Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Henger ut navngitt professor

NYTT TEMA
aIseboy
aIseboyInnlegg: 1655
14.07.17 20:29
kjempekanin: Er det studenter i flertallsform?

Det er en student som har sendt inn klage til UiS. 
Skjedde forøvrig før NRL ble en sak i riksmedia. 

(Innlegget ble redigert 14.07.17 20:30)

Lorax
LoraxInnlegg: 293
15.07.17 14:12
HYYYL: Professoren har trakassert unge kvinner i en årrekke.

Han har ikke trakassert noen som helst. Han har pratet til folk på en helt grei måte.

aIseboy
15.07.17 17:13
Lorax: Han har pratet til folk på en helt grei måte.

Mulig det er godt innenfor hos deg å be jenter du ikke kjenner om å slikke ræva di. Dermed ikke sagt at det er grei omgangstone hos folk flest. 

Sulfat
SulfatInnlegg: 7873
15.07.17 17:19
DrSchwei: Det må da være helt tillatt for mannfolk å ønske å oppnå kontakt med kvinner - hvis ikke så blir jo det litt vanskelig å produsere f.eks. barn her i verden.

Hehe, det var da også en måte å se det på..

Rævslikking er vel ikke den mest effektive metoden for forplantning.

Lorax
15.07.17 19:35
aIseboy: Mulig det er godt innenfor hos deg å be jenter du ikke kjenner om å slikke ræva di.

Snakker vi ikke om en professor som har blitt navngitt i media her? Noe slikt har jo vedkommende ikke gjort. Hvor har du dette fra?

(Innlegget ble redigert 15.07.17 19:38)

Lorax
15.07.17 19:46
HuiBuorre: At de største tullingene på vgd spontant forsvarer sexister og rasister er derimot helt som forventet

Dette kan ikke stemme. Kan ikke se at du har forsvart han en eneste plass.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
17.07.17 22:07

Utmerket kommentar fra Anki her:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nqlGJ/Et-knefall-for-gapestokkmentaliteten-NRK_-VG-og-Khrono-har-brutt-god-presseskikk--Anki-Gerhardsen

Det meste hun skriver har kommet fram i denne tråden, men jeg synes hun har et par interessante mer overordnede tillegsperspektiver:

Hvis jeg selv skal spekulere, tror jeg dette handler om to ulike reflekser som preger mediene i økende grad, og som gjør meg svært bekymret.

Den ene refleksen kan beskrives som en hodeløs underkastelse for enkeltindividets opplevelse av å få sin intimsone krenket. En slags dyp ærbødighet og et intenst behov for å vise støtte nesten uansett alvorlighetsgrad. Hvis vi ikke passer på, kan enkeltmenneskers høylytte fortellinger om ubehag drive mediene til en form som truer prinsipper vi ellers setter høyt og som kjennetegner solide demokratier.

Vi skal ha gode systemer som virker til samfunnets beste. Moralisme og plutselige emosjoner skal vi vokte oss vel for.

Et knefall for gapestokkmentaliteten

Den andre refleksen vil jeg karakterisere som et knefall for gapestokkmentaliteten i sosiale medier. Når de riktige aktørene tar retten i egne, harmdirrende hender og outer mennesker som oppfører seg som drittsekker, føler mange redaksjoner at det er på sin plass å følge opp.

Dermed begynner en glideflukt som gjør at Vær Varsom-plakatens punkt 4.7 må vike for en inderlig magefølelse av stort alvor og nødvendig grensesetting.

Denne gapestokkmentaliteten fikk kanskje sin første, store aksept av redigerte medier da Dagbladet ga tittelen «Årets navn» til den fornærmede i voldtektssaken fra Hemsedal. Det skjedde nemlig etter at vedkommende hadde offentliggjort navnene på de frikjente mennene på sin egen facebookvegg.

Jeg tror Dagbladets feiring har gitt vind i seilene til folkedomstolen, og at vi dessverre kommer til å se mer av dette.

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 25038
22.07.17 01:18
aIseboy: Det er en student som har sendt inn klage til UiS. Skjedde forøvrig før NRL ble en sak i riksmedia.

Ja, hun leverte inn sin klage 4. juli, ifølge opplysningen nedenfor.
Altså dagen etter at Khrono skrev om saken (3. juli) med navngivelse av professoren, hvorpå flere tok saken opp til diskusjon på Facebook. Jeg leste noen av de trådene i etterkant, og mener å huske at en samfunnsdebattant i et innlegg etterlyste at riksavisene tok tak i saken, noe som de gjorde et par timer senere.

Er hun veldig sart, eller ble hun påvirket av andre til å levere inn denne klagen?

Jeg sakser fra artikkelen i lenken som var lagt ut på denne tråden, når det gjelder denne ene kvinnen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinner/kvinnelig-student-har-klaget-langeland-inn-for-upassende-og-ubehagelig-atferd/a/24095444/

Den kvinnelige studenten ønsker å forbli anonym, men skal ha mottatt flere upassende meldinger av Langeland etter at hun avleverte sin eksamen i historie ved Universitetet i Stavanger (UiS) i mai. 

– Samme dag som eksamen ble avholdt i faget, la han meg til som venn på Facebook. Jeg godkjente den med tanke på at han kanskje kunne være en ressurs i kontaktnettverket i fremtiden, skriver kvinnen i en melding til VG. 

Den kvinnelige studenten har mottatt en rekke meldinger fra Langeland, men beskriver dem som mindre grove enn dem professoren har sendt andre kvinner tidligere. VG har sett skjermdumper av meldingene som er sendt.

Hun opplevde dem likevel som upassende, og klaget ham derfor inn til universitetet den 4. juli. 

– Jeg tenkte ikke noe videre over venneforespørselen før han delte to av mine private profilbilder på sin egen Facebook-vegg, som han senere slettet igjen.
Jeg trodde første han måtte ha fått virus eller lignende, da jeg selvfølgelig mener det er upassende å gjøre noe slikt ettersom vi ikke kjenner hverandre, forteller kvinnen. 

Sammen med klagen har kvinnen sendt inn skjermdumper av meldingene hun mottok fra Langeland. Meldingene inneholdt blant annet setningene:

«Du er kul..», «Vil bli kjent med deg.» og «Ei pisk J». 

Videre har professoren invitert studenten til en videochat, og sendt en rekke emojier som viser en hund og knuste hjerter.

Kvinnen fortsatte å motta en rekke meldinger fra Langeland etter at hun hadde avlevert sin siste eksamen i mai.

– Etterhvert som han sendte private Facebook-meldinger skjønte jeg at det var bevisst kontaktsøking fra hans side. Noen ble sendt midt på natten, og et forsøk på å starte en videochat skjedde midt i en arbeidsdag, sier kvinnen. 

Hun skal ha mottatt siste melding fra Langeland tidlig i juni, og håper professorens oppførsel får konsekvenser. 

– Han passer åpenbart ikke i en stilling som er basert på tillit, sier kvinnen. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
23.07.17 09:33

Jeg vil vel tro at stillingsvernet er såpass at at en melding med "du er kul" og "vil bli kjent med deg" ikke er oppsigelsesgrunn. Men det er jo klart upassende, og denne mannen bør slutte med det. Det er jo en sak for seg.

Men denne saken ligger jo under Media og nå er klage sendt til PFU.

Har veldig sans for Anki Gerhardsen.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/navn-i-nyhetene/hylekor-er-veldig-skumle-1.999541

Tøft gjort å stå opp mot hylekoret. Spesielt ettersom hun er kvinne. For øvrig kjenner jeg meg igjen i det der med demonstrasjonstog. Verden er for komplisert for demonstrasjonstog.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7229
23.07.17 09:41
DrSchwei: Har veldig sans for Anki Gerhardsen. http://www.dagsavisen.no/innenriks/navn-i-nyhetene/hylekor-er-veldig-skumle-1.999541

Enig.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7229
23.07.17 09:46
PapaSmurf: Jeg tenkte det samme. At vedkommende går langt over streken i sin kommunikasjon med jentene er riktig, men dette er jo et offentlig karakterdrap fra medias side. Det kan da umulig være innafor i henhold til vær varsomplakaten?

I såfall er jo denne plakaten kun verd noe som ett papirstykke å få fyr på veden i ovnen ,en kald vinterdag.

kjempekanin
24.07.17 21:50
kjempekanin: Ja, hun leverte inn sin klage 4. juli, ifølge opplysningen nedenfor. Altså dagen etter at Khrono skrev om saken (3. juli) med navngivelse av professoren, hvorpå flere tok saken opp til diskusjon på Facebook. Jeg leste noen av de trådene i etterkant, og mener å huske at en samfunnsdebattant i et innlegg etterlyste at riksavisene tok tak i saken, noe som de gjorde et par timer senere. Er hun veldig sart, eller ble hun påvirket av andre til å levere inn denne klagen? Jeg sakser fra artikkelen i lenken som var lagt ut på denne tråden, når det gjelder denne ene kvinnen:

PS: Kan se ut som at dette ikke var så feil gjettet av meg.
Jeg ser av skriverier at Langeland-saken ble diskutert på sosiale medier flere dager før den 05.07.17. Sånn sett, ikke da så merkelig at enkelte som så gjerne ville ha professorens navn ut i riksmediene, den 05.07.17 etterlyste at pressen plukket opp saken. Heller ikke så merkelig at den anmeldelsen kom akkurat da og ikke noen uker tidligere.

Fra en Facebook-post:
"Dagens [onsdag 05.07.17] dummeste melding er signert (…)
som selv har brukt de siste dagene til byggejobben, sammen med en mobb av middelmådigheter som hater krig og ufred, men elsker lukten av blod når en mann de intenst misliker ligger nede."

(Innlegget ble redigert 24.07.17 21:51)

kjempekanin
24.07.17 21:58
DrSchwei: Har veldig sans for Anki Gerhardsen.
http://www.dagsavisen.no/innenriks/navn-i-nyhetene/hylekor-er-veldig-skumle-1.999541
Tøft gjort å stå opp mot hylekoret. Spesielt ettersom hun er kvinne. For øvrig kjenner jeg meg igjen i det der med demonstrasjonstog. Verden er for komplisert for demonstrasjonstog.

Ja, hun har noen gode prinsipielle standpunkter (kfr. også forrige artikkel). Privatpersoners skriverier og publiseringer på sosiale medier kan vanskelig kontrolleres. Men pressen har, som nevnt, sine egne etiske standarder.

Når det gjelder demonstrasjonstog, synes jeg det er fint at folk viser sitt engasjement. Men da selvsagt i fredelige og siviliserte former.

(Innlegget ble redigert 24.07.17 22:00)

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 72242
21.09.17 10:46
aIseboy: Da klarer gjerne arbeidsgiveren å få fingen ut også

Så var det litt rettferdighet likevel.

Han mister ikke jobben. Veldig bra.

aIseboy
21.09.17 10:54

...men "slipper" å undervise..

Et tips til alle som er lei av å jobbe, men fremdeles ønsker å stå i stilling: Send slibrige og ekle meldinger til kjente og ukjente på sosiale medier.. 

Kul_Djevel
21.09.17 10:57
aIseboy: ..men "slipper" å undervise.. Et tips til alle som er lei av å jobbe, men fremdeles ønsker å stå i stilling: Send slibrige og ekle meldinger til kjente og ukjente på sosiale medie

Disse meldingen han sendte i fylla og som ikke var noe vanlig kost, var jo uskyldige meldinger sånn sett.

Men du tok feil ihvertfall. Du trodde dette var så grusomt at han kom til å miste jobben. Vel, det gjorde han ikke som jeg påpekte også ville bli det mest rettferdige utfallet.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 31715
21.09.17 11:02
Kul_Djevel: Disse meldingen han sendte i fylla og som ikke var noe vanlig kost, var jo uskyldige meldinger sånn sett. Men du tok feil ihvertfall. Du trodde dette var så grusomt at han kom til å miste jobben. Vel, det gjorde han ikke som jeg påpekte også ville bli det mest rettferdige utfallet.

Merkelig at det ikke blir mer reaksjoner. Professor ved universitet med plikt til undervisning, er jo et yrke som krever en viss egnethet på linje med sykepleier, vanlig lærer, psykolog, etc. Det fremstår som høyst besynderlig at en person som oppviser så manglende sosiale antenner som Langeland, fortsatt blir vurdert som egnet til en slik jobb. 

Kul_Djevel
21.09.17 11:09
KongOlav2: Merkelig at det ikke blir mer reaksjoner. Professor ved universitet med plikt til undervisning, er jo et yrke som krever en viss egnethet på linje med sykepleier, vanlig lærer, psykolog, etc. Det fremstår som høyst besynderlig at en person som oppviser så manglende sosiale antenner som Langeland, fortsatt blir vurdert som egnet til en slik jobb.

Han er nok veldig dyktig på å undervise. Det er kun snakk om at han ikke skal undervise et skoleår. Det finnes jo utallige andre oppgaver en professor kan gjør og faktisk gjør.

northside
northsideInnlegg: 35612
21.09.17 11:48
KongOlav2: Merkelig at det ikke blir mer reaksjoner. Professor ved universitet med plikt til undervisning, er jo et yrke som krever en viss egnethet på linje med sykepleier, vanlig lærer, psykolog, etc. Det fremstår som høyst besynderlig at en person som oppviser så manglende sosiale antenner som Langeland, fortsatt blir vurdert som egnet til en slik jobb.

Det er besynderlig for en del - kanskje.

Men det veldig sterke stillingsvernet vi har i en del sektorer i Norge gjør at Langeland overhodet ikke kan sparkes fra en slik jobb på grunn av det han har gjort. Selv om en del mener det.

Skal en sparke ham må det være noen lovhjemler for det.

northside
northsideInnlegg: 35612
21.09.17 11:49
aIseboy: men "slipper" å undervise..

I ett års tid. Så ting roer seg.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 40555
21.09.17 11:56
Kul_Djevel: Så var det litt rettferdighet likevel. Han mister ikke jobben. Veldig bra.

Rettferdig og veldig bra at en professor ustraffet kan sende sextrakasserende mld til sine studenter?

KongOlav2
21.09.17 11:58
Kul_Djevel: Han er nok veldig dyktig på å undervise. Det er kun snakk om at han ikke skal undervise et skoleår. Det finnes jo utallige andre oppgaver en professor kan gjør og faktisk gjør.

Var jo også en sak på Langeland om at han var innblandet i en høylytt og offentlig krangel med en av sine kolleger da han var ansatt ved HiOA. Her var han også ivrig på Facebook med nokså grove karakteristikker av sin meningsmotstander. Han fremstår rett og slett som en type med svært manglende sosiale antenner. Er han egnet til en professorpost med slik oppførsel?

Tipper dog han nå har fått en kraftig advarsel om å oppføre seg litt mer iht. regler om vanlig folkeskikk. 

Kul_Djevel
21.09.17 12:09
HYYYL: Rettferdig og veldig bra at en professor ustraffet kan sende sextrakasserende mld til sine studenter?

Jeg vil ikke karakterisere disse meldingene som trakassering eller spesielt seksuelle.

Trakassering er noe som per definisjon må foregå over tid. Her snakker vi om en enkeltmelding hit og dit skrevet i et svakt øyeblikk. Det er ingen grunn til å overdramatisere disse meldingene. Det har heller ikke hans arbeidsgiver gjort, så veldig positivt at han får beholde jobben. Sparer også oss skattebetalere mye penger, slik at vi slipper å betale hans arbeidsledighetstrygd.

Kul_Djevel
21.09.17 12:13
KongOlav2: Er han egnet til en professorpost med slik oppførsel?

Jeg tror ikke det er noen krav om at man må ha sosiale antenner for å være professor. Da hadde vi hatt dårlig med professorer her i Norge. Så lenge de gjør jobben sin og kan sitt fag, så bør det holdes i massevis. 

Har en veldig god kompis som har veldig dårlige sosiale antenner. Han er litt av en karakter. Jobbmessig er han kjent for å være ekstremt dyktig i sitt fag og en som hans arbeidsgiver neppe vil miste.

Det finnes yrker hvor selvsagt sosiale antenner er et veldig pluss. Jeg er usikker på om det gjelder professorer. Du kan være veldig dyktig på å undervise og forske selv om man ikke har sosiale antenner.

Jeg vil samtidig understreke om at jeg ikke aner om denne aktuelle professoren har dårlige sosiale antenner. Jeg kan ikke dømme det utifra rykter og utsagn fra enkeltpersoner. 

KongOlav2
21.09.17 12:21
Kul_Djevel: Jeg tror ikke det er noen krav om at man må ha sosiale antenner for å være professor. Da hadde vi hatt dårlig med professorer her i Norge. Så lenge de gjør jobben sin og kan sitt fag, så bør det holdes i massevis.  Har en veldig god kompis som har veldig dårlige sosiale antenner. Han er litt av en karakter. Jobbmessig er han kjent for å være ekstremt dyktig i sitt fag og en som hans arbeidsgiver neppe vil miste. Det finnes yrker hvor selvsagt sosiale antenner er et veldig pluss. Jeg er usikker på om det gjelder professorer. Du kan være veldig dyktig på å undervise og forske selv om man ikke har sosiale antenner.

En professor skal jo normalt undervise. Da trenger man et visst minimum av egenskaper når det gjelder mellomenneskelige relasjoner. 

Og det er jo ikke rykter at Langeland har postet alt dette på facebook, både disse kvinnfolka han har sendt kommentarer til og sin kollega som han skjelte ut. Begge deler tyder i mine øyne på manglende sosiale antenner. Normalt oppegående folk rent sosialt driver ikke med slike karakteristikker.

aIseboy
21.09.17 12:33
Kul_Djevel: Men du tok feil ihvertfall

Jeg mente han burde sparkes. Det mener jeg faktisk ennå. Tror ikke det er noe objektiv svar på hva som er rett og galt om meninger. 

Så får vi se hvordan det ender til slutt. Hvis han er litt smartere enn en viss lærer i Oslo, eller en politimann på Hedemarken, som ikke tok hintet selv eller flere klare advarsler, så er det kanskje håp for ham å komme tilbake på foreleserbenken.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 40555
21.09.17 12:33
Kul_Djevel: Jeg vil ikke karakterisere disse meldingene som trakassering eller spesielt seksuelle.

Kan jeg få kjøpe trusen din
Liker du rimming
Deilig kropp - osv osv

Slike meld er seksuelle og trakasserende, spess når en professor sender slikt til sine kvinnelige studenter.

Men han har i grunnen fått en passe straff.
Hengt ut i media med fult navn og bilde.
I dag vet alle hvem han er og hva han har gjort, dette må han leve med resten av livet, hans ettermele er fastspikret.

Kul_Djevel
21.09.17 12:43
HYYYL: Deilig kropp

Er jo egentlig et kompliment. Hvis han hadde skrevet at hun hadde en grusom kropp, så hadde jeg kanskje til nød kjøpt trakasseringsargumentet ditt.

Kul_Djevel
21.09.17 12:44
HYYYL: Kan jeg få kjøpe trusen din
Liker du rimming

To legitime spørsmål som ble stilt engang. Han fikk negativt svar og aksepterte vel det. 

excon2
excon2Innlegg: 2158
21.09.17 13:11
HYYYL: Slike meld er seksuelle og trakasserende, spess når en professor sender slikt til sine kvinnelige studenter.

Hører ingen steds hjemme. Denne type professorer har absolutt ingenting å gjøre i en undervisningssituasjon. Kanskje ikke direkte straffbart, men usømmelig og rett og slett uforskammet.

Klikk for å gå tilbake til toppen