Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trender i ungdommens mediebruk

NYTT TEMA
FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 387
08.12.16 07:16

Mine observasjoner av ungdom i alderen 15-21 år viser at ingen leser papiraviser. Noen leser aviser på nett. Ingen har radio. Noen streamer radio av og til. Bare en har TV, men bruker ikke TV-signaler. Alle har smart-telefon. Alle har Spotify. Alle er på facebook, instagram og Snapchat mm. Alle har 4G abb og ønsker mer data.

Har du lignende observasjoner?

Myndighetenes radio-politikk virker ikke være influert av slike trender. Om få år er det nok ikke mange radiolyttere f.eks.

Ville det ikke vært bedre med satsing på mobilt internett eller satelitt? Er det virkelig nødvendig å bygge ferdig dab før det må legges ned?

kansas00
kansas00Innlegg: 18281
08.12.16 16:50
FjodorDVD: Myndighetenes radio-politikk virker ikke være influert av slike trender. Om få år er det nok ikke mange radiolyttere f.eks.

Hvor har du fått dette fra ?  I følge denne her så lytter over 3 millioner mennesker på nrk-kanalene daglig. Over 200.000 av disse er unge.. I tillegg kommer andre radiokanaler.. Skal heller ikke glemme at folk og deres liv utvikler seg. Når man er 16 sitter man kanskje inne i et klasserom store deler av dagen uten mulighet til å høre på radio... når man blir eldre så er man kanskje på en arbeidsplass hvor radioen står på  i bakgrunnen.. Hørte selv ikke så mye på radio i mine yngre dager, men har nå tatt seg opp i takt med aldern. Disse 15-21 åringene kommer neppe til å ha de samme medievanene livet ut.. Nitimen har vel lyttertall som er på nivå med seertallene til nytt for nytt nå for tiden.

(Innlegget ble redigert 08.12.16 16:56)

FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 387
08.12.16 23:10
kansas00: Skal heller ikke glemme at folk og deres liv utvikler seg.

Grunnlaget er egne observasjoner. Jeg forsker jo ikke, men jeg synes det er oppsiktsvekkende at unge på hybel ikke har radio eller TV. Det hadde jeg for 30 år siden. Andre forsker jo mye på våre medievaner og som du påpeker endrer medievanene med alder. Men forskningsresultater som publiseres kan være regelrett bløff. Annonsører lar seg ikke bløffe om lyttertall, så vi radioelskere har endringer i vente uansett.

Et eksempel på den store bløffen er lyttervaner og dekningsgrad i forkant av FM/DAB tragedien.

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39494
11.12.16 06:58

Litt dyrt for unge å betale lisens da. Og tenk på hvor mye det koster å ha alle premie league-kanalene? Og radio får de via nettet. Hvis det virkelig er sånn at de ikke lytter til radio noensinne, hvilken målgruppe har ungdomskanalen NRK mp3 da? Der spilles det kun den nye musikken.

perchri
perchriInnlegg: 6924
21.12.16 23:45
FjodorDVD: Mine observasjoner av ungdom i alderen 15-21 år viser at ingen leser papiraviser. Noen leser aviser på nett. Ingen har radio. Noen streamer radio av og til. Bare en har TV, men bruker ikke TV-signaler. Alle har smart-telefon. Alle har Spotify. Alle er på facebook, instagram og Snapchat mm. Alle har 4G abb og ønsker mer data.

..og mindre og mindre kreative og langt unna individualisme. Den så vi sist i 1990 åra. Grå mus er vi blitt, som snart går i musefella. Faktisk minsker hjernestørrelsen de siste 20 åra? Hei, vi blir dummere?

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39494
25.12.16 01:03

Hjernestørrelsen minker mens Google øker

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg