Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bolleklipp i VG

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 4816
12.12.16 07:36

En amerikansk ungdom skjøt ni negere i en kirke i fjor. VG skriver:

– Skjøt du dem? spør etterforskeren 22-åringen som virker rolig og fattet.

– Ja, svarer mannen med bolleklipp, etterfulgt av nok en liten latter.

Å nevne hårsveisen er faktisk ikke nødvendig for at leserne skal kunne identifisere drapsmannen på bildet. De andre er adskillig eldre enn 22 og er heller ikke bakbundet. Så hva kan være journalistens hensikt med å nevne hårsveisen? Motestoff passer vel ikke så godt i akkurat denne artikkelen?

sanila
sanilaInnlegg: 33735
12.12.16 09:11
JudasT: Å nevne hårsveisen er faktisk ikke nødvendig for at leserne skal kunne identifisere drapsmannen på bildet. De andre er adskillig eldre enn 22 og er heller ikke bakbundet. Så hva kan være journalistens hensikt med å nevne hårsveisen? Motestoff passer vel ikke så godt i akkurat denne artikkelen?

Hensikten er vel latterliggjøring. 

Det er strengt taket ikke nødvendig med noe   utseendemessig beskrivelse, hvem der er hvem, fremgår om man hører. Med ørene vel og merke .

JudasT
12.12.16 10:34
sanila: Det er strengt taket ikke nødvendig med noe   utseendemessig beskrivelse, hvem der er hvem, fremgår om man hører. Med ørene vel og merke .

En papiravis leses med øynene. Ørene oppfatter bare litt svak rasling.

sanila
12.12.16 10:41
JudasT: En papiravis leses med øynene. Ørene oppfatter bare litt svak rasling.

.

I videoen hører, man helt klart, at hvem der er hvem.   Man må regne med ( selv om jeg tviler ) at journalisten har hørt  videoen ikke bare beskrevet hva han så. For da kan det jo være nødvendig med at beskrive hårfrisører.

Klart noen slår av lyden sådan når man synes det passer best,

Det gjelder helt klart også i  lese forståelsen. ( lese "hørselen")

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 15227
12.12.16 10:48
sanila: I videoen hører, man helt klart, at hvem der er hvem.

Klarer du å høre bolleklippen altså?

Det må være slitsomt å gå rundt og f.eks høre gresset gro og en del andre ting som sikkert kan være ganske plagsomt i lengden.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 47386
12.12.16 10:50

Hehe, en tur innom VGD blir aldri kjedelig. :-)

sanila
12.12.16 11:01
broren_til_noen: Klarer du å høre bolleklippen altså?
Det må være slitsomt å gå rundt og f.eks høre gresset gro og en del andre ting som sikkert kan være ganske plagsomt i lengden

Det er lov at bruke hodet, du, vil du virkelig at jeg skal forklarer en slik sammenheng.

prøv først at lese de få innlegg i denne tråden (   5  ) og legg to og to sammen.  Nei det er vanskelig det. Så-

TS klager på at  at man bruker bolleklip frisuren, og spør hvorfor.  og sier at man kan SE hvem der er hvem der er hvem.

Jeg sier man kan hører hvem der er hvem.  Hvis man altså  hører  videoen så klart.

Det kan man så  konstatere at der er en del der ikke gjør, hvilket  ikke kommer som en overraskelse. 

Lyden av gresset og andre ting der gror er en fruktbar lyd. I motsetning til tørre kviste der knekker.

Så kan man si, at  bolle klippen er  journalistens måte at beskrive på , hvor TS  måte ville ha været en annen. Kan man si den ene er mer feil en den annen?

Jeg må  da gi TS medhold hvilket jeg rent faktisk også gjør , det er en dårlig beskrivelse, synes også jeg, og nok bygger en del på, det du også viser.  Lysten til at latterliggjøre, eller bare dårlig vane.

Noe annet er at der trengs ikke en beskrivelse, der er både lyd og bilde på videoen, å tekst. 

(Innlegget ble redigert 12.12.16 11:04)

sanila
12.12.16 11:02
broren_til_noen: Klarer du å høre bolleklippen altså?

Kort versjonen er , bolleklippen  er totalt uvesentlig.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 15227
12.12.16 11:03
sanila: TS klager på at at man bruker bolleklip frisøren, og spør hvorfor.

Bolleklippfrisøren har da ikke vært nevnt med ett ord. Jeg tror ikke noen veit hvem det er engang.

Den hørbare frisyren derimot....

sanila
12.12.16 11:07
broren_til_noen: Bolleklippfrisøren har da ikke vært nevnt med ett ord. Jeg tror ikke noen veit hvem det er engang.
Den hørbare frisyren derimot....

Ja da den kan du saktens få, kos deg med det, og ikke spis for mye av den slags smågodt. Det er usunt, men i nøden spiser fanden fluer.

De mer begavede, forstår nok hva der stod.

(Innlegget ble redigert 12.12.16 11:09)

ynnory
ynnoryInnlegg: 44684
12.12.16 11:13
KingKongHalvor: Hehe, en tur innom VGD blir aldri kjedelig. :-)

Ja, så vakkert og diplomatisk kan det uttrykkes!

Glimrende, KKH!

Strandereng
StranderengInnlegg: 5812
12.12.16 11:26
JudasT: Å nevne hårsveisen er faktisk ikke nødvendig for at leserne skal kunne identifisere drapsmannen på bildet

Dette kan være et bakenforliggende traume hos journalisten. Mange som har hatt bolleklipp i barndommen blir trigget av å se denne frisyren, og da reagerer de som små barn som tegner etter verdiperspektiv.

Bolleklippen blir da det viktigste ved saken. Helt normalt.Disse kan også gjenkalle lyden av saksen da mor la bollen på hodet og klippet løs. 

JudasT
12.12.16 12:56
sanila: I videoen hører, man

Det viser seg at innslaget er "oppgradert" med levende bilder og lyd siden det først ble publisert og jeg skrev startinnlegget. Sikkert kjekt for alle VGs lesere som ikke har lært å lese, men for min del har jeg ikke tålmodighet til å følge med på slikt. Jeg får bare tro deg på ditt ord at man kan høre hårklippen (eller var det hårklippingen?) i innslaget.

sanila
12.12.16 12:58
JudasT: tro deg på ditt ord at man kan høre hårklippen (eller var det hårklippingen?) i innslaget.

Det var det der med hørselen da. Nei det står der virkelig ikke. Men alle skal jo starte et sted.,

(Innlegget ble redigert 12.12.16 12:59)

sanila
12.12.16 14:36
Strandereng: Mange som har hatt bolleklipp i barndommen blir trigget av å se denne frisyren, og da reagerer de som små barn som tegner etter verdiperspektiv.

Tja der får  være grenser for hva der regnes som trauma, eller hvor mye prinsesse på erten man kan tillate seg at være.

I betrakting for hva andre har vært utsatt for av hårklipninger i  historien får  det regnes , som værene et trauma for de sarte, eller de for hvem de er det viktigste,

Uanset er det dårlig humor at bruke sine "trauma" til at latterlig gjøre andre, som ren  hevn/overlevelses strategi, eller bare dårlig vane.

Strandereng
StranderengInnlegg: 5812
12.12.16 23:55
sanila: Tja der får  være grenser for hva der regnes som trauma, eller hvor mye prinsesse på erten man kan tillate seg at være. I betrakting for hva andre har vært utsatt for av hårklipninger i  historien får  det regnes , som værene et trauma for de sarte, eller de for hvem de er det viktigste, Uanset er det dårlig humor at bruke sine "trauma" til at latterlig gjøre andre, som ren  hevn/overlevelses strategi, eller bare dårlig vane.

Takk så meget for et saklig svar på et særs våsete/vrøvlete innlegg angående bolleklippens store sak.

Her laget jeg et eksempel på hvordan et par faguttrykk kan sauses inn i et helt tåpelig/hinsides svar. 
Men igjen, setter pris på dine saklige tilbakemeldinger, dog.

(Innlegget ble redigert 12.12.16 23:55)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg