Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilke flyselskap/flytyper har du benyttet?

NYTT TEMA
Spike11
Spike11Innlegg: 12441
08.07.13 23:12

...og har du noe å si om disse..?

Dette er mest av alt for underholdningens skyld, men det kan jo være at noen har noe fornuftig å komme med, noe som hjelper andre som skal opp i "sigarene med vinger"...

Jeg starter like godt, og da med flyselskapene. Så langt handler det kun om europeiske, med ett unntak: SAS, Braatens, Color Air, Widerøe, Norwegian, easyJet, Ryanair, British Airways, British Midlands, KLM, Transavia, Lufthansa, LOT, Aeroflot, Air France, Aegian, United. Av disse, må jeg vel si at Ryanair peker seg ut i negativ retning, dog mest grunnet generell politikk enn egne erfaringer. Men jeg hører nå engang til den delen av befolkningen som synes flyturen er en viktig del av reisen, og der er det ikke mye å hente hos O'Learys selskap.

Generelt er forskjellene ellers ganske små, spesielt innad i Europa. Likevel har jeg fortsatt en soft spot for Lufthansa og British Airways, men det kan være at det bare er stilen deres som passer meg. Aeroflot bør nevnes spesielt, da jeg fløy med dem som tolvåring i 1984. Ikke husker jeg mye av turen, og virkeligheten er opplagt en annen i dag. For interkontinentale flygninger setter jeg BA, LH og AF over SAS og United, dels generelt, men også grunnet gratis alk. Ikke for det, jeg drikker ikke mye på sånne turer, men jeg synes det rett og slett er kjipt å kreve (mye) spenn for sånt.

Flytyper så: Jeg har vært passasjer i Dash-8, DC-9-32, MD-82, Boeing 737-200 til -800, Boeing 747-400, 757-200, 767-300, Il-86, Tu-154, Airbus 319, 320-200, 321-100 og -200, 330-300, 340-300 og -600.

På lista over ting jeg ønsker meg, står en del asiatiske flyselskap, med Singapore Airlines øverst. Fly? Vel, A380 skal jeg få tatt meg en tur med, men også 747-8 står høyt på lista. 787 og (etter hvert) A350 må man jo også få med seg, men de er og blir kjedelige tomotors luftbusser (noe som ikke må forveksles med "Airbus"...). Jeg liker quads!

Boeings 777 har jeg, litt overraskende, ikke brukt. Det er mest tilfeldig, men også litt at mange operatører velger å ha 10 seter per rad på økonomiklasse. For folk med litt størrelse, er sånt plagsomt nok i en 747. Men etter hvert tar man seg nok råd til økonomi pluss, og da blir virkeligheten en helt annen...

Så hva tenker VGD-folket?

kansas00
kansas00Innlegg: 19004
09.07.13 23:25

Synes dashen er den "artigste" å fly  med/være passasjer i. Det er da man virkelig får følelsen av å fly.. når man kommer inn mot en eller annen "remote" flyplassen i nord-norge og værforholdene er ufyselige og kapteinen virkelig må bruke ferdighetene sine for å få maskinen ned/opp. Disse store flyene gir ikke noen stor fly følelse for meg. Selv om selve reisa kan være artig.. mye rare folk man blir sittende ved siden av på fly. Uansett skulle jeg hatt et ønske om å komme ombord i en flymaskin jeg ikke har satt mine føtter i før, så tror jeg kanskje det måtte bli en IL-62, men da må jeg vel til land land av typen cuba, sudan, iran eller  lignende. Så blir nok neppe det. 

(Innlegget ble redigert 09.07.13 23:26)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21861
30.07.13 00:06

Har fløyet med:

B727, B737 - 300 - 400 - 500 - 600 - 700 og 800, B747 - 200 og B757

DC9, MD80, MD90 og DC10

A300, A319 og A320

CRJ900

 

SAS, SAS-Braathens, Braathens, Norwegian, Scanair, Premiair, British Airways, United Airlines, KLM, Malev og Finnair.

 

Best service har jeg fått hos BA, grunnet forsinkelse på flyet fra Minneapolis til Chicago gikk jeg rett ombord på BAs B747 til LHR uten å ha fått mat på mange mange timer. Og fikk dobbel porson til middag.

Ellers så foretrekker jeg selskaper hvor jeg kan forhåndsbestille mitt sete, så derfor heller Norwegian fremfor SAS. Eventuelt BA hvis jeg skal til London.

DC10 og B747.200 opplevde jeg som fryktelig trange, men veldig kult å ha fløyet med en jumbojet. Og ikke minst utrolig kult og ha flydd med en DC10 som vel er en av verdens mest ikoniske maskiner. Og som idag nesten ikke er mulig å få fly med. Ellers så er lille CRJ900 en favoritt hos meg, god plass og store vinduer.

(Innlegget ble redigert 30.07.13 00:12)

eflatjan
eflatjanInnlegg: 430
30.07.13 14:24

Flyselskap: Thai airways, China Airlines (Taiwan), Air China, Air Koryo (Nord-Korea), Air Asia, Pacific Airways (Vietnam), Vietnam Airlines, Cathay Pacific, Seair (Filippinene), Merpati (Indonesia), JetKonnect (India), Air Rarotonga, Air Vanuatu, Air Niugini (Papua Ny-Guinea), Airlines PNG (Papua Ny-Guinea), Solomon Airlines (Salomon-øyene), Continental Air Micronesia, QuantasLink, Air New Zealand, Skywest (Australia), Air Whitsundays (Australia), Alligator Airlines (Australia), Virgin Australia, Virgin Blue, Pacific Blue, Continental, Mexicana, Aerocontinente (Peru), Aero Condor (Peru), Aero Sur (Bolivia), LAB Lloyd Aero Boliviano (Bolivia), Air Austral (Reunion), Air Mauritius, Air Seychelles, Precision Air (Tanzania), Kenya Airways, British Airways, Iberia/Air Nostrum, SATA International, SATA Azores, TAP Portugal, Air France, Brussel Airlines, Sabena, Czeck Airlines, KLM, Condor, Lufthansa, flyBE, Icelandair, Finnair, Sterling Airways (det originale) Maersk, Norwegian, Color Air, Braathens, Scanair, SAS.... 

I høst blir det nok bare et nytt selskap, nemlig Air Mandalay (Myanmar)

Synes forøvrig at alle de store og mellomstore  flyselskapene er klin like. Ingen som utpeker seg på noen som helst måte. Det eneste som er forskjellig er malingen på flyene, fargen på innredningen i kabinen og uniformene til kabinpersonalet.

Prisen for beste flymat (eller skal vi si minst dårlige) går forbausende nok til Air Koryo(!) Selv om de kun serverer gul og rød saft ombord.

Favorittselskap, Air Vanuatu (innenriks). Ekstremt laidback men funker likevel.

Flytyper: Tiger Moth, Cessna 172, Cessna 185(?) sjøfly, DH Beaver Amphibian, DHC-6 Twin Otter, Seabee 1600, Bn2-Islander, Embraer Bandeirante, Embraer 170, Embraer 190, Saab 340, Dash 8 ATR42, ATR72, Bae ATP, Bae 146, LET 410, Xian MA60, Fokker 50, Fokker 70, Fokker 100, Tupolev TU204, Ilyusin TU204, C130 Hercules, SE210 Caravelle, Airbus A319, Airbus A 320, Airbus A330 Airbus A 340, DC7, DC8, DC9, MD8x, MD9X, Boeing 727, Boeing 737, Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767, Boeing 777...

I tillegg noen helikoptertyper: Bell UH1, Sikorsky S55 og Sea King.

Ingen spesielle favoritter (bortsett fra Tiger'n da -  det sier seg selv), men selvfølgelig jo mindre jo bedre. Og så savner jeg den gode gamle bråkebøtta Caravellen. Mange gode minner fra den...

eflatjan
http://www.pbase.com/bolla49
http://my.flightmemory.com/eflatjan

(Innlegget ble redigert 30.07.13 14:29)

cwestah
cwestahInnlegg: 960
31.07.13 15:35

Tror dette er en komplett liste.

Air Berlin: ERJ190, A330-200

Braathens: 737-500, 737-700.

British Airways: A319, A320

Emirates: A380

Jetblue: A320

Lufthansa: A321, A380

My Travel\Premiair\Thomas Cook: A300, A320, A321, A330, DC10-10.

Norwegian: 737-300, 737-800.

Novair: A321

Qantas: 767-300, A380

Ryanair: 737-800

SAS: F-50, 737 alle typer, DC9-41, MD81.

Sterling European: 737-700

Swiss: A319, A320, A340-300

United: 757-200, ERJ145

Virgin Australia: B737-700, B737-800

 

Største positive overaskelse: Servering av gratis vin i Economy ombord på lavprisselskapet Air Berlin.

Største negative overaskelse: Setene på Economy i Emirates A380.

747 og 777 står øverst på lista over typer jeg gjerne vil prøve.

startelver
startelverInnlegg: 38931
23.08.13 10:23

Det blir en lang liste , vet ikke om jeg husker alt. 

Totalt 28 selskaper, noen av de er nedlagt i dag :

SAS, Braathens, Norwegian, British Airways, Easyjet, Air France, Icelandic Air, Lufthansa, Air Berlin, KLM, Finnair, Aeroflot, LOT, Swiss Air ,Korean Air, Thai Airways, Emirates, Qatar Air, Air Asia, Turkish Air, Ryan Air, US Airways, American Air, Nouvelair, Maersk Air, Southwest Airlines, Tyrolean Air, Widerøe

Så var det flytyper, tatt ut av hukommelsen : 

DC-8, DC-9, DC-10, MD-11, MD-80, MD-90, Dash-8, A-319, A-320, A-330, A-340, A-380, B-727, B-737-alle varianter, B-747, B-777 , Bombardier CRJ-200 ,CRJ-700, CRJ-900

Av disse liker jeg 737-800 best av småflyene og Airbus 380 og Boeing 777 er favoritten blant de store.

Den verste flyopplevelsen jeg hadde var som liten gutt på 70-tallet i en DC-9 fra Mallorca til Fornebu, flyet måtte lande i en fryktelig tordenstorm som gjorde at jeg ble vettskremt . Lynet slo ned i flyet ikke bare en gang men flere og turbulensen førte til fritt fall .  

 Noen nevner flymat , det er rett og slett ingen favoritt der hos meg , alt er like dårlig.

Men jeg har fått helt grei mat de gangene jeg har fløyet med Qatar.

  

 

  

(Innlegget ble redigert 23.08.13 10:34)

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4704
25.08.13 10:49

widerøe, braathens, sas, ryan, norwegian, air france, air inter, BA, lufthansa, Virgin, aeroflot, gulf air, china air, kenya airways, klm, air berlin, sterling, turkish airlines, czech airlines, air afrique.

typer:

Alle McDonnell Douglas fra DC9. Alle Boeing fra 727, alle airbus bortsett fra 380. Caravelle. Tu-154, Antonov 124, Hercules ,twin otter, dash 8,orion, f105, f4 phantom, en aermacchi av noe slag, vickers vc10, c17 globemaster,  c9 skytrain.

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4704
26.08.13 19:58
startelver: Men jeg har fått helt grei mat de gangene jeg har fløyet med Qatar.

kenya airways hadde også superb matservering.

startelver
startelverInnlegg: 38931
27.08.13 04:14
Vigilius_Osloensis: Hercules ,twin otter, dash 8,orion, f105, f4 phantom, en aermacchi av noe slag, vickers vc10, c17 globemaster,  c9 skytrain.

Hehe der var det en del fly vi vanlig dødelige ikke har prøvd....

 

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4704
27.08.13 09:12
startelver: Hehe der var det en del fly vi vanlig dødelige ikke har prøvd....

regner med det. det har vært i jobbøyemed, selvsagt.

Spike11
Spike11Innlegg: 12441
27.08.13 20:26
Vigilius_Osloensis: regner med det. det har vært i jobbøyemed, selvsagt.

Åssen er cateringen om bord på en C-17, forresten..?;-)

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4704
27.08.13 21:00
Spike11: Åssen er cateringen om bord på en C-17, forresten..?;-)

På C17 kan man vel si at fokus var på andre ting enn catering. Man ble anbefalt å trygge seg selv, i så måte, dersom turene ble lengre enn et visst antall timer. Vaffeljern var ikke tilgjengelig som et subsystem. 

Spike11
Spike11Innlegg: 12441
27.08.13 21:09
Vigilius_Osloensis: På C17 kan man vel si at fokus var på andre ting enn catering. Man ble anbefalt å trygge seg selv, i så måte, dersom turene ble lengre enn et visst antall timer. Vaffeljern var ikke tilgjengelig som et subsystem.

Regnet nesten med det...;-)

Nordmarka
NordmarkaInnlegg: 383
28.08.13 18:35

Flyselskaper:
Air Berlin, Air New Zealand, Austrian, British Airways, Croatia Airlines, Czech Airlines, Eurowings(Lufthansa), Gulf Air, Jetstar, KLM, Lufthansa, Norwegian, Luftforsvaret, Ostfriesische Lufttransport, Qatar Airways, Ryanair, South African Airways, SAS, Seair, Singapore Airlines, Swiss, TAM, TAP, Widerøe + litt diverse helikopterselskaper og flyselskaper som driver med omvisning

Ifølge flightmemory er jeg mest fornøyd med Widerøe og Lufthansa av de jeg har flydd mest med, men jeg har bare fire flygninger med både Singapore og New Zealand som begge kommer skyhøyt over. Qatar var jeg misfornøyd med. Særlig deres 330-300 som var urgammel. 777-en deres var fin, men der var jeg bare ombord i ca en time.

Flytyper:
Airbus 319, 320, 321, 330-200, 330-300, 380
Boeing 730-300, -400, -500, -600, -700, 747-400, 777-200, -300, 
C-130 Hercules, Canadair CRJ 900, Dash 8 Q-100, -200, -400, Embraer 190, Fokker 70, 100, MD-80, -81, -82, Saab 340
+ diverse småfly jeg ikke vet navnet på og litt helikoptre.

A380, 777 og Dash-8 er fine fly :)
C-130 tar man ikke for å kose seg.

På lørdag tror jeg at jeg skal fly 747 for første gang på tre år. Det blir bra :)
 

psvboys
psvboysInnlegg: 3172
30.08.13 16:09
Vigilius_Osloensis: Alle Boeing fra 727,

Har du fløyet SP utgaven av 747 også?

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
31.08.13 10:46

På C-17 var det da gratis kaker og snacks, samt mineralvann på boks.

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4704
01.09.13 08:25

nei, jeg har ikke flydd alle versjoner av de flytypene jeg nevnte. SP har jeg ikke flydd.  

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21861
09.10.13 19:16
Vigilius_Osloensis: regner med det. det har vært i jobbøyemed, selvsagt

Hvordan fikk du deg tur med F4 og Aremachin du fløy med, var det den varianten som Frecce Tricolori bruker?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34962
11.10.13 20:49

Min første tur i fly var i 172 Skyhawk. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5080
16.10.13 20:49

Litt imponert over hva dere husker. Det som irriterer meg at jeg ikke har flydd er DC 8 og Airbus 380. Siste får jeg garantert oppleve, første garantert ikke.

DC 9 og 10

MD 11, 80, 81, 82

Boeing 707, 727, 737, 747, 757, 767, 777. Alle større versjoner bortsett fra 777-300.

Bombadier, hvilke aner jeg ikke, Widerøe og i Europa

Fokker, diverse. Husker rett og slett ikke.

Småfly og helikopter er mest gøy!

Hvilke flyselskap er enda verre. Alle vesteuropeiske (inkl USA) med unntak av nye lavpris selskaper. en bråte afrikanske som Egypt, Etiopia, Kenya, Tanzania, Zambia. pluss sikkert noen til. India, Nepal, Indonesia, Korea, Taiwan, Kina, Japan. Flere land har mange selskap, noen har jeg flydd alle, andre bare ett. Ikke så lett å huske. 

(Innlegget ble redigert 16.10.13 20:49)

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4704
18.10.13 00:20
Kjetil_e: Hvordan fikk du deg tur med F4 og Aremachin du fløy med, var det den varianten som Frecce Tricolori bruker?

satt i "baksetet" i en RAF F4 for en del år siden. for en lyd, og for en kraft! men fikk desverre ikke oppleve den supersonisk.

satt i "baksetet" på en Aermacchi MB339 fra Ghana Air Force en gang på 90-tallet. vet ikke om det er denne Frecce Tricolori bruker.

begge turene kom istand gjennom bekjente som var flygere på disse maskinene. 

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21861
18.10.13 10:21
Vigilius_Osloensis: satt i "baksetet" i en RAF F4 for en del år siden. for en lyd, og for en kraft! men fikk desverre ikke oppleve den supersonisk.
satt i "baksetet" på en Aermacchi MB339 fra Ghana Air Force en gang på 90-tallet. vet ikke om det er denne Frecce Tricolori bruker.
begge turene kom istand gjennom bekjente som var flygere på disse maskinene

Jepp er den Frecce bruker, det vil si Frecce bruker MB339Pan mens Ghana har MB339A.

F4 er vel regnet som noe av det råeste som er laget hva motorkraft anngår.

Neida er ikke missunnelig i det hele tatt kan du tro.

(Innlegget ble redigert 18.10.13 10:22)

KingN
KingNInnlegg: 7566
18.10.13 22:30

Noen har man vell fløyet med, selv om det ikke er så ekstremt mange, på tross av at man har noen år på baken.

Fokker: F-28, F-27, F-50.

Boeing: 727-200, 737-200, -300, -400, -500, -600, -800, 757-200, 787-8

McD: DC9, usikker modell.

Airbus: Ja, 320, tror jeg...

Cessna: 142

Lockheed: C130-H

DeHavilland: DH-6 Twin Otter

Convair: CV-990

 

Flyselskaper: SAS, Braathens, Widerøe, Norwegian, Busy Bee, Norway Airlines, Sterling Airways, Spantax, Ryanair, Icelandair

Ikke så mye. Men, litt. :-)

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4704
19.10.13 06:35
Forfun: Litt imponert over hva dere husker. Det som irriterer meg at jeg ikke har flydd er DC 8 og Airbus 380. Siste får jeg garantert oppleve, første garantert ikke.

Meridian Air i Ghana flyr fortsatt DC8. om de går i vanlig rutetrafikk er jeg ikke sikker på. men det er noen få igjen der ute her og der, ihvertfall.

psvboys
psvboysInnlegg: 3172
20.10.13 01:15

 Er ikke særlig bereist så listen blir ganske kort.

Flyselskap: SAS,Widerøe,Icelandair,British Airways,KLM og Northwest Airlines.

Flytyper: Dash-8, B737,B747-400,B757-200,Airbus 319,330 og 340.

Husker første flygningen med B747-400. Det var med dette flyet

krsand1965
krsand1965Innlegg: 29
31.08.14 15:14

Ja DC10 er nok ikke mulig å få fly med lenger. Jeg fløy første gang med SAS sin DC10 fra CPH-GEN-JFK i 1984. Det var opplevelse det. 18 år og ny i flyverdenen. Siden dengang har jeg fløyet med det aller meste som kan flys. Fløy med SQ sin A380 i 2009. Det var enormt og behagelig å reise med, men noe jeg savner e det goe gamle "brølet" fra jetmotorene under takeoff som spes DC10 og 747-100 og 200 og 400. Flyene idag er ikke som i de gode gamle dager da en flyreise var en stor opplevelse som for mange faktisk kunne være en once in a lifetime opplevelse

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21861
31.10.15 22:28

Da kan jeg oppdatere listen med

Dash 8 Q-100 - 200 - 300 og 400. Alle med Widerøe.

Monzoon
MonzoonInnlegg: 1457
19.01.16 19:46
kansas00: Synes dashen er den "artigste" å fly med/være passasjer i. Det er da man virkelig får følelsen av å fly.. når man kommer inn mot en eller annen "remote" flyplassen i nord-norge og værforholdene er ufyselige og kapteinen virkelig må bruke ferdighetene sine for å få maskinen ned/opp. Disse store flyene gir ikke noen stor fly følelse for meg. Selv om selve reisa kan være artig.. mye rare folk man blir sittende ved siden av på fly. Uansett skulle jeg hatt et ønske om å komme ombord i en flymaskin jeg ikke har satt mine føtter i før, så tror jeg kanskje det måtte bli en IL-62, men da må jeg vel til land land av typen cuba, sudan, iran eller lignende. Så blir nok neppe det.

Jeg flydde flere ganger med Fokker50 når jeg var i militæret og pilotene som flyr i nord vet hva de gjør. Husker spesielt en gang jeg skulle på perm fra Banak flystasjon i Lakselv med en Fokker50. Det snødde noe inn i granskauen og var noen avsindige vindkast hvor det var tidvis vanskelig å stå oppreist. Før vi kjørte fra leiren (Porsangmoen) ringte vi til tårnet på Banak for å høre om flyene gikk. Joda. flyet var kansellert, men tårnet sa at det var ikke noe problem å få flyene opp fra Banak, men maskinen stod fast i Kirkenes som hadde enda verre forhold. Da ble jeg imponert over kapasiteten på disse flyene, samt pilotene som flyr de. :-)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10523
19.01.16 19:58

Hmm..virker som ingen har nevnt Lockheed L-1011 Tristar ennå. Den fløy jeg med fra Newark til Bergen en gang.

martindalan
martindalanInnlegg: 11
01.02.16 13:03

Norweagian B737-300

Norweagian B737-800

SAS B737-800

Ryanair B737-800

Thomas Cook A321

TUI B737-800

(Innlegget ble redigert 01.02.16 13:05)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg