Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DAB - snart for alle....

NYTT TEMA
KareKorneliussen
KareKorneliussenInnlegg: 1
16.08.17 20:54

DAB - Nei takk

Hei NRK hva har du gjort? (Fritt etter Øystein Sunde)

Hei, Henry Ford, hva har du gjort.

Bytta til deg bileksos mot hestelort.

Etter halvannet år med DAB og siden 11.januar uten FM har jeg gjort meg noen betraktninger omkring radiodagen før og nå. Beklageligvis ble det ikke DAB som gikk seirende ut i disse betraktninger. Ekstra beklagelig - ettersom jeg ikke lenger har valget. Punktvis ble det omtrent som følger:

-Antenne

DAB krever betraktelig mer “sofistikert” utstyr enn FM, som ofte ikke behøvde ekstern antenne.

Konsekvens: Spesielt i bil blir dette merkbart, og selv langs E6/E10 finnes fremdeles “mørke” områder.

-Strømforbruk

Batteridrift nesten ikke til å tenke på (i alle fall enn så lenge) - min gamle brystlommeradio holdt minst 5 plenklipp - DAB holder ikke fullt 1.

Konsekvens: Gidder ikke orge med lyd til klippinga. (DAB-øreklokker koster mer enn det smaker)

-Følsomhet for “interferens”

DAB kan ikke plasseres for nær f.eks. tv og dashbordkamera uten at skjerming må installeres/foretas - radioen faller ut.

Konsekvens: Ingen lytting på radio så lenge tv-en er på, og må velge mellom kamerabruk og radio i bilen.

-Lyttevennlighet - flere radioer i huset (Samtidighet på utsignal)

Med FM kunne du ha flere apparater påslått samtidig i flere rom uten at du merket forskjell når du beveget deg fra rom til rom. Med DAB er det store forskjeller i.o.m. at forskjellige mottakere bruker ulik tid på “utpakking” av det digitale signalet, til og med  med apparater av samme fabrikat. Dette fører til at du må slå av og på apparatene ettersom du flytter deg i huset, ellers har du “interferens” i øret hele tida.

Konsekvens: Med meg på kjøkkenet og min bedre halvdel i stua kan bare èn av oss høre på radio.

-Pris

Vil vel gå seg til etterhvert, men pr i dag koster en DAB-lommeradio 5-10 ganger mer enn en FM - og er mer følsom for dekning. Større radioer er også vesentlig dyrere enn tilsvarende FM-utstyr. Dette er kostnader som den enkelte bruker må stå for, og betyr utgifter i størrelsesorden et par tusen til titalls alt etter hva utgangspunktet var.

Konsekvens: vel… har hørt om (på radio!) pensjonister som har vært uten radio i over 2 måneder innen de så seg råd til å fornye…

-Antall kanaler.

Her kommer DAB godt ut, men hvis det var dèt man ville, kunne vel dette også skjedd via FM-nettet. De fleste FM-radioer som ikke var alt for gamle, hadde muligheter for forhåndsinnstilling for 6 stasjoner eller mer. Det er vel de færreste som føler behov for flere (selv om det er flere å velge mellom)

Til slutt - det skulle vært moro å vite: Hvilke reaksjoner kan NRK-ansatte risikere om de kommer med uttalelser som er negativt ladet om DAB og slukkingen av FM-sendingene - lønnstrekk/oppsigelse eller degradering?

fargerik
fargerikInnlegg: 46526
18.08.17 06:22
KareKorneliussen: -Strømforbruk Batteridrift nesten ikke til å tenke på (i alle fall enn så lenge) - min gamle brystlommeradio holdt minst 5 plenklipp - DAB holder ikke fullt 1. Konsekvens: Gidder ikke orge med lyd til klippinga. (DAB-øreklokker koster mer enn det smaker)

Felleskjøpet hadde denne på tilbud i våres, og nå ser jeg at de er på tilbud hos Elektroimportøren.

Jeg har brukt dem til plenklipp i sommer, og de har lang levetid på batteri og godt mottak.

Litt svak lyd, men de har jo naturligvis en sperre på 85 Db for å ikke skade hørselen.

Ut over det ser jeg ikke noen spesiell grunn til å bruke mer tid på enda en anti- DAB- tråd, det blir jo bare å ta nøyaktig den samme debatten som i den andre tråden en gang til, hvor de samme debattantene vil gjenta nøyaktig de samme argumentene en gang til.

Men hørselvernet kan jeg anbefale, de funker bra.

FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 541
18.08.17 07:24
KareKorneliussen: Til slutt - det skulle vært moro å vite:

Helt siden første gang jeg hørte ordet DAB har tvilsomme manipulerte statistikker vært følgesvennen. 

Dekningsgrad, lyttertall osv.

Hvordan våre lyttervaner er endret mitt spørsmål.

Jeg ser at praktisk talt ingen unge har radio engang. DAB var tiltenkt rollen som radioens livbøye men blir heller katalysatoren for radioens undergang. For min del fulgte FM radioen meg dagen lang. Nå er radio nesten fraværende i min hverdag og sånn forblir det selv om det monteres sendere i alle Norges tunneler og fjelltopper.

Riksdekkende kommersielle kanaler får svi mest siden annonsører ikke lar seg lure. Håper det gir et friskt pust til nærradioen og at annonsekronene ikke bare går fra P4 til Google og Facebook.

NrK radio får også en ny virkelighet å forholde seg til. Der håper jeg den gode journalistikken overlever i en eller annen form. Ekko, Verdibørsen og Ytring er viktige og gode programmer i tråd med samfunnsoppdraget, men jeg frykter slike programmer erstattes av NrK blokkfløyte og NrK korpsmusikk med automatiske spillelister.

timy3
timy3Innlegg: 4253
18.08.17 18:03
fargerik: Ut over det ser jeg ikke noen spesiell grunn til å bruke mer tid på enda en anti- DAB- tråd, det blir jo bare å ta nøyaktig den samme debatten som i den andre tråden en gang til, hvor de samme debattantene vil gjenta nøyaktig de samme argumentene en gang til.

NRK og de som står bak dette DAB-hysteriet er for sta til å snu, så vil du ikke så skal DAB.

Fornuftige argumenter hjelper ikke.

JudasT
JudasTInnlegg: 5258
18.08.17 20:56
KareKorneliussen: Med FM kunne du ha flere apparater påslått samtidig i flere rom uten at du merket forskjell når du beveget deg fra rom til rom. Med DAB er det store forskjeller i.o.m. at forskjellige mottakere bruker ulik tid på “utpakking” av det digitale signalet, til og med  med apparater av samme fabrikat. Dette fører til at du må slå av og på apparatene ettersom du flytter deg i huset, ellers har du “interferens” i øret hele tida.

Meget interessant observasjon, den har jeg hverken sett beskrevet før eller selv hørt! Men opplagt riktig.

Mine hovedankepunkt er dårlig lyd (ubrukelig på hi-fi-anlegget), men verre er den dårlige dekninga. Til overmål er det meget vanskelig å finne radioer med antenneinngang! Til slutt kom jeg over en, og etter innkjøp av en yagi retningsantenne var jeg klar til å plassere den ute på veggen. Men hvilken vegg? Det viste seg umulig å få greie på hvor aktuelle sendere var montert, og langvarig jakt på måfå etter DAB-signaler fulgte. Helt ubrukelig service; FM og AM-senderne var det aldri noe hemmelighetskremmeri rundt hvor befant seg.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 791
18.08.17 22:37

Jeg kjøpte en billig radio som vi bruker på hytta. Eter en ladning batterier hver dag.

Har en Pinell hjemme, oppladbar. Den holder et par døgn.

Men begge er veldig nøye med hvordan den står vridd osv osv. Pinellen har god lyd, den billige durer som en vestlandsferge.

Fant akkurat ut at jeg ikke vant en ny dabradio fra sommeråpent

fargerik
fargerikInnlegg: 46526
19.08.17 08:44
JudasT: Meget interessant observasjon, den har jeg hverken sett beskrevet før eller selv hørt! Men opplagt riktig.

Det er helt riktig.

Dersom jeg hører på samme kanal på DAB i et rom og den samme kanalen på internett i et annet rom, ligger internett faktisk 50 sekunder etter DAB.

Jeg har to Pinell Supersound 2 DAB+ radioer. Setter jeg dem ved siden av hverandre er det et par sekunder forsinkelse på den nyeste.

(Innlegget ble redigert 19.08.17 08:46)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7242
19.08.17 08:56
KareKorneliussen: Her kommer DAB godt ut, men hvis det var dèt man ville, kunne vel dette også skjedd via FM-nettet. De fleste FM-radioer som ikke var alt for gamle, hadde muligheter for forhåndsinnstilling for 6 stasjoner eller mer. Det er vel de færreste som føler behov for flere (selv om det er flere å velge mellom)

Feil.

FM nettet hadde ikkje plass til fleire kanalar. Det er ikkje eit spørsmål om forhåndsinnsitillingar på FM radioar, men rett og slett plassen i frekvensområdet som blir brukt av FM kringkasting.

JudasT
19.08.17 10:19
InnocentBystander: FM nettet hadde ikkje plass til fleire kanalar.

Jau, der var plass til adskillig fleire på FM-bandet, særleg i området 87-100 MHz som var til NRKs rikskanalar. Skrudde ein i det bandet, var det ei rekkje kanalar som dei ikkje sende på, slik at ein høyrde bare sus. Det var langt att til at det var så tett mellom stasjonane som t.d. i Oslo frå 100 til 108 MHz, eller mange stader i utlandet.

Så plass var det, men ikkje ubegrensa, så dei tenkte på å ta nye frekvensband i bruk. Det krev nye/modifiserte mottakarar, og då ville dei nytte høvet til å gå over til eit billigare distibusjonssystem. DAB sender fleire kanalar samstundes på same frekvensen, og i og med at sendarane dreg betydeleg med straum, opp til 120 kW utstråla effekt frå Bokn, er det store pengar å spare for NRK. Men store utgifter for lydarane, og stusseleg lyd. For å sukre pilla etablerer dei nokre nye, billige kanalar der ei datamaskin spelar musikk.

InnocentBystander
19.08.17 12:24
JudasT: Jau, der var plass til adskillig fleire på FM-bandet, særleg i området 87-100 MHz som var til NRKs rikskanalar. Skrudde ein i det bandet, var det ei rekkje kanalar som dei ikkje sende på, slik at ein høyrde bare sus.

Problemet var at ein ville kunna ha ein god del nærradioar, men ingen riksdekkande. Grunne  er at på FM, så er det begrensa kor mange kanalar som kan brukast innafor eit område, ettersom sendarane vil forstyrra kvarandre. Ein må også setta opp sendarar som brukar same frekvens slik at ein er sikker på at dekningsområdet ikkje overlappar, for det gir også interferens.

I tillegg så må ein i realiteten ha eit sendarnett per kanal, og då blir det veldig dyrt å legga til ekstra riksdekkande kanalar. Styrken med DAB is åmpte er at ein må ha eit nett per blokk, slik at NRK no i realiteten har eit DA nett som dekkar alle kanalar, medan dei på FM hadde tre.

JudasT
19.08.17 14:15
InnocentBystander: ein ville kunna ha ein god del nærradioar, men ingen riksdekkande.

Dette er ei myte skapt av det i si tid så berykta Televerket, som såg det som si gudegjevne oppgåve her i verda å seie nei. Private rikskanalar var heilt utelukka – ikkje plass, dessutan hadde vi jo Radio med stor R (NRK), og anna trong ein ikkje. Små sendarar for lokalsamfunn? Nei, dei kunne det tenkjast at det var feil på slik at heilt andre tenester blei forstyrra. Best å seie nei!

Slik levde Noreg i si eiga boble til utpå 80-talet. Då blei det klart for dei fleste at i utlandet hadde dei klara å få til ordningar slik at det blei plass til både riksdekkjande, regionale og lokale radiostasjonar. Slik måtte me og kunne få det, om Televerket blei eliminert.
Spøkelset frå Televerk-tida lever framleis her på berget, for reiser ein rundt i Europa og har med radio, høyrer ein korleis det mange stader reint kokar av stasjonar. Der har dei altså funni plass til mange, mange fleir! Javel, ei sjelden gong er det forstyrrelsar slik at ein må vri litt på teleskopantenna. men det er til å leve med.

Plass er det altså på FM, men som eg skreiv tidlegare, DAB er billigare for NRK, og der er hunden begraven. At det blir desto dyrare for lydaren i innkjøp og batteriforbruk, bryr ikkje NRK seg om.

Liberite1
Liberite1Innlegg: 3951
20.08.17 01:11
InnocentBystander: FM nettet hadde ikkje plass til fleire kanalar. Det er ikkje eit spørsmål om forhåndsinnsitillingar på FM radioar, men rett og slett plassen i frekvensområdet som blir brukt av FM kringkasting.

Bare i Norge det ikke var plass til flere kanaler på FM-nettet?

InnocentBystander
20.08.17 11:01
Liberite1: Bare i Norge det ikke var plass til flere kanaler på FM-nettet?

Riksdekkande.

Og så må du ta med at for kvar ny kanal, så må det byggast eit heilt sendenett. Det er dyrt her i landet. Det er grunnen til at P1 var den einaste kanalen med full dekning på FM.

Ein faktor som ikkje blir nemnt så ofte: DAB dekninga blir samanlikna med dekninga på NRK P1. Men NRK P1 var den einaste kanalen med full dekning. No får vi full dekning for alle NRK kanalar. For oss som normalt velger noe anna enn P1, så er dette godt nytt.

InnocentBystander
20.08.17 11:06
Liberite1: Bare i Norge det ikke var plass til flere kanaler på FM-nettet?

Her er ein forklaring på kvifor det er begrensa kor mange riksdekkane kanalar vi kan ha på FM Frå kommentarfeltet her):

"Nøkkelordet her er RIKSDEKKENDE. Du må ha veldig god avstand mellom sendere som bruker samme frekvens, for å unngå interferens. Så når du skal sette opp et lappeteppe med 3000 sendere over hele landet, så blir det etter hvert vanskelig å finne ledige frekvenser for sendere som kan dekke et stort nok område uten å komme in konflikt med små eller store sendere i nærliggende områder. Pluss at man må ta hensyn til hvilke frekvenser svenskene bruker hvis senderen er nære nok grensa. 
Det er ikke så enkelt som at siden du bare får inn tre kanaler der du er akkurat nå, så må det jo være 97 andre frekvenser de kan bruke for dette området. Når senderen dekker en radius på kanskje 50km, og du vil ha en buffer på ytterligere 50km. Er du virkelig sikker på at ingen av de 97 ledige frekvensene er i bruk innenfor denne sonen? Gjenta så denne øvelsen for hele landet. Det blir litt lettere om du reduserer sendestyrken, og f.eks. bare dekker en radius på 10km, men da må du ha veldig mange flere sendere for å dekke landet, og sendekosnadene blir desto dyrere"

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62112
20.08.17 11:13
InnocentBystander: Riksdekkande. Og så må du ta med at for kvar ny kanal, så må det byggast eit heilt sendenett. Det er dyrt her i landet. Det er grunnen til at P1 var den einaste kanalen med full dekning på FM. Ein faktor som ikkje blir nemnt så ofte: DAB dekninga blir samanlikna med dekninga på NRK P1. Men NRK P1 var den einaste kanalen med full dekning. No får vi full dekning for alle NRK kanalar. For oss som normalt velger noe anna enn P1, så er dette godt nytt.

Med DAB, så har vi gått fra 4-5 riksdekkende kanaler på FM til nær sagt ingen, da DAB så alt for ofte ligger der i sin øredøvende taushet. 

Nåvel. 
Jeg har hele tiden hevdet at det å bygge ut DAB var totalt unødvendig og direkte sløsing med penger, tid og ressurser. 

I et annet apparat jeg, og utrolig mange andre har med seg, ligger det 40-50.000 kanaler klare til å bli lyttet på GLOBALT. 
Og med globalt, så mener jeg virkelig at de lar seg lytte på over så og si hele kloden. 

Helt uten behov for  bygge ny og kostbar infrastruktur i form av sendere dedikert for en svært så snever og ressurskrevende liten tjeneste som DAB har vist seg å bli. 

I de få tilfellene jeg har savne P2, P3, så har jeg rett og slett plukket frem telefonen og strømmet i fremragende kvalitet direkte fra NRK. Ingen ekstra apparater, intet behov for å bytte ut bilradioen, Stueradioen, kjøkkenradioen, hytteradioen, utedassradioen. 

Finnene tok til vettet i 2007 da de droppet denne idiotien DAB er og blir. 
Svenskene har akkurat åpnet 86 nye frekvenser for sendere i Sverige.
Danskene har nettopp gitt 384 nye konsesjoner for radiokringkasting på FM. 

Her på berget sitter fortsatt fjolsene i digitalradio Norge og skriker seg hese om "CD-kvalitet" og "Flere kanaler". 

DAB tilbyr slett ikke det første, og kun til en tiendedels promille det andre. 

Du kan jo undre deg over at Radio Norge og P4 har tatt i bruk FM-sendere i områder der FM skulle være slukket..... 
Den der riksdekninga vart visst ikke så riksdekkende likevel. 

(Innlegget ble redigert 20.08.17 11:15)

RickiBK
20.08.17 11:17
JudasT: Plass er det altså på FM, men som eg skreiv tidlegare, DAB er billigare for NRK, og der er hunden begraven. At det blir desto dyrare for lydaren i innkjøp og batteriforbruk, bryr ikkje NRK seg om.

Meget godt skrevet. 

InnocentBystander
20.08.17 11:55
RickiBK: Du kan jo undre deg over at Radio Norge og P4 har tatt i bruk FM-sendere i områder der FM skulle være slukket.....

Det er faktisk feil. Dei har utsett stenginga i der sendarar dekkar både områder som skulle vera slukka, og som ikkje skulle vera slukka. Dette er heilt etter planen.

InnocentBystander
20.08.17 11:57
RickiBK: Med DAB, så har vi gått fra 4-5 riksdekkende kanaler på FM til nær sagt ingen, da DAB så alt for ofte ligger der i sin øredøvende taushet.

Den einaste reelt riksdekkande kanalen var P1. Alle andre kanalar hadde varierande grad av dekning. Dei kommersielle kanalane var aldri reelt riksdekkande, og blir det heller ikkje med DAB.

RickiBK
20.08.17 16:05
InnocentBystander: Det er faktisk feil. Dei har utsett stenginga i der sendarar dekkar både områder som skulle vera slukka, og som ikkje skulle vera slukka. Dette er heilt etter planen.

Så absolutt ikke. 

Blant annet en sender i oppland, der de skyldte på at senderen hadde dekning inn i Akershus, mens sannheten var at nevnte FM-sender var rimelig retningsbestemt inn i område der det i følge kartene til digital Norge var fremragende DAB-dekning. 

Sløseri med våre skattepenger. 

Liberite1
26.08.17 01:50
InnocentBystander: "Nøkkelordet her er RIKSDEKKENDE. Du må ha veldig god avstand mellom sendere som bruker samme frekvens, for å unngå interferens. Så når du skal sette opp et lappeteppe med 3000 sendere over hele landet, så blir det etter hvert vanskelig å finne ledige frekvenser for sendere som kan dekke et stort nok område uten å komme in konflikt med små eller store sendere i nærliggende områder.

Hvorfor har da de aller fleste land droppet DAB og fortsetter med FM?

InnocentBystander
26.08.17 10:46
Liberite1: Hvorfor har da de aller fleste land droppet DAB og fortsetter med FM?

Landene har ikkje droppa DAB, og fleire har planar om å slå av FM. Eg vil også anta at eindel vil venta og se se på erfaringane vi har med å bytta teknologi.

Liberite1
27.08.17 05:36
InnocentBystander: Landene har ikkje droppa DAB, og fleire har planar om å slå av FM. Eg vil også anta at eindel vil venta og se se på erfaringane vi har med å bytta teknologi.

Tror en del andre land har konkludert med at DAB ikke er riktig vei. Tror ikke de behøver å vente på våre erfaringer...

InnocentBystander
27.08.17 11:05
Liberite1: Tror en del andre land har konkludert med at DAB ikke er riktig vei. Tror ikke de behøver å vente på våre erfaringer...

https://en.wikipedia.org/wiki/Countries_using_DAB/DMB

Langorm
LangormInnlegg: 7462
30.08.17 18:06

Tåler vi den, så tåler vi den. Helt garantert kommer kritikken mot DAB til å DABBE av. Det blir som å stå på en strand og kikke på en øy 100 meter unna, for så å si: "Hav del deg, slik at jeg kan gå tørrskodd over".

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17761
31.08.17 19:02
InnocentBystander: https://en.wikipedia.org/wiki/Countries_using_DAB/DMB

Tror den listen bør oppdateres litt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Countries_using_DAB/DMB#Hong_Kong

http://www.radionytt.no/r17073.php

Både Hong Kong og Sverige bør vel ut fra listen, og hvor mange andre?

"Også svenskene referte den gangen til internett og mobiltelefon som den mest sannsynlige fremtiden for distribusjon av radio."

Det finnes vel liten tvil om at Internett er fremtidens radio-leverandør.

(Innlegget ble redigert 31.08.17 19:04)

Komunista
KomunistaInnlegg: 8646
06.09.17 10:26

20. september stenges NRK på FM-nettet i Oslo.

Jeg stiller meg et par praktiske spørsmål i den anledning:

Hvilken DAB-adapter er best for tilkobling til eksisterende musikkanlegg/forsterker?

Selv vurderer jeg denne: Tiny Audio DAB+/Internett adapter M7+

Hva med antenneproblematikk, må man opp med antenner av den type vi ser ved modifisering av bilradio?

Resten av landet har jo vært forgangsmenn og -kvinner, så jeg tar gjerne i mot gode tips.

Takker i førehand.

perchri
perchriInnlegg: 7181
13.09.17 22:16
KareKorneliussen: Til slutt - det skulle vært moro å vite: Hvilke reaksjoner kan NRK-ansatte risikere om de kommer med uttalelser som er negativt ladet om DAB og slukkingen av FM-sendingene - lønnstrekk/oppsigelse eller degradering?

I herrens navn.....kan man ikke høre på andre kanaler på FM båndet? Er NRK så enestående å høre på?  Dte flyter av musikk fra fjern og nærstasjoner, nyheter sender de alle litt for mye av...men ellers?

perchri
perchriInnlegg: 7181
15.09.17 21:52
InnocentBystander: Problemet var at ein ville kunna ha ein god del nærradioar, men ingen riksdekkande.

Dustene burde kanskje ha latt kløfta senderen være som dan var, og sende over hele sørlige norge under alle forhold uten nevneverdig signal skygger. Da hette det langbølge sending.En rikskanal holder mener nå jeg. Sikkerhetsmessig ville det også ha vært fornuftig å latt denne senderen være....manga små lommeradioer med L og M og FM den gang vet man. Forøvrig sender DAB på 220Mhz båndet dobbel av FM frekvensbåndet, og frekvenseene i dette båndet har betydlig større frittroms demping og dermed kortere rekkevidde. Ja,ja de mener det vel, vil jeg tro...sånn økonomisk...når alle må kjøpe nye radioer for å få inn NRK. Jeg har sakt takk for meg og er lytter på nærradioer på FM. Hva skal en egentlig med riksdekkende? Hva skal en med NRK?

Torotto
TorottoInnlegg: 11916
15.09.17 21:59

Kjøp deg en Chromecast Audio. 

Så har du alt fra mobilen. 

Bruker ikke FM lengre, men tar alt via Googlecast. Audio. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg