Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Europas nye jernbanenett

NYTT TEMA
Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10473
02.06.16 09:04

Gledelig nok er endelig Gotthardtunnelen snart klar (åpner i desember)! Kutter reisetiden med 1 time!

Tidligere denne uka ble kontraktene for byggingen av Fehmarn Belt Tunnel (mellom Danmark og Tyskland) signert. Stipulert ferdigstillt ca. 2026.

Og planene om en tunnel mellom Estland og Finland (Tallinn-Helsinki) går stadig framover, nå sist med signering av MoU i januar.

Disse enorme jernbaneprosjektene kommer unektelig til å knytte Europa tettere samtidig som reisetidene stadig krymper. 

 I fremtida vil det forhåpentligvis bli mulig å gå på toget i Oslo på ettermiddagen, nyte en bedre middag, gå til køys i en komfortabel sovekupe og våkne opp i Italia.

Og spørsmålet er; hvor er Norges rolle? Heldigvis har vi en oppegående samferdsminister som prioriterer Oslo-Gøteborg ettersom det idag er vår jernbanetilknytning til Europa. Dette er bra, men hva med østover? Burde ikke Norge, med de økonomiske musklene denne nasjonen har tenke på å innta en mer aktiv rolle i utviklingen av det framtidige europeiske jernbanenettet? Tenker altså da spesielt på en utvikling østover fra Midt/Nord-Norge via Sverige/Finland til Baltikum/Russland.

 

(Innlegget ble redigert 02.06.16 09:05)

protus
protusInnlegg: 5190
07.06.16 02:29
Krylatskoye: I fremtida vil det forhåpentligvis bli mulig å gå på toget i Oslo på ettermiddagen, nyte en bedre middag, gå til køys i en komfortabel sovekupe og våkne opp i Italia.

I en ganske fjern fremtid ja.

Vi er et jarnbane u-land. Mye har stått bom stille, bl.a. selges det vel Interrail-pakker som ikke er så ulike det man hadde på 50-tallet.

protus
protusInnlegg: 5190
07.06.16 04:06

Det er nok i Asia de virkelig interessant ting skjer ang. tog. Jernbane til Tibet er allerede gammelt nytt, men bygges enda mer ut. Og under Bohai-stredet kommer det muligens tunnel.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10473
07.06.16 10:10
protus: I en ganske fjern fremtid ja. Vi er et jarnbane u-land. Mye har stått bom stille, bl.a. selges det vel Interrail-pakker som ikke er så ulike det man hadde på 50-tallet.

Men nå er iallefall ting på gang, samferdselsministeren har gitt jernbanen sårt tiltrengte midler. Og det trengs!

protus
protusInnlegg: 5190
08.06.16 01:36
Krylatskoye: Men nå er iallefall ting på gang, samferdselsministeren har gitt jernbanen sårt tiltrengte midler. Og det trengs!

Er nok ikke i nærheten av det som trengs, er jeg redd.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10473
09.06.16 10:10
protus: Er nok ikke i nærheten av det som trengs, er jeg redd.

Selvsagt ikke, men det er en start. 

Vi kommer til å være i bakevja lenge, lyspunktet er at Europeisk jernbane er i sterk endring og ettersom norske politikere er rimelig hyppe på å reise rundt i Europa så vil de se med selvsyn hvordan ting bør være.

Transportkomiteen på Stortinget kan ta seg en studiereise å se hvordan jernbanen fungerer i f.eks. Frankrike, Spania, Tyskland og Sveits. 

Ikke for uten grunn man sier i f.eks. USA; Skal man en plass i Frankrike så ta ett fly til Paris. Fra der går det lyntog til dit du skal :-)

protus
protusInnlegg: 5190
10.06.16 01:32
Krylatskoye: Transportkomiteen på Stortinget kan ta seg en studiereise å se hvordan jernbanen fungerer i f.eks. Frankrike, Spania, Tyskland og Sveits.

Kan ikke sammneligne oss med slike land.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10473
10.06.16 10:16
protus: Kan ikke sammneligne oss med slike land.

...og hvorfor ikke?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 31684
10.06.16 10:17
Krylatskoye: ...og hvorfor ikke?

Tja, sjekk befolkningstettheten i disse landene. Det er en god del høyere enn i Norge.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10473
10.06.16 15:12
KongOlav2: Tja, sjekk befolkningstettheten i disse landene. Det er en god del høyere enn i Norge.

Selvsagt, det vet jeg. Det jeg imidlertid påpeker i åpningsinnlegget var at Norge bør bidra med penger til jernbaneutbygging i ANDRE land også for på den måten å få en raskere og bedre tilknytning til både Europa og østover.

Og; jernbane bygger landet. Ikke motsatt. OM Norge hadde bygget jernbane til Tromsø (og med tilknytning østover) så ville dette selvsagt ført til en vekst både i næringsvirksomhet og befolkning.

protus
protusInnlegg: 5190
11.06.16 00:47
Krylatskoye: Og; jernbane bygger landet. Ikke motsatt. OM Norge hadde bygget jernbane til Tromsø

Dette har vært diskutert opp og i mente i langt over hundre år. Det blir nok ikke tog til Tromsø.

baldviking
baldvikingInnlegg: 22296
19.09.16 01:02
protus: Vi er et jarnbane u-land. Mye har stått bom stille, bl.a. selges det vel Interrail-pakker som ikke er så ulike det man hadde på 50-tallet.

Vi bygget nye linjer til innpå 60-tallet og elektrifiserte i stor skala frem til ca 1970. Etter det har vi fortsatt med fjernstyring og tiltak for å øke aksellast og togvekter. Desverre har vi nedprioritert lange kryssingspor. Mange steder er kjøretid omtrent som på 70-tallet (som var kraftig ned sammenlignet med 60-tallet). Gardermobanen var imdlertid et stort løft, særlig for lokaltrafikken inn til Oslo nordfra. Tilsvarende har utvidelse til to dobbeltspor vestover fra Oslo vært en stor forbedring for lokaltrafikken. I øst kommer Follobanen for fullt nå. Desverre har vi kun sett begrenset forbedring i reisetid for regiontogene etter endel km med nye dobbeltspor på Østfold og Vestfoldbanen, og det vi fortsatt mangler er fokus på lange kryssingspor for lengre godstog. 

protus
protusInnlegg: 5190
26.09.16 01:16
baldviking: og det vi fortsatt mangler er fokus på lange kryssingspor for lengre godst

Er det såpass mye godstrafikk ?

baldviking
baldvikingInnlegg: 22296
26.09.16 12:32
protus: Er det såpass mye godstrafikk ?

Toget er foretrukket av de som skal sende gods på lengre strekninger, men for få avganger, forsinkelser og avganger på feil tidspunkt av døgnet, svekker toget. Flere og lengre krysningsspor er den billigste måten for å styrke toget på disse områdene. 

(Innlegget ble redigert 26.09.16 12:33)

protus
protusInnlegg: 5190
28.09.16 02:57
baldviking: Flere og lengre krysningsspor

Eller dobbeltspor ?

baldviking
baldvikingInnlegg: 22296
28.09.16 09:24
protus: Eller dobbeltspor ?

Dobbeltspor er bra men dyrt. Lange krysningspor er billig og gir øyeblikkelig effekt, da dagens lok kan trekke lengre og tyngre godstog. 

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21804
24.02.17 22:16
baldviking: Toget er foretrukket av de som skal sende gods på lengre strekninger, men for få avganger, forsinkelser og avganger på feil tidspunkt av døgnet, svekker toget. Flere og lengre krysningsspor er den billigste måten for å styrke toget på disse områdene.

Det er vel ikke bare mangel på kryssningsspor som hemmer godstrafikken. Gjennom Oslo går det vel godstog nesten bare på nattestid. Det er rett og slett ikke kapasitet på linjenetet på dagtid. Og den største flaskehalsen her er Oslotunnelen.

Someone
SomeoneInnlegg: 24297
27.02.17 13:13
Kjetil_e: Det er vel ikke bare mangel på kryssningsspor som hemmer godstrafikken. Gjennom Oslo går det vel godstog nesten bare på nattestid. Det er rett og slett ikke kapasitet på linjenetet på dagtid. Og den største flaskehalsen her er Oslotunnelen.

Det er flere flaskehalser, ellers så går ikke godstog Oslo til/fra Gøteborg, Stockholm, Bergen eller Trondheim gjennom Oslotunnelen, og da har man dekket de viktigste godslinjene, så er ikke Oslotunnelen som er det store flaskehalsen

For få og ikke minst for korte krysningsspor er flaskehalser på mange linjer, selv om det gjøres ting her også

 

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21804
27.02.17 14:17
Someone: Det er flere flaskehalser, ellers så går ikke godstog Oslo til/fra Gøteborg, Stockholm, Bergen eller Trondheim gjennom Oslotunnelen, og da har man dekket de viktigste godslinjene, så er ikke Oslotunnelen som er det store flaskehalsen
For få og ikke minst for korte krysningsspor er flaskehalser på mange linjer, selv om det gjøres ting her også

Det er nok så, men du har en god del godstog fra Oslo mot Sørlands og Vestfoldbanen. Mener det går en del tømmertog gjennom Oslo og.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg