Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flyskrekk

NYTT TEMA
Stenia
SteniaInnlegg: 2165
08.07.16 01:09

Jeg merker at jeg får mer angst for flytur i visse tider. Når det er så mye stress blant de som skal ordne med et fly (personell, teknisk og piloter?), så tenker jeg at da kan alt gå galt.

Heldigvis må jeg ikke fly med det første.

fargerik
fargerikInnlegg: 43661
13.07.16 17:26
Stenia: Heldigvis må jeg ikke fly med det første.

Heldiggrisen!

Jeg og familien og noen venner må pent tåle å reise til Asia i høst.

Har dog ikke noen nerver for det...men vi er jo forskjellige.

ehall
ehallInnlegg: 18788
16.07.16 19:55
Stenia: så tenker jeg at da kan alt gå galt.

Når jeg skal fly så tenker jeg statistikk, det hjelper litt. Er farligere å reise til flyplassen enn å fly derfra :)

protus
protusInnlegg: 5175
02.08.16 03:44
Stenia: Når det er så mye stress blant de som skal ordne med et fly (personell, teknisk og piloter?)

'De har vel en riemlig stressende hverdag ja.

Knokkelmann
KnokkelmannInnlegg: 88
03.08.16 21:07

Noe som har hjulpet meg med min aversjon mot å fly er å fly. Har hatt mange turer de senere årene og flyskrekken har forsvunnet :-) .

Stenia
04.08.16 01:51
Knokkelmann: Noe som har hjulpet meg med min aversjon mot å fly er å fly. Har hatt mange turer de senere årene og flyskrekken har forsvunnet :-) .

Så bra. Jeg avstår fra å fly. Valium hjelper ikke engang. Men jeg har jo lyst til å reise til steder, så jeg vil sikkert fly i fremtiden. Eller kanskje ikke. Tog og buss kan også være en skrekkopplevelse. Så jeg velger nok fly om reisen er lang.

hjbjerke
hjbjerkeInnlegg: 1050
16.08.16 16:23

Du har jo egne flyskrekkurs...

Egencia

SAS og Widerøe

NOCNA

Virker ikke som de koster alle verden og de holdes på forskjellige steder i landet (ihvertfall SAS/Widerøe kursene).

Kanskje noe sånt kan hjelpe deg?

(Innlegget ble redigert 16.08.16 16:24)

ylvas
ylvasInnlegg: 14
14.09.16 21:35

Å fly er statistisk sett ikke særlig farlig. Det er dog en langt større risiko ved å kjøre bil, sykle etc. i trafikken. 

Allikevel skjønner jeg at det ligger en viss redsel for det å befinne seg flere tusen meter over havet i et stort "rør" på mange titalls tonn, men i utgangspunktet går det ganske smertefritt for seg. 

Dersom det skulle skje noe med flyet etter man har tatt av, vil piloten vanligvis ha prosedyrer å følge slik at han trygt kan lede besetningen ned på bakken igjen. 

Når du sier du er redd for å fly. Hva legger du i det? Er du redd for at flyet må krasjlande, kapring eller andre scenarioer?

Altfor mange har dessverre flyskrekk. Jeg personlig er mer redd når jeg er ute og kjører bil, enn når jeg flyr. Jeg føler en mye større kontroll i et fly, enn ute i trafikken på bakken. Her kan alt skje, og du aner ikke hva som kommer rundt neste sving. Aldri. 

(Innlegget ble redigert 14.09.16 21:46)

Stenia
15.09.16 23:22
ylvas: Når du sier du er redd for å fly. Hva legger du i det? Er du redd for at flyet må krasjlande, kapring eller andre scenarioer?

Jeg forstår ikke hvordan den skrekken har kommet. Jeg har jo tatt mye fly i mitt liv uten å grue meg. Bare noen smånerver under take-off og landing.

Men nå er det først og fremst en klaustrofobisk følelse som plutselig kan komme i kombinasjon med brann eller lukten av krutt. Den angsten har jeg ikke lyst på, når man ikke kan gå noen steder.

ylvas
ylvasInnlegg: 14
06.11.16 13:54

Jeg skjønner. Klaustrofobi inne i fly forekommer hyppig, men det er ikke noe jeg har gode råd mot. Jeg tror du må oppsøke kurs eller annen hjelp for å bekjempe den slags. 

Hvis ikke så hjelper det kanskje å tenke på at det går aller, aller oftest veldig bra. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg