Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Helikopterpilot

NYTT TEMA
Villanger
VillangerInnlegg: 514
23.03.07 22:16
Hei!

Eg har gått litt rundt å tenkt litt i det siste på kva eg vil gjere med livet mitt.
Begynte på GK Byggfag og tok VK1 Tømrar året etter. Til høsten tar eg almennfagleg påbygning. Eg har komme fram til at tømraryrket ikkje er noko for meg, og har difor leita litt rundt etter andre ting å gjere på. Å fly helikopter har alltid vore ein stor draum for meg, og tanken på å kunne gjere dette kvar dag gjer meg heilt ubeskriveleg glad:). Eg googla litt etter pilotutdanning for helikopter, og kom over EHC(www.helikopterskolen.no).
Er det nokon her inne som har erfaring med denne skulen? Eller veit de om andre skular.
Eller aller helst: er det nokon her på VGD som er helikopterpilot (trafikkflygar) som kan fortelje korleis de gjorde det, med tanke på utdanning,

Håpar på svar, på førehand takk!
Villanger
26.03.07 21:10
ingen?
turpis_8
turpis_8Innlegg: 150
26.03.07 22:46
Arrangere et møte med en helikopterflyger, og få litt omvisning. Det truir jeg vil gjøre godt for deg og din avgjørelse. tror nok dine drømmer kan forsterkes ved det. Det å gå over fra guttedrøm til realisering er viktig.
Puman
PumanInnlegg: 3392
27.03.07 13:24
Ta ett lite søk her på forumet du så får du sikkert 1000 treff om akkurat dette.
Villanger
27.03.07 14:00
søkte litt rund på luftfart og samferdsel, og fant ut at du jobbar som heli. pilot Puman.
Koleis gjorde du det med utdanning? Tok du det gjennom Forsvaret?
ithilienOneOne
ithilienOneOneInnlegg: 2347
27.03.07 15:09
Du har ca en million muligheter når det kommer til utdanninsmuligheter.

Enten sivilt eller gjennom militæret.

Jeg personlig dro til USA, var der i ca 13 mnd å gjorde PPL, CPL ig IR ratingen, for så å dra til Oxford å konvertere til Europeisk. Om du ringer rundt til div selksaper å spør om mulighet til å prate med noen av pilotene der, hør hvordan de gikk frem å hva dem mener er den beste muligheten.
Puman
PumanInnlegg: 3392
27.03.07 16:10
Joda stemmer det, jobber i Nordsjøen for tiden.. Men det er som ithilienOneOne sier, ca en million måter. Tok det selv gjennom skole i Norge, har tatt atpl-teori, instrument og cpl-h.

Men ta en ringe runde til forskjellige skoler rundt omkring eller send e-mail. Alle skoler lover selfølgelig gull og grønne skoger så ta deg goooood tid før noe blir bestemt.
SABRE1
SABRE1Innlegg: 2559
07.04.07 03:07
Villanger skrev:
###################
Hei ,
ser ikke ut til at du får så mye respons her , og det er jo synd .
Hvis du vil må du gjerne kontakte meg etter 22.04 , da er jeg tilbake i Norge .
Jeg har fløyet det meste fra jagerfly , store passasjerfly samt store og middels store helikoptre .
Og etter mange år i helikopterbransjen har jeg kontakter du kan ha nytte av .
Lykke til !
akhaip
akhaipInnlegg: 112
11.04.07 13:03
Hei. Jeg ser du har sagt deg villig til å hjelpe en som drømmer om å fly helikopter..
Tilfeldigvis har jeg samme drømmen og tenkte jeg skulle søke på EHC eller HAI i februar.
Men det er så utrolig vanskelig å finne pålitelig info, og enda verre å finne piloter som vil eller har tid til å hjelpe. Jeg kunne tenkt meg å spørre deg om endel ting hvis det er mulig. Det ville vært til stor hjelp.. Pga skole og jobb så er email eller msn mest praktisk. Ta kontakt hvis du kan=)

Øystein.L

Ps. jeg har brukt min samboers profil
PPS. Gi beskjed hvis du vil utveksle mailadresse
Villanger
11.04.07 18:25
Hei SABRE1! :)

Endelig litt respons! :)

Eg tar som sagt lenger oppe almennfaglig påbygning til høsten.
Har vore litt i kontakt med Luftforsvaret om å kanskje ta utdanninga gjennom dei og sitt i skrivande stund å ventar på ein epikrise frå øyenlege som gjer svar på om eg kan ta utdanninga gjennom dei.
Men som sagt EHC fristar nok mest, så får prislappen heller være.
Så dersom det ikkje ordnar seg med LF så søker eg meg inn på EHC skuleåret 2008/2009 altså neste år.

Du nevnte at du hadde vore i bransjen ei god stund, og at du hadde ein del kontaktar.
I denne bransjen er vel gode kontaktar gull verd, så eg hadde sett veldig stor pris på om vi kunne ha utveksla e-post adresser, så kunne du ha komme med fleire råd og tips på den måten, litt lettare :)

Tusen takk for eit fint svar, det betyr veldig mykje:)
SABRE1
11.04.07 22:51
Til Villanger og Akhaib
###################
Som sagt kommer jeg hjem til Norge 22 .04 .
Er for tida i Florida , og har det ganske travelt de 2 siste ukene .
Skal på 2 airshows , det siste er Sun And Fun , samt at det er fly-in på flyplassen der jeg bor .Her borte har man et program kalt Young Eagles , hvor ungdom får være med å fly gratis for å stimulere interessen.

Regner med at jeg er operativ i Norge etter 25 .04
Så vi kan forsøke å opprette kontakt da ?
Lykke til så lenge .
Villanger
12.04.07 23:18
Det hadde vore supert! :)
akhaip
28.04.07 17:12
Hei.. BAre lurte på om du var kommet hjem?=) Venter spent på svar..
SABRE1
29.04.07 13:22
akhaip skrev:
Hei.. BAre lurte på om du var kommet hjem?=) Venter spent på svar..
#########################
Jada , har kommet til fedrelandet , men har hatt det litt travelt etter 2 mndr i USA .
Men send meg e-mail adresse, tlf no , eller hva du vil så vi kan opprette kontakt .
akhaip
29.04.07 22:29
Er det mulig å skrive beskjed til deg direkte i stedet for å legge ut mailen her ?
SABRE1
29.04.07 23:03
akhaip skrev:
Er det mulig å skrive beskjed til deg direkte i stedet for å legge ut mailen her ?
##############################
Gjelder det generelle spørsmål kan jeg svare her , men kontakter osv vil jeg ikke legge ut her .
Villanger
07.05.07 12:52
et generelt spørsmål SABRE, har du kontaktar innanfor AIRLIFT Førde eller Kinsarvik? er her eg kunne tenkt meg å vore etter endt kurs på EHC.
SABRE1
07.05.07 15:55
Villanger skrev:
et generelt spørsmål SABRE, har du kontaktar innanfor AIRLIFT Førde eller Kinsarvik? er her eg kunne tenkt meg å vore etter endt kurs på EHC.
##########################3
Nei , men jeg har fløyet med folk som har vært hos Airlift i Førde .
Det jeg har av helikoptererfaring er fra nordsjøen .
Villanger
08.05.07 11:43
begynte du rett som offshorepilot?
SABRE1
08.05.07 16:41
Villanger skrev:
begynte du rett som offshorepilot?
##########################
Nei , som tidligere nevnt fløy jeg som jagerflyger og instruktør i forsvaret .
Har også fløyet store passasjerfly før jeg konverterte til helikopter .
Men etter det begynte jeg direkte offshore .
Men hvorfor vil du fly helikopter , det finnes da så mange flotte fly ?
Villanger
08.05.07 17:53
Enig med deg i at det finst mange flotte fly, men å fly helikopter har alltid vore ein mykje større drøm enn å flyge fly. Har alltid vore meir fascinert av helikopteret :) Det ser både spennande og ikkje minst gøy ut å jobbe som helikopterpilot, samtidig er eg innstilt på at det kan vere både hardt psykisk og fysisk arbeid til tider.
SABRE1
08.05.07 23:52
Villanger skrev:
Har alltid vore meir fascinert av helikopteret :)
#########################
Er det det du vil , så for all del .
Men det er billigere å først ta sertfikater på fixed-wing , for så å konvertere .
Og da har du også litt mer bakgrunn for å vurdere hva du liker .
Ser ut for meg som om du kanskje kommer fra vestlandet , og da kan du jo ta kontakt med CHC Helikopterservise i Bergen eller Florø , forklare saken , så er det vel en god sjans for at du får en omvisning !
Mamma_Lilly
Mamma_LillyInnlegg: 1
06.03.17 15:13

Hei,

Nå er dette innlegget 10 år gammelt. Kan jeg spør hvilken utdanning du bestemte deg for? 

SABRE1 er du fremdels her? Og fortsatt like interessert i å hjelpe andre?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg