Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fjernstyrte kontrolltårn

NYTT TEMA
protus
protusInnlegg: 5175
15.04.16 02:03

Bør vi ha det her til lands ?

Fordeler/Ulemper ?

Vigilius_Osloensis
Vigilius_OsloensisInnlegg: 4697
17.04.16 07:45
protus: Bør vi ha det her til lands ?
Fordeler/Ulemper ?

ja hvorfor ikke? hva syns du som stiller spørsmålet?

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21764
24.04.16 01:01
protus: Bør vi ha det her til lands ? Fordeler/Ulemper ?

For tiden gjøres vel dette på Røst (Styres fra Bodø). Dette er vel og merke kun en AFIS tjeneste og ikke ATC. Og blir dette en suksess så er det vel snakk om å gjøre dette med flere av de mindre kortbaneflyplassene.

Når det gjelder ATC flyplasser så tviler jeg på at det blir realitet. Da du aldri vil kunne få den hele og fulle oversikt fra fra et fjernstyrt senter. Husk dog uansett at den generelle flytrafikken er styrt av fjernsentraler, i henholdsvis Røyken og Bodø. Disse styrer all flytrafikk i norsk luftrom. Kontrolltårnene styrer kun innenfor det den enkelte flyplass har som kontolert sone for landing og avgang. Samt all trafikk på bakken og redningstjeneste med mere.

Kjetil_e
24.04.16 01:17
Kjetil_e: For tiden gjøres vel dette på Røst (Styres fra Bodø). Dette er vel og merke kun en AFIS tjeneste og ikke ATC. Og blir dette en suksess så er det vel snakk om å gjøre dette med flere av de mindre kortbaneflyplassene. Når det gjelder ATC flyplasser så tviler jeg på at det blir realitet. Da du aldri vil kunne få den hele og fulle oversikt fra fra et fjernstyrt senter. Husk dog uansett at den generelle flytrafikken er styrt av fjernsentraler, i henholdsvis Røyken og Bodø. Disse styrer all flytrafikk i norsk luftrom. Kontrolltårnene styrer kun innenfor det den enkelte flyplass har som kontolert sone for landing og avgang. Samt all trafikk på bakken og redningstjeneste med mere.

Retter meg selv litt, ser nå at de prøver med fjernstyrte på noen ATC plasser og Lakselv og Haugesund blant annet. Samt en hel del AFIS plasser. Alt skal styres fra Bodø

protus
26.04.16 02:55

Er en grunn til at det blir kalt kontrolltårn. Nå mister vel begrepet betydning.

Someone
SomeoneInnlegg: 24257
26.04.16 10:54
protus: Er en grunn til at det blir kalt kontrolltårn. Nå mister vel begrepet betydning.

Er jo fremdeles et tårn, men med masse kameraer og sensorer. At det ikke sitter folk der, gjør det ikke mindre "tårnete"

protus
29.04.16 01:26

En annen ting, eksisterer det faktisk lufthavner med mer enn ett kontrolltårn, kan huske å ha lest at DFW hadde to fysiske tårn. Rimelig svær flyplass i utstrekning da.

Quintifus
QuintifusInnlegg: 36
14.05.16 09:11

Foreløpig er det vel ganske delte oppfatninger av dette i ATC-/AFIS-miljøet. En del er skeptiske, men det er nok mer et resultat av at det er en konservativ bransje, hvor sikkerhetsaspektet av driften er fundert i dagens driftskonsept/prosedyrer. Når man endrer "noe som fungegrer" vil det selvfølgelig bli stilt spørsmålstegn...

Som flygeleder ser jeg i utgangspunktet ingen problemer med en slik løsning, så fremt det tekniske aspektet er godt ivaretatt, og regler/prosedyrer oppdateres og implementeres for å gjenspeile det nye driftskonseptet. Basert på hva jeg har så langt i prosessen synes jeg det ser riktig bra ut.

Om det er fornuftig plassere senteret i Bodø fremfor på østlandet derimot .....

Kjetil_e
15.05.16 17:39
protus: En annen ting, eksisterer det faktisk lufthavner med mer enn ett kontrolltårn, kan huske å ha lest at DFW hadde to fysiske tårn. Rimelig svær flyplass i utstrekning da.

Antaglig et tårn for å lede trafikken i luften inn og ut ifra lufthavnen. Og et tårn hvor de som styrer all trafikk på bakken sitter.

Klikk for å gå tilbake til toppen