Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Løsningen på overbooking

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 21603
13.04.17 17:59

en måte og løse problemet på i stedet for og kaste av en betalende passasjer hvis nødstilfelle måtte reise hadd enkelt vært loddtrekning blandt de som var villige til og gi opp plassen frivillig mot f.eks 10000 dollar.

det er helt klart at transportselskaper som fly, ferger, tog og buss ikke kan selge billetter uten at det er nok plass til de betalende.

men når folk ikke vil høre på vaktmannskapet er eneste løsning vold. Strømpistol er kansje beste løsning.

fargerik
fargerikInnlegg: 47699
14.04.17 15:57
politikk: en måte og løse problemet på i stedet for og kaste av en betalende passasjer hvis nødstilfelle måtte reise hadd enkelt vært loddtrekning blandt de som var villige til og gi opp plassen frivillig mot f.eks 10000 dollar. det er helt klart at transportselskaper som fly, ferger, tog og buss ikke kan selge billetter uten at det er nok plass til de betalende. men når folk ikke vil høre på vaktmannskapet er eneste løsning vold. Strømpistol er kansje beste løsning.

Jeg hadde klikka i vinkel dersom jeg hadde kjøpt og betalt en flyreise og funnet plassen jeg reserverte og satt meg der, for så å bli jult opp, fått slått ut tenna og pælma ut av flyet.

Håper denne passasjeren får tak i USA sitt råeste korps av advokater og rævkjører flyselskapet rett i dass.

Haugen
HaugenInnlegg: 14263
14.04.17 16:35

Nå var det vel flyplasspolitiet som dro mannen ut av flyet med makt, som førte til legemsbeskadigelse. 

Hva fikk mannen i oppreisning av flyselskapet? Direktøren hadde vel lovet å ta kontakt med mannen for å gi han en oppreisning. 

United burde strengt tatt økt beløpet helt til noen sa fra seg plassen. 

fargerik
14.04.17 18:30
Haugen: United burde strengt tatt økt beløpet helt til noen sa fra seg plassen.

Nei, de burde selvfølgelig bedt alle om å forlate flyet og deretter sjekket inn på nytt.

Da ville det blitt forsinkelse, men likt for alle. Det er jo ufattelig amatørmessig å slippe flere folk inn i flyet enn det er seter til.

fargerik
14.04.17 18:33

"We have to adress to all our Passengers that there is a Bomb in this Aircraft. Please leave the Aircraft immideatly, and bring all your belongings"

;-)

Haugen
18.06.17 00:43
fargerik: Nei, de burde selvfølgelig bedt alle om å forlate flyet og deretter sjekket inn på nytt.

Og hvordan skulle det løst problemet? Unnlate å sjekke inn et par stykker?

fargerik
18.06.17 11:37
Haugen: Og hvordan skulle det løst problemet? Unnlate å sjekke inn et par stykker?

Nei.

Når alle var ute av flyet, kunne de be folk melde seg frivillig til å ta neste fly mot en kompensasjon på f. eks. 50 000 kroner pluss eventuelt hotell og all mat og drikke på selskapets regning pluss oppgradering til businessclass.

Eller et tilbud som er godt nok til at folk vil ta det imot, da.

Det er bare tull å drive og surre inne i flyet, det ville vært unngått ved å evakuere flyet først.

Jeg ville sagt ja tvert.

Dette har de råd til. Det er deres eget sjansespill å bevisst overbooke flyene.

(Innlegget ble redigert 18.06.17 11:40)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43253
18.06.17 11:42

Apropos - ble så irritert da jeg leste denne artikkelen...

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-fly-overbooket-med-minst-16-passasjerer-mange-var-forbannet/24012741

Det står gjentatte ganger at Norwegian har overbooket og det framstilles som om selskapet lyver når de sier årsaken er en annen, nemlig bytte av flytype.

Poenget er at Norwegian ikke overbooker og har det som policy. Mulig de tar sjansen på morgen- og ettermiddagsavgangene mellom de store byene i Norge, men det sier jo seg selv at man ikke kan overbooke et fly Oslo-Barcelona fulle av feriereisende.

Det er jo i praksis ingen som ikke blir med dette flyet når man først har bestilt billett.

Norwegian brurker til dels Dreamlinere til de mest populære storbyene i "Syden" i år, blant annet til Malaga og Nice - og det skjer, når de trenger dette flyet et annet sted, at de må sette inn et mindre fly.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63334
18.06.17 11:42
politikk: en måte og løse problemet på i stedet for og kaste av en betalende passasjer hvis nødstilfelle måtte reise hadd enkelt vært loddtrekning blandt de som var villige til og gi opp plassen frivillig mot f.eks 10000 dollar.

Det er allerede i dag en ordning der man riktignok vekter om passasjerer skal nå videre forbindelser, men resten blir spurt om de kan tenke seg å ta neste fly, får en påskjønnelse på en bra sum, og stor grad av frivillighet. 

Det er kun i de yderst får tilfeller der ingen passasjerer melder seg frivilig at man ender opp i situasjoner der man må hente inn vaktmannskaper. 

10 000 dollar? Hvorfor? 

fargerik
18.06.17 14:19
RickiBK: 10 000 dollar? Hvorfor?

En litt for frisk sum etter min mening, men i stedet for å starte håndgemeng inne i flyet kan det nok brukes gulrot.

"Hello, this is The Captain speaking. This Aircraft is overbooked, and will not leave the Gate before we fix this Problem WE have caused.

We offer xx passengers xx.xxx kroner, plus free Hotel and food and drinks for changing the ticket to the next departure"

(Innlegget ble redigert 18.06.17 14:21)

Haugen
18.06.17 14:38
fargerik: Når alle var ute av flyet, kunne de be folk melde seg frivillig til å ta neste fly mot en kompensasjon på f. eks. 50 000 kroner pluss eventuelt hotell og all mat og drikke på selskapets regning pluss oppgradering til businessclass.

Da kunne de like gjerne sagt over høyttalere, inne i flyet, at den første som melder seg får 50 000 kroner + hotell og business hvis de velger å fly til et annet tidspunkt. Da slipper selskapet å tømme for deretter å fylle flyet igjen. 

Haugen
18.06.17 14:40
fargerik: "Hello, this is The Captain speaking. This Aircraft is overbooked, and will not leave the Gate before we fix this Problem WE have caused. We offer xx passengers xx.xxx kroner, plus free Hotel and food and drinks for changing the ticket to the next departure"

Ser ingen annen bedre løsning. Hvis ingen er villig til å ta neste fly for 1200 kroner, så er det bare å øke summen.

tucan
tucanInnlegg: 19431
18.06.17 14:44

Omvendt auksjon? Øke tilbudet helt til noen sier ja? ;-)

RickiBK
18.06.17 15:30
fargerik: En litt for frisk sum etter min mening, men i stedet for å starte håndgemeng inne i flyet kan det nok brukes gulrot.

Gulroten ligger der i grunnen allerede. 

Ny booking, en erstatningssum som ligger i størrelsesorden et par tusenlapper og eventuell bevertning på flyselskapets regning. 

fargerik
18.06.17 17:31

Alt er bedre enn å sende inn muskelmenn og begynne å røske betalende passasjerer ut av setet etter at de har sjekka inn, boardet og satt seg.

Montro hva denne stakkaren skal få i erstatning? Har ikke fulgt med, men amerikanere opererer jo med store summer, gjør de ikke?

Slo de ikke ut tenner på denne fyren også?

(Innlegget ble redigert 18.06.17 17:34)

politikk
19.06.17 04:21

Rickibk : kan bare tenke meg såpass høy sum får flyselskapene til og være mer forsiktig med og spekulere i overbooking.  Og at det er en fristende sum for og ta neste fly slik at det i større grad melder seg frivillige.

hva tror du må til som passende sum i begge tilfeller ?

politikk
19.06.17 04:24

Tucan : kan jo være i ide.

politikk
19.06.17 08:30

Fargerik : er alt bedre ?  i hvilke tilfeller er løgn akseptabelt for og få folk til og evakuere uten bruk av fysisk makt ?

politikk
19.06.17 08:36

Rickibk : jeg tror ikke ett par tusenlapper er noen gulrot hvis flyet er besatt av folk som skal til eller tilbake på jobb.

de kan få sparken hvis arbeidsgiver ikke får økonomisk kompensasjon for overtid / tapte inntekter.  Og særlig hvis arbeidsgiver ønsker vedkommende vekk fra før og bare venter på anledningen uteblivelse.

tror du det er trygdede turister på alle flyavganger ?

fargerik
19.06.17 08:46
politikk: Fargerik : er alt bedre ? i hvilke tilfeller er løgn akseptabelt for og få folk til og evakuere uten bruk av fysisk makt ?

Det jeg skrev lengre oppe i tråden var en spøk.

Derimot kan det sikkert bare rett og slett gis beskjed om at flyet kommer til å bli stående inntil de har blitt kvitt det antall personer de har tatt for mye ombord.

Noen vil garantert melde seg frivillig til å ta neste fly dersom erstatning og godtgjørelse er god nok.

Alt er bedre enn å rive ut folk random fra setene etter at de har satt seg.

Hva hadde du selv sagt dersom det var du selv som ble kasta ut av flyet med utslåtte tenner til tross for at du hadde kjøpt og betalt for billetten?

fargerik
19.06.17 09:05

fortsetter (rakk ikke å redigere)

En gang i fjor tok jeg toget fra Oslo til Fredrikstad sammen med min kone. Og dette toget var knokk fullt og vel så det. Folk sto overalt og en del satt på gulvet.

Når toget kom til Moss, gikk konduktøren gjennom vognene og sa at toget ikke kom til å kjøre videre før xx antall personer forlot toget.

Det sto busser utenfor, som skulle kjøre folk hjem.

Det var jo en klar beskjed. Toget blir stående her.

Mange gikk over i bussene, vi også, og alle kom hjem. Gratis kaffe i bussen ;-)

(Innlegget ble redigert 19.06.17 09:08)

RickiBK
19.06.17 19:32
politikk: Rickibk : jeg tror ikke ett par tusenlapper er noen gulrot hvis flyet er besatt av folk som skal til eller tilbake på jobb. de kan få sparken hvis arbeidsgiver ikke får økonomisk kompensasjon for overtid / tapte inntekter.  Og særlig hvis arbeidsgiver ønsker vedkommende vekk fra før og bare venter på anledningen uteblivelse. tror du det er trygdede turister på alle flyavganger ?

La oss se på hvem det er som får tilbudet: 

Reisende med "low fare" billetter. 
Reisende med "last chance" billetter. 

Ja faktisk, så tror jeg mer enn gjerne at disse stort sett er trygdede turister. 

MÅ man frem i rett tid, kjøper man en billett der man er sikret å komme frem til rett tid. business class eller bedre. 

Gulroten holde vann. 

politikk
20.06.17 14:52

Rickibk : og hva hvis alle setene skulle være besatt med må frem billettene du beskriver ?

dette holder kansje i de fleste tilfellene, men vær sikker på at det vil dukke opp andre tilfeller.

i utgangspunktet var forslag om såpass høy sum ment og hindre at noen spekulerer i overbooking.

KingN
KingNInnlegg: 7566
21.06.17 01:26

Det er stort sett alltid en elelr annen ombord, som vil si seg villig til å ta neste fly, mot en gitt grad av kompensasjon.

Overbooking, er en miljøvennlig og fornuftig måte, å nyttegjøre alle seter, der man forutsigbart vet, at x antall passasjerer ikke vil møte opp til reisen de har kjøpt og betalt for.

SAS har alltid gjort dette. De har også forsvart det ganske godt.

Norwegian gjør det i litt minder grad. Men, også de gjør det på avganger der de av erfaring, vet at de vil få no shows.

Eksempelvis: På en typisk morgenflight fra Oslo til Bergen, så har de 189 tilgjengenlige seter egentlig. Men, dersom man vet av erfaring, at 2 ikke dukker opp; da selger man 2 ekstra seter, fremfor å kjøre med disse tomme.

Så hva som egentlig skjedde på den flighten det er snakk, om virker meget rart. Det er jo alltid en eller annen som vil si seg villig bare kompensasjonen er stor nok.

RickiBK
22.06.17 22:27
politikk: og hva hvis alle setene skulle være besatt med må frem billettene du beskriver ?

Hva gjør du den dagen du kommer til butikken og den har solgt ut ALLE sine varer den dagen? 

Spekuleringen i overbooking er nettopp dette som gjør at flyselskapene er i stand til å tilby BILLIGE billetter i tillegg til de dyre. 

Så om du vil ha en så sterk garanti mot overbooking, så vil alle billigbilletter rett og slett forsvinne. 

DET er god butikk for de reisende det tenker jeg. 

politikk
23.06.17 01:46

Rickibk : du har nok rett i dette. Hvis butikkene spekulerer i og handle inn mye mindre varer vil de unngå utgått på dato kostnadene.

men : jeg tror heller folk vil ha sikkerhet for og kunne få etterspurt enn billigere.

det er ikke holdbart for de fleste og ikke få etterspurt.  Hva gjør du og hva gjør arbeidsgiver hvis det stadig vekk er fulle busser så du ikke kommer tidsnok ?

men det kommer jo an på reklameringen også. Er bilettpris spesifisert som sjansebilett så er det nettopp det...en sjanse og ta og de må være første folk ut av reisekøen om noe oppstår.

fargerik
23.09.17 09:21

Leste for noen dager siden om et tilfelle av overbooking, tror det var UA, men jeg husker ikke hvor jeg leste det og finner det ikke igjen.

Uansett, de holdt en omvendt auksjon, og hevet prisen litt og litt opp inntil en passasjer slo til, fikk en romslig sum, og gikk av flyet og ble med neste fly. Den dama var visst kjempehappy, følte at hun hadde vunnet i lotto :-)

God løsning, hvor alle ble fornøyd.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4733
23.09.17 11:37

Det er jo vanlig å tilby en viss sum, et par-tre hundre EUR til dem som frivillig gidder vente til neste fly. Dette pleier å fungere bra ja.

Men dette skjer ikke alltid, overalt.... Da vi skulle hjem fra Dar Es Salaam i 2012 fikk vi ikke noe tilbud i det hele tatt. Vi, som var 4, pluss 7 til fikk bare beskjed om at nå var flyet fullt. Det var KLM til AMS og videre hjem til SVG. Så da satt vi der og ventet og ventet mens stemningen ble mer og mer amper. Men etter et par timer fikk vi beskjed om at vi fikk fly hjem med Turkish via Istanbul til Oslo og SAS derfra til SVG. Og slik ble det. Vi kom hjem 5-6 timer seinere enn opprinnelig scedule men fikk skikkelig kompensasjon fra KLM. Vi kunne velge mellom 800 EUR hver i reisevouchere eller 600 EUR hver i cash.

Min datter og jeg valgte vouchere mens fruen og hennes datter valgte cash. Vi fikk også Eurobonus poeng fra Turkish og jeg fikk også kranglet til meg de miles'a jeg skulle ha hos KLM :-) Vinn-vinn-vinn situasjon :-)

(Innlegget ble redigert 23.09.17 11:38)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10911
28.09.17 13:55
fargerik: Leste for noen dager siden om et tilfelle av overbooking, tror det var UA, men jeg husker ikke hvor jeg leste det og finner det ikke igjen.
fargerik
29.09.17 06:12
Larsabal: Denne du tenker på?

Ja, du fant det, du! Fire tusen dollar for å stå over og ta neste fly var en god Deal. Jeg hadde gjort det selv :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg