Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norwegian leverer ikke for tiden

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 40086
02.07.16 14:01

Midt i ferietiden når folk har kjøpt reiser både hit og dit kansellerer Norwegian en drøss med fly.

Dette er jo helt håpløst, jeg får for min del litt skepsis og tenker med meg selv at det er like greit at jeg og familien har vært skeptiske nok til å IKKE ta sjansen på å kjøpe turen vi skal på med billetter med dette flyselskapet.

Dette er jo nesten litt forbløffende (sitat fra linken):

Link

"Ingen spesiell grunn

Linda Olsen i Norwegian sier til Dagbladet at flyselskapet ikke har noe særskilt problem og at det er flere forskjellige årsaker til at flyene er kansellert.

- En del av kanselleringene skyldes mangel på mannskap som kan operere flyvningene. Vi beklager de ulempene dette måtte medføre for våre passasjerer og jobber med å finne alternativer, sier Olsen."

Er ikke dette flyselskapet litt dårlig til backup? Har de ikke flygere eller Crew, kan de vel ikke selge flybilletter!

Det er jo et helvete for reiseglade folk å bli behandlet slik når de har kjøpt og betalt og forberedt seg på å bruke ferien sin?

Hva enn de sliter med...å lese slikt får meg ikke til å lete etter billetter med det selskapet først i fremtiden. Men "ingen spesiell grunn" er jo bare tåketale!

Noen som tenker det samme, eller som har fått reisen avlyst og sitter ett eller annet sted og venter?

(Innlegget ble redigert 02.07.16 14:10)

fargerik
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14819
02.07.16 15:14
fargerik: Er ikke dette flyselskapet litt dårlig til backup? Har de ikke flygere eller Crew, kan de vel ikke selge flybilletter!

Tja, vi hørte på nyhetene i dag om dette her igjen:

Regjeringen vil gi flypersonell fra land utenfor EU og EØS rett til uhindret grensepassering. Norwegian jubler, mens fagforeningene frykter norske ansatte blir ofret.

Og vi skal ikke se bort i fra at dette er aksjoner satt i gang av ansatte/foreninger i forbindelse med dette. Ettersom Norwegian er så forsiktige med sine uttalelser styrker også denne antagelsen.

nometalhorse
02.07.16 19:06
nometalhorse: Og vi skal ikke se bort i fra at dette er aksjoner satt i gang av ansatte/foreninger i forbindelse med dette.

Og da ble dette ikke overraskende bekreftet.

I går utløp en overtidsavtale mellom pilotene og Norwegian. Samme dag startet kanselleringene.

De får si opp alle piloter som er tilsluttet Parat, og ansette folk som vil jobbe.

fargerik
03.07.16 02:03
nometalhorse: De får si opp alle piloter som er tilsluttet Parat, og ansette folk som vil jobbe.

De kan jo si opp alle sammen, og la noen andre flyselskaper som har evne til å betale piloter få fly, kanskje.

Er det riktig at selskapet ikke har nok piloter og er avhengig av at pilotene jobber fast overtid, er det noe som skurrer.

Kjedelig er det uansett, for kundene som blir gisler i en arbeidskonflikt.

riksen77
riksen77Innlegg: 4794
03.07.16 10:02
nometalhorse: Regjeringen vil gi flypersonell fra land utenfor EU og EØS rett til uhindret grensepassering. Norwegian jubler, mens fagforeningene frykter norske ansatte blir ofret. Og vi skal ikke se bort i fra at dette er aksjoner satt i gang av ansatte/foreninger i forbindelse med dette. Ettersom Norwegian er så forsiktige med sine uttalelser styrker også denne antagelsen.

norwegian sine langdistansefly konkurrerer med thai air, emirate, quatar osv. det sier seg selv at de ikke kan bruke norsk personell, og det gjør de ikke i dag heller. det burde være i de ansattes interesse at selskapet tjener penger og kan ha en trygg arbeidsplass. så får de norske ta de jobbene som foregår i nord europa. jeg fatter ikke hvordan de ansatte kan organisere seg i parat, de er mer ødeleggende for selskapet enn noen andre. jo flere slike aksjoner de kjører jo mer lysten blir vel selskapet å bruke utenlandsk mannskap

Sjah
SjahInnlegg: 3110
03.07.16 10:06
riksen77: jo flere slike aksjoner de kjører jo mer lysten blir vel selskapet å bruke utenlandsk mannskap

En ting er sikkert, jeg har satt mine bein i en Norwegian maskin for siste gang.

nometalhorse
03.07.16 10:15
fargerik: De kan jo si opp alle sammen, og la noen andre flyselskaper som har evne til å betale piloter få fly, kanskje.
Er det riktig at selskapet ikke har nok piloter og er avhengig av at pilotene jobber fast overtid, er det noe som skurrer.

Hos alle flyselskaper vil antall passasjerer og behov for flyavganger variere over året. Akkurat som i andre bransjer så svinger altså behovet for arbeidstimer.

Alle løser dette ved å betale overtid slik at man får løst slike variasjoner. At Parat som vanlig har satt seg på bakbena under en periode med høy aktivitet viser at de sannsynligvis har en ledelse de ikke skulle hatt.

missChance
missChanceInnlegg: 42865
03.07.16 10:22
nometalhorse: At Parat som vanlig har satt seg på bakbena under en periode med høy aktivitet viser at de sannsynligvis har en ledelse de ikke skulle hatt.

Er dette Parat som setter seg på bakbeina?

'... vi har sagt til våre piloter at de skal forholde seg til avtalen inntil videre, sier Skjæggerud.

Saken skal nå inn for arbeidsretten, ifølge Skjæggerud.

– Det er ingen tvil om at det er uenighet mellom pilotene og arbeidsgiver. Men inntil denne blir løst i arbeidsretten, forholder vi oss til den avtalen, og legger arbeidsgivers forståelse til grunn. Vi oppfordrer pilotene til å holde seg til den.'

fireman56
fireman56Innlegg: 36379
03.07.16 10:30
fargerik: De kan jo si opp alle sammen, og la noen andre flyselskaper som har evne til å betale piloter få fly, kanskje.

Hvor mye mindre enn SAS sine piloter tjener Norwegians folk da? 

fireman56
03.07.16 10:33
Sjah: En ting er sikkert, jeg har satt mine bein i en Norwegian maskin for siste gang.

Passasjerer er avhengige av å kunne stole på selskapet og de ansatte slik at avgangene går når de skal og de kommer trygt frem til bestemmelsesstedet. Kan man ikke det, slik som nå når pilotene ikke gidder  å jobbe, så tar man andre selskap. Enden på visen blir da at ingen i Norwegian har jobb noe mer.

Jeg har tatt Norwegian mange ganger og har aldri hatt noe å utsette på selskapet.

fargerik
03.07.16 10:37
fireman56: Hvor mye mindre enn SAS sine piloter tjener Norwegians folk da?

Det driter jeg i.

Dersom ikke Norwegian og Parat går offentlig ut og erklærer fredsplikt når det er høysesong, så bare lar jeg være å tenke på å bestille noen reise med dem.

Så enkelt er det.

Det er to parter i enhver konflikt, og dersom de nå bruker media for å legge skylden på hverandre får de bare slite med sitt.

fireman56
03.07.16 11:24
fargerik: Dersom ikke Norwegian og Parat går offentlig ut og erklærer fredsplikt når det er høysesong, så bare lar jeg være å tenke på å bestille noen reise med dem. Så enkelt er det.

Selvsagt. Jeg vil frem og bestiller ikke hos dem som ikke kan få meg dit jeg skal. Men spørsmålet mitt er betimelig siden spørsmålet (som vanlig) gjelder penger. Tjener de det samme som sas sine folk så har de ingen sak. 

fargerik
03.07.16 11:27
fireman56: Tjener de det samme som sas sine folk så har de ingen sak.

De har full mulighet til å redde omdømmet ved å gå ut fort som faen i fellesskap og kunngjøre at de aldri mer vil sette seg i den situasjonen at en arbeidsavtale utløper midt i folks sommerferie.

Jeg er bare en av mange som rett og slett ikke stoler på selskapet nå. Har ingen problem med å stryke Norwegian fra listen over selskaper som er aktuelt å bruke.

(Innlegget ble redigert 03.07.16 11:29)

Orake1et3
Orake1et3Innlegg: 2977
03.07.16 11:36
nometalhorse: At Parat som vanlig har satt seg på bakbena under en periode med høy aktivitet viser at de sannsynligvis har en ledelse de ikke skulle hatt.

Fasiten. 

Det er tydelig at Norwegian sliter med en kreftsvulst med navn Parat. Slik Parat holder på får Norwegian bare et valg: De må ansatte mange flere piloter i utlandet slik at de ikke blir så sårbare for terroren til Parat. 

Håper forøvrig at Norwegian vil forfølge denne åpenbare sabotasjeaksjonen. De har min fulle støtte hvis de gir de aktuelle pilotene fyken, med en referanse som forteller nøyaktig hvordan de har sabotert sin arbeidsgiver. 

Det ironiske er at Norwegian ganske sikkert foretrekker norske piloter, og det vil være mer enn nok jobb for de i fremtiden. Norske piloter er ikke dyrere enn utenlandske og Norwegian er nok også villig til å betale litt mer for en norsk pilot enn en utenlandsk. Problemet er bare at de norske pilotene har en fagforening som er truende til å ødelegge hele selskapet. Dermed tvinges Norwegian til å gå utenlands...

Orake1et3
03.07.16 11:43
fireman56: Tjener de det samme som sas sine folk så har de ingen sak.

Det gjør de. Dette er piloter med en snittlønn på 1,2 mill. I arbeidslivet forøvrig er folk med slik lønn unntatt arbeidsmiljølovens regler ("særlig uavhengig stilling") og de forstår at de må jobbe for å forsvare lønna.

I Parats verden er 1,2 mill lønn for en 8 til 4 jobb. Derfor lager de et helvete når pilotene må gjøre mer (noe de åpenbart må i ferier ol), eller jobbe til andre tider (noe de åpenbart må). Er 100 % sikker på at jeg ville fått fyken i min jobb hvis jeg stilte krav som bare er 10 % så virkelighetsfjerne som Parat sine, så det er tydelig at dette er en privilegert gruppe. 

missChance
missChanceInnlegg: 42865
03.07.16 12:54
Orake1et3: Fasiten.  Det er tydelig at Norwegian sliter med en kreftsvulst med navn Parat.

Som jeg siterte over:

'... vi har sagt til våre piloter at de skal forholde seg til avtalen inntil videre, sier Skjæggerud.

Saken skal nå inn for arbeidsretten, ifølge Skjæggerud.

– Det er ingen tvil om at det er uenighet mellom pilotene og arbeidsgiver. Men inntil denne blir løst i arbeidsretten, forholder vi oss til den avtalen, og legger arbeidsgivers forståelse til grunn. Vi oppfordrer pilotene til å holde seg til den.'

Orake1et3
03.07.16 14:00
missChance: Som jeg siterte over: '... vi har sagt til våre piloter at de skal forholde seg til avtalen inntil videre, sier Skjæggerud.

Stikkord: NULL troverdighet. 

Det er illustrerende at den røde avisen Dagbladet nå har en kommentar på forsiden hvor de langt på vei skriver det opplagte; at pilotene saboterer. Jeg siterer:

"Fagforeningens klare budskap kan imidlertid også tolkes som en at fagforeningene forsøker å kapitalisere på en vanskelig situasjon. Og det er vanskelig å unngå å spekulere i om pilotene gjør mer enn å utnytte en vanskelig situasjon, at de også har vært med på å skape den."

Og:

"Pilotene er ikke ukjent med å ta i bruk ureglementerte virkemidler for å straffe eget selskap, og indirekte de flyreisende. Dagen etter at 70 Norwegian-piloter ble tatt ut i streik 1. mars i fjor, doblet samtidig sykefraværet seg, fra omtrent 30 til 60 av pilotene og kabin-personalet. Slike gå sakte-aksjoner, er ikke ukjent i luftfarten."

http://www.dagbladet.no/kultur/trobbel-i-norwegian/60266214

Fra en flyreisendes perpektiv: Jeg håper virkelig at sabotasjon vil bli avslørt og at de medvirkende får fyken. Dette er uakseptabelt!

fargerik
03.07.16 17:52
Orake1et3: Fra en flyreisendes perpektiv: Jeg håper virkelig at sabotasjon vil bli avslørt og at de medvirkende får fyken. Dette er uakseptabelt!

Er du part i saken?

Det trengs to parter for å skape en konflikt.

nometalhorse
03.07.16 18:42
fargerik: Det trengs to parter for å skape en konflikt.

Ikke når Parat er den ene parten - da holder det men en.

fargerik
03.07.16 20:29
nometalhorse: Ikke når Parat er den ene parten - da holder det men en.

"Vi har i ettertid av 19. juni sendt ut en veldig tydelig beskjed fra Parat sentralt om at alle må forholde seg til avtalen sånn som man har gjort tidligere, inntil uenigheten er løst gjennom forhandlinger eller rettssystemet".

Sitat Hans-Erik Skjæggerud, leder for fagforeningen Parat.

Orake1et3
03.07.16 20:34
fargerik: Er du part i saken? Det trengs to parter for å skape en konflikt.

Jeg er ikke part utover at jeg er norsk og lei av å se at fagforeningspamper tvinger arbeidsplasser ut av landet.

Det trengs ikke to parter for å skape en konflikt. Denne konflikten er et godt eksempel på det. 

nometalhorse
03.07.16 20:57
fargerik: Sitat Hans-Erik Skjæggerud, leder for fagforeningen Parat

Ja, og det kommer etter en dag med aksjoner hvor masse fly ble stående og tusenvis av passasjerer rammet.

fargerik
04.07.16 03:22
Orake1et3: Jeg er ikke part utover at jeg er norsk og lei av å se at fagforeningspamper tvinger arbeidsplasser ut av landet. Det trengs ikke to parter for å skape en konflikt. Denne konflikten er et godt eksempel på det.

Da har du ikke forstått hva det handler om.

Norwegian selger billetter til flere flyreiser enn de har piloter til å betjene, og ønsker heller at de ansatte skal jobbe overtid som en ordinær ordning enn å ansette flere.

Ingen kan tvinges til å jobbe overtid.

nometalhorse
04.07.16 09:47
fargerik: Da har du ikke forstått hva det handler om. Norwegian selger billetter til flere flyreiser enn de har piloter til å betjene, og ønsker heller at de ansatte skal jobbe overtid som en ordinær ordning enn å ansette flere. Ingen kan tvinges til å jobbe overtid.

Det er vel mer at ikke du forstår hvordan arbeidslivet virker.

Det er helt vanlig at overtid brukes for å ta topper, og i enda større grad i bedrifter hvor det er store sesongvariasjoner.

Jeg håper ikke du mener at en bedrift som har behov for 100 stk to måneder om sommeren, og 75 stk resten av året skal ansette for de to månedene om sommeren?

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 19949
04.07.16 09:50
nometalhorse: De får si opp alle piloter som er tilsluttet Parat, og ansette folk som vil jobbe.

Men pilotene jobber jo ikke i Norwegian. De får ta det opp med bemanningsselskapet, som da får skaffe flere piloter.....

(Innlegget ble redigert 04.07.16 09:50)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 29086
04.07.16 09:59
Orake1et3: Jeg er ikke part utover at jeg er norsk og lei av å se at fagforeningspamper tvinger arbeidsplasser ut av landet.

Nå ønsker vel Kjos å ansette flest mulig utenlandske piloter, så det er ikke akkurat utelukkende fagforeningene sin skyld at arbeidsplassene forsvinner ut av landet.

jeolno
jeolnoInnlegg: 9569
04.07.16 10:17
nometalhorse: Jeg håper ikke du mener at en bedrift som har behov for 100 stk to måneder om sommeren, og 75 stk resten av året skal ansette for de to månedene om sommeren?

LO og SV har alltid ment at alle bedrifter skal ha nok ansatte i faste helstillinger, til å dekke opp topper i produksjonen, ekstraordinært sykefravær og ferieavvikling.

At også Ap i mange tilfeller forlanger det samme er mer skuffende.

Norwegians piloter og Parat gjør det umulig på sikt å konkurrere med Ryanair og deres lojale medarbeidere. Når ansatte og fagforeningen stadig motarbeider bedriftens eiere og toppledelse, sager de av den grenen de sitter på.

(Innlegget ble redigert 04.07.16 10:18)

fargerik
04.07.16 13:33
nometalhorse: Det er vel mer at ikke du forstår hvordan arbeidslivet virker. Det er helt vanlig at overtid brukes for å ta topper, og i enda større grad i bedrifter hvor det er store sesongvariasjoner. Jeg håper ikke du mener at en bedrift som har behov for 100 stk to måneder om sommeren, og 75 stk resten av året skal ansette for de to månedene om sommeren?

Jeg forstår godt hvordan dette virker.

Har man ikke ansatte nok, og ingen avtale om overtid, og ikke sørger for å leie inn piloter når de selger knokkfulle fly på alle reiser i sommerferien blir det fullstendig på trynet.

Har de ikke piloter, kan de for pokker heller ikke selge så mange billetter, da!

Da får de LA VÆRE å selge så mange billetter, altså selge færre billetter.

Du ville sikkert selv godta å bli pålagt å jobbe overtid i sommerferien, men folk flest er ikke slik.

(Innlegget ble redigert 04.07.16 13:35)

fargerik
04.07.16 13:40
jeolno: Norwegians piloter og Parat gjør det umulig på sikt å konkurrere med Ryanair og deres lojale medarbeidere. Når ansatte og fagforeningen stadig motarbeider bedriftens eiere og toppledelse, sager de av den grenen de sitter på.

Det er hverken pilotene eller Parat som selger billetter.

Pilotene skal bare fly flyene, og Parat skal jobbe for å ivareta arbeidsmiljøet. Det er selvfølgelig Norwegian som må passe på å ikke overbooke, det er kundene som blir lurt.

Du ville også sikkert godtatt at arbeidsgiveren krevde at du skulle jobbe overtid i tillegg til sekstitimersuker i sommerferien, men i så fall er du lettlurt.

(Innlegget ble redigert 04.07.16 13:43)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg