Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På vanlig tog for første gang på 12 år!

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 25491
05.07.09 22:26

Da skulle tilfeldighetene ha det slik at jeg tok toget fra Moss (Rygge) til Oslo!'

En oppsatt buss var der ikke til oppsatt tid, så havnet på toget.

Skulle kjøpe billett på automat da jeg ikke hadde slik siden togturen kom tilfeldig pga. uteblivende buss.
Men dengang ei, noen jenter drev på der, og hadde problemer med kortet eller noe, og de brukte alle de 6 minuttene som kom fram til toget gikk!
(Forøvrig skulle det ha vært 4 min, men toget kom 2 min etter oppsatt tid!)

Vel inne på toget så var det fullt, er det vanlig på en søndag ettermiddag? Måtte lete etter ledig sete og sitte vis a vis ukjente, men dette er jo greit om man har rimelig folkeskikk og ikke lager bråk slik som Fleksnes i en episode av serien, der problemorienteringen synes å gå rundt forklaringen ¨på hvorfor han ene typen er så hissig: "han er lege"!!

Så kommer konduktøren og tar 20 kr ekstra for billettkjøp om bord på toget. Jeg har sett i media tidligere at folk har debattert dette, så hvordan burde man stille seg når der er kun 1 automat og denne er opptatt?
Jeg sa fra om at de som opptak maskinen synes å ha prob¨lemer med enten kortet eller leseren, hvorpå den togansatte bare sa at "den virker" og at det var fullt mulig å kjøpe billett på nett på forhånd. (Sistnevnte var jo lite aktuelt da jeg til å begynne med var havnet på toget som en "følgeskade" av at den omtalte buss ikke var på oppsatt sted til oppsatt tid.....)
Så hva sier vante togreisende til dette? Siden der bare er en eneste billettautomat så står jo mye på den? Hva om den ikke virker og/eller er oppatt i lang tid? Burde der ikke være flere automater? Eller skal alle som kommer ut for dette bare betale 20 kr ekstra?

Og så en generell kommentar til flytog, flybuss og evt. lokaltog i Norge: Disse er ofte relativt dyrere i Norge enn i andre land. Eksempel: Taxi fra Flesland til sentrum i Bergen kan koste f. eks 265 til 450 kr avhengig av kø og tid på dagen. Altså fra litt over 3 til 5 ganger flybusspris. I andre land er forholdet MYE høyere, slik at den "offentlige" transporten til og fra flyplasser koster mindre i forhold til taxialternativ.
Så er det bare å regne på omsetningen: 1 ansatt i taxi tar max. 4 passasjerer til nevnte priser, 1 ansatt på flybuss kan ha en omsetning på opptil f. eks 40 (pers) ganger 85 kr; da blir jo omsetningen MEGET høy om det er godt belegg!
(For oss som er miljø- og ressursinteresserte lever jo troen på at BYBANEN skal gi effektiv, rimelig og eksosfri reise til Flesland med tiden ........)

Og til slutt litt på siden om billettautomater og betaling på skinnegående transport i hovedstaden: Jeg var i byen for 2-3 uker siden og måtte da reise UTEN billett på t-banen da billettautomaten ikke virket, den hadde hengt seg opp på "velg annen billettype" eller hva det var.
Så jeg snyltet ikke, men mailet Ruter (tidligere Oslo Sporveier) STRAKS jeg var inne på nett og fortalte om den manglende funksjonen fra nevnte automat.
Hørte NULL derfra, de burde jo passe på sånt slik at ikke flere oppdager hvor praktisk det er å snike, det blir jo vanskelig for oss som gjør en innsats for å få betale for turen.
(Alternativet er selvsagt bare å kjøpe en ekstra billett neste gang jeg bruker en automat som virker for å veie opp for den reisen som dessverre ble billettløs.)

rosmebraad
11.09.12 15:08
rosmebraad: problemorienteringen synes å gå rundt forklaringen ¨på hvorfor han ene typen er så hissig: "han er lege"!!

HAHA.

"Han er lege".

Morsom episode!  

lgbekk
lgbekkInnlegg: 48
11.09.12 16:07

Det snakkes stadig om at vi må bruke mere kollektiv transport, men det er jo grenser for hvor mange ulemper man frivillig utsetter seg for. 

De som har månedskort e.l .kjører nok kollektivt "på autopilot". Men det er neimen ikke alltid like enkelt for den som tar skinnegående mere sporadisk, det har jeg også lignende erfaring med.

rosmebraad
11.09.12 18:36
lgbekk: Det snakkes stadig om at vi må bruke mere kollektiv transport, men det er jo grenser for hvor mange ulemper man frivillig utsetter seg for.

Nei politikerne øyner vel ikke helt krangle- og stresspotensialet man får ved å stue ukjente sammen i små rom på tog. 

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 2828
16.09.12 11:26
rosmebraad: Og så en generell kommentar til flytog, flybuss og evt. lokaltog i Norge: Disse er ofte relativt dyrere i Norge enn i andre land

i Hamburg kan du tbane fra flyplass til sentrum. billettpris 2 euro pr vei!!

William_S1
William_S1Innlegg: 1239
16.09.12 18:07
Vigilius_Osloensis: i Hamburg kan du tbane fra flyplass til sentrum. billettpris 2 euro pr vei!!

Og i Geneve får du den 5 minutter togturen til sentrum gratis også med  overgang i inntil 80 minutter som vil si at man kan ta trikk, lokalbuss osv. Viktig at du trykker ut billetten før tollen der, etter tollen betaler man vanlig pris.

rosmebraad
16.09.12 19:04
Vigilius_Osloensis: i Hamburg kan du tbane fra flyplass til sentrum. billettpris 2 euro pr vei!!

Vi kan jo få "gratis" t-baner her også.

Enkeltbeillett med Bybanen i Bergen koster kun 27 kr.
(Og tusenvis gjennom skatt, moms og bompenger, men det bryr vi oss ikke om.)

reodorfelg1
reodorfelg1Innlegg: 495
17.09.12 23:25

Det kan du i Madrid også. Det koster også to euro.

ConTrari
ConTrariInnlegg: 5171
10.10.12 22:08

Elendig forbindelse. S1 stopper 10 ganger på den korte strekningen inn til Hbf, og bruker lenger tid enn flytoget til Gardermoen. Laang stopp i Ohsdorf for å bli koblet sammen med et annet togsett. Utdatert.

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 2828
11.10.12 22:28
ConTrari: Elendig forbindelse. S1 stopper 10 ganger på den korte strekningen inn til Hbf, og bruker lenger tid enn flytoget til Gardermoen. Laang stopp i Ohsdorf for å bli koblet sammen med et annet togsett. Utdatert.

syns det var perfekt i forhold til mitt hotel. skulle ikke helt til Hbf.

opplevde ikke noen lengre stopp i Ohsdorf eller andre steder.

Marchionni
MarchionniInnlegg: 5924
14.10.12 12:55

Har reist mye kollektivt i Oslo/Bærum, både med månedskort og enkeltbilletter, og svært sjelden hatt problemene du beskriver. Om du ikke greier å sitte overfor folk du ikke kjenner på toget er det nok du som er problemet.

malhen
malhenInnlegg: 10982
13.11.12 11:57
rosmebraad: (Forøvrig skulle det ha vært 4 min, men toget kom 2 min etter oppsatt tid!)

Fysjameg!! At det går an!!

radier3002
radier3002Innlegg: 7657
14.11.12 12:58
rosmebraad: Og så en generell kommentar til flytog, flybuss og evt. lokaltog i Norge: Disse er ofte relativt dyrere i Norge enn i andre land.

Er de det? Var akkurat i London, det første jeg møtte etter toll, var noen som pushet billetter med Heathrow Express til Paddington, pris 19 EUR = ca 175 NOK for ca 35 km/15 min. Til sammenlikning: Flytoget, pris 170 NOK for ca 50 km/19 minutter.  Ganske bra konkurransedyktig av flytoget...?

Ellers er det vel ingen bombe for noen at det meste er dyrere i Norge?

rosmebraad
14.11.12 20:32
radier3002: Er de det? Var akkurat i London, det første jeg møtte etter toll, var noen som pushet billetter med Heathrow Express til Paddington, pris 19 EUR = ca 175 NOK for ca 35 km/15 min. Til sammenlikning: Flytoget, pris 170 NOK for ca 50 km/19 minutter.  Ganske bra konkurransedyktig av flytoget...? Ellers er det vel ingen bombe for noen at det meste er dyrere i Norge?

Jeg mente nok reativt dyrere i forhold til bil og taxi:

Ta Bergen:
Der er Flybussen (enkeltbillett, voksen) satt til 100 kr.
Taxi på dagtid til sentrum er ca. 310-350 kr uten kø og venting.

Altså koster det for fire pers MINDRE med taxi enn med buss fra flyplass til sentrum (Ca. 16-17 km) i Bergen,
hvilke andre byer har sånt forhold?

I andre land (Øst-Europa) jeg har sjekket dette var taxi ca. 10x buss.
Altså var bussen "billig" der. Her er bussen "dyr".

Så jeg mener relativiteten i forhold til andre transportmidler på samme strekning:
SI 40 passasjerer på én Flybussavgang, da har den 3-4000 kr i omsetning på én tur, da snakker man jo advokathonorar av de mer eksklusive i omsetning på enkelte flybussturer.  

startelver
startelverInnlegg: 20609
17.11.12 00:23
reodorfelg1: et kan du i Madrid også. Det koster også to euro.

Her i Athen Hellas koster T - bane 1.40 € og busser og trikk 0,70€  , altså ca 5 kroner. Rimeligst i Europa ? 

Johnsli
JohnsliInnlegg: 11369
17.11.12 01:20

Tror en del av problemet er at kollektivselskapene blir subsidiert alt for lite.

Om man ser på det at man kan skru opp bensinprisen for å gjøre det dyrere å kjøre bil, så hjelper ikke det stort siden buss-selskapene må skru opp prisene på sine billetter også. Og så skal buss-sjåførene ha høyere lønn enn hva tilfellet er andre steder, og dårlig kollektivtilbud og få innbyggere gjør at bussene kjører rundt med relativt få passasjerer ifht. kapasitet, og det må man også justere prisene for.

Skulle man gjort dette litt ordentlig burde det å ta kollektivtransport bare koste en symbolsk sum (selvfølgelig litt dyrere om man skal på langdistanse). Resten bør staten betale om de mener alvor om å kutte biltrafikk og spare miljø og alt det der. Alt bør koordineres bedre, gratis parkeringsplasser ved rutebilstasjoner osv., i tillegg til valg mellom ekspressbuss og buss som gjør flere stopp underveis. Da kan man få flere til å velge kollektivt.

Har ellers opplevd problem med automat når jeg skal kjøpe billett på t-bane. Mener jeg skulle kjøpe enkeltbillett, men det valget var grået ut, og det eneste valget var for de som har reisekort. Men det hadde jeg fra før, jeg hadde det bare ikke med meg og ville ikke fylle på for en måned helt enda. Tror jeg var innom 3 automater på Jernbanetorget, og ingen av de fikk jeg valgt dette på. Måtte over på den andre inngangen for å finne en automat hvor jeg fikk kjøpt enkeltbillett.

Syns forøvrig tog er en behagelig måte å reise på, men jeg er ikke alltid sikker ifht. billett om jeg må stemple den på noen måte før jeg går på toget, eller om de gjør det på toget, og evt. om jeg må i en spesiell vogn (det finnes jo noen det står ubetjent på, og noen står det betjent på). Ofte tenker man ikke over det, og spesielt om man ikke kjører tog så ofte, før man har satt seg til rette i vogna og kanskje kjørt et stykke, om man i det hele tatt er klar over dette.

(Innlegget ble redigert 17.11.12 01:22)

_Ghost_
_Ghost_Innlegg: 1946
19.11.12 02:36
rosmebraad: Altså koster det for fire pers MINDRE med taxi enn med buss fra flyplass til sentrum (Ca. 16-17 km) i Bergen,
hvilke andre byer har sånt forhold?

Ikke uvanlig i Australia hvert fall. Billigere med taxi i alle byer jeg har vært i der med unntak av Adelaide. Mener å huske at taxi er billigere om man er tre-fire både i London, Paris og New York også.

rosmebraad
19.11.12 02:43
_Ghost_: Ikke uvanlig i Australia hvert fall. Billigere med taxi i alle byer jeg har vært i der med unntak av Adelaide. Mener å huske at taxi er billigere om man er tre-fire både i London, Paris og New York også.

Hm, bra om det stemmer. 
Men i så fall må jo flybussen være en gullgruve;
i buss kan jo én sjåfør (på Bergenspriser) omsette for opptil 10-12 ganger hva én sjåfør kan i taxi. (Personbil.) 

_Ghost_
_Ghost_Innlegg: 1946
19.11.12 02:45
rosmebraad: Men i så fall må jo flybussen være en gullgruve;
i buss kan jo én sjåfør (på Bergenspriser) omsette for opptil 10-12 ganger hva én sjåfør kan i taxi. (Personbil.)

Ja, det burde jo absolutt ikke være sånn om man ser på hva man får for pengene og iht til miljøet. Har enda til gode å ta flybussen i Bergen uten at noen må stå også. 100 kroner for ståplass i 20 minutter er latterlig.

rosmebraad
19.11.12 02:49
_Ghost_: Ja, det burde jo absolutt ikke være sånn om man ser på hva man får for pengene og iht til miljøet. Har enda til gode å ta flybussen i Bergen uten at noen må stå også. 100 kroner for ståplass i 20 minutter er latterlig.

Spesielt mtp. at vanlig enkeltbillett på buss er 27 kr. (?)

Hva er evt. subsidier på vanlige busser/Flybuss?

Og hva er konsesjonene og grunnen til at Flybussen er så mye dyrere?
Man får jo lengre bussturer for 27 kr. på visse andre ruter enn hva man gjør for 100 kr. på Flybussen.  

Johnsli
JohnsliInnlegg: 11369
20.11.12 00:39
rosmebraad: Og hva er konsesjonene og grunnen til at Flybussen er så mye dyrere?

I Ålesund er det samme greia, men der har man hatt bomstasjon med 60-70 kr. hver vei. Derfor tok mange buss. Så forsvant bomstasjonen, men prisene ble ikke justert (deretter). I tillegg har buss-selskapet nå faste klokkeslett for avgangene i stedet for å kjøre etter når flyene kommer og går. Og for de som skal til hoteller i sentrum har bussen kuttet noen stopp slik at det for en del blir lenger å gå til hotellene og de som skal lenger østover til Moa-området må være med bussen som skal til byen først i stedet for at de har to ruter som de har hatt før. Det fører til at mange velger andre muligheter enn bussen.

Nå har de heldigvis tatt litt til vettet mtp å vente på flyet, men det er jo ikke rart at kollektivtrafikken sliter under slike forhold.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 18791
23.11.12 13:53
Johnsli: Syns forøvrig tog er en behagelig måte å reise på, men jeg er ikke alltid sikker ifht. billett om jeg må stemple den på noen måte før jeg går på toget, eller om de gjør det på toget, og evt. om jeg må i en spesiell vogn (det finnes jo noen det står ubetjent på, og noen står det betjent på). Ofte tenker man ikke over det, og spesielt om man ikke kjører tog så ofte, før man har satt seg til rette i vogna og kanskje kjørt et stykke, om man i det hele tatt er klar over dette.

I Norge kan du jo med tog reise veldig langt for en svært rimlig penge, hvis du planlegger litte grann. 3 mnd i forrveien legges minipris biletter ut. De koster fra 199kr. Så hvis du er ute tidlig kan du faktisk ta tog helt fra Stavanger til Bodø for 199kr.

perchri
perchriInnlegg: 4228
22.12.12 20:48
lgbekk: Men det er neimen ikke alltid like enkelt for den som tar skinnegående mere sporadisk, det har jeg også lignende erfaring med.

..jeg tar tog hver 20 år...ellers bilen. Da går jeg bare på toget og aventer konduktøren. Betaler biletten hva det skulle være, og er glad resten av turen. Er jo 20 år til neste gang.

rosmebraad
23.12.12 14:22
perchri: ..jeg tar tog hver 20 år...ellers bilen. Da går jeg bare på toget og aventer konduktøren. Betaler biletten hva det skulle være, og er glad resten av turen. Er jo 20 år til neste gang.

Bra, sånn kan det bli reisenytelse!
(Mens man vet at andre evner å være meget gjerrige over 20 kr.)  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg