Da skulle tilfeldighetene ha det slik at jeg tok toget fra Moss (Rygge) til Oslo!'
En oppsatt buss var der ikke til oppsatt tid, så havnet på toget.
Skulle kjøpe billett på automat da jeg ikke hadde slik siden togturen kom tilfeldig pga. uteblivende buss.
Men dengang ei, noen jenter drev på der, og hadde problemer med kortet eller noe, og de brukte alle de 6 minuttene som kom fram til toget gikk!
(Forøvrig skulle det ha vært 4 min, men toget kom 2 min etter oppsatt tid!)
Vel inne på toget så var det fullt, er det vanlig på en søndag ettermiddag? Måtte lete etter ledig sete og sitte vis a vis ukjente, men dette er jo greit om man har rimelig folkeskikk og ikke lager bråk slik som Fleksnes i en episode av serien, der problemorienteringen synes å gå rundt forklaringen ¨på hvorfor han ene typen er så hissig: "han er lege"!!
Så kommer konduktøren og tar 20 kr ekstra for billettkjøp om bord på toget. Jeg har sett i media tidligere at folk har debattert dette, så hvordan burde man stille seg når der er kun 1 automat og denne er opptatt?
Jeg sa fra om at de som opptak maskinen synes å ha prob¨lemer med enten kortet eller leseren, hvorpå den togansatte bare sa at "den virker" og at det var fullt mulig å kjøpe billett på nett på forhånd. (Sistnevnte var jo lite aktuelt da jeg til å begynne med var havnet på toget som en "følgeskade" av at den omtalte buss ikke var på oppsatt sted til oppsatt tid.....)
Så hva sier vante togreisende til dette? Siden der bare er en eneste billettautomat så står jo mye på den? Hva om den ikke virker og/eller er oppatt i lang tid? Burde der ikke være flere automater? Eller skal alle som kommer ut for dette bare betale 20 kr ekstra?
Og så en generell kommentar til flytog, flybuss og evt. lokaltog i Norge: Disse er ofte relativt dyrere i Norge enn i andre land. Eksempel: Taxi fra Flesland til sentrum i Bergen kan koste f. eks 265 til 450 kr avhengig av kø og tid på dagen. Altså fra litt over 3 til 5 ganger flybusspris. I andre land er forholdet MYE høyere, slik at den "offentlige" transporten til og fra flyplasser koster mindre i forhold til taxialternativ.
Så er det bare å regne på omsetningen: 1 ansatt i taxi tar max. 4 passasjerer til nevnte priser, 1 ansatt på flybuss kan ha en omsetning på opptil f. eks 40 (pers) ganger 85 kr; da blir jo omsetningen MEGET høy om det er godt belegg!
(For oss som er miljø- og ressursinteresserte lever jo troen på at BYBANEN skal gi effektiv, rimelig og eksosfri reise til Flesland med tiden ........)
Og til slutt litt på siden om billettautomater og betaling på skinnegående transport i hovedstaden: Jeg var i byen for 2-3 uker siden og måtte da reise UTEN billett på t-banen da billettautomaten ikke virket, den hadde hengt seg opp på "velg annen billettype" eller hva det var.
Så jeg snyltet ikke, men mailet Ruter (tidligere Oslo Sporveier) STRAKS jeg var inne på nett og fortalte om den manglende funksjonen fra nevnte automat.
Hørte NULL derfra, de burde jo passe på sånt slik at ikke flere oppdager hvor praktisk det er å snike, det blir jo vanskelig for oss som gjør en innsats for å få betale for turen.
(Alternativet er selvsagt bare å kjøpe en ekstra billett neste gang jeg bruker en automat som virker for å veie opp for den reisen som dessverre ble billettløs.)