Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det lov å kjøre en utenlansk bil her i Norge

NYTT TEMA
Doku
DokuInnlegg: 5482
27.07.17 15:52

Hei

Jeg lurer på om noen kan svare på dette. La oss tenke at jeg får besøk fra Danmark. De kommer med bil. Spørsmålet er om jeg har lov å kjøre denne bilen her i Norge, mens eier er på på en togtur. Bilen er selvsagt lovlig registrert og har vognkort og det hele.

Hva sier loven, og vis med link om det finnes noe om det i loven. På forhånd takk!

Doku

Doku
27.07.17 16:15
Doku: Hei Jeg lurer på om noen kan svare på dette. La oss tenke at jeg får besøk fra Danmark. De kommer med bil. Spørsmålet er om jeg har lov å kjøre denne bilen her i Norge, mens eier er på på en togtur. Bilen er selvsagt lovlig registrert og har vognkort og det hele. Hva sier loven, og vis med link om det finnes noe om det i loven. På forhånd takk! Doku

Hei igjen!

Min bror fant svaret, og det står her: http://www.dinside.no/motor/a-lane-en-utenlandsregistrert-bil/62654877

Doku

Doku
27.07.17 21:38
Doku: besøk fra Danmark. De kommer med bil. Spørsmålet er om jeg har lov å kjøre denne bilen her i Norge

Svaret er nei. Det er kanskje ikke så mange som er klar over:

"I Norge er det strengt forbudt for en nordmann å kjøre så mye som en meter på norsk jord med et utenlandsregistrert kjøretøy. Denne regelen gjelder selv om du bare låner en tysk tantes bil en liten tur rundt parken. Hvis imidlertid den utenlandske bileieren, eller en annen berettiget person også sitter i bilen, og han/hun har gyldig førerkort, kan du selvfølgelig utmerket godt kjøre bilen. Men du kan altså ikke legge ut på tur i en bil med utenlandske skilter alene."

Kilde

Dette er nok ikke mange klar over.

Doku

(Innlegget ble redigert 27.07.17 21:40)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63484
27.07.17 21:40
Doku: Svaret er nei. Det er kanskje ikke så mange som er klar over:

Kan ta med en av konsekvensene også: 

Bilen vil kunne bli beslaglagt, og blir ikke utlevert igjen før alle importavgifter blir betalt. 

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21950
07.12.17 23:00
RickiBK: Kan ta med en av konsekvensene også:  Bilen vil kunne bli beslaglagt, og blir ikke utlevert igjen før alle importavgifter blir betalt.

Husker det var voldsomt styr da denne reglen ble innført. Tror det var helt på slutten av 80 tallet. Var mange utenlandsstudenter blant annet som klagde noe voldsomt. For at de ikke kunne kjøre bil de hadde kjøpt i utlandet når de skulle hjem på ferie.

Forøvrig finnes det et unntak, og det er hvis du kjører en utenlandsk registrert leiebil. Den har du lov til å kjøre med i Norge, dog er du pliktig til å registrere det hos tollvesnet i det du kjører inn i Norge.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg