Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bakgrunnslyd

NYTT TEMA
bjoro33
bjoro33Innlegg: 1105
13.10.17 13:20

Litt sært tema dette, men likevel...

Jeg har mistet endel hørsel etter litt tøff medisinsk behandling. Tinitus, og et frekvensomeråde er permanent borte. Jeg kan bruke høreapparater, men det er liten hjelp i dem. Volumet jeg hører er like høyt som i gamledager.

Dagsrevyen, TV2 nyhetene, dokumentarer osv blir nå i større og større grad pyntet på med bakgrunnsmusikk. Ikke melodier, men gjentakende pianoanslag eller lignende. Dette har så høyt volum at for meg(og sikkert veldig mange med meg) at talen blir borte.

Hele de første minuttene av nyhetssendingene blir disse lydkulissene brukt.

Dokumentarprogrammer er gjerne teppebelagt med slike lyder.

Noen vil sikkert henvise til teksting, men det er ikke tema. Spørsmålet er om noen andre legger merke til klimpringen i bakgrunnen, og om andre plages av denne form å presentere progammer på.

Det jeg legger merke til er at melodier i bakgrunn ikke er så irriterende. Kun disse monotone pianoanslagene (eller lignende monotone lyder)

fargerik
fargerikInnlegg: 47790
13.10.17 14:19
bjoro33: Litt sært tema dette, men likevel... Jeg har mistet endel hørsel etter litt tøff medisinsk behandling. Tinitus, og et frekvensomeråde er permanent borte. Jeg kan bruke høreapparater, men det er liten hjelp i dem. Volumet jeg hører er like høyt som i gamledager. Dagsrevyen, TV2 nyhetene, dokumentarer osv blir nå i større og større grad pyntet på med bakgrunnsmusikk. Ikke melodier, men gjentakende pianoanslag eller lignende. Dette har så høyt volum at for meg(og sikkert veldig mange med meg) at talen blir borte. Hele de første minuttene av nyhetssendingene blir disse lydkulissene brukt. Dokumentarprogrammer er gjerne teppebelagt med slike lyder. Noen vil sikkert henvise til teksting, men det er ikke tema. Spørsmålet er om noen andre legger merke til klimpringen i bakgrunnen, og om andre plages av denne form å presentere progammer på. Det jeg legger merke til er at melodier i bakgrunn ikke er så irriterende. Kun disse monotone pianoanslagene (eller lignende monotone lyder)

Det er ikke sært i det hele tatt. Det er for meg en gåte at de er nødt til å spille dramatisk bakgrunnsstøy i nyhetssendingene.

Gratulerer med dagen!

bjoro33
13.10.17 14:29
fargerik: Gratulerer med dagen!

Takker :) 

perchri
perchriInnlegg: 7430
19.10.17 08:30
bjoro33: Noen vil sikkert henvise til teksting, men det er ikke tema. Spørsmålet er om noen andre legger merke til klimpringen i bakgrunnen, og om andre plages av denne form å presentere progammer på.

Uten hørselskade er dette du nevner en av de "moderne" irritasjons momentene som omgivelsene omgir oss med. Så, jeg er fullt ut enig. Samme med alle dialektene som brukes over allt i radio og TV. Personlig har jeg vanskeligheter med disse . Pussig, før måtte de som var nyhetsopplesere ha en klar ren stemme?  Kravene i dag er ingen krav synes det.Forøvrig er det vel slik at krav og hvalitet ikke lenger gjelder....man durer i vei......og lar det stå til. 

bennyen
bennyenInnlegg: 11819
19.10.17 20:48
bjoro33: til klimpringen i bakgrunnen, og om andre plages av denne form å presentere progammer på.

Jepp, veldig irriterende ! Ser på Mitt kjøkken ruler akkurat nå, samme håpløse klimpringen til folk som prater og vanlige kjøkkenlyder.

Plagsomt til de grader!

(Innlegget ble redigert 19.10.17 20:48)

tofi
tofiInnlegg: 4554
20.10.17 03:58
bjoro33: Noen vil sikkert henvise til teksting, men det er ikke tema. Spørsmålet er om noen andre legger merke til klimpringen i bakgrunnen, og om andre plages av denne form å presentere progammer på.

Å ja du, det gjør jeg. De amatørene av noen lydfolk, spesielt i
NRK, sitter i lydstudioer/kontrollrom som er lydisolerte - altså i
perfekte lytteforhold. Ikke bare at musikken er høy, men musikkvalget er ofte helt feil. Det er det programprodusenten som har ansvaret for.
Lydingeniører kaller de seg...hah.

Fra Wikipedia:
"Mens en lydtekniker arbeider med opptak, redigering og manipulering av lydmateriale arbeider en audioingeniør med teknologien som ligger til grunn for det tekniske utstyret lydteknikerne bruker, som for eksempel utvikling av nytt utstyr, modifisering av utstyr, prosjektering av nye lydanlegg for studio, kringkasting, osv. Moderne audioteknologi bygger i stor utstrekning på digital signalbehandling, så audioingeniører må ha inngående kjennskap til dette fagområdet. De bør dessuten ha grunnleggende kunnskaper om akustikk, elektronikk, høyttalere og mikrofoner."

Javel, men hvordan bruke ørene - det lærer man ikke. Hvis du ikke er musikalsk og kreativ, har du ingenting i et lydstudio å gjøre!
Det hjelper ikke med all verdens analogt/digitalt utstyr, hvis lyden er så dårlig som du og jeg opplever det.

Jeg har en god del erfaring fra lydstudio som lydtekniker og produsent. Jeg brydde meg pokker om hva som var under dekslet på en lydmikser, eller inne i en svart digital boks.
Jo da, jeg skiftet sikringer og renset kontakter! Men som sagt, det er kreativitet og gode ører som teller.

Hvis du har anledning til å høre på BBC radio og tv, så skjønner du hva jeg mener.

Pjot
PjotInnlegg: 494
13.11.17 10:36

Slitsomt og irriterende, var det slik tidligere?

Ikke noe feil m. hørselen min, men når bakgrunnsmusikken (støyen) overdøver de som prater blir jeg satt ut.

En annen ting er bilde-hoppingen.  1-2 sek. visning av gangen er sykt irriterende.

bjoro33
14.11.17 14:11

La merke til at TV-2 nyhetene nå har utvidet bakgrunnsmusikken i sendingen, og økt volumet. Sendingen i går ga meg nær null siden de ikke tekster innslagene som er dekorert med "musikk"

Lyngen
LyngenInnlegg: 1338
15.11.17 12:41

Det er kun på headlines det er bakgrunnslyd i Dagsrevyen og hva som blir sagt det blir gjentatt når saken kommer. 

La nå de som hører bra få denne bitte lille bruken av musikk i nyheter hvor hvor det ellers er strenge krav om bruk av musikk og slutt å klag over småting. 

Spørsmål: Har du gode eksterne høyttale med god taletydelighet? Ikke? Gjør noe med det!

perchri
perchriInnlegg: 7430
16.11.17 22:22
bjoro33: Litt sært tema dette, men likevel... Jeg har mistet endel hørsel etter litt tøff medisinsk behandling. Tinitus, og et frekvensomeråde er permanent borte. Jeg kan bruke høreapparater, men det er liten hjelp i dem. Volumet jeg hører er like høyt som i gamledager. Dagsrevyen, TV2 nyhetene, dokumentarer osv blir nå i større og større grad pyntet på med bakgrunnsmusikk. Ikke melodier, men gjentakende pianoanslag eller lignende. Dette har så høyt volum at for meg(og sikkert veldig mange med meg) at talen blir borte.

ET typisk amerikansk fenomen, og det burde de ha vett til å få fjernet. Det er en uting med denne scramble "støyen/musikk" i bakgrunnen. Kringkastning og TV har helt mistet sin kvalitet både på bildesnitt og lydstyrke generelt. Før hadde man fagfolk både på lydmix og bilde, i dag ruser de inn fra gata har jeg inntrykk av, i allefall har de dårlig forståelse for det de bedriver. (Jeg sammenligner med tidliger tider)

bjoro33
16.11.17 23:05
Lyngen: Spørsmål: Har du gode eksterne høyttale med god taletydelighet? Ikke? Gjør noe med det!

Ja jeg har bra lydanlegg.

Et par eksempler fra i kveld.TV2 helsekontrollen og TV2 hjelper deg samt kveldens nyheter kl21 på TV2. Se de programmene og vurder på din tv og ditt lydanlegg.

Dette er en motesak som har kommet de siste årene. Jeg legger merke til det litt pga hørseltap etter sykdom. Jeg har høreapparat som forsterker lyd, det er ubrukelig, siden da bakgrunnslydene forsterkes like mye. Og fortsatt overdøver tale.

Min første setning i trådstart var at dette er et sært tema. Jeg tror de fleste med normal hørsel får med seg hvert eneste ord. Men det jeg vet..er at selv en liten hørselskade gjør at sendinger blir "vaste of time"

Men svaret på ditt spørsmål/påstand om jeg har eksternt lydanlegg er altså ja. Dog ikke helt av samme kvalitet som hi-end enhetene som jeg spiller In the Court of the Crimson King på

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63513
16.11.17 23:08
bjoro33: Litt sært tema dette, men likevel...

På ingen måte. 

Slik lydforurensning som mediehusene driver med er og blir en ren pest. 

Selv har jeg tinnitus, og behøver ikke all den støyen mens tale fremføres på tv og radio. 

Så du har min støtte i dette at det er helt unødvendig å legge på all den støyen som NRK gjør akkurat nå igjen. 

fargerik
17.11.17 05:33
RickiBK: Selv har jeg tinnitus, og behøver ikke all den støyen mens tale fremføres på tv og radio.

Du er ikke alene om denne helvetes tinnitusen.

Jeg har i grunnen sluttet å spille høyt, fordi det trigger tinnitusen så det er plagsomt lenge etterpå. Samme med å gå på konsert. Spiller de høyt, blir det et helvete etterpå. Det kan vare i dagesvis etterpå.

Er det bare meg, eller har du lignende erfaringer?

fargerik
17.11.17 05:40
bjoro33: Dog ikke helt av samme kvalitet som hi-end enhetene som jeg spiller In the Court of the Crimson King på

Det trengs jo et godt anlegg for å gjengi vokalen på 21. Century Schizoid Man godt på høyt volum pent og rent.

Uff. Nå fikk jeg lyst til å spille høyt.

Men gjør seff ikke det.

(Innlegget ble redigert 17.11.17 05:43)

bjoro33
17.11.17 09:37
fargerik: Er det bare meg, eller har du lignende erfaringer?

Jeg tåler fortsatt å spille høyt. Tinitusen varierer seff, men trigges ikke av høy musikk.

Pjot
PjotInnlegg: 494
17.11.17 09:57

Pleier å si at jeg hører en mygg pisse på 25 meters avstand, like forbanna så går jeg glipp av det som sies på tv.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63513
17.11.17 12:44
fargerik: Er det bare meg, eller har du lignende erfaringer?

Vææææældig standard for tinitus det ja. 

Alt fra plutselige smell til en god runde med ACDC i furtebua har en tendens til å gjøre de neste dager til et helvete. 

Men hva skal man gjøre da? 
Er man rocker, så er man rocker. 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4829
25.11.17 17:47

Jeg hører dette meget godt også, men jeg har en egenskap som gjør att jeg lett skiller ut ulike lyder, og kan "plukke" ut det jeg ønsker å høre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg