Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pilotutdanning

NYTT TEMA
ConcourseB
ConcourseBInnlegg: 32
09.08.15 11:03

Går nå i ungdomsskolen og har lyst til å planlegge utdanningen min.

Hva skal jeg ta på videregående? Skal jeg satse på å komme inn på universitetet i Tromsø? Hvis jeg kommer inn, er det bare noen få som blir kvalifisert?

Vet at det er få jobber men jeg er villig til å flytte vekk fra Norge. Vil helst til Midtøsten (Tyrkia,UAE,Qatar osv) og få jobb der. 

Lordtema
LordtemaInnlegg: 1865
01.09.15 04:58

Det komme ikke akkurat til å være en pilotmangel de neste årene for å si det sånn, og det er vel bare ca 9 stykker i året som kommer inn på den statlige utdanningen, screeningen foretas av Forsvaret btw...

Med fare for å virke kynisk så er ikke Pilot yrke i nærheten av det som det en gang var dessverre, lønnen er veldig lav i forhold til gjeldsgraden de fleste sitter igjen med , du jobber mye , lite ferie osv

Når det kommer til å få seg jobb så kan du nok få deg en real kalddusj, Norwegian har feks visstnok 5-6000 søknader liggende inne, Ryanair (!!!) har over 11000 .. osv , The sandpit (aka QR / EK / EY) ansetter som regel ikke ferskinger og driver jo stortsett bare med Widebody Long Haul , hvor du trenger 5-6000 timer på Narrowbody (A320 / 737) for å i det hele tatt bli kalt inn til intervju og mest sannsynlig få PFO til svar .. 

Jeg gikk selv og drømte om pilot utdanningen en gang i tiden, men 1.2 i studiegjeld og et arbeidsmarked som er et helvete for ferskinger er ikke særlig forlokkende dessverre, in the end så må du tenke NØYE over valget du gjør , om det er dette du brenner for så er det dette du burde satse på ! 

perchri
perchriInnlegg: 6772
08.03.16 08:42
ConcourseB: Går nå i ungdomsskolen og har lyst til å planlegge utdanningen min.

Velg iallefall "noe" som alltid vil være tilstede som jobb. Flygere blir det med tiden ingen igjen av. Datastyrte flyreiser. Militære droner som kampfly, avstandskontrollert fra bakke. Tenk godt over yrker som lett kan overtas med moderne datateknikk og roboter. De yrkene forsvinner. Håndverksyrker er vel det sikreste en kan velge i dag. 

kansas00
kansas00Innlegg: 18068
11.04.16 23:24
perchri: Flygere blir det med tiden ingen igjen av. Datastyrte flyreiser. Militære droner som kampfly, avstandskontrollert fra bakke

Tror ikke man skal overdrive troen (eller mistroen for den saks skyld)  på fremtiden..  husker tilbake på 80-tallet så hadde vitenskapsbladene artikler om at man i 2020 skulle ha bebyggelser på Mars etc.. Optimismen for utvikling var jo enorm etter at man hadde klart å få en mann på månen. Gamle vitenskapsblader fra den tiden er jo for nærmest god underholdning å regne når man faktisk har nådd den tiden man så frem mot den gangen. 

Tror det blir litt sånn med masse annet som det du f.eks nevner om førerløse fly etc. Kommer kanskje til å skje, men vil sikkert ta lengre tid.  Førerløse tog har jo vært en stund nå på enkelte steder, uten at togførere er blitt arbeidsledige av den grunn. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg