Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva forteller Trumps seier om media?

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24037
13.11.16 15:46

I gjennom hele valgkampen i USA gikk et unisont pressekorps (med unntak av fox news) ut og fordømte Trump. Alt fra høyesterettsdommere til CIA sjefer erklærte ham som uegnet til å styre. Washington post og New york times kjørte svære kampanjer mot hvor de fullstendig slaktet hans personlighet.

Jeg skal ikke gå inn på sannhetsgehaltet i det som ble skrevet. Men hva betyr det når han likevel vinner? Hva sier det om medienes innbilte makt? Og hvorfor klarer ikke den tredje statsmakt å snu folkemeningen?

Svaret ligger i at den liberale pressen i USA er i mindretall. Det er FOX news som er det viktigste mediet i USA. I tillegg fantes det underliggende årsaker som pressen i sin boble ikke fanget opp. De var så sikre på at de hadde rett, og selvgode i sin politisk korrekthet, at de fullstendig neglisjerte fakta. De sjekket ikke at det fantes en gruppe med velgere som støttet trump, og de analyserte heller ikke hvorfor de støttet trump.

Den siste forklaringen er det jeg vil kalle overkill. De svingte så langt i sine fordømmelser at de skapte sympati for trump. Samtidig glemte de fullstendig det viktige, nemlig politikken. De argumenterte på person, akkurat som trump ville. Dermed forsvant fokuset på demokratenes politiske program, og hvordan dette kunne hjelpe vanlige folk.

Trumps seier er et gedigent nederlag for pressen.

(Innlegget ble redigert 13.11.16 15:47)

timy3
timy3Innlegg: 4044
13.11.16 17:18

Enig, men tror du at de lærer.

Nei de bare snur seg i senga og fortsetter som de alltid har gjort.

Det er valg i Norge neste år, da får vi vel samme mølet på nytt.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24037
13.11.16 17:22
timy3: Det er valg i Norge neste år, da får vi vel samme mølet på nytt.

Det tror jeg også, skjønt vi jo allerede høyrestyre. Det er jo vanskelig for høyresiden å fremstå som noe opprør. Synes det har vært stille om regjeringens politikk en stund. De får stort sett være i fred, virker det som?

Kigroena
KigroenaInnlegg: 18
27.11.16 16:05

det er store problem i den norske presse også......her på berget trodde alle at Hillary ble den neste presidenten i usa.....hvorfor det? fordi media selger historier om dette.

dumme naive nordmenn forstår ikke konseptet falske nyheter, produsert SOM nyheter, men det er i realiteten TV.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 9974
04.12.16 23:43
jeangabin: Dermed forsvant fokuset på demokratenes politiske program, og hvordan dette kunne hjelpe vanlige folk.

Jeg antar det var mest av de vi kaller for "vanlige folk" som stemte på Trump, de kan da umulig skylde på pressen for at de selv er dumme som brød.

Karten67
Karten67Innlegg: 3023
07.12.16 10:20
jeangabin: Trumps seier er et gedigent nederlag for pressen.

Ja det er det nok, og ansiktsuttrykkene de viste i mediene dagen der på var ganske merkbar, det så nærmest ut som de hadde stått på torget og prøvd å selge gulerøtter en kald vinterdag uten å ha noe salg.......da inntar de "offer-rollen".......bu bu bu bu hva gikk galt?.....hvorfor stemte ikke meklingmålingene?.......hvorfor stemte ikke ekspertuttalelsene?

Egentlig reprise av Brexit.....mye av det samme som skjedde der. Media er stort sett venstre orientert, folk som jobber der er stort sett venstre orientert, da vil de også vinkle saken venstre orientert........slik er det bare.

timy3
07.12.16 15:27
Karten67: Media er stort sett venstre orientert, folk som jobber der er stort sett venstre orientert, da vil de også vinkle saken venstre orientert........slik er det bare.

La oss gå ut ifra at media er nøytrale og prøver å skaffe oss så riktig informasjon som mulig, hvis det er riktig så har de beviselig gjort en svært dårlig jobb i det siste.

Kan det være noe med den høye utdannelsen og de gode karakterene en journalist må ha?

Karten67
07.12.16 17:16
timy3: Kan det være noe med den høye utdannelsen og de gode karakterene en journalist må ha?

Har de høy utdannelse? Trodde medlemskap i SV var nok jeg.

timy3
07.12.16 17:58
Karten67: Har de høy utdannelse? Trodde medlemskap i SV var nok jeg.

Hvis det skulle være noen tvil så mener jeg at gode karakterer og lange studier ikke bestandig borger for god kvalitet på det arbeide som utføres, her journalistikken.

Ditt forsøk på å diskutere noe annet er en avsporing.

Karten67
07.12.16 19:04
timy3: Hvis det skulle være noen tvil så mener jeg at gode karakterer og lange studier ikke bestandig borger for god kvalitet på det arbeide som utføres, her journalistikken. Ditt forsøk på å diskutere noe annet er en avsporing.

Eksakt, det vil jeg tro gjelder alle utdanninger, det finnes dårlige Advokater - Leger - Politi etterforskere....U name it....alle yrker.

Men tilbake til Journalistikk, det finnes flere undersøkelser på hva de stemmer: http://journalisten.no/2015/05/forskere-delt-om-venstrevridde-journalister

Så kan en jo alltids diskutere om deres politiske stilling påvirker journalistikken, personlig vil jeg si ja, en merket det veldig godt under Trump og Brexit valget. 

fargerik
fargerikInnlegg: 40868
10.12.16 05:17

Trump vant valget ved hjelp av sosiale medier.

Hjelpere og fremmede makter plantet falske nyheter og spredde rykter som svekket Clinton.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 492
10.12.16 09:54
timy3: Kan det være noe med den høye utdannelsen og de gode karakterene en journalist må ha?

Det finnes to journaliststudier. Vanlige journaliststudiet der det i Volda er det mest kjente. Der krever man godt over 5 i snitt fra VGS for å komme inn. Så har man nettjournaliststudier der det kreves ca. 3,5 i snitt for å komme inn. 

Nå vet jeg ikke hvordan det er i papiraviser men noe ytterligere norsk-fag på nettjournaliststudiet kan de umulig ha. 

Når det gjelder den politiske vinklingen til journalister så er det som Willoch (?) sa en gang i tiden "er du ikke rød som ung har du ikke hjerte, er du ikke blå når du blir eldre så har du ikke hjerne". 
Problemet med det sitatet blir at når du er som ung blir værende i et ekkokammer, enten et journaliststudie eller i et politisk parti så får du aldri den hjernen.

timy3
10.12.16 10:24
Karten67: Så kan en jo alltids diskutere om deres politiske stilling påvirker journalistikken, personlig vil jeg si ja, en merket det veldig godt under Trump og Brexit valget.

Når det gjelder Trimp og Brexit så kan vi nå når vi har fasiten si at journalistene dumma seg ut på grunn av at de ikke forsto folk lest, hva nå folk flest betyr, journalistene brukte mainstrim informasjon i stede for å sjekke hvordan stemningen var i folkedypet.

timy3
10.12.16 10:28
Mikey666: Når det gjelder den politiske vinklingen til journalister så er det som Willoch (?) sa en gang i tiden "er du ikke rød som ung har du ikke hjerte, er du ikke blå når du blir eldre så har du ikke hjerne".

Denne Kåre Willoch blir klokere og klokere etter som tiden går.

wheelnut
wheelnutInnlegg: 2952
29.01.17 07:20

Hva forteller Trumps seier om media? 

Bl.a. at journalister ikke er de skarpeste knivene i skuffen.

(Innlegget ble redigert 29.01.17 07:20)

kansas00
kansas00Innlegg: 18073
29.01.17 09:58

Nå tror jeg snart jeg har hørt for 15te gang at Pål T Jørgensen fra USA har påpekt at Trump ikke fikk flest stemmer ved valget og folk følgelig ikke ønsker han. Ser derimot at de ikke er like hissig på å påpeke sånt i andre tilfeller/land. Eksempelvis i Norge er der en stemme i finnmark teller mye mer (dobbelt så mye ca.) enn en stemme i Oslo. Tradisjonelt har jo innbyggerne i mange landsdeler/fylker i norge som tradisjonelt kommer godt ut å slikt stemt på arbeiderparti og derav sørge for at vi kan ha hatt en arbeiderpartiregjering. I England fikk eu/innvandringskritiske ukip 3.8 millioner stemmer, 1 medlem i parlamentet. Ikke mye rapport om dette da det ble rapportert fra valget i england i 2015.

Det er systemet som er problemet i alle saker enten det er i usa, england eller andre land.. men når man forholder seg til et system så får man gjøre det.. eventuelt får  man kritisere systemet. Trump vant flertallet av valgmennene.

(Innlegget ble redigert 29.01.17 10:03)

wheelnut
29.01.17 13:09
kansas00: Nå tror jeg snart jeg har hørt for 15te gang at Pål T Jørgensen fra USA har påpekt at Trump ikke fikk flest stemmer ved valget og folk følgelig ikke ønsker han

Ja, de messer om det samme hele tiden som om de ikke har forstått at det gjelder å få flest valgmannnstemmer. Slik er valgsystemet i USA, og Donald Trump fikk desidert flere valgmannsstemmer enn Hilary Clinton.

timy3
29.01.17 20:23
kansas00: Nå tror jeg snart jeg har hørt for 15te gang at Pål T Jørgensen fra USA har påpekt at Trump ikke fikk flest stemmer ved valget og folk følgelig ikke ønsker han.

Pressefolkene har ikke noe annet å forsvare seg med stakkar.

kansas00
30.01.17 17:31

Mediene er seg selv like igjen.. Nå er det side opp og ned om innreise forbudet for folk fra bestemte land til USA. De samme mediene skriver lite om at jødene fra israel er nektet innreise i en haug av med muslimske stater.. blant annet et par av de landene som nå USA ikke vil slippe inn mennesker fra. Hvor er massedemonstrasjonene rundtomkring i verden mot dette ? Hvor er mediene ? Kan vel knapt forvente mer når journalistene våre går rundt med palestinaskjerf når de raporterer fra fjernere strøk.

(Innlegget ble redigert 30.01.17 17:38)

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3539
30.01.17 21:26
kansas00: Nå tror jeg snart jeg har hørt for 15te gang at Pål T Jørgensen fra USA har påpekt at Trump ikke fikk flest stemmer ved valget

Jørgensen kan jo ta skrittet fullt ut, og skaffe seg en "button" til venstre jakkeslag med "Love Trumps Hate".

Og i samme slengen en til høyre jakkeslag med en smiley og "Have a nice day".

En rosa strikkelue ville også vært kledelig (siden hans kollega i NRK stillte på nyhetene i rosa jakke).

daniekr
daniekrInnlegg: 2010
30.01.17 21:27
jeangabin: Trumps seier er et gedigent nederlag for pressen.

Dessverre

kansas00
02.02.17 21:13

Pål T Jørgensen gir seg ikke. I kveld gjentok han igjen for n'te gang at Trump fikk mindre stemmer enn clinton... Men det kom en ny vri også.. nå presterer Pål T å si at Trump fikk et knapt flertall av valgmannstemmene. 

Ja 304 mot 227 valgmannstemmer var jaggu et knapt flertall. Håpløs denne Pål T... Kan han ikke snart innse realiteten og legge sine egne preferanser til side ?

clavin
clavinInnlegg: 27797
02.02.17 21:24
kansas00: Pål T Jørgensen gir seg ikke.

Jeg forstår at han satt som nyhetsformidler i en årrekke. Som journalist er han komplett udugelig. Første bud er at man klarer å opptre som noenlunde profesjonelt.

I dag var hans ankepunkt at Trump visstnok hadde skrytt av seertallene til det gamle programmet, og hadde anmodet om man skulle be for seertallene til den nye programlederen. Spørsmålet jeg stiller er hvilken sammenheng dette var tatt ut fra, og hva andre ting skjedde på konferansen? Det er jo åpenbart at norsk presse har en agenda, og det er å drite ut Trump.

Men det er jo som kjent det eneste den bedritne drittgjengen duger til. Jeg var personlig avventende til om Trump var riktig person for embede, men med referanse til hvordan disse "gode" menneskene kjører på er det bare en ting å si, og det er at jeg håper Trump sitter i åtte år.

Det er utrolig hvor vanskelig det er for enkelte å forstå at USA er et demokrati, og at dette demokratiet har valgt Trump. Det er nesten som at jeg føler at noen er fornærmet fordi amerikanerne ikke hørte på hva nordmenn mente før de avla sin stemme.

timy3
04.02.17 10:32
clavin: Det er utrolig hvor vanskelig det er for enkelte å forstå at USA er et demokrati, og at dette demokratiet har valgt Trump. Det er nesten som at jeg føler at noen er fornærmet fordi amerikanerne ikke hørte på hva nordmenn mente før de avla sin stemme.

Burde ikke Pål T--- og andre journalister som får betaling for å referere fra det Amerikanske valget vite hvordan valget fungerer?

timy3
04.02.17 10:39

Slik jeg har forstått det etter å ha gransket pressen så var det Putin som bestemte valgresultatet i det Amerikanske valget.

kansas00
04.02.17 13:14

Og det er jo litt ironisk med tanke på at de fleste medier i norge og vesten forøvrig fremdeles omtaler den amerikanske president som verdens mektigste mann... men han klarer enda ikke å bli valgt av sitt eget folk ? men må bli innsatt av en fremmedmakt.  Kan virke som mediene rundtomkring i verden må ha noe å trøste seg med. At det egentlig ikke var riktig vinner.

Karten67
04.02.17 15:23
kansas00: Og det er jo litt ironisk med tanke på at de fleste medier i norge og vesten forøvrig fremdeles omtaler den amerikanske president som verdens mektigste mann... men han klarer enda ikke å bli valgt av sitt eget folk ? men må bli innsatt av en fremmedmakt.  Kan virke som mediene rundtomkring i verden må ha noe å trøste seg med. At det egentlig ikke var riktig vinner.

Kanskje dette kan være endel av skylden:)

Professor Frank Aarebrot presenterte Medieundersøkelsen under Nordiske Mediedager torsdag formiddag.

Hele 554 journalister og 197 redaktører er spurt i undersøkelsen

Tenker med skrekk å gru på at om medias journalister og redaktører skulle ha styrt Norge ville SV vært det 2 største partiet.! Sier egentlig ganske mye om hvor blodrød medie-husene i Norge er.

wheelnut
04.02.17 15:59
kansas00: Pål T Jørgensen gir seg ikke. I kveld gjentok han igjen for n'te gang at Trump fikk mindre stemmer enn clinton...

Pål T. burde nå ta imot sluttpakke fra TV2. Uff, nå var jeg litt usaklig. ;-)

kansas00
04.02.17 16:09
wheelnut: Pål T. burde nå ta imot sluttpakke fra TV2. Uff, nå var jeg litt usaklig. ;-)

Det snodige med Pål T er jo at han i tv2s mørkeste tid faktisk har vært en av de få som virkelig har klatret i tv2-systemet. Nå er han utenrikskorrespodent i en kanal som har veldig få korrespondenter. Er liksom merkelig at han ikke har klart å klatre tidligere med tanke på at han har vært i kanalen så og si siden det startet. Er jo ikke bare med Trump heller, har jo sett han i syria der han omtaler alle bombing som bombing av sivile.. Er vel knapt en bombe eller rakkett som treffer sitt mål der nede. Blir ikke bedre av at både kollega Græsvik og hans fotograf (Aune) er observert med palestina-skjerf i samme området..

Det ironiske er jo at man her i norge gjør latter av måten de rapportere nyheter på i nord-korea.. Så virker det til tider at man ikke er stort bedre her..Det er nå uansett en vesensforskjell.. Norge skjuler seg bak en fasade.. Nord-Korea legger iallefall ikke skjul på hva det er.

På toppen av kransekaka er nyhetssjefen i tv2, tidligere elskerine/kjæreste med islamisten Arfan Bhatti...TV2s nyhetsavdeling er i ferd med å bli en gedigen vits, om de ikke allerede har vært det.

(Innlegget ble redigert 04.02.17 16:11)

wheelnut
04.02.17 17:54
kansas00: På toppen av kransekaka er nyhetssjefen i tv2, tidligere elskerine/kjæreste med islamisten Arfan Bhatti..

Ja, jeg husker den saken. Hvilken skandale. Jeg skjønner ikke at hun kan være nyhetssjef etter det som skjedde.

Jeg har nå sluttet å se på TV2-nyhetene. De har mistet all troverdighet etter dekningen av presidentvalget i USA.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg