Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jensen-saken

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41572
10.01.17 17:07

Det er full vegg-til-vegg-dekning i flere medier av Jensen-saken. NRK Nyhetene kl 17 har nesten sju minutter på topp... VG har mange toppopplslag.

Forhørte meg litt under lunsjen i dag - ingen virket noe som spesielt opptatt av denne saken i det hele tatt.

Har media bommet på interessen?

Har en liten følelse av at de bare har bestemt seg for at det er en "stor sak" og så kjørt på en masse ressurser.

kansas00
kansas00Innlegg: 18198
10.01.17 18:00
DrSchwei: Har media bommet på interessen?

https://www.google.no/trends/explore?q=eirik%20jensen

Google trends (statistikken over hva folk søker på/leiter etter på internett) vitner vel iallefall om enorm interesse. Regner nå fremdeles internett som folks primærkanal når det kommer til å få dekket nyhetsbehov. Kurven har peaker nå, og hadde vel tydeligvis en peak da han ble pågrepet. Så tror ikke medie kan ha bommet på interessen egentlig. Akkurat nå så er jo purk eller skurk (podcast om eirik jensen og saken) norges mest nedlastede podcast.. Ellers har vel interessen for saken nå drahjelp av at det akkurat nå ikke skjer så mye annet stort her i landet av nyhetssaker. Breiviksaken har jo nærmest havnet i skyggen.

(Innlegget ble redigert 10.01.17 18:05)

BalkanKing
BalkanKingInnlegg: 238
12.01.17 03:54

Eirik Jensen kommer til å rive i stykker både Cappelen og de korrupte tidligere politimenn som fikk Jensen arrestert så denne rettsaken kommer virkelig til å bli spennende ;)

Krysser fingrene for Eirik Jensen :)

Liberite1
Liberite1Innlegg: 3776
12.01.17 04:12

Stusset over hvor mye som ble "lekket" til allmenheten mens Jensen satt i isolat. Tipper Jensen har kommet litt for nære å avsløre noen samfunnstopper og derfor måtte stoppes.

Jeg tror mer på en flytende murstein enn Cappelen.

BalkanKing
BalkanKingInnlegg: 238
12.01.17 04:24

Jeg kunne ikke sagt det bedre Libertite1! ;)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
12.01.17 08:15
DrSchwei: Forhørte meg litt under lunsjen i dag - ingen virket noe som spesielt opptatt av denne saken i det hele tatt.

Har du tenkt over hvorfor?

Det er ikke så bra for "vi". og det berøre ikke "meg" eller er "mitt" ansvar.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
12.01.17 08:16
DrSchwei: Har en liten følelse av at de bare har bestemt seg for at det er en "stor sak" og så kjørt på en masse ressurser.

I for hold til en vis ski "dronning" er det vel heller lite.

jorkje
jorkjeInnlegg: 3796
12.01.17 14:04

Må Mads (han med høy sveis) gjenta alt?

fargerik
fargerikInnlegg: 42037
12.01.17 16:51
Liberite1: Tipper Jensen har kommet litt for nære å avsløre noen samfunnstopper og derfor måtte stoppes.

Jeg tenker også mitt. Her begynner jeg å få mistanker om at topper og overordnede kan sitte og svette etterhvert.

Særlig når Aftenposten nettopp meldte at dørene lukkes og presse og publikum skal ut av rettssalen fra mandag av.

jorkje
jorkjeInnlegg: 3796
18.01.17 11:31

Virker ikke som dette går så bra for Jensen

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41572
18.01.17 15:59

En ting er jo at det ser veldig rart ut det han har holdt på med, men holder det til fellende dom. Det er vel det springende punkt.

Må forresten rette litt på det jeg sa - en kollega sa at hun var VELDIG interessert og håpte sterkt på at Jensen ble frifunnet...

Så får vi da se da. Det er vel vår når dommen kommer. Jeg ser fram til det - våren, altså !

inspector
inspectorInnlegg: 7857
26.01.17 08:35

Nå har aktoratet fått lov til å regjere i rettssalen. Snart er det forsvaret sin tur.

Mitt inntrykk er at Jensens troverdighet er kraftig svekket. Han startet nok sin omgang med Cappelen på riktig grunnlag, men underveis har han blitt "snudd" uten å forstå det selv. Grensene mellom vennskap, privatliv, personlig økonomi og profesjonalitet har tydeligvis vært ikkeeksisterende.

Til slutt satt han så dypt i det at det var umulig å komme ut av hengemyra. Etter diverse krumspring for å redde seg selv, fikk han Cappelen mot seg og resultatet ser vi nå.

Mitt tips er at han blir dømt for grov uforstand i sin omgang med informanter.

inspector
01.02.17 14:41

Utspørringen av Cappelen er godt i gang og mannens historier er ikke mindre enn oppsiktsvekkende.

Er dette det kriminelle dophuet som pga eget stoffmisbruk, fantaserer om egne roller og meritter ? Og som bare produserer historier som gjør at han kan få et par år straffereduksjon ?

Er Jensen den desillusjonerte politimannen som ikke har klart å skille privatliv og jobb og som underveis har blitt både altfor pengeglad og totalt holdningsløs ?

Hele skyldspørsmålet hviler på troverdighet. Hvis halvparten av Cappelens historier er sanne, sitter fortsatt Jensen i "deep shit".

Cappelen selv vil ikke få særlig straffereduksjon før han begynner å avsløre resten av nettverket sitt blandt "vellykkede" som ikke klarer å tjene penger på ærlig vis......

kansas00
04.02.17 13:16

Overdreven lengde på saken. Skal dette pågå til helt ut i juni, så må det være et par vitner for mye. Regner med at Elden skal ha inn XX antall tidligere politifolk som skal forteller hvor bra politimann Jensen var, uten at det nødvendigvis har noe med jensens skyld eller uskyld å gjøre.

inspector
16.02.17 08:51

Saken ruller videre med stadig nye hendelser som kunne vært innholdet i bestselger av en kriminalroman.

Smartingen Cappelen ble hyret inn som foredragsholder/ekspert av Jensen for å øke kompetansen i Politiet. I realiteten styrte han Politiets fokus vekk fra seg selv.
Dette er dokumentert i Politiets egne rapporter og har således ingen ting med partenes troverdighet å gjøre.

Link

Jensens sak har fått seg en ny alvorlig knekk...   

kansas00
18.02.17 16:42

Jensen skal på krimfestival hos Cappelen (forlaget).. Invitasjonen er sendt ut av Anders Heger (Broren til hoveddommern i rettsaken mot Jensen).. Verden er ikke stor.

Tilbake til saken.. Begge har foklart seg ferdig nå, og ingen av dem virker troverdig. Tror det ligger et godt poeng i å repetere på det med om Jensen kan ha hatt full oversikt over grenser og sånt. Jeg har enormt vanskelig for å tro at det finnes en mann som har full oversikt over grensene i Norge. Nå er vel toll og politi i stor grad adskilte organer. Sorterer vel ikke en gang under samme departement. Det ligger jo også en viss fare ved lossing og omlasting av denne hasjen også. Det har jo i stor grad skjedd i et distrikt hvor jensen ikke har hatt noen kontroll.

Det er iallefall noen muffens med tanke på at fingeravtrykkene, de falske underskriftene på kvittering, kontantøkonomien til jensen... Samtidig er det noe absurd i at han skal ha hatt kontroll over all grensevirksomhet i Norge. Cappelen sa vel i uka som har gått at Jensen muligens ikke har vært helt essensiell for den virksomheten har har bedrevet likevel. Eldens jobb blir nå uansett å så all den tvilen han kan.. Er det nok tvil får de aldri dømt Jensen.

(Innlegget ble redigert 18.02.17 16:43)

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2566
18.02.17 21:22
inspector: Cappelen ble hyret inn som foredragsholder/ekspert av Jensen for å øke kompetansen i Politiet

For filmregissører som mangler ideer, må dette være en drømmesak!

riksen77
riksen77Innlegg: 4876
20.02.17 19:39
DrSchwei: Har en liten følelse av at de bare har bestemt seg for at det er en "stor sak" og så kjørt på en masse ressurser.

mediene klager over dårlige vilkår for tiden, det virker jo ikke slik akkurat, når det sitter haugevis med journalister og skriver live fra en rettsal. hvor mange følger dette egentlig? jeg forstår at interessen er stor, men at folk sitter å følger dette minutt for minutt, det kan da ikke være mange.  så interessant er vel ikke denne saken. 

vif_support
vif_supportInnlegg: 4075
23.03.17 12:53

Synes hele saken er merkelig. Har ikke politimesteren eller Einar Aas orden i eget hus ?? Kanskje det må ryddes opp i avdelingen ??

Engang i verden ba Delta den gang sittende politimester Haugli om ikke blande å nesa si borti noe han ikke hadde noe med. De skulle styre seg selv, en stat i staten trodde de. Da ble det månelyst og reiret ble ryddet. 

Kanskje det er på tide å rydde et nytt reir. Har Org.krim blitt en ny stat i staten?

Uansett.... Live 
https://www.nrk.no/nyheter/rettssaken-mot-eirik-jensen-1.13307131

(Innlegget ble redigert 23.03.17 12:56)

kansas00
30.03.17 17:53

Slik det ser ut nå så tror jeg at eirik jensen kan bli dømt for å ha mottatt penger (eller annet ; badet)  han burde forstått kom fra  kriminell virsomhet såkalt helleri)... Tror derimot aktoratet skal slite hardt med å få bevist at Eirik Jensen har kunne styrt og hjulpet Cappelen til å innføre disse mengdene med hasj. Tipper han blir dømt på deler av  tiltalen, men slipper unna på det verste. Flere av tollfolka som har vitnet nå har ikke kunne gitt noen gode vitnemål for cappelen og aktoratet. 

At badet er betalt av cappelen kommer nok ikke dommerne seg unna uansett. På det punktet har vel også Eirik Jensen forandret forklaring under sakens gang. Han skal også slite med forklaringa si om at han ikke viste at Cappelen var en stor kriminell. I så måte må han ha forstått at badet var betalt med kriminelle penger.

Kan jo bli spennende å se hvordan statsadvokaten og hans embete tar det om de ikke får domfelt Jensen på de viktigste tiltalepunktene.

Jensen har nok utgitt seg for å være  litt mer viktig enn han har vært... Meget sansynlig har han nok gitt cappelen beskjed om politiets aksjoner... men tollvesenets aksjoner kan han ikke ha hatt kontroll på. Cappelen har sannsynligvis betalt bra for dette, og godt mulig pengene ligger "stuet" bort i sverige eller annet sted i utlandet. Tror nok politiet kommer til å holde et godt øye til Jensen uansett.

Litt interessant også å se hvordan det går i saken mot resten av folkene i cappelens hasjnettverk.

(Innlegget ble redigert 30.03.17 17:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg