Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stopp streiken, samferdselsminister!

NYTT TEMA
Grubles
GrublesInnlegg: 222
26.10.16 20:01

Når bussjåføren opplyser over høyttaleren at "hvis politiet hadde sett dette, ville jeg ha mistet lappen på flekken", skjønner man at noe er galt. Dette skjedde 26.10.2016 kl. 14:25 på buss 81 (A eller B) i hva jeg vil kalle det daglige "Slaget ved Rådhusplassen". Dette er første holdeplass på ruten, og siden blir det bare verre og  verre! Jeg kan garantere at samferdselsministeren ikke vil klare å  komme seg med en gitt buss 81 mellom kl. 15 og 16 på en hverdag, av den enkle grunn at han ikke vet hvor han skal stå i forhold til når bussen åpner dørene, og de åpner ikke dørene på samme sted fra gang til gang, det er altså fullt mulig å ikke klare å komme med 2 busser på rad! Å skulle ta 81-bussen fra Tollboden er en typisk nybegynnerfeil, mange ganger er bussen så full at sjåføren kjører en egen rute utenom denne holdeplassen. At lokførerstreiken rammer 20 000 mennesker er en vits, jeg vil anslå at den rammer 200 000 mennesker, halve Oslo syd og Akershus. Jeg vil råde bussjåførene til å streike umiddelbart, det er det eneste forsvarlige. Så vil folk slett ikke komme seg på jobb, hvilket betyr at samfunnet vil gå helt i stå. Hvis det er hva regjeringen ønsker, så vær så god, men slik situasjonen er nå, kan vi ærlig talt ikke ha det i Norge.

jensvol
jensvolInnlegg: 1522
27.10.16 00:31

Stopp ikke bare denne lokfører-streiken - stopp alt av streiker og lockouts i Kongeriket. 

Ja, jeg vil ha noe annet istedetfor.
Jeg vil at rettsapparatet skal gripe inn i uløste konflikter i arbeidslivet, og gjerne sammensatt av et visst antall erfarne rikmeklere. Og et sådant inngrep skal finne sted om innvolverte parter selv ikke har klart å komme frem til akseptabel overenskomst etter rimelig lang tid. Og et sådant rettsapparat skal stake ut en avtale som innvolverte parter ubetinget må akseptere. 

Jeg ønsker dette istedetfor noe så utdatert som streiker og lockouts, som rammer mere eller mindre den uskyldige 3.part. (i den i skrivende stund pågådende lokfører-streiken, rammer den heller mer den uskyldige 3.part). 

Jeg vet jeg tenker meg noe som man har lite eller ingen erfaring å vise til, men noe som er uten fnugg av tvil, et eksperiment verdt.
Og jeg er med på kritisk evaluering av et sådant eksperiment etter et par tre år. 

Og jeg er således rykende uenig med dem som bastant påstår dette: "Å bruke streik som våpen for å oppnå bedre lønns-og arbeidsvilkår, det er kommet for å bli!" 

I skrivende stund er det skikkelig opptrappet streik blandt el-teknikkere over det ganske land. Inntreffer et alvorlig strømbrudd , da er det helvete på jord. Husker en sympatistreik blandt nettopp el-arbeider for noen år siden endte i tvungen lønnsnemd. Og såvidt jeg husker, tvungen lønnsnemd utløst av historier om noen husholdninger som opplevde rene turturen med flere dagers strømbrudd. 

jensvol, som helt unntaksvis aksepterer klart tidsbegrensede politiske protest-streiker.

NLHE
NLHEInnlegg: 8938
27.10.16 14:06
jensvol: Stopp ikke bare denne lokfører-streiken - stopp alt av streiker og lockouts i Kongeriket.  Ja, jeg vil ha noe annet istedetfor.
Jeg vil at rettsapparatet skal gripe inn i uløste konflikter i arbeidslivet, og gjerne

Naivus ditt navn er jensvol

jensvol
27.10.16 19:24
NLHE: Naivus ditt navn er jensvol

At jeg ikke kan styre unna motbør, det må jeg bare tåle. Kall det jeg har servert av vel høyst uvante synspunkter om dette med streiker og lockouts som det å utfordre etablerte sannheter, allafall pr anno 2016. Og Naivus, det er det du kaller meg NLHE. Tar ikke det så tungt.
Og jeg pisker opp stemningen i en slik streike-debatt, om jeg kaller dette å streike dypt reaksjonert, mao svært lite fremskrittsvennlig.

Nok vh "dumme Naivus"

jensvol
28.10.16 12:46

En lenke nedenfor om et uskyldig streikeoffer som har måttet svi av tusinger:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nsb/togstreiken-har-kostet-oeyvind-5000-kroner/a/23830848/

Og en tragikomisk påminnelse om at man ikke må helt må tømme sin bank kto. Ikke nok med en buffer for anskaffelse av en ny en i tilfellet havarert vaskemaskin med utgått garanti, men også når streik eller lockout rammer.

Dette eksempelet omtalt i dette innlegget, det får meg slett ikke til å vike en eneste tomme bort fra mitt "skammelige avviker-syn" på dette med arbeidskonflikter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg