Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pilot jobb i Norwegian/SAS

NYTT TEMA
Mrrandomrobot
MrrandomrobotInnlegg: 1
28.09.17 21:08

Hei dere, jeg går på studiespesialisering vg1 og har fått noen ideer om hva jeg skal bli. En av dem var å bli pilot, og jeg lurer på hvor vanskelig det er å bli det. Jeg har gjerne lyst til å gå på UiT etter videregående for bachelor i luftfartsfag. Men jeg har hørt en del om at det kan være vanskelig å skaffe seg jobb i kommersielle fly. Jeg har veldig lyst til å jobbe i Norwegian eller SAS, men jeg er ikke helt sikker på hva som kreves. 

Oslogg123
Oslogg123Innlegg: 346
03.10.17 18:09

Jeg ville nok ha satset på en annen karriere hadde jeg vært deg. Hvertfall hvis det forsetter slik som det er nå. Lønnen er bra, men du må regne med å bli hyret inn gjennom et bemanningsselskap, betale inn til pensjon selv, jobbe når andre har fri, stort ansvar osv.

Skap_sosialist
Skap_sosialistInnlegg: 433
24.11.17 16:53
Mrrandomrobot: Men jeg har hørt en del om at det kan være vanskelig å skaffe seg jobb i kommersielle fly. Jeg har veldig lyst til å jobbe i Norwegian eller SAS, men jeg er ikke helt sikker på hva som kreves.

Les denne

Det er nok ikke bare å ta lappen og utskjekk på aktuelle flymodeller. Man må også vise til en del timer bak spakene før man er aktuell hos Norske og Europeiske flyselskaper.

Om du går for denne drømmen, hør med den lokale lokale flyklubben (om det er en) om muligheter for å bli instruktør. Jeg tror timene hvor man flyr med elever teller.

Muligheten er jo og å flytte på seg eks. til Asia hvor det vistnok er mangel på piloter. Lønna er ikke bra sies det, men man får klokket timene og etter noen år og et par tusen timer bak spakene kan dørene åpne seg hos eks. Norwegian/SAS.

Jeg sier go for it og lykke til!

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 314
03.01.18 13:54

det er ikke marked for stempelflymotor selskaper i norge..og det er den type sertefikat en tar....med de sertefikatene kan en riktig nok reise rundt i verden som backpacker og fly som taxipilot , men sørg for å sikre en skriftelig kontrakt som sikrer deg å fly mer enn 60 timer pr mnd..hvis ikke klarer du deg ikke...

før i tiden så trodde en gjerne at en atpl ( som en kan få ta ved loggført 1500 timer , gammel ordning ) , skulle føre til nærmest automatisk jobb i regionalere eller major-airlines..slik var det ikke ..disse selskapene fikk dekket sitt behov fra militæret..idag har alt endret seg og selskapene blir ikke bare forsørget av militæret men også av selskaper worldwide..piloter med lang fartstid på f.eks en airbus søker jobb på åremål i europeiske og amerikanske selskap pga lønningene er høyere..

google deg litt rundt på commuterselskaper og airtaxi-selskap rundt i verden og snakk med dem om hvordan den beste approachen til dem vil være..det er også mangen videoer på youtube om hva en må unngå etc ..

PointShare
PointShareInnlegg: 177
14.01.18 15:06
Mrrandomrobot: Hei dere, jeg går på studiespesialisering vg1 og har fått noen ideer om hva jeg skal bli. En av dem var å bli pilot, og jeg lurer på hvor vanskelig det er å bli det. Jeg har gjerne lyst til å gå på UiT etter videregående for bachelor i luftfartsfag. Men jeg har hørt en del om at det kan være vanskelig å skaffe seg jobb i kommersielle fly. Jeg har veldig lyst til å jobbe i Norwegian eller SAS, men jeg er ikke helt sikker på hva som kreves.

Den greieste veien for en flyverkarriere i Norge er via Luftforsvaret.. Da får du lønn under utdanning  , en lang plikttjeneste dog (men som gir deg veldig varierte oppgaver og mange timer) .. så kan du gå over til sivile selskaper etter plikttjenesten. .. 

Opptakskriteriene kan være tøffe, men passer du ikke som flyver i Forsvaret, så passer du sannsynligvis ikke som trafikkflyver heller. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg