Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stamvei mellom vest og øst

NYTT TEMA
Atreygutten
AtreyguttenInnlegg: 1003
27.06.15 21:31

Firefeltsvei fra Bergen til Oslo gjennom tunnel? 

Nordmarka
NordmarkaInnlegg: 383
29.06.15 22:12

Hva vil du diskutere?

Ønsker du en tunnel som går direkte fra Oslo til Bergen? Har du for mye penger?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 3765
30.06.15 07:53

Den ville bli vel lang tenker jeg.

Haukeli er og vil bli beste alternativ her.

Atreygutten
AtreyguttenInnlegg: 1003
30.06.15 14:34
xpoolman: Den ville bli vel lang tenker jeg. Haukeli er og vil bli beste alternativ her.

Kan man løse vinterstengte veier med flere tunneler?

Nordmarka
NordmarkaInnlegg: 383
02.07.15 00:41
Atreygutten: Kan man løse vinterstengte veier med flere tunneler?

Så klart kan man det, men er det ønskelig å ta den kostnaden?

xpoolman
02.07.15 08:12

Haukeli er vel allerede den overgangen med flest tunneler og overbygg, så det er klart det hjelper utrolig mye.

Men det vil alltid være utfordringer på fjellovergangene vinterstid.

Tunnel under hele Langfjella tror jeg vi må se langt etter.

Managern_2
Managern_2Innlegg: 9235
23.07.15 06:42

I diskusjoner om bedre stamveinett i Norge som knytter landsdelene sammen med tryggere, raskere og kortere veier av en moderne internasjonal standard så virker det på som mange later til å tro at dette er en kostnad vi da vil ta for at bilglade folk fra Oslo området skal få fine veier å kjøre på til helgeutfluktene sine til forskjellige steder i landet. Og at vi på bakgrunn av en slik logikk ikke kan ta kostnaden med å bygge ut veiene som knytter landet sammen til en litt bedre standard enn 50 talls, så vi får la det være som det er.

Til dere. Dere forstår at det er langt flere enn folk fra Oslo område på helgeutflukt som vil ha stor nytte av og ikke minst liv, tid og penger spart på å kraftig forbedre stamveinettet vårt?

Bil er kommet for å bli. Er det noen spesielt stor grunn til at Norge som kanskje har mer penger til å bruke på meter vei enn noe annet land skal være ett av de landene i Europa med dårligst stamveinett?

Når det er sagt. Nå ser det ut til dere bilmotstandere har lykkes i deres kamp med å forhindre at all inntekter direkte knyttet til bilhold/bruk og landets oljeinntekter har blitt brukt til alt annet enn infrastruktur da Norges tid som perverst rik nå fort kommer til å bli snudd på hodet når oljesektoren stopper opp. Da har muligheten vi hadde til å overlate landet oppdatert og rustet for fremtiden til våre barnebarn gått i fra oss. De vil istedenfor overta ett nedslitt utdatert land med modernisering og vedlikeholdsbehov man i fremtiden ikke vil ha sjangs til å dekke inn.

Jeg håper dere er stolte av dere selv! 

xpoolman
01.12.15 08:13

Da er det klart at E134 over Haukeli blir hovedveien mellom øst og vest.

Fornuften seirer ser det ut til :-)

Fjellreven
FjellrevenInnlegg: 11438
04.12.15 19:22
xpoolman: Da er det klart at E134 over Haukeli blir hovedveien mellom øst og vest. Fornuften seirer ser det ut til :-)

Ja det var en meget fornuftig avgjørelse! Det binder sammen en større region enn de andre alternativene.

Da gjenstår det bare at man får bygget de nødvendige tunnellene på Haukelifjell slik at vinterregulariteten blir god. Det er snakk om 3 tunneller som ligger inne i planene.

Referee799
Referee799Innlegg: 6248
06.12.15 13:37
Atreygutten: Firefeltsvei fra Bergen til Oslo gjennom tunnel?

4-feltsvei på hele strekningen er vel kanskje litt å overdrive, men en betydelig oppgradering hele vegen slik at det er i hvert fall er to skikkelige felt og gjerne med forbikjøringsmuligheter i bakkene bør være et minimum.

xpoolman
fargerik
fargerikInnlegg: 40732
18.12.15 12:11
xpoolman: Yes !!!

Bra at det endelig er tatt en avgjørelse, slik at planleggingen av planleggingen kan starte!

Hvorfor måtte de tenke på dette helt fra januar 2014 til nå???

(Innlegget ble redigert 18.12.15 12:11)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4189
12.01.16 18:09
xpoolman: Haukeli er og vil bli beste alternativ her.

Hvorfor velge en vei som generelt stenges mest om vinteren, har de dyreste bom utgiftene og har de mest håpløse veiene?

Når det er vinterstengt der, og folk venter i kø i snøføyka for å måtte flere timer senere kjøre i kolone, og bare drive med stivt blikk på baklysene til bilen rett foran.

Så tar jeg Hemsedal, og kjører med "sommerdekk" på våte veier, og fin natur. Og klarer Bergen - Oslo vinterstid når Haukeli er stengt eller kryper med kolonne kjøring. Bare 7 T med god pause, og ellers en behagelig og fredlig kjøretur, og ingen fare for fartsbot, eller havne i grøfta grunn snø mengder.

Har kjørt Haukelig sommerstid, og fulgte trafikken + at jeg foretokk meg 10 forbikjøringer fordi så vannvittig mange skal ligge 2km/t under fartsgrensa, hadde bare 2min pisse pause, og det hele tok en formue i bom avgifter og tokk 7T.

Helvetes stress kjøring, høplese veier, nei takk. aldri en gang til, bedre med kose kjøring, null stress og en lengre pause i Gol.

Someone
SomeoneInnlegg: 24061
13.01.16 10:45
Bill_Babba: Hvorfor velge en vei som generelt stenges mest om vinteren

Poenget er jo og bygge om veien så den ikke blir stengt om vinteren, dvs tunnel

Fjellreven
FjellrevenInnlegg: 11438
13.01.16 10:48
Bill_Babba: Hvorfor velge en vei som generelt stenges mest om vinteren, har de dyreste bom utgiftene og har de mest håpløse veiene?

For det første er det feil. Det er Rv 7 over Hardangervidda som stenges hyppigst. Og for det andre så innebærer valget av E 134 som hovedferdselsåre mellom Øst og Vest at det skal bygges tilsammen 3 tunneller som fjerner høyfjellsproblematikken.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13135
22.09.16 22:32

I 2017 vil man åpne en ny tunnel på E16 Filefjell som skal ta unna det mest værutsatte området. Iom at Filefjell allerede er overgangen som stenges sjeldnest ila vinteren er ihvertfall det veien å satse på på vinterdager med dårlig vær.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg