Alicante, Gran Canaria, eller Larnaca på Kypros. Takket være ildsjeler og tro på at det nytter, bruker mange folk i Vestfold-Telemark Sandefjord Lufthavn Torp
for å komme seg ut i både Norge og andre land, for ikke å snakke om syden.

Nordland fylke har 231.000 innbyggere, det er nesten like mange som det bor på Island, hvorfor skulle ikke en flyplass på størelse med Sandefjord lufthavn Torp kunne bli en realitet sør i Nordland, der også avstandene er store mellom byer, og tettsteder, folk bruker lang tid, ofte på dårlige veier for å komme frem til flyplasser som har kapasitet til å fly folk langt, for ikke å snakke om utlandet ?

Norges minste landfylke Vestfold har klart, tross hån fra endel mennesker å lage
en sivil flyplass, der trafikken bare øker, hvorfor skulle ikke Nordland klare det samme, som er norges lengste fylke....

Vennlig
hilsen
Panteren
radier3002
radier3002Innlegg: 7656
02.10.06 16:48
Panteren - du har et utrolig naivt forhold til mulighetene for en storflyplass i Nordland.

Sammenlikningen til Torp er helt feil.
Du må ikke glemme at innen 90 min kjøretid fra Torp, bor det rundt 1,5 millioner mennekser. Jeg snakker om nesten hele Oslofjordområdet. Det kan du ikke skryte på deg der oppe. Torp trekker de passasjermengder de gjør delvis fordi Ryanair og andre lavprisselskaper trekker folk fra opp til 2 timers kjøring unna, og fordi det er et helt annet næringsliv i rimelig avstand fra flyplassen. Du har hele Herøya-området (Skien/Porsgrunn), Sandefjord, Tønsberg, Larvik, Horten, Drammen.....se på kartet!

Men i prinsippet er du inne på noe viktig - det er altfor mange småflyplasser rundt omkring. Man skulle ha lagt ned flere av dem, bygget en større, sentralt beliggende flyplass, og dere hadde fått et bedre tilbud. Veitilbudet til flyplassen måtte også utbedres. Men dessverre finnes det ikke rikspolitikere som har baller nok til å få gjennom slike grep, da de fleste som sitter på Løvebakken er lokalpolitikere mer enn rikspolitikere. Og spør de navlebeskuende ordførerne rundt omkring, de ser det som prestisje å ha en flyplass i kommunen.

Nordland/Helgeland er bare ett eksempel. Det skulle også vært en felles flyplass for Molde og Kristiansund, en flyplass i Lofoten/Vesterålen, Narvik skulle vært nedlagt og trafikken kanalisert til Evenes, Varangerhalvøya skulle ha hatt en flyplass...osv, osv... Da hadde vi fått et bedre trafikktilbud, og det til vesentlig lavere kostnader.

Så i prinsippet er det mye fornuft i ideen din, men du må nok nøye deg med størrelse B-737/ A320 og nedover på en slik flyplass.
daggis70
02.10.06 22:59
Hvor en storflyplass skal ligge er kansje det som er det største problemet.
På Sundøya er det store sletter som man kan lage en flyplass på, Sandnessjøen har Stokka som man kan forlenge, Dønna har også plass for en storflyplass (etter hva vår ordfører sier) Men jeg vil heller at man skal prøve å få en flyplass så senter som mulig i vår region. Bare at reisetiden ikke blir for lang fra de tre "store" byene.

Som jeg har skrevet tidligere vil jeg at man går inn på underskrift.no lese der og helst skrive under :-) Er det noen som har nå bakgrunnstoff fra tidligere målinger fra Drevja ønsker jeg det så jeg kan legge slikt ut på min hjemmeside. Har noen bilder over et område kan jeg også legge det ut på min hjemmeside

Får vi no en tunell fra Dønna (skorpa) og til Sandnessjøen korter vi ned reisetiden betraktelig fra Herøy og Dønna.

Fortsett å skrive innlegg her og snakk og diskuter dere imellom privat også, å til slutt gå å skrive dere på underskrift kapanjen.
------------------------------------
Daggis70
www.underskrift.no Ja til storflyplass på Helgeland
protus
protusInnlegg: 5150
03.10.06 02:12
"Nordland/Helgeland er bare ett eksempel. Det skulle også vært en felles flyplass for Molde og Kristiansund, en flyplass i Lofoten/Vesterålen, Narvik skulle vært nedlagt og trafikken kanalisert til Evenes, Varangerhalvøya skulle ha hatt en flyplass...osv, osv... Da hadde vi fått et bedre trafikktilbud, og det til vesentlig lavere kostnader."

Dersom det blir bygging av Hålogalandsbroen så er planen nedleggelse av Narvik lufthavn, så det skjer nok skal du se.
Når det gjelder ønsket om kun en flyplass for Lofoten/Vesterålen så er ikke dette særlig lurt. Avstandene er for store.
Planeswalk
PlaneswalkInnlegg: 7919
03.10.06 03:07
Slike "sammenslåinger" vil komme mer og mer, det er uunngåelig. Mange små flyplasser i Norge har bare dårligere og dårligere økonomisk og interessemessig grunnlag. Et meget godt eksempel er østre Finnmark, der man har mange små flyplasser som alle er på kanten av nedleggelse.
I den regionen (ca.25000 innbyg.)hadde det både praktisk sett (for passasjerer) og kostnadsmessig sett for luftfartindustrien, vært en klar fordel med én litt større flyplass med sentral beliggenhet for hele området. F.eks.kunne denne ha ligget i østre Tana.
Det vil kunne ha gitt direkteruter til både Oslo, Trondheim (med et stadig økende antall finnmarkinger) og Tromsø. I dag har man dir.ruter Oslo-Kirkenes og Tromsø-Vadsø, men dette er upraktisk for de som skal til andre steder i området.
I tillegg er det blitt kostnadsmessig verre og verre og drive luftfartsindustri i området. Det hele kommer til å ende med at alle småflyplassene legges ned.
Da er det fornuftigere å satse på en flyplass som kan være vits i å ha, men samene og reindrifta står vel steilt i mot. Som kjent får de økt makt i fylket, til tross for at de er i et mindretall.
En annen ting er at slike flyplass-sentraliseringer skaper jobber og danner et godt grunnlag for utbyggelse av kollektivtilbud.
Tårn
TårnInnlegg: 447
03.10.06 14:15
Panteren skrev:
Tårn

Hvem hadde trodd at Sandefjord lufthavn Torp skulle bli en ganske så stor flyplass,
som fortsatt vokser, og tar imot store fly ? Dette viser at dersom et distrikt har tro på seg selv, så er det murlig å få til en stor flyplass. Vi her i Norge er så vant til å tenke smått. Sandefjord lufthavn Torp har også norges eneste Dakota som flyr, en egen Dakota klubb, og DC-3-ern fra 1944, den flyr over Vestfold hele sommeren.

Har forøvrig ingen ting imot Dash 8, dette er et fly som flyr til Vestlandet ofte, der det er mindre behov for større fly som Boeing 767, eller SAS sine MD-80 fly, eller
Boeing 737-700. Fra Sandefjord kan man også fly direkte til mange destinasjoner som Alicante, Gran Canaria, eller Larnaca på Kypros. Takket være ildsjeler og tro på at det nytter, bruker mange folk i Vestfold-Telemark Sandefjord Lufthavn Torp
for å komme seg ut i både Norge og andre land, for ikke å snakke om syden.

Nordland fylke har 231.000 innbyggere, det er nesten like mange som det bor på Island, hvorfor skulle ikke en flyplass på størelse med Sandefjord lufthavn Torp kunne bli en realitet sør i Nordland, der også avstandene er store mellom byer, og tettsteder, folk bruker lang tid, ofte på dårlige veier for å komme frem til flyplasser som har kapasitet til å fly folk langt, for ikke å snakke om utlandet ?

Norges minste landfylke Vestfold har klart, tross hån fra endel mennesker å lage
en sivil flyplass, der trafikken bare øker, hvorfor skulle ikke Nordland klare det samme, som er norges lengste fylke....

+++++++++++

beklager, det er bare ikke marked for det. For det foerste er det stoerste flyet som flyr innenriks i Norge, en B737-800. Det kommer til aa ta lang tid, foer du ser noe annet. For det andre, som andre har bemerket, kan du ikke sammenlikne dette omraadet med oestlandet.
Planeswalk
PlaneswalkInnlegg: 7919
07.10.06 01:04
Et annet spm.er om man faktisk *bør* legge til rette for den sterkt forurensende flytrafikken.
Riktignok er det et spm.som først og fremst vil gjelde de store flyplassene.
Når det gjelder småflyplassene (de minste i grisgrendte strøk), så er det realistisk sett ingen levetid for dem framover. De vil uansett før el.senere legges ned. Da er spørsmålet om man skal bygge et litt større anlegg for et område eller ikke. Det vil nok kunne lønne seg til en viss grad dersom det ikke er for langt fra stedene som skal bruke flyplassen.
I Nord-Norge er man såpass vante med å av og til kjøre lengre avstander, at f.eks.1 time el.90min.kjøring til flypl.kan være akseptabelt i noen områder. (Så lenge man får en sjanse til direkte ruter til oslo, trondh, tromsø osv.,noe som er logisk med en større flyplass framfor mange små)
schaft
schaftInnlegg: 990
08.10.06 12:07
En større flyplass på Helgeland må etter min mening oppfylle følgende krav.

# Maks 45 minutters kjøring til Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana

Er det mulig i dag? Hvilke veier bør bygges sammen med flyplassen for å få dette til? Tunnel mellom Sandnessjøen og Drevja trengs åpenbart. Men blir flyplassen for langt fra Mo? Har lokalisering på andre siden av Korgfjellet vært vurdert?

Og for dem som synes det er forferdelig med 45 minutters kjøring til flyplassen, dette har 500.000 innbyggere i Follo og Østfold sør for Oslo og hele Hedmark og Oppland.

Da må også 60.000 helgelendinger tåle 45 minutters kjøring, hvis det er prisen for å få en større flyplass med flere direkteruter. Protestene mot storflyplass er merkelige, ikke sant daggis70?
daggis70
13.10.06 18:59
krav på 45min kan kansje bli vanskeli, men 1time ja...

----------------

Da må også 60.000 helgelendinger tåle 45 minutters kjøring, hvis det er prisen for å få en større flyplass med flere direkteruter. Protestene mot storflyplass er merkelige, ikke sant daggis70?
Ja syns det. Rart at dem som er imot en storflyplass liker å fly dyrt..

Hvor en storflyplass skal ligge, skal jeg ikke si men distriktmessig så blir det vel best å legge den i vefsn eller leirfjord kommune.. Sandnessjøen stokka flyplass er vel den som er best egnet i dag til utbygging..

Men senter for vårt distrikt blir vel runt drevja område? Kansje man kan bygge stort sykehus også på drevja så kan man samle all koppetansen dar :-)

daggis70
daggis70
19.10.06 23:04
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article2360144.ece
radier3002
radier3002Innlegg: 7656
20.10.06 08:08
daggis70 skrev:
Men senter for vårt distrikt blir vel runt drevja område? Kansje man kan bygge stort sykehus også på drevja så kan man samle all koppetansen dar :-)

Samle hva?
Skogkatt
SkogkattInnlegg: 5727
29.07.15 14:24

Det bør vel være ganske logisk at å legge "stor" flyplass på Helgeland: Midt på Helgeland! Det vil si Stokka lufthavn som  når alle kommuner best fra Brønnøysund i Sør til Mo Rana i Nord, og Mosjøen på midt-Helgeland - innland bør være det alternativet som tjener Helgeland regionen best.

Etter min mening vil det bli en ulykke for "Helgeland  om Henrik Johansen (H) vinner fram med sine soloutspill. Mo i Rana vil ikke kunne betjene Helgeland på en god måte når det gjelder for eksempel turisme fordi Mo ligger helt i ytterkanten Nord i regionen.

Turister som søker opplevelsesferie på kysten av Helgeland vil dessverre bli møtt med store ekstraomkostninger i forbindelse med person transport, sykler, kanoer, og annet utstyr de har behovet for. Mens dette ikke er noe problem om stor flyplass på Helgeland blir lagt til Stokka Lufthavn etter min mening. Derfor advarer jeg politikere og andre beslutningstakere å lytte for sterkt til fylkespolitiker Henrik Johansen som aldri har hvert opptatt av det sannferdige helhetsbildet som er det beste for regionen og kun opptatt av Mo i Rana sine interesser. Er fylkespolitikeren H. Johansen inhabil?

(Innlegget ble redigert 29.07.15 14:25)

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15613
07.08.15 11:23

Tråden er ni år gammel. Er ikke denne bestemt og bygget enda?

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4468
22.08.15 20:34
Nødutgang: Tråden er ni år gammel. Er ikke denne bestemt og bygget enda?

Nei. Og kranglingen pågår fortsatt. Diskusjonen og argumentene den gang og nå er i grunnen veldig like. Bakgrunnen for diskusjonen er mest plasseringen, nå Hauan nord for Mo i Rana. Dette gjør plasseringen for langt unna for de som bor et godt stykke unna Mo til at det blir særlig attraktivt vs. de flyplassene som allerede er. Det er også tvil om passasjergrunnlaget er stort nok for lønnsomhet og å få ønsket hyppighet på flyavganger med de 150-180 seterne som SAS og Norwegian flyr vs. hyppigheten med dagens mindre Widerøe-fly.

(Innlegget ble redigert 22.08.15 20:56)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10454
07.09.15 09:25
KapteinKaos: Dette gjør plasseringen for langt unna for de som bor et godt stykke unna Mo til at det blir særlig attraktivt vs. de flyplassene som allerede er.

Med en ny storflyplass så bør man jo legge ned rutetrafikken på de flyplassene som trafikkerer dette området idag. Både Sandnessjøen, Brønnøysund, Mosjøen og Mo i Rana bør avvikles til fordel for en tidsriktig ny storflyplass for Helgeland. Ny tidsregning!

Trikkeren
TrikkerenInnlegg: 1973
22.12.15 17:35
Skogkatt: Det bør vel være ganske logisk at å legge "stor" flyplass på Helgeland: Midt på Helgeland! Det vil si Stokka lufthavn som når alle kommuner best fra Brønnøysund i Sør til Mo Rana i Nord, og Mosjøen på midt-Helgeland - innland bør være det alternativet som tjener Helgeland regionen best.

Stokka er ikke egnet på grunn av de Syv søstre. Det er store vindproblemer der. Deretter har man problemene med Helgelandsbrua. Hva skjer når den er stengt? En stor flyplass for Alstahaugs 7-8.000 innbyggere?

Drevja-alternativet var ikke mulig å gjennomføre. Man kunne kanskje få bygd en flyplass på 1.199 meter, men den ville da hatt en regularitet på rundt 90%. I tillegg ville den måtte få dispensasjoner fra dagens regelverk om innflygning og avgang.

Men nå ser det ut som det går veien!

Avinor har sendt konsesjonssøknad for Mo i Rana Lufthavn, Steinbekkhaugen. Dermed ser det ut som at Helgeland skal løftes inn i den moderne tidsalderen. Prislappen ligger på 1,98 milliarder.

Skogkatt
SkogkattInnlegg: 5727
22.06.16 11:15

Hvis stor flyplass blir lagt til Mo i Rana er det min påstand at det i så fall blir stor flyplass (sirka 2000 meter)for Mo i Rana! Ikke stor flyplass for "HELE" Helgeland fra Brønnøysund i Sør til Mo i Rana i Nord. At Nordland fylke går inn for Mo i Rana er mer enn betenkelig kanskje en politisk skandale? Fordi en slik beslutning tyder på politisk binding mellom Nordland fylke og Mo i Rana kommune etter min mening.

(Innlegget ble redigert 22.06.16 11:20)

protus
protusInnlegg: 5150
23.06.16 01:35
Skogkatt: At Nordland fylke går inn for Mo i Rana

Er nok ikke NFK som tar beslutninger her.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg