Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva feiler det media?

NYTT TEMA
7seven
7sevenInnlegg: 476
08.11.16 15:07

Med skriftstørrelse passende for 3. Verdenskrigs utbrudd (og med stort bilde av Trump i bakgrunnen), slik at ingen 1. side-leser skal være i tvil om hvem som stakk av med "SJOKK-SEIER" i dagens presidentvalg -- proklamerte en 'herværende' tabloidavis:

. . . .   . . .   . . . . .   . . . . .

S J O K K - S E I E R!

Tar man frem brillene, ser man imidlertid at det med (til sammenligning) mikroskopisk skrift står følgende, langt fjernet fra "nyheten" tabloidredaktøren ønsket å formidle:

Slik kan Trump vinne . . .

S J O K K - S E I E R !

==    ==    ==

Hva kreves egentlig for å bli redaktør i en stor norsk tabloidavis i år 2016?

Bestått barnehage? (Eller er det kanskje for mye forlangt?)

Her er en spørrekonkurranse for de glupeste blant de glupeste tabloidavis-redaktører:

Spm. 1: Hvorfor har ingen av mine venner kjøpt Dagbladet eller VG de seneste år, men bare skum-lest disse avisene gratis på nettet?

Hint for særskilt tungnemme tabloidavis-redaktører: Se forklaringen nederst i mitt innlegg!

(Innlegget ble redigert 08.11.16 22:39)

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39501
09.11.16 01:18

Avisene vil vel tjene penger på at folk klikker seg inn som vanlig. Selv kikker jeg på overskriftene og bildene for å kunne lese mellom linjene og dermed ikke gir et rødt øre til avisene.

theflucase-com
theflucase-comInnlegg: 6616
14.11.16 10:02
vadefugl: dermed ikke gir et rødt øre til avisene.

Dette blir ikke helt riktig. Media får enorme summer i direkte og indirekte statstøtte.

theflucase-com
14.11.16 10:46
7seven: Hva kreves egentlig for å bli redaktør i en stor norsk tabloidavis i år 2016?

Mangel på moral ispedd ignoranse og indoktrinering (også kalt utdannelse) - Kledd ut som frihet, demokrati..

Drive hor, eller presstitutusjon.

Bak fortjenestejag-fassaden kan man si at media løper storindustri -og finanses ærende.

Snikreklame for det militært industrielle komplekset.

Vedlikehold av et polarisert verdensbilde og se&hør/løp&kjøp mentalitet = penger i kassa.

Trump har vist tendenser til å kalle mediahoreriet for hva det er. Trump er meget kritisk mot "the establishment" også.

Paralleller med JFK og som holdt en tale for pressen i sin tid.

The President and the Press

Så nei jeg tror noe stikker dypere her enn "bestått barnehage". Men forstår utmerket godt hva du sikter til.

Viktig tema. Virkelighetsforståelsen avgjør.

jeolno
jeolnoInnlegg: 10010
14.11.16 13:02
theflucase-com: Så nei jeg tror noe stikker dypere her enn "bestått barnehage".

Når det spørres om hva som feiler media, så må vel "røde hunder" være en aktuell diagnose?

theflucase-com
14.11.16 13:19
jeolno: "røde hunder"

Sykt, ja.

Internett er eneste mulighet til å komme ut av det. Dvs at internettsensur vil være ønsket. Selvsagt for å beskytte deg mot et mer realistisk verdensbilde ;)

Karten67
Karten67Innlegg: 3071
14.11.16 17:10
7seven: S J O K K - S E I E R ! ==    ==    ==   Hva kreves egentlig for å bli redaktør i en stor norsk tabloidavis i år 2016? Bestått barnehage? (Eller er det kanskje for mye forlangt?)   Her er en spørrekonkurranse for de glupeste blant de glupeste tabloidavis-redaktører: Spm. 1: Hvorfor har ingen av mine venner kjøpt Dagbladet eller VG de seneste år, men bare skum-lest disse avisene gratis på nettet? Hint for særskilt tungnemme tabloidavis-redaktører: Se forklaringen nederst i mitt innlegg!

Synes Hans-Wilhelm Steinfeld er inne på noe vesentlig i forhold til Media og deres dekning, han mener norske politikere og medier er for politisk korrekte.

Hele kommentaren ifra Hans-Wilhelm Steinfeld:  

I etterkant av det amerikanske presidentvalget har et par reportere trukket medias rolle i seieren til Donald Trump under tvil. Den politisk ukorrekte, satiriske liksom reporteren Johnathan Pie hadde en video på Youtube med nærmest to millioner seere hvor han sier at mange støttet Trump, men turte ikke å si ifra. MSNBC morgenvert Joe Scarborough sa tirsdag at media handlet som cheerleadere for Clinton. Mange tusen mennesker møtte opp i kampanjer til Trump men media rapporterte ikke om dem.

Her hjemme, sier NRK veteranen Hans-Wilhelm Steinfeld (65) i et intervju med Dagbladet at norske partier og medier er så politisk korrekte at de ikke har fått med seg hva som egentlig skjer og tenkes rundt om i landet. Media underslår støtte til Sylvi Listhaug og hennes innvandrerpolitikk, av politisk korrekthet.

Når media som fjerde statsmakt mister sin objektivitet og tar side i en debatt, da har de svekket demokratiet. Folk mister sin tro på mainstream media og leser heller nyheter andre steder. Jeg selv merker på bloggen, hvordan folk lenker til andre kilder i kommentarfeltet (når jeg har det åpent).

Man får det inntrykket at de for lengst har sluttet å lese mainstream aviser. Samtidig er det ofte problemet at blogger og andre kilder, i mangel av et grundig redaksjonelt arbeid, kan være ensidige eller noen ganger til og med feil. Vi gambler med demokratiet fordi mainstream media har tatt avstand til folket og har tatt på seg rollen som bedrevitere.

Media virker å ha tatt rollen om en vis far eller en streng lærer på seg og skal belære folk hva de skal mene, og i hvilken retning de skal tenke. Folk er ikke barn, de liker ikke den type umyndiggjøring. De vil ikke ha sensur og politisk korrekthet, og de vil til tider være politisk ukorrekte, tenke fritt og sette spørsmål ved viktige saker, uten å bli dømt.

Bare ved å ta en åpen og fordomsfri debatt og med imøtekommenhet kan man drepe myter og formidle sannheten. Når media stadig vekk løfter den moralske pekefingeren og vil fortelle folk hva de MÅ tenke, i stedet for å rapportere hva som skjer der ute, får vi et tillitsproblem som gir avstand mellom folket og media. Det er demokratiet som til slutt vil tape på dette.

Kilde: http://minabai.blogg.no/1479127282_hanswilhelm_har_rett_.html

theflucase-com
14.11.16 22:10
Karten67: Media virker å ha tatt rollen om en vis far eller en streng lærer på seg og skal belære folk hva de skal mene, og i hvilken retning de skal tenke.

Høres ut som Pravda slik som det ble fremstilt i vesten under den kalde krigen?

Steinfelts observasjon er reell nok, men om "politisk korrekthet" kan tjene som både symptom, diagnose og årsak er jeg mindre sikker på.

Pravda var ikke et uhell, men del av et sentralstyrt propagandaapparat.

fedda1
fedda1Innlegg: 4559
16.11.16 21:51
7seven: : Hvorfor har ingen av mine venner kjøpt Dagbladet eller VG de seneste år, men bare skum-lest disse avisene gratis på nettet?

En  MARKANT forskjell på Dagbladet&VG er at du kan skrive hva du mener om både VG og Blabladet på vg.no. Mens db.no har kuttet bort all debatt. Bortsett fra om du er på Tryneboken, har jeg hørt. For jeg kan ikke sjekke fordi jeg 'er' ikke 'der'.

Dessuten har vg.no og VG avsløringer og tiltider bra og egenprodusert (journalistisk) stoff! Mens Blabladet i all hovedsak leverer andres stoff og gjerne også gammelt møl.

(Innlegget ble redigert 16.11.16 21:54)

fedda1
16.11.16 21:59
Karten67: Media underslår støtte til Sylvi Listhaug og hennes innvandrerpolitikk, av politisk korrekthet

Bare Bull;Jeg har og også mange andre - fordi nettopp Listhaug har scoret høyt på popularitetsundersøkelser - har altså lest mye om Listhaugs støtte for sine standpunkter.

Steinfeldten er plassert på sidelinjen og har nå ikke NRK som sitt mikrofonstativ - og sleiker seg opp etter de mest innvandringsfiendtlige i Frp - som sågar skal tilrettelegge for god integrering!!! - for å komme i media. Det er av samme grunn Carl I.Hagen vil gjenintré;Han får for lite oppmerksomhet. Etter EGEN mening. For vi er nok mange som mener media snart blør beskytte fyren fra seg selv, med alle sine teite utspill.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 5471
16.11.16 23:20
fedda1: Dessuten har vg.no og VG avsløringer og tiltider bra og egenprodusert (journalistisk) stoff!

Ja.

"DET NORSKE HATET" er jo en grei tittel, som har ingenting med stigmatisering å gjøre...

http://pluss.vg.no/2016/11/16/2606/2606_23847221

fedda1
17.11.16 18:19
Gunstein12: "DET NORSKE HATET" er jo en grei tittel, som har ingenting med stigmatisering å gjøre...

Hvilket land er det du mener det IKKE er hat i da, Gønner'n?

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 5471
17.11.16 19:18
fedda1: Hvilket land er det du mener det IKKE er hat i da, Gønner'n?

"Det norske hatet"

Liker du tittelen?

Karten67
18.11.16 17:57
fedda1: Bare Bull;Jeg har og også mange andre - fordi nettopp Listhaug har scoret høyt på popularitetsundersøkelser - har altså lest mye om Listhaugs støtte for sine standpunkter. Steinfeldten er plassert på sidelinjen og har nå ikke NRK som sitt mikrofonstativ - og sleiker seg opp etter de mest innvandringsfiendtlige i Frp - som sågar skal tilrettelegge for god integrering!!! - for å komme i media. Det er av samme grunn Carl I.Hagen vil gjenintré;Han får for lite oppmerksomhet. Etter EGEN mening. For vi er nok mange som mener media snart blør beskytte fyren fra seg selv, med alle sine teite utspill.

Høres nesten ut på deg som om Steinfeldt ikke er ett stort tap for NRK, DET ER DET, han er blant Norges fremste i forståelsen av Russland, med 37 års erfaring i NRK, selv NRK og lederne der innrømmer at dette er ett stort tap.

http://www.vg.no/rampelys/tv/hans-wilhelm-steinfeld-slutter-i-nrk/a/23248716/

Han er en høyt respektert mann blant Nordmenn, meget kunnskapsrik sådan. Så tror nok flertallet av Nordmenn liker han. Så da hjelper det lite hva en rødfis som deg mener.

Langorm
LangormInnlegg: 7143
18.11.16 18:59
theflucase-com: realistisk verdensbilde

Å påpeke realisme, er svært vanskelig å få andre med på. "Det gleder vi oss til å høre mer om", sa nyhetsoppleseren på TV2 for noen minutter siden. Det handlet om spørsmålet om å felle regjeringen. I dag tidlig på samme kanals "God Morgen"? sending, sa en annen nyhetsoppleser: "Nå gørrer Trump seg fremover". Den tidligere fotballspilleren nikket to ganger enig. Hva Vår mente, er det ingen som vet.

fedda1
18.11.16 21:38
Karten67: ikke er ett stort tap

Enig, en dott!

Karten67
20.11.16 00:06
fedda1: Enig, en dott!

Ja du kan kanskje finne mange gode kandidater som overgår Steinfeldt i forståelse av Russland?......ikke det nei......da tror jeg du gjør det lurt å legge akkurat den ballen død, for du har 0 å fare med

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24101
20.11.16 00:12

Problemet med steinfelt er at han tok fryktelig stor plass. Han var flink på dagsnytt atten, men jeg tror han ville kunne bidra skriftlig. Nå som han er pensjonist så har han jo anledning både til å reise og til å skrive. En bok skrevet av steinfelt om russland ville stå lenge. I tillegg tror jeg han vil kunne bidra med kronikker.

Steinfelt er jo like forbundet med russland som richardt hermann var med england, eller alistair cooke med usa.

(Innlegget ble redigert 20.11.16 00:16)

fedda1
20.11.16 15:36
Karten67: Ja du kan kanskje finne mange gode kandidater som overgår Steinfeldt i forståelse av Russland?

Russland? Godagmannøkseskaft! Listhaug, ringer det en bjelle? Eller listet Listhaug seg så stille forbi din oppmerksomhet - tiltross for at det var STEINFELT'n som brølte? 

Visst er Steinfelt'n kunnskapsrik, men hva har det med min kommentar å gjøre og - Russland, lissom?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 40841
20.11.16 15:38
theflucase-com: Mangel på moral ispedd ignoranse og indoktrinering (også kalt utdannelse) - Kledd ut som frihet, demokrati.

Da er jo du overkvalifisert!

theflucase-com
20.11.16 16:47
Langorm: Hva Vår mente, er det ingen som vet.

Slikt man kan forvente når både media og politikere møtes Bilderberger-møter.

Korporativ sosialisme var det Antony Sutton kalte det mener jeg å huske.

Eksempelet ditt kunne minne om en subtil form for fordumming, ja.

Det var en eldre kar fra tidligere Tsjekkoslovakia tror jeg, som advarte at vi i vesten ikke har forutsetning for å gjenkjenne kommunismen. Kan være så mye som 20 år siden jeg fikk de. Tiden flyr.

Da gjenstår det bare å gjøre et par fordumma generasjoner oppmerksom på at hypnosekassa ikke egner seg som stuas midtpunkt.

(Innlegget ble redigert 20.11.16 16:47)

Karten67
20.11.16 21:29
fedda1: Russland? Godagmannøkseskaft! Listhaug, ringer det en bjelle? Eller listet Listhaug seg så stille forbi din oppmerksomhet - tiltross for at det var STEINFELT'n som brølte?  Visst er Steinfelt'n kunnskapsrik, men hva har det med min kommentar å gjøre og - Russland, lissom?

En har ytringsfrihet i dette landet.....om det er noe du ikke har fått med deg, så må du ta det på din egen kappe. Så om da Steinfelt uttaler seg i denne saken eller andre saker for den del, så må det være opp til han selv....eller hur??

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg