Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK og Nynorsk bruk

NYTT TEMA
timy3
timy3Innlegg: 4185
05.10.16 10:16

NRK sender ut egenreklame hvor de søker etter ungdom som vil bli journalist og bruker Nynorsk.

NRK er vår største språk leverandør og somfunns eid, man kan vel si at NRK er eid av lisensbetalerne og staten.

Da mener jeg at det ikke er riktig å prioritere ungdom som bruker Nynorsk til de praksis plasser de har, det er jo et mindretall av eierne og brukerne av NRK som bruker Nynorsk.

puma1
puma1Innlegg: 18239
05.10.16 10:25
timy3: NRK er vår største språk leverandør og somfunns eid

NRK har sjølvsagt ei plikt på seg til å oppfylle den gjeldande 25-prosenten, som dei no ikkje klarer å oppfylle fullt ut. 

https://www.nrk.no/etikk/sprakreglar-i-nrk-1.6880516

timy3
05.10.16 11:13

Hvem og hvorfor har laget denne regeln om 25% nynorsk i NRK når antall av det norske folk som vil ha nynorsk ligger langt under dette.

http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-236.html

ehall
ehallInnlegg: 18873
08.10.16 18:39

Enda et totalt unyttig sak NRK kan spare penger på. De er det mange av. Men statlige bedrifter kan bare bruke så mye penger de orker. Det eneste politikerne kan gjøre er å sparke lederen. Men kan jo ikke det hele tiden, offentlig ansatte er veldig beskyttet. 

timy3
08.10.16 20:01
ehall: Enda et totalt unyttig sak NRK kan spare penger på. De er det mange av. Men statlige bedrifter kan bare bruke så mye penger de orker. Det eneste politikerne kan gjøre er å sparke lederen. Men kan jo ikke det hele tiden, offentlig ansatte er veldig beskyttet.

Jeg kunne ha vært enig i mye av det du sier his det ikke hadde vært igjennom syret av et hysterisk NRK hat, hvor tar du det ifra?

Det kunne ha vært greit å diskutere sak og ikke bare politikk.

ehall
08.10.16 20:43
timy3: Det kunne ha vært greit å diskutere sak og ikke bare politikk.

Jeg diskuterer da sak. Holde på med nynorsken er noe av den beste måten å kaste penger ut av vindu. Finner knapt mer unyttig enn det. Og det koster selvfølgelig penger, og kvalitet siden språket teller mer enn kvalifikasjoner. Ellers er referansen til gråtekonen som styrer på Marienlyst, etter statsbudsjettet ble lagt frem.

ehall
08.10.16 20:51
timy3: igjennom syret av et hysterisk NRK hat, hvor tar du det ifra?

Ellers, jeg hater ikke NRK, bare misliker de sterkt. Det er fordi jeg misliker sosialisme og NRK er gjennomsyret av de, noe jeg husker fra helt tilbake til 70 tallet. Slik indoktrineringen og propaganda er nok kun mulig i et sosialdemokratisk land. Når man er røde i Norge er det fritt frem, uansett hvor på den røde skalaen man er.

timy3
08.10.16 21:31
ehall: Jeg diskuterer da sak. Holde på med nynorsken er noe av den beste måten å kaste penger ut av vindu.

Det burde da være like muligheter for praksis kandidater selv om de bruker Nynorsk eller Bokmål.

Vi som lisensbetalere har mulighet til å hevde vår mening om dette og hint når det gjeller NRK.

ehall
08.10.16 22:41

Nei, nynorsken burde reflektere hva befolkningen bruker. Dvs. langt flere med bokmål. 

timy3
09.10.16 11:03
ehall: Nei, nynorsken burde reflektere hva befolkningen bruker. Dvs. langt flere med bokmål.

Helt enig, Nrk burde gå ned men bruken til det nivået som brukes ellers i landet, Nrk er jo et mediasenter for alle som bor her.

perchri
perchriInnlegg: 7005
12.10.16 21:11
puma1: NRK har sjølvsagt ei plikt på seg til å oppfylle den gjeldande 25-prosenten, som dei no ikkje klarer å oppfylle fullt ut.

..og det er bra. Sliter med å få med meg hva nyhetsoppleserene sier. Gikk til ørelegen, da jeg trodde jeg hørte dårlig. Allt var i skjønneste orden. Han spurte hvorfor jeg trodde jeg hørte dårlig,da jeg fortalte overstående. Da sa han..å.åå ja du er ikke alene om det, må du tro. Fandens dialekter. 

mo6
mo6Innlegg: 1234
27.10.16 13:13
perchri: ..og det er bra. Sliter med å få med meg hva nyhetsoppleserene sier. Gikk til ørelegen, da jeg trodde jeg hørte dårlig. Allt var i skjønneste orden. Han spurte hvorfor jeg trodde jeg hørte dårlig,da jeg fortalte overstående. Da sa han..å.åå ja du er ikke alene om det, må du tro. Fandens dialekter.

Du snakker vel selv dialekt vil jeg tro?

JudasT
JudasTInnlegg: 5236
27.10.16 15:47
mo6: Du snakker vel selv dialekt vil jeg tro?

Antagelig ikke. Jeg snakket med en innfødt kristiansunder, som i mine telemarksører hadde en svært artig, karakteristisk dialekt.  
Men dialekt? – Nei, her snakker vi riksmål!
Dialekt er slik andre snakker.

(Innlegget ble redigert 27.10.16 15:48)

mo6
mo6Innlegg: 1234
28.10.16 13:00
JudasT: Men dialekt? – Nei, her snakker vi riksmål!
Dialekt er slik andre snakker.

Spot on - som det heter på nynorsk.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
28.10.16 22:04
perchri: Sliter med å få med meg hva nyhetsoppleserene sier

Virkelig?  

Det er en interessant om enn ikke   så helt overraskende opplysning:-)))). Men fint  ha det,  sådan på skrift.

(Innlegget ble redigert 28.10.16 22:05)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 39350
29.10.16 20:43
timy3: Hvem og hvorfor har laget denne regeln om 25% nynorsk i NRK når antall av det norske folk som vil ha nynorsk ligger langt under dette. http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-236.html

De som bestemmer her i landet. Nemlig Stortinget.

Forskrift til Mållova.

Så dersom du ønsker å endre på dette så er det bare å få Stortinget til å vedta en ny lov.

timy3
29.10.16 22:19
BornOnThe4thOfJuly: Så dersom du ønsker å endre på dette så er det bare å få Stortinget til å vedta en ny lov.

Du har ennu ikke forstått at det går an å diskutere om en lov er rett eller gal.

neondian
neondianInnlegg: 3301
29.10.16 22:31

I staden for å hakke på nynorsk så bør ein heller bruke energien sin på det språklege forfallet og den amerikaniseringa vi ser av det norske språket.

Det heiter til dømes ikkje Nynorsk, det heiter nynorsk.

Så medan nynorsk- og bokmåltilhengjarane kranglar så vert det norske språket sakte, men sikkert ugjenkjenneleg.

BornOnThe4thOfJuly
29.10.16 22:43
timy3: Du har ennu ikke forstått at det går an å diskutere om en lov er rett eller gal.

Selvsagt går det an men du spurte et konkret spørsmål.

Hvorfor så sur for å få et konkret svar på ditt konkrete spørsmål?

timy3
30.10.16 11:20
BornOnThe4thOfJuly: Selvsagt går det an men du spurte et konkret spørsmål. Hvorfor så sur for å få et konkret svar på ditt konkrete spørsmål?

Greit, beklager jeg skal ikke være sur men jeg fikk ikke svar på spørsmålet mitt.

Alle vet at her i landet så ligger "all makt i stortinget", men om det er de som lager lovene eller bare vedtar dem det er en annen sak.

Så det jeg ville ha drøftet er hvorfor skal NRK være pålagt å ha 25% nynorsk når bruken på landsbasis ligger på under halvparten av det?

Hvem er det som bestemmer det (bortsett fra Stortinget)?

BornOnThe4thOfJuly
30.10.16 15:53
timy3: Greit, beklager jeg skal ikke være sur men jeg fikk ikke svar på spørsmålet mitt. Alle vet at her i landet så ligger "all makt i stortinget", men om det er de som lager lovene eller bare vedtar dem det er en annen sak. Så det jeg ville ha drøftet er hvorfor skal NRK være pålagt å ha 25% nynorsk når bruken på landsbasis ligger på under halvparten av det? Hvem er det som bestemmer det (bortsett fra Stortinget)?

Bortsett fra Stortinget???

Forstår du virkelig ikke at når "all makt i denne sal" betyr nettopp det. Det er Stortinget som faktisk bestemmer at NRK er pålagt å ha minst 25 % av begge språkene.

Hvorfor har du behov for andre enn det øverste folkevalgte organet til å bestemme dette? Stortinget er da både istand til og har myndighet til nettopp dette. Det er faktisk en av de viktigste oppgavene til Stortinget å lage lovene i dette landet og i disse lovene er det altså fastsatt.

Hvilket organ eller person ser du egentlig for deg skulle overprøve Stortinget?

Hvilket demokrati ville vi egentlig hatt dersom andre enn Stortinget skulle overprøve Stortinget i en sak som dette?

timy3
30.10.16 18:01
BornOnThe4thOfJuly: Hvilket demokrati ville vi egentlig hatt dersom andre enn Stortinget skulle overprøve Stortinget i en sak som dette?

Dette blir bare en tullat diskusjon, Stortinget lager ikke lover de bare vedtar dem.

Det er fortsatt slik at det går an å diskutere om den loven Stortinget er bra eller dårlig.

Jeg synes at denne loven som sier at NRK skal ha 25% Nynorsk er dårlig, hva synes du?

BornOnThe4thOfJuly
30.10.16 22:02
timy3: Dette blir bare en tullat diskusjon, Stortinget lager ikke lover de bare vedtar dem. Det er fortsatt slik at det går an å diskutere om den loven Stortinget er bra eller dårlig. Jeg synes at denne loven som sier at NRK skal ha 25% Nynorsk er dårlig, hva synes du?

Hvem tror du lager lovene? Tror du de er ferdig laget når Stortinget skal diskutere om de skal vedta de enkelte paragrafene?

Selvsagt går det an å diskutere om lover er gode eller dårlige. Men du begynner imidlertid å lure på hvem som bestemmer lovene, lager lovene eller på annen måte influerer hvorfor NRK skal sende med minimum 25 % av vært språk. Når du tydeligvis ikke er klar over Stortingets rolle i denne saken og leter etter noen andre enn Stortinget som den ansvarlige så er diskusjonen dømt til å gå av sporet.

Enkelt sagt slik at du får det med den en gang for alle. Det er Stortinget og kun Stortinget som har bestemt at NRK skal sende minst 25 % på hvert språk. Du kan muligens bli forvirret av at forskriften der dette er uttrykt helt konkret er laget av regjeringen i sin tid men det er altså på oppdrag fra Stortinget der det er et massivt flertall for denne politikken.

Så når du har fått med det dette så kan man selvsagt begynne å diskutere om denne loven er god eller dårlig. Men kanskje du skulle sette deg mer inn i hvorfor loven er slik den er da det gjør det enklere for deg å argumentere imot det som er grunnlaget for loven. Nei grunnlaget for loven er ikke at Stortinget trodde at 25 % av nordmenn brukte nynorsk.

Jeg synes at Målloven som erstattet Lov om målbruk i statstjenesten er en klok lov. Det er viktig å vite litt om bakgrunnen for i det hele tatt at det er et behov for en egen mållov.

Fra 1850-tallet i framover så vokste bruken av det som da ble kalt landsmål som en nasjonal vekkelse og ble i 1885 likestilt med riksmålet som var en etterlevning av dansk. Også den gangen var det Stortinget som bestemte slike ting her i landet. Landsmålet var en viktig del av Norges kamp som selvstendig stat som alle andre symboler for den nasjonale norske kulturen.

Etter 1905 så ville myndighetene i den unge staten forsøke å samle Norge til et språkrike og startet prosessen med å få laget et fellesspråk av de to språkene. Et slags samnorsk. Dette foregikk med stor iver fra myndighetenes sin side med språkreformer både i 1917 og i 1938 i begge språk for å gjøre de mer og mer like hverandre. Altså få en slik situasjon at det ville være helt unødvendig å ha noen regler for hvor mye hvert språk skulle være i NRK.

Men myndighetene forregnet seg. Det ble en massiv motstand fra begge språkleire mot denne nye samnorsken og motstanden ble såpass stor at myndighetene til slutt ga seg og man sluttet opp om en politikk der begge språkformer skulle få sin beskyttelse.

Det er i denne konteksten Mållova er laget. Den bygger opp om den løsningen i språkstriden som har gjort at vi ikke har hatt noen stor språkstrid i dette landet de siste 60 årene.

En opphevelse av Mållova vil bli ansett som en ren krigserklæring fra nynorskbrukere over hele landet og vi vil igjen få en opprivende språkstrid. Jeg ser ikke at Mållova gir meg så veldig store problemer, selv med 25 % nynorsk i NRK, at jeg mener det er verdt å bytte ut dagens språkpolitikk med en ny språkstrid her i landet. Kompromisset vi har nå er uproblematisk å leve med for begge parter. Det er det ikke sikkert at en ny hverdag med intens språkstrid er.

Er det virkelig så ille for deg at man bruker 25 % nynorsk i NRK at du er villig til å kaste landet ut i en intens ny språkstrid? For meg er det ikke det.

timy3
31.10.16 10:05
BornOnThe4thOfJuly: Men myndighetene forregnet seg. Det ble en massiv motstand fra begge språkleire mot denne nye samnorsken og motstanden ble såpass stor at myndighetene til slutt ga seg og man sluttet opp om en politikk der begge språkformer skulle få sin beskyttelse

Jeg renker med at det du benevner som myndighetene her er Stortinget, etter det du har sakt tidigligere.

Da ser du vel at i virkeligheten er andre enn stortinget som bestemmer.

Stort sett så har språklova liten betydning i det daglige men jeg synes det er feil når man med den i hånd kan for fordele praksisplasser i NRK til nynorskbrukere.

BornOnThe4thOfJuly
31.10.16 20:13
timy3: Jeg renker med at det du benevner som myndighetene her er Stortinget, etter det du har sakt tidigligere. Da ser du vel at i virkeligheten er andre enn stortinget som bestemmer. Stort sett så har språklova liten betydning i det daglige men jeg synes det er feil når man med den i hånd kan for fordele praksisplasser i NRK til nynorskbrukere.

Stortinget bestemmer inntil Stortinget bestemmer noe annet. Det er selvsagt ikke slik at et nytt Storting ikke kan overprøve et tidligere Storting. Dette er helt elementært i faktisk et hvilket som helst styresett.

Så nei det er ikke andre enn Stortinget som bestemmer.

Ingen hindrer en hvilken som helst av oss å skrive og "snakke" nynorsk så du er selvsagt velkommen til å søke disse praksisplassene som en hvilken som helst annen. Det er kun et kompetansekrav som et hvilket som helst annet kompetansekrav. Du må også regne med at du må kunne samisk dersom du vil ha jobb som journalist i NRK Sápmi.

Og som du sier så har Mållova liten betydning i det daglige og det lille "ubehag" den gir for enkelte er ubetydelig ulempe i forhold til at den hindrer at det igjen blusser opp en intens språkstrid her i landet som drar bortkastede ressurser bort fra andre viktige samfunnsoppgaver.

timy3
31.10.16 22:36

Hvorfor skulle nynorsk være et kompetansekrav for å få praksisplass i NRK og ikke bokmål?

BornOnThe4thOfJuly
31.10.16 23:49
timy3: Hvorfor skulle nynorsk være et kompetansekrav for å få praksisplass i NRK og ikke bokmål?

Antageligvis fordi de har mange nok som har kompetanse i bokmål mens de mangler folk med kompetanse i nynorsk.

Hvorfor tror du bedrifter søker etter folk med en spesiell kompetanse framfor en annen kompetanse?

timy3
22.11.16 19:50
BornOnThe4thOfJuly: Antageligvis fordi de har mange nok som har kompetanse i bokmål mens de mangler folk med kompetanse i nynorsk.

Du antar masse du.

BornOnThe4thOfJuly
22.11.16 20:07
timy3: Du antar masse du.

Kan du forklare meg hvorfor du dro fram denne tråden som snart er en måned gammel for å fortelle meg dette?

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 76056
22.11.16 20:10
timy3: Hvorfor skulle nynorsk være et kompetansekrav for å få praksisplass i NRK og ikke bokmål?

Sikkert fordi journalistyrket er i ferd med å råtne på rot og mange journalister ofte er både språkfattige og har for liten bredde i utdanningen sin.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg