Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forbikjøring av likbil

NYTT TEMA
Venturi
VenturiInnlegg: 763
25.09.08 21:36
I dag havna jeg i kø på motorveien, forårsaket av en likbil. Nå er jeg jo skikken den at en blir liggende bak likbilen i respekt for den døde. Men bilen skulle langt, og jeg ble nå liggende å fise der bak. Ingen av bilene foran meg tok initiativ til forbikjøring heller, så det ble helt umulig å bedømme om dette var et gravfølge eller om de hadde samme dilemma som meg. Finnes det en måte å vite om likbilen er i tjenestelig oppdrag eller ikke?
UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
25.09.08 21:40
Omtrent som med taxi? Det lyser i korset på taket når den er ledig?
HerbertC
HerbertCInnlegg: 3798
25.09.08 23:14
Kan man isåfall vinke den inn til siden hvis man har behov for en tur?

---
These people have to understand that you can have 20 trillionaires in the Premier League and one will finish bottom - Arsène Wenger
UtenKontroll
25.09.08 23:29
HerbertC skrev:
Kan man isåfall vinke den inn til siden hvis man har behov for en tur?

---------

I det minste om man skulle føle seg litt dårlig...
Beretta
BerettaInnlegg: 5210
26.09.08 00:06

> Venturi skrev:
> Nå er jeg jo skikken den at en blir liggende bak likbilen i respekt for den døde.

Det er en skikk jeg er ukjent med.
Jeg vet at man ikke skal bryte en kolonne med et begravelsesfølge, men en enslig likbil? Den var ukjent.
Du sier det var på motorveien. Da ser jeg ikke problemet med å eventuellt kjøre forbi hele kolonnen. Biler i en slik kolonne skal jo ha kors på taket.

RMSO
RMSOInnlegg: 409
26.09.08 00:46
Er vel naturlig å tro at den "var i tjeneste" dersom den kjørte sakte. Var den ledig for oppdrag, så hadde den vel ligget på fartsgrensen ++ den og. Ofte er det kun bilene helt fremst i kolonnen som ha kors på taket, og så slenger det seg på noen bak som ikke har.

Vet ikke hva som er skikk og bruk, men vet om et tilfelle hvor noen gjorde dette, og det var det store samtaleemnet i lange tider etterpå (jepp, bor på et mindre tettsted).
homobamsen
homobamsenInnlegg: 413
26.09.08 22:19
fuck, det dauer folk hver dag, så om man kan klemme seg forbi mopedister med motgående trafikk så kan man faen meg kjøre forbi en likbil også...

iallfall er man ikke så i fare for å medføre skade på vedkommende da..

velkommen opp fra dvalen,

dette kan sammenlignes med matrix der du har våknet opp og realiserer at du bare er blitt foret med drømmer hele livet og realiteten er noe annen,
du er ikke rasist, du er blitt REALIST!!
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 33887
28.09.08 21:20
UtenKontroll skrev:
Omtrent som med taxi? Det lyser i korset på taket når den er ledig?

---------------------

Saken var oppe på bilforumet her.
Finner det dessverre ikek uten søkfunksjonen!

Men noen der sa at det var motsatt, forvirrende nok:
Lyser det i lampa på likbilen, så er den opptatt!
snekka73
snekka73Innlegg: 1088
08.10.08 15:06
Jeg har hørt at man fjerner korset når bilen ikke er i tjeneste, men om det stemmer må fåglarna vite.
rts26
rts26Innlegg: 3291
08.10.08 16:33
Venturi skrev:
Nå er jeg jo skikken den at en blir liggende bak likbilen i respekt for den døde.
---

Hvor i all verden har den skikken oppstått? For min egen del kan jeg si at jeg aldri har hørt så mye av et fnugg om en sådan praksis. Det er uansett en oversentimental og proporsjonsløs idé. Likbilen bør etter alle fornuftens solemerker blinke seg til siden og slippe den stampende bilsnoren forbi seg.
fine_2
fine_2Innlegg: 106
09.10.08 10:21
Traff engang en likbil som kom fra kirken,den hadde lys i korset og jeg lurer også på om det lyser når bilen er ledig.Ellers må jeg innrømme jeg har kjørt forbi likbilen på 4 - felts motorvei en rekke ganger uten å tenke over det-før jeg leste denne tråden.
Someone
SomeoneInnlegg: 24005
09.10.08 10:56
Jeg ser overhodet ikke problemet å kjøre forbi en likbil. Ikke er det noen regler som forbyr det heller. Og jeg klarer ikke se at den døde tar skade av å bli forbikjørt.....
ehall
ehallInnlegg: 18381
09.10.08 22:46
Jeg vet ikke om det er en måte å se om likbilen er på tjenesteoppdrag eller ikke. Men jeg har aldri hørt om noen skikk at det ikke er lov til å kjøre forbi en likbil eller et gravfølge.

Eneste måten jeg kjenner til er om det er et gravfølge så skal følgebilene ha et kors på taken (festes med magnet). Og man skal aldri kjøre imellom bilene i et slik følge. Som det står i trafikkreglene; "Trafikant må ikke hindre eller forstyrre (...) begravelsesfølge. Om bilene ikke er merket, vet man ikke om det er et gravfølge, og dermed bryter man ikke reglene selv om det er et følge. Man må som bilist kunne se slikt i trafikken, ikke tippe.
Satpam
SatpamInnlegg: 311
29.10.08 19:29

På motorvei kan det vel ikke være noe problem, om ingen kjører forbi vil det jo bli oppsamling av biler, og dermed til hinder for ambulanse,politi og brannbiler. All fornuft sier at forbikjøring av likbil på motorvei ikke bryter med noen skikker.

rosmebraad
29.10.08 19:40
Someone skrev:
Jeg ser overhodet ikke problemet å kjøre forbi en likbil. Ikke er det noen regler som forbyr det heller. Og jeg klarer ikke se at den døde tar skade av å bli forbikjørt.....

------------------------------

Ikke jeg heller!

Og ærlig talt så burde jo livet gå foran døden!
UtenKontroll
29.10.08 19:44
snekka73 skrev:
Jeg har hørt at man fjerner korset når bilen ikke er i tjeneste, men om det stemmer må fåglarna vite.

-------

Jeg mener å ha sett på nyere biler, f.eks Mercedes R-klasse at korset senkes ned i taket. Har i hvert fall sett en liten luke på taket på det som må ha vært en begravelsesbil
Objektiva
ObjektivaInnlegg: 839
09.11.08 11:22
Kan ikke likbilen ta en titt i speilet og kjøre inn til siden hvis den danner kø på grunn av redusert hastighet. Har opplevd lignende situasjoner som trådstarter og har fulgt de uskrevne reglene ved å ikke kjøre forbi, men det har ergret meg at de som kjører likbilen ikke tar hensyn til bakenforliggende biler og åpner for forbikjøring.
Znorkan
ZnorkanInnlegg: 4517
26.11.08 15:21

Det er vel ikke normalt at en kjører en kolonne i et gravfølge på en motorvei. Slike kolonner er vel vanlig når en nærmer seg kirkegården. Ser heller ikke problemet med å kjøre forbi en begravelsesbil. Men vær obs på at det skjer i ordnede former, dvs oversiktlig etc, slik at selv ikke havner der bak før tiden

Threesides
ThreesidesInnlegg: 650
02.12.08 20:27

Ser ikke problemet her. En bil er en bil, og kjører den for sakte må man kunne passere den. Hva angår skikker, så finnes det så utrolig mange forskjellige skikker rundt omkring, at man umulig kan ta hensyn til skikker man ikke har selv. Som andre har sagt før, den døde tar ikke skade av å bli forbikjørt.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 71973
02.12.08 20:31
fine_2: Traff engang en likbil som kom fra kirken,den hadde lys i korset og jeg lurer også på om det lyser når bilen er ledig.Ellers må jeg innrømme jeg har kjørt forbi likbilen på 4 - felts motorvei en rekke ganger uten å tenke over det-før jeg leste denne tråden.

Korset har magnet på og er ikke på bilen når den ikke er i tjeneste. Enkelt og greit.

nesjemanz
nesjemanzInnlegg: 72
07.07.10 16:58
GiPazzini_85: Korset har magnet på og er ikke på bilen når den ikke er i tjeneste. Enkelt og greit.

Da må bilen være over 3 år gammel, ellers får byrået smekk av moms/avgiftshammeren.

Angående om bilen er i "tjeneste" eller ikke så indikeres det ved lys i korset.

Er lyset på er det et mors i bilen.

CWN
CWNInnlegg: 2
26.11.15 12:00

Jeg jobber selv i begravelsesbyrå, og er det en likbil på veien, så er den ute på oppdrag, enten det er kiste i bilen eller ikke.

CWN
CWNInnlegg: 2
26.11.15 12:01

Feil! Korset skal alltid være på bilen ifølge loven.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 29138
26.11.15 12:05
CWN: Feil! Korset skal alltid være på bilen ifølge loven.

Gratulerer med å ha dratt opp en 7 år gammel tråd! Kjør debatt

Kalle73
Kalle73Innlegg: 50818
26.11.15 12:10
CWN: Jeg jobber selv i begravelsesbyrå, og er det en likbil på veien, så er den ute på oppdrag, enten det er kiste i bilen eller ikke.

Det kjøres ikke pirattaxi på si?

helgekarl
helgekarlInnlegg: 4734
26.11.15 12:11
flourhouse: Gratulerer med å ha dratt opp en 7 år gammel tråd! Kjør debatt

Dette er en tidløs debatt all den tid folk aldri vil slutte å dø. :-))

rosmebraad
10.12.15 04:18
UtenKontroll: Omtrent som med taxi? Det lyser i korset på taket når den er ledig?

Det er vel motsatt, at lyset er på når den er opptatt.

Forøvrig er vel prisene såpass at man bare tar seg råd til én tur. 

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1023
11.12.15 10:02
CWN: Feil! Korset skal alltid være på bilen ifølge loven.

....ikke hvis vedkommende som transporteres har en annen tro, f.eks. muslim, da bruker man gjerne bare en "stolpe" med lys i.

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1023
11.12.15 10:11
Venturi: I dag havna jeg i kø på motorveien, forårsaket av en likbil. Nå er jeg jo skikken den at en blir liggende bak likbilen i respekt for den døde.

På motorveien hvor det er flere filer kan man kjøre forbi et følge i en av de andre filene.

Det man IKKE skal gjøre er å "bryte seg" inn i et begravelsesfølge (f.eks etappeforbikjøring)/presse seg inn i rundkjøringer osv. Kan man ikke lett passere, så skal man holde seg bak.

Følget skal få være inntakt av respekt for de etterlatte/pårørende. Det sier seg selv at aggresivitet og bruk av horn osv. ikke hører hjemme noe sted

lsklars
lsklarsInnlegg: 40940
11.12.15 10:13

Er det flere enn meg som har blitt påkjørt av en Likbil (!) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg