Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nye Gardermoen

NYTT TEMA
protus
protusInnlegg: 5150
30.04.16 01:32

Mye blir vel som før.

Hva om de fikk Plaza Premium til å åpne en pay-lounge ? Det hadde vært noe nytt.

Kan man forresten kjøpe seg inn i OSL-loungen som er der fra før ?

ehall
ehallInnlegg: 18753
30.04.16 22:58

Mye blir bedre, Gardermoen var delvis for liten allerede når den ble åpnet så det er på tide med en utvidelse.

Du kan kjøpe deg inn i både SAS Lounge og OSL Lounge, men er Gardermoen stor nok til enda flere? Verken når det gjelder passasjertall eller plass. Vet ikke hvor de skulle få plass til en ny men tviler på det er noen problem om man bare legger nok penger på bordet, da sier OSL ja til alt. Men med prisene som er på flyplassene tviler jeg på så mange nye aktører ønsker seg dit.

sistebossen
sistebossenInnlegg: 2496
01.05.16 19:48
protus: Mye blir vel som før.

Det viktigste de gjør er å breie ut rullebanen fra 45 til 60 meter slik at de kan ta ned A380. De kommer sikkert til å utbedre ILS'en også slik at de ikke må slå av landingssystemet hver gang en A380 kjører over taxi-banen.

For den gjennomsnittlige passasjer spiller det liten rolle om det er flere lounger eller fler butikker, tror jeg. 

protus
11.05.16 05:30
sistebossen: Det viktigste de gjør er å breie ut rullebanen fra 45 til 60 meter slik at de kan ta ned A380

Skulle A380 bli fornuftig på OSL ?

Er vel tvilsomt om selv Emirates får nok passasjerer til dette.

Someone
SomeoneInnlegg: 24193
11.05.16 09:37
protus: Skulle A380 bli fornuftig på OSL ?
Er vel tvilsomt om selv Emirates får nok passasjerer til dette.

Nja, man får vel alltid fylt flyet, men problemet er at man får men seg langt mindre frakt enn med dagens 777-300ER, som er et viktig grunnlag for ruten

Someone
11.05.16 09:39
sistebossen: Det viktigste de gjør er å breie ut rullebanen fra 45 til 60 meter slik at de kan ta ned A380. De kommer sikkert til å utbedre ILS'en også slik at de ikke må slå av landingssystemet hver gang en A380 kjører over taxi-banen.
For den gjennomsnittlige passasjer spiller det liten rolle om det er flere lounger eller fler butikker, tror jeg.

For den gjennomsnittlige passasjer så spiller vel bredden på rullebanen aller minst rulle tenker jeg

Og utvide den fra 45 til 60 meter er og dyrt og heller ikke nødvendig. Da er det bedre og gjøre som København, som utvidet rullebanen i en mer "light" løsning

(Innlegget ble redigert 11.05.16 09:42)

Andropov
AndropovInnlegg: 32712
11.05.16 09:41
sistebossen: Det viktigste de gjør er å breie ut rullebanen fra 45 til 60 meter slik at de kan ta ned A380. De kommer sikkert til å utbedre ILS'en også slik at de ikke må slå av landingssystemet hver gang en A380 kjører over taxi-banen.

Jeg ante virkelig ikke at det kunne så mye om luft-fart (!)

protus
12.05.16 02:25
Someone: Nja, man får vel alltid fylt flyet, men problemet er at man får men seg langt mindre frakt enn med dagens 777-300ER, som er et viktig grunnlag for ruten

Hvordan er belegget på F egentlig ?

Someone
12.05.16 09:07
protus: Hvordan er belegget på F egentlig ?

Aner ikke, men kan i hvertfall konkludere med at de fortsetter og tilby det og OSL kjøres fast med 777-300ER med first class. De har jo også varienter av samme fly uten first, de kunne satt inn hvis de ønsket

protus
12.05.16 22:51

CPH mistet vel F, men fikk to-klasses A380 ?

mickyH
mickyHInnlegg: 12661
20.05.16 08:42
Someone: Aner ikke, men kan i hvertfall konkludere med at de fortsetter og tilby det og OSL kjøres fast med 777-300ER med first class. De har jo også varienter av samme fly uten first, de kunne satt inn hvis de ønsket

Reiser avogtil med Emirates fra Osl ( 2-3 ganger årlig ) Setene er godt besatt iallfall på buisness og økonomi . Tror ikke ruta vil bli tatt av med det første , da selskapet har gode og ofte rimelige billetter øst eller sørover fra Dubai

Someone
20.05.16 12:50
protus: CPH mistet vel F, men fikk to-klasses A380 ?

Dubai-København gikk stort sett med 777-300ER uten First Class før de satte in A380

Someone
23.05.16 08:16
mickyH: Tror ikke ruta vil bli tatt av med det første

Det trenger man nok ikke bekymre seg for. Tror nok ikke man ser noen økning i frekvens med det første heller, selv om det sikkert vil skje på et eller annet tidspunkt. Eventuelt at de også dukker opp med en ren fraktemaskin i tillegg, for og ta unna all laksen

protus
24.05.16 00:40

Mon tro om vi får Etihad til norden.

mickyH
30.05.16 10:14
Someone: Eventuelt at de også dukker opp med en ren fraktemaskin i tillegg

jeg vet ikke om Emirates har cargo liners ? har iallfall aldri sett det .

mickyH
30.05.16 10:17
protus: Mon tro om vi får Etihad til norden.

tja... kjenner vel ikke markedet i detalj , men Emirates, Qatar , Norwegian flyr alle direkte til arabiske halvøy fra flere nordiske destinasjoner ,..Kanskje det også er flere , så markedet pr i dag er vel rimelig godt dekket .

men konkurranse er alltid fint for deg og meg som kunder

Someone
30.05.16 14:51
mickyH: jeg vet ikke om Emirates har cargo liners ? har iallfall aldri sett det .

De har 13 777F maskiner, og blant annet København får jevnlig besøk av de

mickyH
30.05.16 17:33
Someone: De har 13 777F maskiner

ok , siden du sier det er det sikkert riktig :-)

protus
07.06.16 04:09

Nå kan diskusjonen om tredje rullebane komme for alvor vil jeg tro.

sistebossen
07.06.16 15:42

Hvilken drone kan dere eksperter anbefale meg for å filme i luftrommet over Gardermoen?

Someone
07.06.16 20:56
sistebossen: Hvilken drone kan dere eksperter anbefale meg for å filme i luftrommet over Gardermoen?

Det er ikke lov og fly med droner rundt Gardermoen

protus
08.06.16 01:35

Vel, regelverket er vel ikke helt klart her, eller ?

Andropov
AndropovInnlegg: 32712
08.06.16 08:35
sistebossen: Hvilken drone kan dere eksperter anbefale meg for å filme i luftrommet over Gardermoen?

Jeg er ingen ekspert på droner, men vil selvsakt anbefale deg å ikke høre på alle disse negative kommentarene i tråden.

sistebossen
08.06.16 11:10
Andropov: Jeg er ingen ekspert på droner, men vil selvsakt anbefale deg å ikke høre på alle disse negative kommentarene i tråden.

Takk for tilbakemelding.

Jeg har instruert mitt kontor i å ta kontakt med OSL Gardermoen for et møte om filming i luftrom. Jeg kommer tilbake med resultat.

Someone
08.06.16 21:06

Tja, det er fullt av skilt rundt hele flyplassen som sier det er forbudt og da har de nok loven på sin side

protus
09.06.16 01:08

Kan være et spørsmål om tid før vi får en ulykke her.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34560
09.06.16 01:11

Helt idiotisk med droner på steder som engang ligner på å være i nærheten av flyplass.

protus
09.06.16 03:09

Det er slik utviklingen er blitt, hva kan vi gjøre liksom ?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41721
25.03.17 14:33

Gledet meg stort på onsdag da Norwegians avgang til Berlin gikk fra den fra C-gater - altså den nye piren. Har vært skeptisk til utseende, og har tidligere bare vært der for å se litt - og synes utsikten ikke var imponerende.

I første omgang virker det hele litt uoversiktlig og forvirrende - man er jo vant til dette klare layout som man hadde med innenlands og utenlands. Da jeg kom opp rulletrappa ble jeg slått over hvor temmelig lavt det var under taket. Og taket er i hvitt, nesten utformet slik som moderne leiligheter er. Flatt og trist.

Utsikten er temmelig dårlig, det var blendet for sola på den ene siden, noe som vel bidro til at det føltes litt klaustrofobisk. Men idiotisk nok så var solen akkurat på en høyde som gjorde at den sjenerte likevel...

Det undret meg over hvor svært åpne alle serveringsstedene var. Hadde sett meg ut Hunter Bar. Det viste seg å være en parodi på en bar. En liten benk og så fire små bord, og ikke nok stoler til alle bordene en gang! Det var stoler og bor innover i lokalet, men det er jo kafe, ikke bar for søren. Interiøret virket billig og enkelt, serveringen gikk tregt og med klønete system, folk stod jo i kø langt ute i gangen...

Fikk kapret meg en stol, senere kom folk som lurte på om de måtte sitte på gulvet (hurra for ny terminal??!) - en ansatt okkuperte til overmål ett bord og en stol helt alene - der hun satt og spiste KvikkLunsj og snakket med sine kolleger i baren.

Det forundrer meg litt at de bruker samme stolene ved gate som ellers i terminalen, mens det meste ellers er nytt. Restuaranter og annet virker billig og ikke solid - sikkert lett å skifte etter fem år når konseptet sikkert skal endres.

Landet også på en C-gate - og det er nå ikke lenger rulletrapp opp fra flyet, bare bakke - ei heller rullebånd - for så vidt unødvendig, da det ikke er så veldig langt å gå.

Men alt i alt: Dette var ekstremt skuffende! Arealene ga ingen følelse av velvære eller at dette var noe nytt og flott. Det virker billig og man får følelsen av det som var en kjempefin flyplass er rasert ned til en helt medioker flyplass.

milfern
milfernInnlegg: 64622
25.03.17 14:38
DrSchwei: Men alt i alt: Dette var ekstremt skuffende!

Når jeg sitter på en flyterminal er det tre ting vil ha.
Komfort, utsikt og tilgjengelige spisesteder.

Trist å høre at den nye terminalen stryker på alle punktene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg