Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overdrivelse av nødlanding av fly

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 27481
31.08.14 23:07

Tråden "min" om nødlanding av fly ble slettet. Jada, det var mulig den stred mot VGDs regler, jfr. at det ikke er ett sted for å poste nyheter uten at man mener noe. Men her trur jeg VGD skyter seg selv grundig i beinet. Det er jo nettopp det og være først ute og debattere slike ting (uten at man må mene noe) som er trenden jfr. twitter f.eks.

Skal man være kategorisk her, så burde jo både tråden om "bombe i Oslo" og ekstra pressekonferanse etter terrortrusselen vært stengt......

Nå er det mulig det kom innlegg i tråden som gjorde at den "skle ut". Men tråden inneholdt en ganske stor dose av samfunnskritikk.

Så vi prøver igjen. Var dette ett klassisk tilfelle av Øysteins Sunde "smi mens liket er varmt". Satt mediahus over hele landet og håpet at de skulle bli først ute med nyheten om at flyet kræsjet? Var det riktig av media og vise dette live?

Tenk på traumet hele Norge hadde fått hvis flyet virkelig hadde styrtet.

Var det det faktum at dette skjedde i beste tv-tid på søndagen og at man hadde tilgang til live-bilder som gjorde dette til en slik stor happening? Man hadde vel neppe hatt den samme dekningen hvis det hadde vært ett charterfly som skulle lande på en mindre lokal flyplass.

(Innlegget ble redigert 01.09.14 20:43)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 37787
31.08.14 23:11
VivaLV: Så vi prøver igjen. Var dette ett klassisk tilfelle av Øysteins Sunde "smi mens liket er varmt". Satt mediahus over hele landet og håpet at de skulle bli først ute med nyheten om at flyet kræsjet? Var det riktig av media og vise dette live? Tenk på traumet hele Norge hadde fått hvis flyet virkelig hadde styrtet. Var det det faktum at dette skjedde i beste tv-tid på søndagen og at man hadde tilgang til live-bilder som gjorde dette til en slik stor happening? Man hadde vel neppe hatt den samme dekningen hvis det hadde vært ett charterfly som skulle lande på en mindre lokal flyplass.

Nå pislet det ut til ingenting (heldigvis), men hadde dette endt galt og TV ikke hadde dekket dette som de hadde visst kunne skje i noen timer i forkant og med rikelig av tid til å få på plass kameraer, så hadde det også blitt kritisert.

Ville du som ansvarlig redaktør latt dine reportere bli igjen i Oslo når resten av medie-Norge var på vei til Gardermoen for et mulig direktesendt flykrasj?

VivaLV
VivaLVInnlegg: 27481
31.08.14 23:22
BornOnThe4thOfJuly: Nå pislet det ut til ingenting (heldigvis), men hadde dette endt galt og TV ikke hadde dekket dette som de hadde visst kunne skje i noen timer i forkant og med rikelig av tid til å få på plass kameraer, så hadde det også blitt kritisert. Ville du som ansvarlig redaktør latt dine reportere bli igjen i Oslo når resten av medie-Norge var på vei til Gardermoen for et mulig direktesendt flykrasj?

Jada. Men de skaper jo bare en ny og enda mer interessant diskusjon. Dvs. ingen tør og la være og reportere det når mediahus A har startet og så har man nettopp slike situasjoner som i går hvor ting eskalerer.

Uansett så trur jeg mediaverden i Norge er ganske liten. Jeg innbiller meg at noe tilsvarende ikke kunne skjedd i Danmark og Sverige.

Nordmarka
NordmarkaInnlegg: 383
31.08.14 23:26
VivaLV: Tenk på traumet hele Norge hadde fått hvis flyet virkelig hadde styrtet.

Jeg skjønner ikke hvorfor det ble en så stor greie i det hele tatt. Punktering er så klart kjipt, men det er ikke sånn at flyet styrter eller at det blir en alvorlig ulykke av det. 

Det er jo blitt tatt flere buklandinger opp gjennom tidene uten at det heller har ført til store skader/dødsfall.

BornOnThe4thOfJuly
31.08.14 23:32
VivaLV: Jada. Men de skaper jo bare en ny og enda mer interessant diskusjon. Dvs. ingen tør og la være og reportere det når mediahus A har startet og så har man nettopp slike situasjoner som i går hvor ting eskalerer. Uansett så trur jeg mediaverden i Norge er ganske liten. Jeg innbiller meg at noe tilsvarende ikke kunne skjedd i Danmark og Sverige.

Det blir kun feil dersom dette ikke var en sak alle medier burde dekke.

En nødlanding på Gardermoen, Kastrup eller Arlanda ville nok bli dekket bra når mediene får flere timers forvarsel til en mulig flykrasj. Helt uavhengig av sannsynligheten for flykrasj.

ehall
ehallInnlegg: 18381
31.08.14 23:44

Da er det bare å sette av de første fem minuttene i hver nyhetssending fremover. Det er spennende når det skjer noe med fly og om det ikke er det samme så skjer lignende tilfeller ofte. Hva kommer i morgen, et fly som er truffet av lyn som "nødlander"?

BornOnThe4thOfJuly
31.08.14 23:52
ehall: Da er det bare å sette av de første fem minuttene i hver nyhetssending fremover. Det er spennende når det skjer noe med fly og om det ikke er det samme så skjer lignende tilfeller ofte. Hva kommer i morgen, et fly som er truffet av lyn som "nødlander"?

Skjer det så ofte??

Her er tydeligvis ikke media våkne nok.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 40471
01.09.14 00:06

Det ble vel for mye mediakritikk i tråden. Dekningen var unødvendig og der meste et eksempel på hvordan journalistikk ikke bør utøves.

ehall
01.09.14 00:09
BornOnThe4thOfJuly: Her er tydeligvis ikke media våkne nok.

Hva skal de være våkne for? Det er ubehagelig for de om bord men sjelden noe egentlig dramatisk. Sjansen for at det skjer en ulykke er mikroskopiske. Med tanke på alle fly som til enhver tid er på vei i verden så skjer det noe både her og der. Det var rett og slett humoristisk å se kveldsnytt der journalistene desperat prøvde å finne noe som var misfornøyde eller livredde. Med besetningen ombord hadde taklet situasjonen så profesjonelt at de ikke fant noen.

BornOnThe4thOfJuly
01.09.14 00:13
ehall: Hva skal de være våkne for? Det er ubehagelig for de om bord men sjelden noe egentlig dramatisk. Sjansen for at det skjer en ulykke er mikroskopiske. Med tanke på alle fly som til enhver tid er på vei i verden så skjer det noe både her og der. Det var rett og slett humoristisk å se kveldsnytt der journalistene desperat prøvde å finne noe som var misfornøyde eller livredde. Med besetningen ombord hadde taklet situasjonen så profesjonelt at de ikke fant noen.

Det er lette saker å skape nyheter rundt. Slike lette saker bør de selvsagt være våkne slik at de får de med seg.

Dramatikken kan skapes og dermed skapes også nyhetene. Og skulle det verste skje så må man faktisk være der for å ha noe å rapportere.

Nyheten er her knyttet til at det var på Gardermoen, gjaldt nordmenn og man fikk god tid til å lage livesendinger. man lar ikke en slik sjanse gå fra seg.

Hvor mange nødlandinger skjer egentlig på Garderrmoen?

ehall
01.09.14 00:31
BornOnThe4thOfJuly: Hvor mange nødlandinger skjer egentlig på Garderrmoen?

Har ikke noe tall men det er veldig sjeldent. Men det er så mange flyvninger hver dag at selv om det er små sjanser, så vil det dukke opp et tilfelle her og der. Og av de sjeldne tilfeller er det ekstremt få igjen som det skjer noe ulykke. Ser jo hvordan media har fått blod på tann om Norwegian for tiden. Noe har et poeng, mens andre er bare å koke suppe på spiker.

Om media hadde stilt seg med ved en av veiene i Oslo i rushtrafikken, hadde det vært ekstremt mye større sjanse at de fikk filmet en ulykke.

BornOnThe4thOfJuly
01.09.14 00:41
ehall: Har ikke noe tall men det er veldig sjeldent. Men det er så mange flyvninger hver dag at selv om det er små sjanser, så vil det dukke opp et tilfelle her og der. Og av de sjeldne tilfeller er det ekstremt få igjen som det skjer noe ulykke. Ser jo hvordan media har fått blod på tann om Norwegian for tiden. Noe har et poeng, mens andre er bare å koke suppe på spiker. Om media hadde stilt seg med ved en av veiene i Oslo i rushtrafikken, hadde det vært ekstremt mye større sjanse at de fikk filmet en ulykke.

Det er altså få nødlandinger og blant disse få nødlandingene er det enda færre der mediene har en alle tiders mulighet til å fange det på livesending.

Og selvsagt var det mest trolig at det endte slikt det endte, men det er fortsatt en grei mediesak helt til "antiklimakset". Og hadde det endt dårlig så hadde de redaktørene som ikke hadde sendt folk stanget hodet i veggen i hele natt.

Dersom mediene får beskjed om at på akkurat dette stedet på en av hovedveiene inn mot Oslo i løpet at dette tidsrommet så vil det skje en ulykke så hadde de vært der.

Men det er ingen som gir mediene slike saker i veitrafikken der det bare er å møte opp til "avtalt tid"og filme.

pfrog567
pfrog567Innlegg: 7789
01.09.14 01:09
BornOnThe4thOfJuly: Ville du som ansvarlig redaktør latt dine reportere bli igjen i Oslo når resten av medie-Norge var på vei til Gardermoen for et mulig direktesendt flykrasj?

Det hadde nok alltids vært noen som hadde tapet det og solgt det videre til media.

BornOnThe4thOfJuly
01.09.14 01:11
pfrog567: Det hadde nok alltids vært noen som hadde tapet det og solgt det videre til media.

Selvsagt.

Men ville de solgt det til din avis eller til konkurrenten?

ostgote
ostgoteInnlegg: 3718
01.09.14 05:22

Vanvittig opphausing og sensasjonsmakeri av en sak som er ganske udramatisk og rutinemessig.  

emoseno
emosenoInnlegg: 2054
01.09.14 11:22

Det folk ikke vet har de ikke vondt av. Her var det nok et stort antall pårørende som var engstelige uten grunn. Man skal være forsiktig med rapportering av potensielle ulykker med mindre det dreier seg om saker hvor informasjon kan ha en preventiv effekt.

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
01.09.14 11:34

Typisk for disse journalistene å  "lage" nyheter av lite.

Også fornøyelig å lese at sjefsflyger i Norwegian sier at punktering slett ikke er uvanlig, mens "flyekspert" Per Gram sier at dette er en uhyre sjelden foreteelse? Han har forøvrig aldri fløyet større passasjerfly. 

mickyH
mickyHInnlegg: 12445
01.09.14 14:09
sabre2: Typisk for disse journalistene å "lage" nyheter av lite.
Også fornøyelig å lese at sjefsflyger i Norwegian sier at punktering slett ikke er uvanlig, mens "flyekspert" Per Gram sier at dette er en uhyre sjelden foreteelse? Han har forøvrig aldri fløyet større passasjerfly.

jeg synes det var riktig at media dekket dette .. her var det ett fly som hadde 150 - 200 nordmenn om bord som hadde fått indikasjoner på uheldig episode ved take off some medførte til at kaptein på flyet ba om nødlanding etter å ha " tømt " flyet for drivstoff.

heldigvis er det sjelden at punkteringer og sånt ender med katastrofe , men man har altså ingen garanti . Og media viste lite hva som var galt , annet enn at det var blitt rapportert gummirester osv på take off banen.

Når det gjelder NRK som er riksdekkende og har ett samfunnsansvar når det gjelder informasjon , ville det vært feil om de ikke stoppet sendingene og sendte direkte fra OSL så lenge de hadde muligheten for dette .

så får man jo bare være glad for at det gikk bra , slik man også regnet med , og samtidig så en at beredskapen tilsynelatende virket .. rimelig betryggende synes jeg.

Batucada
BatucadaInnlegg: 9487
01.09.14 14:15
VivaLV: Var det riktig av media og vise dette live?

Jeg tror ihvertfall det omtalte innslaget vil bidra til at jeg ikke får panikkanfall om jeg befinner meg på et fly og får beskjed om at hjulet har punktert. For hva det er verdt.

Langorm
LangormInnlegg: 6826
01.09.14 14:42

Siden NRK og TV2 hadde så god tid på seg, til å sende nødlandingen direkte. Synes jeg det ville vært merkelig, i særdeleshet av nyhetskanalen på TV2, å ikke vise dette. TV2 nyhetene reklamerer til stadighet for seg selv: "Vi står på, for å få frem de siste nyhetene for deg, døgnet rundt". Min oppfatning, er at de er ganske så trege. Det meste går i reprise. I går så jeg TV2 nyhetene kl. 1600: "God ettermiddag, klokken er nå blitt 1300". :-D

startelver
startelverInnlegg: 33401
01.09.14 16:13

Hver uke så punkterer hjulet på et fly et eller annet sted i verden .  

Bør vi ha direktesendinger på TV hver gang dette skjer? 

Kniksen1
Kniksen1Innlegg: 5850
01.09.14 16:17

Mulig flykrasj har du hver dag på alle flyplasser. Byrde norske medier være bevisst på denne gullgruven og sette opp livekameraer med teksten "se titalls mennesker styrte i døden direkte her. Any moment now..."

JCDenton
JCDentonInnlegg: 5234
01.09.14 16:29
BornOnThe4thOfJuly: Ville du som ansvarlig redaktør latt dine reportere bli igjen i Oslo når resten av medie-Norge var på vei til Gardermoen for et mulig direktesendt flykrasj?

Ville du ha likt å se venner , slektninger dø i et flammehav på direktesendt TV ?

kansas00
kansas00Innlegg: 17825
01.09.14 16:55

Artig hvordan NRK og TV2 prøver å fremstille FR24 som noe helt nytt. NRK hadde vel en "ekspert" i studio som forklarte hvordan FR24 fungerte. 

(Innlegget ble redigert 01.09.14 16:55)

mickyH
01.09.14 16:56
startelver: Bør vi ha direktesendinger på TV hver gang dette skjer?

nei, men synes det er greit at NRK viser dette når det dreier seg om ett fly med 150- 200 nordmenn om bord.

mickyH
01.09.14 16:58
kansas00: NRK hadde vel en "ekspert" i studio som forklarte hvordan FR24 fungerte.

selv om du og jeg kjenner til dette nettstedet ... og hvilke muligheter som ligger idet , er det sikkert ikke alle som vet det . en må klare å høre om noe en selv kjenner til , uten å måpe over at ikke alle kjenner til det samme.

mickyH
01.09.14 17:00
Kniksen1: Byrde norske medier være bevisst på denne gullgruven og sette opp livekameraer med teksten "se titalls mennesker styrte i døden direkte her. Any moment now..."

nei det burde de ikke.. merkelig at noen kan få seg til å stille spørsmålet overhode... du trenger jo ikke gjøre deg " dum " fordi du opptrer på VGD :-)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 47386
01.09.14 17:00
kansas00: Artig hvordan NRK og TV2 prøver å fremstille FR24 som noe helt nytt. NRK hadde vel en "ekspert" i studio som forklarte hvordan FR24 fungerte.

Hva er FR24? Har aldri hørt om det.

Kniksen1
Kniksen1Innlegg: 5850
01.09.14 17:03

Det var et retorisk spørsmål,  men vedkommende virket ganske klar på at det hadde vært een skandale hvis mediene gikk glipp av en mulighet til å direktesende et flykrasj. Jeg syns holdningen er forkastelig.

En ting er dekningen før og under bagatellen. Da man ikke var sikre på hva som ville skje,  men den voldsomme dekningen etter at det ble klart at det hele var ganske udramatisk er mer kritikkverdig 

mickyH
01.09.14 17:24
KingKongHalvor: Hva er FR24? Har aldri hørt om det.

Det er bare ett en dataside hvor en kan se hvor flyene befinner seg

www.fligtradar24.Com morsomt å se om du F eksempel har famile eller venner som du venter på eller er spesielt interessert :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg