Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor innføres Dab radioen?

NYTT TEMA
gulthus21
gulthus21Innlegg: 141
06.07.17 22:21

Det er vanskelig og forstå hvorfor vi må kaste millioner av FM radioer som har fungert godt i alle år. Det er helt meningsløst etter min og manges mening. Hvem har bestemt det og hvem står bak?

orbixx
orbixxInnlegg: 3620
07.07.17 00:47

Slik jeg ser det, har det gamle FM-systemet gått ut på dato.

Med Dab+ får du mange flere kanaler, pluss informasjoner om f.eks musikken.

Jeg mener at det var Stortinget som bestemte at Norge skulle gå over til Dab, som vel var en tabbe.

Dab+ er noe annet, som jeg bruker hver eneste dag.

Noen mener at internett-radio er den beste løsningen. Jeg vet ikke.

Sverige sitter på gjerdet og vil se hvordan det vil gå med Dab+ her i landet.

aIseboy
aIseboyInnlegg: 3363
07.07.17 08:08

Rart med det, folk flest har ingen problemer med å kaste ut en fullt brukbar 37" LCD skjerm fra 2007 mot en ny 4K 50". Men når reiseradioen fra 1983 ikke lenger får inn nyhetene på NRK (som kun sender venstrevridd propaganda og knapt høres på), så blir det ramaskrik..

Plutselig fikk den jevne FrP'ere svært sterke meninger om radio. Har det gått ut befaling fra sentralt hold?

(Innlegget ble redigert 07.07.17 08:09)

gulthus21
07.07.17 20:58

Det må ligge noe mer bak denne beslutningen enn at vi skal bare kaste millioner av gode FM radioer.

gjespe
gjespeInnlegg: 18480
07.07.17 21:06
gulthus21: Det er helt meningsløst etter min og manges mening. Hvem har bestemt det og hvem står bak?

Hvem som står bak er vel ikke godt å si men kan være enig i at det på mange måter virker meningsløst å skrote så mange gode radioer. Det har vel også noe med kostnadene av å drifte FM nettet.

Det verste slik jeg ser det er at DAB er alt for dårlig utbygd og man burde vente lenger med å stenge FM båndet. Når jeg kjører i bilen er DAB radioen alt for ofte ute å søker og ubrukelig så jeg må over på FM igjen.

aIseboy
07.07.17 22:14
gjespe: Det verste slik jeg ser det er at DAB er alt for dårlig utbygd og man burde vente lenger med å stenge FM båndet. Når jeg kjører i bilen er DAB radioen alt for ofte ute å søker og ubrukelig så jeg må over på FM igjen.

Er FM-båndet stengt der du bor eller er det ikke stengt? 

Lyngen
LyngenInnlegg: 1338
11.07.17 10:53
gulthus21: Hvem har bestemt det og hvem står bak?

Det virket antagelig fornuftig å skifte ut det analoge nettet med et digitalt den gangen det ble bestemt. I ettertid må vi innse at de var for tidlig ute da vi neppe ville ha gjort denne utskiftningen i dag med rådende teknologi.

Hvorfor det alikevel skjer? Rett og slett fordi det er investert for mye penger i DAB til at man kan snu. Det hadde vært altfor høyt fall i prestisje. Penger rett i dass. Derfor.

(Innlegget ble redigert 11.07.17 10:54)

ehall
ehallInnlegg: 19105
11.07.17 21:59

NRK, P4 og Radio Norge har sett sitt snitt at de prøver å ta over all radiolytting. De har beriket seg selv ved å lure politikere til å gi de mange millioner i ekstra tilskudd. Kanskje de er sammen med elektronikkbransjen? Mulig, de pålegger nordmenn milliarder i økte utgifter. Måten svindelen er gjennomført på, lukter korrupsjon lang vei. 

seriemester2013
seriemester2013Innlegg: 6503
11.07.17 22:04

Lytter fremdeles på fm jeg, skulle vært stengt, men de har ikke turt. Tror ikke de tør på noen år heller, de lever av oss lyttere, og kjøper vi ikke dab, så vil ikke de stenge ned og tape massevis av reklamekroner

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63513
11.07.17 22:07
orbixx: Slik jeg ser det, har det gamle FM-systemet gått ut på dato. Med Dab+ får du mange flere kanaler, pluss informasjoner om f.eks musikken.

På FM hadde vi RDS, som gjorde like god jobb som tekstremsa på DAB. 

Flere kanaler? På telefonen min tar jeg inn 40000 kanaler med langt bedre kvalitet enn noen som helst DAB-radio. 

FM utdatert? Vel, en bitteliten EMP, og DAB er permanent død. 
Analoge FM vil kunne formidle viktig informasjon trygt og sikkert. 
Det er ikke uten grunn at fagfolk verden over anbefaler at FM-nettet beholdes, OM man nå skulle gå til det skritt å gå inn i blindveien DAB faktisk er. 

DAB, og senere DAB+ ble initiert fra et joint venture mellom NRK og P4. DAB (grunnversjonen) ble droppet da den feilet på nær sagt ALT som dreide seg om kringkasting. 
DAB+ ble innført som et forsøk på å rette opp fadesen, med en noe bedre codec, men viselig nok droppet digitalradio Norge å markedsføre det som "CD-lyd på radio". Fortsatt en håpløs codec å høre musikk på. 

DAB/DAB+ er et feilsteg som vil drepe radiolytting i Norge. 
Taperne er deg og meg. 

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2954
12.07.17 10:38

Har en bilradio som ennå ikke er oppdatert, og jeg har vel en anelse om at P4 og RadioNorge styrker sin posisjon så lenge de ennå ikke har logget ut av FM.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 21667
12.07.17 10:43
aIseboy: Men når reiseradioen fra 1983 ikke lenger får inn nyhetene på NRK (som kun sender venstrevridd propaganda og knapt høres på), så blir det ramaskrik..

NRK?

De hører vel på hilse-radioen P4 som ikke engang er i stand til å utfordre bleiebarn.

Men de får jo vite hvor mye klokka er da.

Det er da noe.

(Innlegget ble redigert 12.07.17 10:44)

aIseboy
12.07.17 13:40
broren_til_noen: Men de får jo vite hvor mye klokka er da.
Det er da noe.

Har ikke fått ut fingen selv med å installere DAB+ i min 13 år gamle bil.

Får inn P4 og RadioEnergy, den ene enda mer jævlig irriterende enn den andre. Spesielt sistnevnte med sine provoserende irriterende "sidekick" programledere i studio.

Så da ender det stort sett opp med P4. Kjenner jeg snart har fått dosen av "Etnernal Flame", "Can you feel the love tonight", "Sommeridyll" og "Sommertider hej, hej"..

(Innlegget ble redigert 12.07.17 13:40)

gulthus21
13.07.17 13:21

Analoge systemer bør vi beholde, slik som FM radio. Det kan jo bli terror både på det ene og det andre, så det kan være godt og ha en plan B

fargerik
fargerikInnlegg: 47790
14.07.17 03:21
gulthus21: Det må ligge noe mer bak denne beslutningen enn at vi skal bare kaste millioner av gode FM radioer.

I Norge kaster vi fullt brukelige elektroniske artikler hele tiden, og mer enn halvparten av det er helt i orden.

Men det er bare de aller, aller simpleste radioene som trenger å kastes. De fleste radioer har en AUX- inngang og kan brukes som høyttaler for en DAB+ radio.

Det finnes kjekke adaptere som er designet for dette.

Les her.

(Innlegget ble redigert 14.07.17 03:26)

timy3
timy3Innlegg: 4398
18.07.17 12:26
fargerik: I Norge kaster vi fullt brukelige elektroniske artikler hele tiden, og mer enn halvparten av det er helt i orden.

Så hvorfor kaste en fult brukbar radiofrekvens?

Her i Mi(d)tt Norge har vi hatt DAB i noen måner, resultatet er at sendingen plutselig faller ut og vi får pausesignalet, det skjedde veldig sjelden med FM sendingene.

fargerik
18.07.17 20:55
timy3: Her i Mi(d)tt Norge har vi hatt DAB i noen måner, resultatet er at sendingen plutselig faller ut og vi får pausesignalet, det skjedde veldig sjelden med FM sendingene.

Det er på grunn av at de har rokkert en del rundt på sendefrekvenser og andre tekniske greier.

Gå inn i innstillinger og oppdater programvaren på radioen din, og gjør et nytt kanalsøk.

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39812
18.07.17 21:14

Joda. P4 spiller de samme låtene om igjen hele tiden. Til å få mark i rumpa av.

timy3
18.07.17 22:28
fargerik: Det er på grunn av at de har rokkert en del rundt på sendefrekvenser og andre tekniske greier.

Sorry, det er nok en annen feil som ligger i sendingen iflg. NRK, mere vet jeg ikke og slike feil skjede veldig sjeldent på FM nettet.

Når det ikke blir bedre sendinger og ikke bedre lyd så må det være andre grunner til å innføre DAB, jeg mistenker at noen gjør big bisniss på det.

fargerik
19.07.17 06:04
vadefugl: Joda. P4 spiller de samme låtene om igjen hele tiden. Til å få mark i rumpa av.

Det gjorde de på FM også.

Bytt kanal, da vel!

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63513
19.07.17 06:22
fargerik: Det er på grunn av at de har rokkert en del rundt på sendefrekvenser og andre tekniske greier. Gå inn i innstillinger og oppdater programvaren på radioen din, og gjør et nytt kanalsøk.

Samma dritten likevel. 

De forsøker å lappe på dette DAB-nettet sitt, men mislykkes hele tiden. 

Kartene som digitalradio norge har lagt ut og kaller "dekningskart" er ikke engang egnet til å tørke seg der bak med. 

Og tenk så moderne og flott: Det er "bare å oppdatere programvaren på radioen og så foreta et nytt kanalsøk". 

De aller fleste DAB-adaptere eier ikke mulighet til å "bare oppdatere programvare", så kanalsøk blir greia. 

Er det ikke flott, fargerik, at man "bare behøver å oppdatere programvaren og foreta et nytt  kanalsøk" sånn omtrent hver gang man setter seg inn i bilen for å lytte på radio? 

DAB-mafiaen sitter og skoggler av idiotene på tinget som gikk med på bløffen deres. 
Vi forbrukere betaler både gildet og belastningen for denne teknologiske blindgaten. 

fargerik
19.07.17 06:48
RickiBK: Er det ikke flott, fargerik, at man "bare behøver å oppdatere programvaren og foreta et nytt kanalsøk" sånn omtrent hver gang man setter seg inn i bilen for å lytte på radio?

Må ikke det.

Jeg droppa FM for nesten ti år siden, og har bare brukt DAB siden.

FM får du ikke tilbake. Bruk telefonen.

Finn noe annet å klage på. Jeg syns for eksempel ikke noe om at regjeringens satsning på 4G i tog var et løftebrudd. Jeg bruker tog, og der er det hverken radio eller 4G eller wifi, bortsett fra noen flekkvise strekninger.

Slaktingen av NSB og oppdelingen av selskapet har ført til at alt er blitt stående i byråkrati-stampe.

Legg inn kreftene der!

(Innlegget ble redigert 19.07.17 06:53)

Komunista
KomunistaInnlegg: 8668
19.07.17 07:44
gulthus21: Det er vanskelig og forstå hvorfor vi må kaste millioner av FM radioer som har fungert godt i alle år. Det er helt meningsløst etter min og manges mening. Hvem har bestemt det og hvem står bak?

For å spørre slik klimahysterikerene vanligvis gjør:

Hvor stort klimaavtrykk gir dette kast og bruk prosjektet?

Det argumenteres for at FM er dyrt å vedlikeholde, men vanligvis betyr jo penger ingenting når verden skal reddes.  Da kan politikerene bruke penger uhemmet.

Jeg kunne ønske meg å se regnskapet for denne vanvittige øvelsen.

fargerik
19.07.17 08:05
Komunista: Jeg kunne ønske meg å se regnskapet for denne vanvittige øvelsen.

Bruk telefonen. De har brukt milliarder for å bygge ut 2G, deretter 3G, deretter 4G, og nå bygger de 4G+.

De bytter standard oftere enn folk trenger å bytte telefon.

Og ingen har noen som helst betenkeligheter over at telefoner i hundretusenvis hele tiden blir ubrukelige.

Og vet du hva?

Innen landet har 4G+ dekning, starter de med å bygge ut 5G.

Da må alle kjøpe ny telefon igjen.

Komunista
19.07.17 09:10
fargerik: Bruk telefonen. De har brukt milliarder for å bygge ut 2G, deretter 3G, deretter 4G, og nå bygger de 4G+. De bytter standard oftere enn folk trenger å bytte telefon. Og ingen har noen som helst betenkeligheter over at telefoner i hundretusenvis hele tiden blir ubrukelige. Og vet du hva? Innen landet har 4G+ dekning, starter de med å bygge ut 5G. Da må alle kjøpe ny telefon igjen.

Jeg er analog når det gjelder telefon.

Og radio får jeg på internett.

Mitt tankekors er den hjernevask som foregår mot barn og unge.

Skrem livskiten ut av dem, og øk alle skatter og avgifter i klimaets navn.  Gjør oss økonomisk utarmede for å "redde" verden.

Og den passivisering og økonomisk og ressursmessige rasering som 2G, 3G, 4G og 5G etc etc er atter et eksempel på at klimakrisen er fake news i stor grad.

DAB = atter et ubegripelig prosjekt.

fargerik
19.07.17 09:44
Komunista: Jeg er analog når det gjelder telefon. Og radio får jeg på internett. Mitt tankekors er den hjernevask som foregår mot barn og unge. Skrem livskiten ut av dem, og øk alle skatter og avgifter i klimaets navn. Gjør oss økonomisk utarmede for å "redde" verden. Og den passivisering og økonomisk og ressursmessige rasering som 2G, 3G, 4G og 5G etc etc er atter et eksempel på at klimakrisen er fake news i stor grad. DAB = atter et ubegripelig prosjekt.

Bortsett fra...at jeg personlig har den samme Pinell DAB+ radio som jeg kjøpte for åtte eller ni år siden og som sikkert vil holde i mange, mange år til, mens både kona og jeg i samme tidsrom har byttet telefon  tre ganger på grunn av at de ble utrangerte.

Dette ser det ikke ut til at sytekoret har det minste problem med, telefonen er jo en slags helligdom som må byttes hver gang det skjer noe nytt.

DAB+ vil faktisk bestå.

Og de klarer altså ikke en gang å få hverken 4G eller wifi i togene!!!

(Innlegget ble redigert 19.07.17 09:46)

Komunista
19.07.17 09:46
fargerik: DAB+ vil faktisk bestå.

Men FM har forgått.

Bare i Norge, dog.

fargerik
19.07.17 09:50
Komunista: Men FM har forgått. Bare i Norge, dog.

I togene har det ikke vært radio siden den gang vi hadde trevogner og mellombølge.

(Innlegget ble redigert 19.07.17 09:51)

Komunista
19.07.17 10:11
fargerik: I togene har det ikke vært radio siden den gang vi hadde trevogner og mellombølge.

Jeg tar den.

FM er bakstreversk.

Men hvorfor ikke utnytte DAB'ens iboende muligheter slik de gjør syd for Svinesund da?

Men nå er jo biltrafikk fy i Norge.  Sykkel og fotgjengeri er fremtiden, så hvem trenger trafikkinfo og brukbare veier.

timy3
19.07.17 11:36
fargerik: Bortsett fra...at jeg personlig har den samme Pinell DAB+ radio som jeg kjøpte for åtte eller ni år siden og som sikkert vil holde i mange, mange år til, mens både kona og jeg i samme tidsrom har byttet telefon tre ganger på grunn av at de ble utrangerte.

En dummhet som DAB blir ikke bedre sel om det er andre saker som er like dumt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg