Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Innvandrere i reklame

NYTT TEMA
Framsynt
FramsyntInnlegg: 3718
06.07.17 21:24

Når det dukker opp reklame i norske TV-kanaler som TV2, så er det umulig å unngå å legge merke til at det aldri mer vises gruppebilder av bare nordmenn - og spesielt ikke norske barn. Det er alltid minst 1 stk. mørkhudet person med i snutten - og i mange tilfeller er det ca. 50% mørkhudede/fremmedkulturelle i norsk reklame

Er det noen som vet - finnes det retningslinjer for reklamebransjen - et krav om at nordmenn skal indoktrineres og hjernevaskes til å tro at Norge ikke er nordmenns hjemland, lengre?

Det er jo vanskelig å tro at reklamebransjen finner på dette av seg selv. Jeg velger konsekvent bort alle slike varer - som åpenbart er et ledd i en indoktrineringskampanje og kjøper noe annet.
Men hvem står bak - er det noe statlig "ikke-diskriminerings" et eller annet som forbyr gruppebilder av nordmenn eller er det reklamebransjen selv? Hadde vært interessant å vite. Om det er reklamebransjen som tror dette er lurt - så gjør de en dårlig jobb for sine oppdragsgivere.

Montro om det er slik i Kina/Japan, Saudi-Arabia eller Kongo?
- at de har med minst 1 hvit person i alle reklamer.

(Innlegget ble redigert 07.07.17 09:35)

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2954
06.07.17 22:54
Framsynt: Det er alltid minst 1 stk. mørkhudet person med i snutten - og i mange tilfeller er det ca. 50% mørkhudede/fremmedkulturelle i norsk reklame.

Det er vel gjerne slik at de hvite har blitt kvotert inn?

Jeg kjenner foreløpig ikke på noen smerte vedrørende dette.

busemannen
busemannenInnlegg: 6210
06.07.17 22:59
KapteinMark: Det er vel gjerne slik at de hvite har blitt kvotert inn?
Jeg kjenner foreløpig ikke på noen smerte vedrørende dette.

Da må du være utrolig ufølsom.

Du ser jo av åpningsinnlegget her at dette er voksende, farlig fenomen :)

maxus4
maxus4Innlegg: 2648
06.07.17 23:00
Framsynt: Er det noen som vet - finnes det retningslinjer for reklamebransjen - et krav om at nordmenn skal indoktrineres og hjernevaskes til å tro at Norge ikke er nordmenns hjemland, lengre?

Det er vel bare å google "blendahvit" så ser man hvilke holdninger som er der ute.  

Det er stadig flere områder i samfunnet det blir påpekt som negativt å bare være hvite.  Eller ikke  ha mangfold som det heter.

De gjør vel juridisk sett som de vil, men vet at de kan fort bli uthengt og få problemer med image om noen klager over at de ikke inkluderer nok.  

Der du ser det mest fremhevet er i Hollywood. Svarte skuespillere i roller som går helt imot virkeligheten. Spesielt gjelder det svarte kvinnelige dommere som det florerer av i filmverden. I virkeligheten er de langt undre 1 % av antallet dommere. Det samme med tekniske jobber, sjefsetterforskere, generaler etc.  Man overdriver en gruppes tilstedeværelse og kaller det inkludering. 

Skurkene og kjeltringene er stort sett alltid hvite.  kanskje følger vi i samme spor som hollywood

Metalman666
Metalman666Innlegg: 8840
07.07.17 01:10
Framsynt: Montro om det er slik i Kina/Japan, Saudi-Arabia eller Kongo?

Jeg tror jeg vet svaret.

Nei!

Chubby
ChubbyInnlegg: 2339
07.07.17 04:22
Framsynt: Det er jo vanskelig å tro at reklamebransjen finner på dette av seg selv.

Hvorfor er det så vanskelig å tru? Deres mål er å tjene penger, og det gjør de ved å nå ut til så mange som mulig.

aIseboy
aIseboyInnlegg: 3363
07.07.17 13:16
KapteinMark: Jeg kjenner foreløpig ikke på noen smerte vedrørende dette.

Så jævla politisk korrekt!

Hva med litt medfølelse overfor våre medmennesker som sliter med traumer og nattesøvn over å observere reklameinnslag med kulørte barn?

Hvorfor tenker du bare på deg selv?

kytec
kytecInnlegg: 29691
07.07.17 13:21

Det samme med alle TV-program, spesielt de som er rettet mot barn. Som nevnt, forbrukermakten er den eneste måten å påvirke. 

Som vanlig enda verre i Sverige. Det er omtrent ikkje eg eneste radioprogram uten noen som snakker gebrokkent. 

Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 6091
07.07.17 13:22

Fæle greier. Min omtanke til de utlending-intolerante, som får sterke allergiske reaksjoner av dette. Min dypeste sympati går til dere.

(Innlegget ble redigert 07.07.17 13:23)

SeaKing
SeaKingInnlegg: 3426
07.07.17 13:23
busemannen: Du ser jo av åpningsinnlegget her at dette er voksende, farlig fenomen :)

Nei, trådstarter reflekterer over fenomenet.

Solvgutt1
07.07.17 13:24

Skal forøvrig sjekke neste gang jeg ser på harrykanalen TV om det virkelig -aldri- vises et gruppebilde av bare hvite, som visstnok er viktig for mange å se.

SeaKing
07.07.17 13:27
Solvgutt1: Skal forøvrig sjekke neste gang jeg ser på harrykanalen TV om det virkelig -aldri- vises et gruppebilde av bare hvite, som visstnok er viktig for mange å se.

Trådstarter reflekterer over fenomenet og ønsker vel en diskusjon om hvorfor det er slik?

De reklamene der halvparten er ikke-norske, gjenspeiler vel ikke befolkningen i Norge?

annmag
annmagInnlegg: 7461
07.07.17 13:35
Framsynt: Når det dukker opp reklame i norske TV-kanaler som TV2, så er det umulig å unngå å legge merke til at det aldri mer vises gruppebilder av bare nordmenn - og spesielt ikke norske barn. Det er alltid minst 1 stk. mørkhudet person med i snutten - og i mange tilfeller er det ca. 50% mørkhudede/fremmedkulturelle i norsk reklame.  Er det noen som vet - finnes det retningslinjer for reklamebransjen - et krav om at nordmenn skal indoktrineres og hjernevaskes til å tro at Norge ikke er nordmenns hjemland, lengre? Det er jo vanskelig å tro at reklamebransjen finner på dette av seg selv. Jeg velger konsekvent bort alle slike varer - som åpenbart er et ledd i en indoktrineringskampanje og kjøper noe annet.
Men hvem står bak - er det noe statlig "ikke-diskriminerings" et eller annet som forbyr gruppebilder av nordmenn eller er det reklamebransjen selv? Hadde vært interessant å vite. Om det er reklamebransjen som tror dette er lurt - så gjør de en dårlig jobb for sine oppdragsgivere. Montro om det er slik i Kina/Japan, Saudi-Arabia eller Kongo?

Og ditt nick igjen var......"Framsynt"?

Tror du ikke at det norske samfunnet er mer multikulturelt enn i de landene du nevner; Kina/Japan, Saudi-Arabia og Kongo?

Jeg finner ikke noe merkelig ved at reklame avspeiler samfunnet (derimot finner jeg det merkelig at noen i 2017 i det hele tatt lager en sak ut av noe slikt).

Solvgutt1
07.07.17 13:35
SeaKing: Trådstarter reflekterer over fenomenet og ønsker vel en diskusjon om hvorfor det er slik?

1. Han reflekterer ikke, men kommer med grunnløse konspirasjonsteorier.

2. Spekulasjonene har et rimelig tynt faktagrunnlag. Kan du dokumentere at halvparten av de i reklamene er ikke-norske? 

3. Reklamenes jobb er ikke å gjenspeile det norske samfunnet, men å selge produkter. Trådstarter slår fast at det er en dårlig måte å selge et produkt på, å ha med innvandrere i en reklamefilm. Hvorfor?

(Innlegget ble redigert 07.07.17 13:37)

puma1
puma1Innlegg: 18778
07.07.17 13:42
Framsynt: Det er alltid minst 1 stk. mørkhudet person med i snutten - og i mange tilfeller er det ca. 50% mørkhudede/fremmedkulturelle i norsk reklame.

Mye muffens i reklamebransjen, ja. Her er en engelskmann som later som om han er trønder: https://www.youtube.com/watch?v=zgrt9iPvRyo

SeaKing
07.07.17 13:45
Solvgutt1: 2. Spekulasjonene har et rimelig tynt faktagrunnlag. Kan du dokumentere at halvparten av de i reklamene er ikke-norske?  3. Reklamenes jobb er ikke å gjenspeile det norske samfunnet, men å selge produkter. Trådstarter slår fast at det er en dårlig måte å selge et produkt på, å ha med innvandrere i en reklamefilm. Hvorfor?

2. Det er ikke min påstand

3. For å selge, må reklamen representere forbrukerne.

SeaKing
07.07.17 13:47
annmag: Jeg finner ikke noe merkelig ved at reklame avspeiler samfunnet

Men det er jo ikke det reklamen gjør i de tilfellene trådstarter nekter. Hver fjerde nordmann er da ikke mørkhudet, og iallefall ikke hver andre.

Dessuten, det må gå an å diskutere dette uten å komme med flåsete bemerkninger om trådstarters nick.

(Innlegget ble redigert 07.07.17 13:47)

Solvgutt1
07.07.17 13:50
SeaKing: 2. Det er ikke min påstand 3. For å selge, må reklamen representere forbrukerne.

Nei, men syns du det er verdifult å "reflektere" rundt noe som ikke stemmer? 

Nei, reklamer må ikke representere forbrukerne. Reklamer innholder jevnt over ganske mye yngre og penere mennesker enn forbrukergrupper de forsøker å selge til blant annet. Tror du mange lar være å kjøpe et produkt fordi det er en mørkhudet i reklamen?

Solvgutt1
07.07.17 13:52
puma1: Mye muffens i reklamebransjen, ja. Her er en engelskmann som later som om han er trønder: https://www.youtube.com/watch?v=zgrt9iPvRyo

Ja, liten voksenopplæring til trådstarter og hans lille hjelpere: Reklamer er ikke ekte. Ei heller forsøker de å gjenspeile noen virkelighet.

SeaKing
07.07.17 14:11
Solvgutt1: Nei, men syns du det er verdifult å "reflektere" rundt noe som ikke stemmer?

Det kan da umulig skade? Man kan da undres over mange ting.

SeaKing
07.07.17 14:13
Solvgutt1: Tror du mange lar være å kjøpe et produkt fordi det er en mørkhudet i reklamen?

Kanskje, hvis folk ikke kjenner seg igjen i reklamen. Husk, en reklames budskap er at dette produktet er for DEG.

Solvgutt1
07.07.17 14:16
SeaKing: Kanskje, hvis folk ikke kjenner seg igjen i reklamen. Husk, en reklames budskap er at dette produktet er for DEG.

Du har tydeligvis ikke studert markedsføring. Hvor representativ tror du de unge, pene reklameskuespillerne virkelig er for befolkningen? Det er da et mye større representasjonsproblem at man ikke ser noe tjukke, stykke, spinkle, rare mennesker i reklamer enn at man ser noen mørkhudede nå og da.

Solvgutt1
07.07.17 14:17
SeaKing: Det kan da umulig skade? Man kan da undres over mange ting.

Konspirasjonsteorier om at staten tvinger reklamebyråer til å bruke innvandrere i reklamefilmer basert på en feilaktig oppfatning av virkeligheten kan definitivt skade dersom det ikke avfeies som tull.

SeaKing
07.07.17 14:18
Solvgutt1: Du har tydeligvis ikke studert markedsføring.

Så du mener at reklamens budskap ikke er å selge produktet til nettopp deg...

ok

SeaKing
07.07.17 14:19
Solvgutt1: Konspirasjonsteorier om at staten tvinger reklamebyråer til å bruke innvandrere i reklamefilmer basert på en feilaktig oppfatning av virkeligheten kan definitivt skade dersom det ikke avfeies som tull.

Jeg har ikke hørt om noen slik konspirasjonsteori, jeg ser bare at trådstarter ønsker å drøfte dette.

SeaKing
07.07.17 14:20
Solvgutt1: en voksenopplæring til trådstarter og hans lille hjelpere

Det er slik man dreper en debatt.

Solvgutt1
07.07.17 14:21
SeaKing: Det er slik man dreper en debatt.

Med fakta? 

Det slenges jo bare ut påstander i hytt og gevær her. Tull om at det er innvandrere i alle reklamefilmer, og at reklamer må representere befolkningen og insinueringer om at innvandrere er det eneste som ikke er representativt for befolkningen i disse reklamevideoene. Tull og sprøyt alt sammen

Solvgutt1
07.07.17 14:23
SeaKing: å du mener at reklamens budskap ikke er å selge produktet til nettopp deg... ok

Det er ikke nødvendig for meg at vedkommende i reklamefilmen er hvit for at budskapet skal selges til meg. Det gjelder også de fleste andre. Derfor er heller ikke reklamefilmer noe som representerer virkeligheten.

Solvgutt1
07.07.17 14:23
SeaKing: Jeg har ikke hørt om noen slik konspirasjonsteori, jeg ser bare at trådstarter ønsker å drøfte dette.

Kan du ikke lese? 

aIseboy
aIseboyInnlegg: 3363
07.07.17 14:24
Solvgutt1: Skal forøvrig sjekke neste gang jeg ser på harrykanalen TV om det virkelig -aldri- vises et gruppebilde av bare hvite, som visstnok er viktig for mange å se.

Vær sikker på at da vil mange av de samme stå klar og hevde at media/reklamebransjen driver en dekkoperasjon og gir et skjevt bilde av dagens befolkningsdemografi ved å late som innvandrere ikke eksisterer..

Slike mennesker lever for å finne ting å syte over.

(Innlegget ble redigert 07.07.17 14:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg