Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overskudd i NSB

NYTT TEMA
Kvikkelouis
KvikkelouisInnlegg: 50
26.02.16 12:52

Leser i Aftenposten at NSBs regnskap for 2015 viser et driftsresultat på drøyt 2,8 milliarder. Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Hva ville sluttsummen blitt om man tar med at all infrastruktur/skinnegang og vedlikehold av dette blir utført og bekostet av Jernbaneverket og ikke NSB? Samt at man regner inn årlige subsidier på flere milliarder?

 

 

 

 

Beretta
BerettaInnlegg: 5210
26.02.16 15:40

Kort og greit: Uten subsidiene fra staten, ville resultatet bli negativt. Ingen hemmelighet det.

Og det vil det fortsatt bli i fremtiden. Man får ikke jernbanen lønnsom uten å øke prisen for kunden. Derfor subsidieres den, da samfunnsnytten (i alle fall rundt Oslo) er stor.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1652
28.02.16 01:27

All norsk kollektivtransport som går på strøm bør være gratis for passasjerer. Et annet bra mål: 100 % elektrisk tog fra Kristiansand til Kirkenes innen 20 år.

(Innlegget ble redigert 28.02.16 01:32)

baldviking
baldvikingInnlegg: 22286
02.03.16 10:04

Offentlige kjøp av transporttjenester - subsidier - er hovedforklaringen på overskuddet. I tillegg kommer store fortjenester på eiendom.

At investeringer i infrastruktur ikke lenger regnes med synes jeg er veldig bra. Ingen transportselskaper på vei, sjø eller i luften eier og vedlikeholder egne veier, havner eller flyplasser.

NSB (inkl investeringer i infrastruktur) gikk sist med overskudd uten kjøp av offentlige transporttjenster i 1917.

3WaySpeaker
3WaySpeakerInnlegg: 1358
05.03.16 01:25
Kvikkelouis: Leser i Aftenposten at NSBs regnskap for 2015 viser et driftsresultat på drøyt 2,8 milliarder. Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Hva ville sluttsummen blitt om man tar med at all infrastruktur/skinnegang og vedlikehold av dette blir utført og bekostet av Jernbaneverket og ikke NSB? Samt at man regner inn årlige subsidier på flere milliarder?

Så vi skal selge NSB til private slik at de tar overskuddet men staten skal ligge igjen med skinnene og all infrastruktur som er underskuddet?

makes perfect sense.

Beretta
BerettaInnlegg: 5210
07.03.16 12:05

Kort og godt: Ja!

NSB skal ikke selges som bedrift, men togdriften skal anbudsutsettes. Det vil sannsynligvis bety at NSB på sikt reduseres kraftig, og at betydelig flere private bedrifter overtar kjøring av tog.

Mulig man klarer å få subsidieringen noe ned, men et eventuelt overskudd vil ikke havne tilbake på statens hender. Den går i lomma på private eiere.

Så gjenstår det å se hvor staten da vil hente inn tapte inntekter....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg