Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Toglinjer i siksak inne i byene

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 45642
07.11.15 09:09

Jeg er glad for at noen fremdeles protesterer, før dette prosjektet settes i gang.

Dobbeltsporet tvers gjennom byene?

Vi står maktesløse og har kanskje i grunnen gitt opp å få stoppet galskapen, men det er fint å få loggført at noen fremdeles ytrer seg mot å legge et så viktig og heftig traffikert dobbeltspor innom de små tettstedene Fredrikstad og Sarpsborg.

Byene skal bli anleggsområde i et par tiår, og en trasè, en gate på 25- 35 meter skal pløyes gjennom bebyggelsen.

Midt i Fredrikstads knøttlille sentrum skal det legges firedobbelt jernbanespor, lages vekslingsspor og jernbanestasjon og en diger bussterminal og et digert parkeringshus for å ta i mot alle som blir nødt til å komme inn i sentrum for å ta toget. INNE I  DEN BITTE LILLE BYEN!!!

Jeg tror dette blir en katastrofe, siden masse folk som fremdeles bor i byen selvfølgelig vil flytte ut av byen.

Folk vil bo utenfor byen og kjøre inn i stasjonsbyen bare når de skal ta toget.

Skikkelig rå byplanlegging.

(Innlegget ble redigert 07.11.15 09:16)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 39597
12.11.15 13:01
fargerik: Jeg er glad for at noen fremdeles protesterer, før dette prosjektet settes i gang.
Dobbeltsporet tvers gjennom byene?
Vi står maktesløse og har kanskje i grunnen gitt opp å få stoppet galskapen, men det er fint å få loggført at noen fremdeles ytrer seg mot å legge et så viktig og heftig traffikert dobbeltspor innom de små tettstedene Fredrikstad og Sarpsborg.
Byene skal bli anleggsområde i et par tiår, og en trasè, en gate på 25- 35 meter skal pløyes gjennom bebyggelsen.
Midt i Fredrikstads knøttlille sentrum skal det legges firedobbelt jernbanespor, lages vekslingsspor og jernbanestasjon og en diger bussterminal og et digert parkeringshus for å ta i mot alle som blir nødt til å komme inn i sentrum for å ta toget. INNE I DEN BITTE LILLE BYEN!!!
Jeg tror dette blir en katastrofe, siden masse folk som fremdeles bor i byen selvfølgelig vil flytte ut av byen.
Folk vil bo utenfor byen og kjøre inn i stasjonsbyen bare når de skal ta toget.
Skikkelig rå byplanlegging.

Dersom målet er at flere skal kjøre tog er det absolutt en fordel av toget går der folk bor. Og at det bor flere i nærheten jernbanestasjoner i Fredrikstad og Sarpsborg enn på i nærheten av en jernbanestasjon ved Rolvsøy er et faktum.

Det er også vanskeligere å få busset (det er ikke meningen at man skal bruke bilen til jernbanestasjonen) folk fra områdene rundt byene og inn til jernbanestasjoner i sentrum enn først å busse dem til sentrum av byene og så videre opp eller ned til Rolvsøy.

Halden blir i denne forbindelse en liten knøtt (25000) som ikke bør være avgjørende i forhold til det etter norsk sammenheng store byområdet Nedre Glomma (107000).

Det er ellers opp til kommunepolitikerne å bygge opp under bosetningsmønsteret slik at det støtter den valgte infrastrukturløsningen. Velger politikerne å bevisst sabotere så skal du se at de faktisk kan klare å skape en dårlig løsning. Fredrikstad og Sarpsborg kommuner bør selvsagt ikke godkjenne noe boligbygging utenfor byene. Vil folk bo på landet så får de flytte til Rakkestad eller Hvaler med det tilbudet av ting som er der.

Jernbanestasjoner legges til bysentra fordi det gir jernbanen best konkurransekraft.

fargerik
12.11.15 15:00
BornOnThe4thOfJuly: Jernbanestasjoner legges til bysentra fordi det gir jernbanen best konkurransekraft.

For mitt vedkommende vil det stort sett bety at knøttlille Fredrikstad vil være et anleggsområde i et par tiår.

Om jeg lever til jeg er åtti er ikke godt å si, men jeg har jo i tidligere debatter om samme tema advart folk mot å satse på å bosette seg inne i sentrum. For der kommer nemlig all godstrefikk og persontrefikk dundre forbi døgnet rundt i hundre år eller antagelig mye mer.

Det står jeg for.

Foreløpig ligger området midt mellon Fr.stad og Sarpsborg ledig for å bygge en hub. Det er tomt, det er bare fjell, skog og jorder. Der er det nemlig satt av plass til å bygge en ny bro. En bro for biler.

Den første brua som ble bygget over Glomma her gikk over Sarpsfossen, den var i to etasjer, og toget kjørte over og bilene under. TENK hvor praktisk de tenkte den gang i forrige århundre.

Disse to småbyene er allerede definert som en by, og innen to tiår er gått, vil dette garantert være slått sammen til èn bykommune.

Den eksisterende jernbanen bare ligger der og ber om å få bli en lokal bymetro.

(Innlegget ble redigert 12.11.15 15:12)

BornOnThe4thOfJuly
12.11.15 15:16
fargerik: For mitt vedkommende vil det stort sett bety at knøttlille Fredrikstad vil være et anleggsområde i et par tiår.
Om jeg lever til jeg er åtti er ikke godt å si, men jeg har jo i tidligere debatter om samme tema advart folk mot å satse på å bosette seg inne i sentrum.
Det står jeg for.
Foreløpig ligger området midt mellon Fr.stad og Sarpsborg ledig for å bygge en hub. Det er tomt, det er bare fjell, skog og jorder. Der er det nemlig satt av plass til å bygge en ny bro.
Disse to småbyene er allerede definert som en by, og innen to tiår er gått, vil dette garantert være slått sammen til èn bykommune.

Det vil det vel være uansett. Bygger man en ny linje via Rolvsøy så kan man ikke la dagens jernbanearealer ligge brakk. De vil bli utbygd og dermed være et anleggsområdet.

Ellers finnes det steder som overhode ikke er et anleggsområde. Det er slike steder folk flytter fra fordi det ikke skjer noen utvikling der overhode.

At du står for det er nå så. Men for at Nedre Glomma skal reddes fra den bilavhengigheten som har blitt der er det nødvendig at folk bosetter seg på steder med god kollektivdekning og da er sentrumsområdene eller områdene umiddelbart utenfor sentrum ideelle.

Området ligger ledig fordi det bor svært folk der. Man legger ikke jernbanestasjoner der det bor svært få folk. På slike steder nedlegger man jernbanestasjonene. Hadde man tenkt slik kunne man lagt stasjonen enda mer øde midt i Fredrikstadmarka.

Det er ikke umulig for en by og ha to jernbanestasjoner. Eventuelle administrasjonsgrenser endrer ikke på hvor folk bor og det er to definerte sentrum selv om politikerne i både Fredrikstad og Sarpsborg forsøker etter beste evne å spre byen mest mulig for å gjøre den mest mulig bilavhengig.

Men du kan gjøre deg noen vurderinger om hva som hadde gjort at du ville tatt toget til Oslo. At du tok bussen inn til Grønli og toget derfra eller at du tok bussen inn til Grønli, så bussen videre til Rolvsøy jernbanestasjon og så toget inn til Oslo. Jeg vet svaret og jeg tror du også vet svaret.

Tenk også på hvordan Nedre Glomma skal best fungere også etter at du har forlatt denne verden. Altså etter at anleggsperioden er over. Verden må fortsette selv etter at du og jeg har forlatt den.

fargerik
12.11.15 15:25
BornOnThe4thOfJuly: Området ligger ledig fordi det bor svært folk der. Man legger ikke jernbanestasjoner der det bor svært få folk. På slike steder nedlegger man jernbanestasjonene. Hadde man tenkt slik kunne man lagt stasjonen enda mer øde midt i Fredrikstadmarka.

Det er feil.

Avstanden mellom Sarp og Fredrikstad er latterlig kort.

En felles stasjon mellom de to små bysentrumene ville være i absolutt best tilgjengelig avstand...eller nærhet for flest folk.

Folk flest bor nemlig ikke inne i sentrum, vi bor utenfor sentrum.

Vi har en samferdselsminister som har forfektet at hovedveier ikke skal svinge innom småsteder, men gå i en rettest mulig linje.

Det er hysterisk at dette ikke skal gjelde for landets for fremtiden viktigste og mest trafikkerte jernbanelinje. Gods skal over på bane, og det haster. Det er kanskje allerede for sent, for E6 er på nippet til å bli overbelastet.

Det som gjøres nå, vil bli latterliggjort i fremtiden, sann mine ord dersom du lever i to- tre- fire tiår.

Folk kommer til å vri seg i krampe.

Du ville vel ærlig talt ikke sett det som en smart idè å legge E6 i en S-sving og legge veien gjennom sentrum av sarp og Fr. stad dersom du skulle (hypotetisk) lage trasè for en ny motorvei til Europa???

(Innlegget ble redigert 12.11.15 15:35)

fargerik
12.11.15 15:40

Her er for ordens skyld linken igjen.

Det er altså alternativ 2B jeg snakker om.

".....Nå mener Ueland at vi er i ferd med å gjøre en generaltabbe med togutbyggingen på østfoldbanen, en tabbe som kan få konsekvenser for hele østlandsområdet i generasjoner framover....."

(Innlegget ble redigert 12.11.15 15:43)

BornOnThe4thOfJuly
12.11.15 17:07
fargerik: Her er for ordens skyld linken igjen. Det er altså alternativ 2B jeg snakker om. ".....Nå mener Ueland at vi er i ferd med å gjøre en generaltabbe med togutbyggingen på østfoldbanen, en tabbe som kan få konsekvenser for hele østlandsområdet i generasjoner framover....."

Dersom toget skal være med å avlaste Oslo må det gå innom steder der folk bor.

Det vil si rundt Fredrikstad og Sarpsborg sentrum.

Hadde målet vært å lage en jernbane som gjorde kunne ført toget raskest mellom Oslo og det lille stedet Halden (og se helt bort fra det mye større tettstedet Nedre Glomma) eller raskest mulig mellom Oslo og Gøteborg så hadde han hatt et poeng.

Men målet er altså å avlaste Oslo, ikke fortest mulig til Halden eller Gøteborg. Dermed så gjennomfører man ikke Ueland sin plan om at toget skal kjære raskest mulig å slippe å ta ombord så mange passasjerer. Dersom toget ikke stopper på Rolvsøys en gang ville man spart ytterligere minutter.

Å bygge "sentralstasjon" på det minst sentrale stedet i tettstedet Nedre Glomma er en selvmotsigelse. Den er ikke spesielt sentral. Omtrent like sentral som å si at Mosjøen er det mest sentrale stedet i Norge bare fordi det ligger i nærheten av det geografiske midtpunktet av landet.

fargerik
12.11.15 17:11
BornOnThe4thOfJuly: Å bygge "sentralstasjon" på det minst sentrale stedet i tettstedet Nedre Glomma er en selvmotsigelse. Den er ikke spesielt sentral. Omtrent like sentral som å si at Mosjøen er det mest sentrale stedet i Norge bare fordi det ligger i nærheten av det geografiske midtpunktet av landet.

Du kommer ikke til å si det samme om hundre år.

Den traseen som velges nå, vil nemlig bli liggende der for godt.

Men for all del, jeg har som sagt egentlig gitt opp. Fremtidens jernbane i Norge skal bygges svingete og innom tettsteder, slik er landets langsiktige tenking.

Vi skal ikke bygge i rett linje her i landet. Er det mulig å bygge svingete, raserer vi gjerne mest mulig.

Pussig at du, som ofte imponerer med gode og reflekterte tanker, ønsker å forsvare fortidens tanker, egentlig.

Vet du egentlig hvor langt det er mellom sentrum av disse to tettstedene?

(Hint: Jeg bruker ofte sykkel når jeg skal fra sentrum av Fr. stad til sentrum av Sarp)

Forøvrig kjører bussene hvert 15. minutt mellom byene, på begge sider av Glomma. I rushtiden hvert 7. minutt.

(Innlegget ble redigert 12.11.15 17:21)

BornOnThe4thOfJuly
12.11.15 17:21
fargerik: Det er feil. Avstanden mellom Sarp og Fredrikstad er latterlig kort. En felles stasjon mellom de to små bysentrumene ville være i absolutt best tilgjengelig avstand...eller nærhet for flest folk. Folk flest bor nemlig ikke inne i sentrum, vi bor utenfor sentrum. Vi har en samferdselsminister som har forfektet at hovedveier ikke skal svinge innom småsteder, men gå i en rettest mulig linje. Det er hysterisk at dette ikke skal gjelde for landets for fremtiden viktigste og mest trafikkerte jernbanelinje. Gods skal over på bane, og det haster. Det er kanskje allerede for sent, for E6 er på nippet til å bli overbelastet. Det som gjøres nå, vil bli latterliggjort i fremtiden, sann mine ord dersom du lever i to- tre- fire tiår. Folk kommer til å vri seg i krampe. Du ville vel ærlig talt ikke sett det som en smart idè å legge E6 i en S-sving og legge veien gjennom sentrum av sarp og Fr. stad dersom du skulle (hypotetisk) lage trasè for en ny motorvei til Europa???

En slik stasjon ville uvilkårlig ført til at de fleste ville fått et bussbytte ekstra. Altså overhode ikke best tilgjengelig. Best tilgjengelig er å ha to stasjoner, en i hver by. Da klarer folk seg med en buss til stasjonen.

Folk i Fredrikstad og Sarpsborg bor i hovedsak innenfor 2-3 km av de to bysentraene. Til Rolvsøy er det rundt 5 km til hver av bysentraene og det ville gitt lang reise vei fra Kråkerøy, Gressvik og Borgenhaug med flere bussbytter.

Dette er en jernbane, ikke en hovedvei. Jernbane går der folk bor og slik er det i alle land. Uten passasjerer så kan ikke jernbanen forsvare de høye investeringskostnadene og å anlegge en stasjon i ødemarken mellom byene vil være som å be om at folk skal sette seg i bilen inn til Oslo.

E6 i Østfold er ikke i nærheten av å være overbelastet. Knapt halvparten av kapasiteten på firefeltsveien er i bruk i dag.

Ja en god del av det som blir gjort i Fredrikstad og Sarpsborg i dag kunne ha blitt latterliggjort. Eller helst forbannet i framtiden. Og det handler om kommunepolitikere som tilrettelegger for utbygging utenfor dagens tettbebyggelse med liten mulighet for å betjene områdene på en god måte med kollektivtrafikk. Slik sett ødelegger det hele Nedre Glomma og sørger for at Nedre Glomma også i framtiden er helt avhengig av bilen.

E6 er en hovedvei. Jernbanen er ikke en hovedvei men en jernbane. Et eventuelt lyntog ville det ikke vært naturlig å legge om Fredrikstad da hovedformålet med et lyntog er transport mellom endepunktene. Da kunne det hende at man hadde kuttet ut ethvert stopp mellom Oslo og Gøteborg. Men så er det altså ulike målsetninger mellom et lyntog og en jernbane som skal avlaste Oslo.

Du glemte å svare på hvilken løsning som ville gjøre at du tok tog til Oslo? Den der jernbanestasjonen var en bussreise unna på Grønli eller den som innebar to busser og "sentralstasjon" på Rolvsøy? Du husker at målet med jernbanen var å avlaste Oslo og muliggjøre at folk kunne bosette seg for eksempel i Nedre Glomma. Da er det essensielt at jernbanen legges slik at målet oppnås ved at flest mulig ville velge jernbanen framfor bilen.

fargerik
12.11.15 17:22
BornOnThe4thOfJuly: En slik stasjon ville uvilkårlig ført til at de fleste ville fått et bussbytte ekstra.

De fleste har allerede det. Og det vil de fleste garantert også ha dersom de må kjøre buss til et av de to tettstedene.

fargerik
12.11.15 17:23
BornOnThe4thOfJuly: Du glemte å svare på hvilken løsning som ville gjøre at du tok tog til Oslo?

Som nå.

Kjøre bil eller buss i et kvarter.

fargerik
12.11.15 17:25

åh, jeg har det litt travelt...må komme tilbake litt senere.

Det er en interessant prinsippiell diskusjon...men jeg må dessverre flakse

BornOnThe4thOfJuly
12.11.15 17:33
fargerik: Du kommer ikke til å si det samme om hundre år. Den traseen som velges nå, vil nemlig bli liggende der for godt. Men for all del, jeg har som sagt egentlig gitt opp. Fremtidens jernbane i Norge skal bygges svingete og innom tettsteder, slik er landets langsiktige tenking. Vi skal ikke bygge i rett linje her i landet. Er det mulig å bygge svingete, raserer vi gjerne mest mulig. Pussig at du, som ofte imponerer med gode og reflekterte tanker, ønsker å forsvare fortidens tanker, egentlig. Vet du egentlig hvor langt det er mellom sentrum av disse to tettstedene? (Hint: Jeg bruker ofte sykkel når jeg skal fra sentrum av Fr. stad til sentrum av Sarp)

Om hundre år er jeg nok taus.

Det er derfor det bør legges riktig. Nemlig der folk bor og ikke i ødemarken.

Framtiden jernbane bør bygges der folk bor. Om det ikke er på en rett linje så må må jernbane rette seg etter det. En rett jernbane uten passasjerer har vi ingen nytte uansett hvor rett og fin den måtte være.

Her er det nok du som forfekter gamle tanker. 

Jeg vet hvor langt det er mellom bysentraene.

Det er fullt mulig å sykle mellom byene, men du er ganske alene som syklist eller hva? Kommer du til å sykle til "sentralstasjonen" på Rolvsøy?

BornOnThe4thOfJuly
12.11.15 17:36
fargerik: De fleste har allerede det. Og det vil de fleste garantert også ha dersom de må kjøre buss til et av de to tettstedene.

Nå vet jeg en del om busslinjene i området og det er kun Glommaringen som oppfyller dette. Den betjener under halvparten av befolkningen. Resten må bruke buss til bysentraene og bytte der.

BornOnThe4thOfJuly
12.11.15 17:42
fargerik: Som nå. Kjøre bil eller buss i et kvarter.

Kjøre bil altså.

Det var det du skulle slutte med. Vi vil ikke ha flere østfoldinger på veiene rundt Oslo. Vi vil at dere skal toget og da må stasjonen øligge der folk bor og ikke i ødemarken.

Utover det så må du regne med total reisetid på 30 minutter til Rolvsøy med buss. Det er bare å sjekke busstidene.

fargerik
13.11.15 09:00
BornOnThe4thOfJuly: Resten må bruke buss til bysentraene og bytte der.

Resten vil få en bussterminal ved en eventuell sentralstasjon mellom byene, selvfølgelig.

Hva i himmelens navn skulle være meningen med å legge inn et bussbytte inne i byene??

Nå er det nye sykehuset åpnet, og det er selvfølgelig opprettet busstilbud fra alle kanter som er innom der. Slik vil det selvfølgelig også bli dersom det blir en terminal på Rolvsøy.

Bussrutene ute i distriktene er forøvrig skrellet ned til det latterlige, folk må bruke bil her i distriktet.

Nettbuss la ned bussen her jeg bor når de overtok kjøringa, og det er ikke bare her de har sluttet å kjøre..

Om jeg skal til sentrum eller til Rolvsøy, blir ett fett, og slik er det med de fleste som ikke bor inne i sentrum.

Men nå skal jeg til Sverige og harryhandle! Øl og røyk :-)

(Innlegget ble redigert 13.11.15 09:01)

BornOnThe4thOfJuly
13.11.15 10:19
fargerik: Resten vil få en bussterminal ved en eventuell sentralstasjon mellom byene, selvfølgelig.
Hva i himmelens navn skulle være meningen med å legge inn et bussbytte inne i byene??
Nå er det nye sykehuset åpnet, og det er selvfølgelig opprettet busstilbud fra alle kanter som er innom der. Slik vil det selvfølgelig også bli dersom det blir en terminal på Rolvsøy.
Bussrutene ute i distriktene er forøvrig skrellet ned til det latterlige, folk må bruke bil her i distriktet.
Nettbuss la ned bussen her jeg bor når de overtok kjøringa, og det er ikke bare her de har sluttet å kjøre..
Om jeg skal til sentrum eller til Rolvsøy, blir ett fett, og slik er det med de fleste som ikke bor inne i sentrum.
Men nå skal jeg til Sverige og harryhandle! Øl og røyk :-)

"Sentralstasjonen" din er alt annet enn sentral og vil uvilkårlig føre til færre togpassasjerer. Målet er å få flere togpassasjerer. Altså et helt klart brudd med målsettingen man har når man skal bruke milliarder av kroner i Nedre Glomma.

Grunnen til det e r fordi bysentraene fortsatt vil være de viktigste målpunktene i tettstedet og at man derfor vil organisere busslinjene med det for øye. Det betyr en Glommaring samt busser som mater til denne  i de to bysentraene. Altså at kråkerøybeboere må ta en buss til en bussterminal i Fredrikstad også en ny buss videre til "sentralstasjonen" din.

Busstilbudet til sykehuset er først og fremst fra Sarpsborg og til Kalnes. I tillegg er det noen få ruter med dårlig frekvens og begrenset kjøretid tilpasset arbeidstakerne på sykehuset og svært få andre.

Når det uvilkårlig må ta lenger tid å bruke tog enn i dag utenom for di som bor på Rolvsøy så vil behovet egne busser forsvinne fordi folk velger bilen istedenfor. At Fylkeskommunen skal bruke ekstra penger på et helt nytt busstilbud når dagens busstilbud er veldig godt tilpasset to stasjoner er sløsing med samfunnets midler.

Hva kom først og høna og egget. Dere har ved hjelp av lokalpolitikerne gjort dere avhengig av bilen ved å bygge ut slik at det er svært vanskelig å tilby god kollektivtrafikk til en akseptabel pris. Så det at du har dårlig busstilbud er et resultat av den politikken du nå mener er framtidsrettet ved å gjøre det enda mindre interessant å bruke kollektivt. Slik sett er det jo en selvoppfyllende profeti. Jo dårligere man legger opp til kollektivtrafikk jo dårligere tilbud får man og jo færre bruker kollektivt. Og da kan man jo bruke det som argument imot kollektivtrafikken at det er så få som bruker den fordi den er så dårlig.

Nå vil det selvsagt bli svært begrenset med parkeringsplasser ved stasjonen fordi altså målsetting er flere over på kollektiv så det er buss du må regne med å bruke til stasjonen. Ellers kan sikkert staten bruke pengene et annet sted dersom Nedre Glomma-kommunene bevisst har tenkt til å sabotere det de faktisk har lovt når de skrev under bompengepakken.

Jeg savner fortsatt svar på om du kommer til å ta toget oftere eller mindre når du må foreta to bussreiser istedenfor en. Buss er det eneste tilbudet du får anledning til å benytte til stasjonen dersom du ikke skal ut med mye penger i parkeringsavgifter. Det svaret er essensielt da det går direkte på de målsetningene de som bevilger penger har for å bruke så mange penger i Nedre Glomma.

fargerik
13.11.15 13:15
BornOnThe4thOfJuly: "Sentralstasjonen" din er alt annet enn sentral og vil uvilkårlig føre til færre togpassasjerer. Målet er å få flere togpassasjerer. Altså et helt klart brudd med målsettingen man har når man skal bruke milliarder av kroner i Nedre Glomma.

Det er ikke min stasjon, ha det klart. Det er min by.

Det er ikke verre enn at jeg prøver å tenke 100 år frem i tiden.

Det som blir bygget nå, vil bli bygget for så lang tid eller lengre.

Forøvrig melder jeg meg mer og mer ut av debatten. Fint at noen fremdeles er unge og friske og pensjonerte og kloke, debatten vil sikkert fortsette uansett.

Je vet som jeg har antydet at det kommer til å bli en dobbeltsporet jernbane gjennom de to tettstedene, og den vil bli bygget og ligge der for all overskuelig fremtid.

I mellomtiden har regjeringen v/ tidenes beste samferdselsminister KSO erklært at VEI ikke skal legges gjennom tettsteder på grunn av at særinteresser driver lobbyvirksomhet.

Så det er situasjonen:

Vei for bil skal legges utenom tettsteder, og jernbane skal inn i tettstedene.

I rest my Case.

( gjør oppmerksom på at jeg kun har lest det første avsnittet i det lange innlegget, men må gjøre enda flere andre ting før jeg kan roe ned og lese alt sammen...sorry...litt fram og tilbake her nå...)

(Innlegget ble redigert 13.11.15 13:17)

BornOnThe4thOfJuly
13.11.15 13:27
fargerik: Det er ikke min stasjon, ha det klart. Det er min by.
Det er ikke verre enn at jeg prøver å tenke 100 år frem i tiden.
Det som blir bygget nå, vil bli bygget for så lang tid eller lengre.
Forøvrig melder jeg meg mer og mer ut av debatten. Fint at noen fremdeles er unge og friske og pensjonerte og kloke, debatten vil sikkert fortsette uansett.
Je vet som jeg har antydet at det kommer til å bli en dobbeltsporet jernbane gjennom de to tettstedene, og den vil bli bygget og ligge der for all overskuelig fremtid.
I mellomtiden har regjeringen v/ tidenes beste samferdselsminister KSO erklært at VEI ikke skal legges gjennom tettsteder på grunn av at særinteresser driver lobbyvirksomhet.
Så det er situasjonen:
Vei for bil skal legges utenom tettsteder, og jernbane skal inn i tettstedene.
I rest my Case.
( gjør oppmerksom på at jeg kun har lest det første avsnittet i det lange innlegget, men må gjøre enda flere andre ting før jeg kan roe ned og lese alt sammen...sorry...litt fram og tilbake her nå...)

For meg så virker det ikke som du tenker på hva som er målsettingen med å bruke disse milliarder av offentlig kroner og tror at det er opp til dere i nedre Glomma og skalte og valte med de pengene slik dere vil.  Målet er at flere av østfoldingene som drar til Oslo skal bruke tog framfor bil. Oppnår du ikke det målet så har man feilet!!

Ja og om 100 år så kan vi fastslå at nedre Glomma aldri ble en moderne byregion men satt fast i sin bilorienterte løsning med tilhørende køkaos fordi så og si ingen brukte kollektive transportmidler.

Hva KSO sine meninger om VEI har med en jernbanedebatt undres jeg på. Jernbane bygges til byene ikke som omkjøringstraseer rundt dem.

Jeg savner fortsatt at du sier noe om hvorvidt du vil bruke tog mer eller mindre til Oslo dersom du må bruke to busser istedenfor en buss for å komme til toget. Dette er et essensielt spørsmål fordi det sier noe om muligheten for å oppnå målene for pengebruken med den ene eller andre løsningen. Det er nemlig ikke uvesentlig at man oppnår målet når staten skal bruke mange milliarder kroner på Nedre Glomma.

fargerik
13.11.15 15:44

Du, jeg tror egentlig ikke jeg orker å debattere det mer, jeg.

Jeg skal løsrive meg, og la de gode argumentene vinne.

Jeg er gruset av dine argumenter, og har nå skiftet standpunkt. Toget skal gjennom tettstedene.

Til våren skal jeg lage jordbæråker.

Dette er den siste gangen jeg kommer til å bry meg, for det er jo egentlig allerede bestemt at vi skal ha dobbeltspor gjennom småbyene.

Takk for voksenopplæringen

BornOnThe4thOfJuly
13.11.15 16:26
fargerik: Du, jeg tror egentlig ikke jeg orker å debattere det mer, jeg. Jeg skal løsrive meg, og la de gode argumentene vinne. Jeg er gruset av dine argumenter, og har nå skiftet standpunkt. Toget skal gjennom tettstedene. Til våren skal jeg lage jordbæråker. Dette er den siste gangen jeg kommer til å bry meg, for det er jo egentlig allerede bestemt at vi skal ha dobbeltspor gjennom småbyene. Takk for voksenopplæringen

Men du kunne vel ta deg bryet med å fortelle hvorvidt du ville bruke toget til Oslo mer eller mindre avhengig av om du måtte bruke en eller to busser. Det er nemlig et spørsmål som har hengt fra mitt andre innlegg her uten at du har vist noen som helst vilje til å svare på det.

fargerik
14.11.15 09:37
BornOnThe4thOfJuly: Men du kunne vel ta deg bryet med å fortelle hvorvidt du ville bruke toget til Oslo mer eller mindre avhengig av om du måtte bruke en eller to busser. Det er nemlig et spørsmål som har hengt fra mitt andre innlegg her uten at du har vist noen som helst vilje til å svare på det.

Jeg forstår ikke problemstillingen.

For folk som bor på østsiden, i Torsnes, eller i Saltnes, på Hankø eller på Veum eller Torp, Kjølberg, på Hvaler eller Rolvsøy eller fandens oldemor, blir det ett fett om sentralstasjonen og parkeringshuset er inne i sentrum eller utenfor sentrum.

Eneste forskjellen blir at byen ikke drukner i anleggstrafikk i mange år og at det blir kø for å komme inn og ut av sentrum den dagen alt av trafikk må inn i det knøttlille sentrum.

(Innlegget ble redigert 14.11.15 10:07)

BornOnThe4thOfJuly
14.11.15 19:30
fargerik: Jeg forstår ikke problemstillingen. For folk som bor på østsiden, i Torsnes, eller i Saltnes, på Hankø eller på Veum eller Torp, Kjølberg, på Hvaler eller Rolvsøy eller fandens oldemor, blir det ett fett om sentralstasjonen og parkeringshuset er inne i sentrum eller utenfor sentrum. Eneste forskjellen blir at byen ikke drukner i anleggstrafikk i mange år og at det blir kø for å komme inn og ut av sentrum den dagen alt av trafikk må inn i det knøttlille sentrum.

Men du forstår spørsmålet eller hva? La meg ta meg av problemstillingen og bare svar på spørsmålet.

Nei fra alle de stedene må de regne med å måtte benytte to busser istedenfor en buss. En er ikke lik to!

Som sagt er det rimelig klart at de samme områdene blir ledig for utbygging dersom ødemarksløsningen blir valgt. Således slipper dere ikke unna noe som helst anleggstrafikk. Man kan ikke la så sentrumsnære områder ligge brakk fordi noen østfoldinger er redd litt anleggstrafikk.

fargerik
23.06.16 17:06

Nå begynner det å gå opp for folk i både Fr.stad og Sarpsborg hvor mange som i realiteten vil måtte bli flyttet.

Sikre tall foreligger ikke, men dette tegner til å bli nyere tids største flytting av folk fra der de bor til ett eller annet sted et annet sted. Kanskje så mange som tusen mennesker vil bli flyttet bare i lille Fredrikstad.

Trasèer er lagt frem og folk tror ikke det er sant.

Lokalavisene er betalingsaviser, så det har lite for seg å legge inn linker her.

(Innlegget ble redigert 23.06.16 17:09)

BornOnThe4thOfJuly
25.06.16 16:07
fargerik: Nå begynner det å gå opp for folk i både Fr.stad og Sarpsborg hvor mange som i realiteten vil måtte bli flyttet. Sikre tall foreligger ikke, men dette tegner til å bli nyere tids største flytting av folk fra der de bor til ett eller annet sted et annet sted. Kanskje så mange som tusen mennesker vil bli flyttet bare i lille Fredrikstad. Trasèer er lagt frem og folk tror ikke det er sant. Lokalavisene er betalingsaviser, så det har lite for seg å legge inn linker her.

Nytt dobbeltspor tar selvsagt bra med plass. Ønsker ikke kommunene i Nedre Glomma nytt dobbeltspor bør de si i fra snarest mulig slik at pengene eventuelt kan brukes på steder der folk faktisk ønsker det som skal bygges.

I Moss må 120 boenheter fraflyttes i følge planbeskrivelsen for nytt dobbeltspor der.

Dersom man ikke forstår at det også har negative konsekvenser når man ønsker seg ny infrastruktur så er det bare leit. Kanskje man neste gang man ønsker seg ny infrastruktur bare skal tenke mer igjennom det.

fargerik
26.06.16 10:08
BornOnThe4thOfJuly: Nytt dobbeltspor tar selvsagt bra med plass. Ønsker ikke kommunene i Nedre Glomma nytt dobbeltspor bør de si i fra snarest mulig slik at pengene eventuelt kan brukes på steder der folk faktisk ønsker det som skal bygges. I Moss må 120 boenheter fraflyttes i følge planbeskrivelsen for nytt dobbeltspor der. Dersom man ikke forstår at det også har negative konsekvenser når man ønsker seg ny infrastruktur så er det bare leit. Kanskje man neste gang man ønsker seg ny infrastruktur bare skal tenke mer igjennom det.

Moss har intet med dette å gjøre. Finnes ingen sammenligningsgrunnlag.

Toget bruker i dag 12 minutter mellom Sarpsborg og Fredrikstad stasjon. Meningsløst at det skal ligge to stasjoner med 9 minutter reise mellom om hundre år.

Meningsløst at all godstrafikk skal dundre tvers hjennom tettbebyggelsen hele nattan lang der folk bor om hundre år.

Rolvsøy er midt mellom, og er der det vil bli fortetting. Det er busser begge veier mellom Fr.stad og Sarp hvert 15. minutt, hvert 8. minutt i rushtiden og de har allerede busstopp der en eventuell rett-linje- stasjon vil komme til å bli plassert.

Pendlere fra Sarp og nordre Fredrikstad har mer og mer begynt å ta toget fra Råde for å slippe den ekstra omveien via Fredrikstad. Meg selv inkludert.

Regner med at Råde vil bli et viktigere og viktigere sted, og at en viktig jernbanestasjon vil komme til å vokse naturlig fram der dersom dobbeltsporet blir lagt i siksak gjennom byene. Det planlegges en ny bussring nå, fra Fredrikstad, via onsøy og nordre Fr. stad, til Råde.

(Innlegget ble redigert 26.06.16 10:26)

BornOnThe4thOfJuly
26.06.16 10:20
fargerik: Moss har intet med dette å gjøre. Finnes ingen sammenligningsgrunnlag. Toget bruker i dag 12 minutter mellom Sarpsborg og Fredrikstad stasjon. Rolvsøy er midt mellom, og er der det vil bli fortetting. Det er busser begge veier mellom Fr.stad og Sarp hvert 15. minutt, hvert 8. minutt i rushtiden og de har allerede busstopp der en eventuell rett-linje- stasjon vil komme til å bli plassert. Pendlere fra Sarp og nordre Fredrikstad har mer og mer begynt å ta toget fra Råde for å slippe den ekstra omveien via Fredrikstad. Meg selv inkludert.

Moss viser at det å bygge ny infrastruktur tar plass og at det kommer til å gå utover noen boliger. Det er ikke noe spesielt for Fredrikstad.

Resten har vi diskutert før.

Det var ditt siste innlegg der du tok opp at det nærmest var et sjokk at det ville gå med noen hus jeg kommenterte. Og da er altså sammenligningen med Moss svært så aktuelt. Dersom man har lullet seg inn i en forestilling om at det ville gå få hus så er det greit at man våkner opp før men ber om ytterligere ny infrastruktur.

Men dersom det kan gjøre smerten litt mindre så vil det på dagens jernbaneområder være plass til boliger for langt over de 1000 som eventuelt mister boligene sine med en jernbaneutbygging på Grønli.

Det er ellers mange som mer enn gjerne vil ta over disse pengene dersom det blir for ille for dere.

fargerik
26.06.16 10:27
BornOnThe4thOfJuly: Moss viser at det å bygge ny infrastruktur tar plass og at det kommer til å gå utover noen boliger. Det er ikke noe spesielt for Fredrikstad.

Moss er ikke sammenlignbart. Nærmeste stopp er Ski og Råde.

BornOnThe4thOfJuly
26.06.16 12:15
fargerik: Moss er ikke sammenlignbart. Nærmeste stopp er Ski og Råde.

Hva har nærmeste stopp med hvorvidt ny infrastruktur tar mye plass å gjøre??

Nærmeste stopp til Moss er for øvrig Kambo og den relativt attraktive plassen Sonsveien som er innenfor ruter sitt område.

fargerik
26.06.16 12:54
BornOnThe4thOfJuly: Hva har nærmeste stopp med hvorvidt ny infrastruktur tar mye plass å gjøre??

At en ny stasjon midt mellom sarp og fr.stad vil være innom 5 minutter reisetid fra begge byene med en oppgradert eksisterende linje som metro.

Og siden det uansett skal bygges en bro der, vil det være smart å slå to fluer i en smekk.

Men du...det er bare 2 personer i VGD som er interessert, og vi er 50% for og 50% mot det ene eller andre.

Så her er det exit debatt, så vi får være enige om å være uenige...og ingen andre i VGD er interessert.

Case closed i dette forum, nuff said.

(Innlegget ble redigert 26.06.16 12:58)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg