Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vg beklager til Tybring Gjedde

NYTT TEMA
bulmerson
bulmersonInnlegg: 2086
25.10.17 08:13

Det kommer frem her Det som derimot ikke kommer frem er hvorfor beklagelsen kommer først nå. Hva er det som har skjedd i løpet av de over 4 mnd'er siden dette oppgulpet ble publisert i Vg til beklagelsen kommer idag. 

Videre hvis man ser etter, så kommer ikke vg med noen begrunnelse for at de beklager?

Det er nok ikke så vanskelig å vite hvorfor. For her er et faktum når det gjelder disse elementene som utgjør journalister/redaktører i MSM. De ser ikke på Tybring Gjedde som en legitim folkevalgt. Og i henhold til deres ideologi og agenda, sterkt influert av Saul Alinsky, så er alt lov mot slike som Tybring Gjedde. Det var jo derfor dette oppgulpet ble publisert i utgangspunktet. 

For å si det enkelt: Enhver redaktør med respekt for sin jobb, ville automatisk kastet dette oppgulpet i søpla. For "argument": "Hver gang jeg ser navnet Tybring-Gjedde, eller ser intervjuer av mannen, setter det seg en dårlig følelse i mellomgulvet" tar vel ikke for seg så mye av Tybring Gjedde standpunkter?

For det som er eneste årsaken til denne beklagelsen, er IKKE at de har ønsket å beklage, men de har i praksis følt seg tvunget til det, vel vitende om at de med overveldende sannsynlighet vil gå på en smell i PFU. Så med en såkalt beklagelse like i forkant, så håper vg at de skal ta bort noe av "brodden" i det som vil skje i PFU. 

KongBob
KongBobInnlegg: 36766
25.10.17 08:19
bulmerson: Videre hvis man ser etter, så kommer ikke vg med noen begrunnelse for at de beklager?

Jovisst gjør de det....  Leser du ikke dine egne linker?...

KongBob
25.10.17 08:19
bulmerson: Og i henhold til deres ideologi og agenda, sterkt influert av Saul Alinsky, så er alt lov mot slike som Tybring Gjedde.

Hvis så var tilfelle, hvorfor kommer de da med en beklagelse?...

bulmerson
25.10.17 08:52
KongBob: Jovisst gjør de det....  Leser du ikke dine egne linker?..

Det denne signaturen Rune formidler er først dehumanisering hvor en person blir assosiert med et dyr, dernest begynner vedkommende å beskrive dyret, før dehumaniseringen videreføres. 

Og begrunnelsen for beklagelsen til vg er "lite fordelaktige personkarakteristikker" og hvor beklagelsen munner ut i at denne Rune "misliker" Tybring Gjedde. 

Dette er ikke seriøst

(Innlegget ble redigert 25.10.17 08:53)

bulmerson
25.10.17 08:56
KongBob: Hvis så var tilfelle, hvorfor kommer de da med en beklagelse?

De gjør det av taktiske årsaker vel vitende om resultatet av dette "saken var meldt inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU)"

De forstår at de er tatt med buksene nede, nå vil de forsøke å ta brodden ut av den trolige kjennelsen, og håpe å gå videre som ingenting har skjedd

KongBob
25.10.17 09:01
bulmerson: Og begrunnelsen for beklagelsen til vg er "lite fordelaktige personkarakteristikker" og hvor beklagelsen munner ut i at denne Rune "misliker" Tybring Gjedde.

Nei, beklagelsen er at vedkomne går kun på person og ikke sak...

HLund
HLundInnlegg: 3919
25.10.17 09:06

Haha, VG gjør rett i å beklage. Skulle ikke vært trykket og artikkelen var temmelig usaklig. Men denne Nordby burde virkelig skjerpe seg når han blander inn demokratiet og ytringsfriheten som en begrunnelse. Særdeles ironisk når man snakker om akkurat Tybring-Gjedde også.

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 15592
25.10.17 09:17
HLund: Men denne Nordby burde virkelig skjerpe seg når han blander inn demokratiet og ytringsfriheten som en begrunnelse. Særdeles ironisk når man snakker om akkurat Tybring-Gjedde også.

Hvorfor ironisk?

HLund
25.10.17 09:25

Tybring-Gjedde er en av de som skriker høyest om ytringsfriheten og knebling. Men bare når det passer ham selv. Bare å spørre Frank Aarebrot om man hadde kunnet.

bulmerson
25.10.17 09:31
KongBob: Nei, beklagelsen er at vedkomne går kun på person og ikke sak...

Såkalte beklagelsen går i stor grad på selvfølgeligheter og endog forsøke å minimere beklagelsen ved å bruke formuleringen "lite fordelaktige personkarakteristikker". 

Når man dehumaniserer et menneske ved å sammenligne det med et dyr så er det å sminke purka å bruke formuleringen "lite fordelaktige". Det er nok mer i retning av "særdeles stygge personkarakteristikker". Men så mye vil ikke vg-journalistene bevege seg. 

La meg si det på en annen måte. Hvis noen hadde omtalt noen på venstresiden bare en brøkdel av grovhet som denne Rune lirer av mot Tybring Gjedde, så ville uredelige elementer som kaller seg journalister og redaktører nærmest løpt de særdeles skrullete og uredelige beina av seg for å skråle om GROV HETS etc. Da hadde det aldri vært snakk om formuleringer som "lite fordelaktige personkarakteristikker". Men for å tilføye, nå hadde selvfølgelig aldri slikt blitt publisert i utgangspunktet

bulmerson
25.10.17 09:43
HLund: Men bare når det passer ham selv

For noe jæv.. bs. Tybring Gjedde er glødende tilhenger av ytringsfriheten han, også for de som er meningsmotstandere. Det han derimot ikke er tilhenger av er at han skal måtte akseptere premiss om sin person som ikke stemmer. 

Hvem har vel ikke fått med seg at Tybring Gjedde og endel andre har fått merkelapper som "omstridt" eller "kontroversiell". Hvilke objektive grunner har man for at Tybring Gjedde er kontroversiell eller omstridt? La meg tilføye, her holder det ikke om man liker eller ikke liker Tybring Gjedde eller enig eller uenig med hans meninger. Men faktisk på om de meninger som han har er innenfor eller utenfor ytringsfriheten som er den mest korrekte markøren for en person er omstridt eller ikke. 

Og sist jeg sjekket så har ikke Tybring Gjedde fremmet noe som helst som har vært utenfor ytringsfriheten. Det at Tybring Gjedde ikke ønsker å unnskylde og bortforklare at ikke-vestlige i all hovedsak muslimer overfallsvoldtar norske jenter i strie strømmer og kaller det for "dialog" som venstresiden i praksis gjør, gjør ikke Tybring Gjedde til omstridt. 

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 15592
25.10.17 09:43
HLund: Tybring-Gjedde er en av de som skriker høyest om ytringsfriheten og knebling. Men bare når det passer ham selv. Bare å spørre Frank Aarebrot om man hadde kunnet.

Frank Aarebrot kalte Tybring-Gjedde fremmedfiendlig og xenofob, og Tybring-Gjedde følte seg mobbet?

Jeg mener at at Frank Aaarebrot var i sin fulle rett til å si dette, og at Tybring-Gjedde var i sin fulle rett til å føle seg mobbet. Men når Tybring-Gjedde mente at universitet i Bergen skulle gi Aaarebrot en advarsel, var det for drøyt. Det er ikke respekt for ytringsfriheten.

Men nå det gjelder dette at VG beklager overfor Tybring-Gjedde, så er det jo ikke Tybring-Gjedde selv som har klaget.

"der vi også, etter samtale med Tybring-Gjedde, kunne avsløre at saken var meldt inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Men da ikke av Tybring-Gjedde selv, men av en privatperson. Selv uttrykte Tybring-Gjedde tvil om at PFU ville ta noen klage til etterretning."

Så vidt jeg skjønner, er dette innlegget som nå beklages en direkte hatytring mot Tybring-Gjedde. Aarebrots utsagn er en meningsytring, ikke en hatytring.

Ljot
LjotInnlegg: 16763
25.10.17 10:34

Jeg har lest det omdiskuterte innlegget. Det er uelegant, platt, dårlig skrevet og ikke noe særlig til åndsverk. Man kan undres over den mentale kollapsen hos den som fattet beslutningen om at dette var verdig spalteplass i VG. Innlegget er, i kraft av sin labre kvalitet, helt uten injurierende potensiale.

Men det er bortsett fra det virkelig ikke noe å hyle opp over. Tybring-Gjeddes forsvarere, familie og venner må  betrakte han som et særdeles sart og skjørt persilleblad dersom dette skal beskrives som en dehumaniserende og grenseoverskridende ytring som beveger seg inn i hatets verden. 

HLund
25.10.17 11:35
bulmerson: For noe jæv.. bs. Tybring Gjedde er glødende tilhenger av ytringsfriheten han, også for de som er meningsmotstandere. Det han derimot ikke er tilhenger av er at han skal måtte akseptere premiss om sin person som ikke stemmer.  Hvem har vel ikke fått med seg at Tybring Gjedde og endel andre har fått merkelapper som "omstridt" eller "kontroversiell". Hvilke objektive grunner har man for at Tybring Gjedde er kontroversiell eller omstridt? La meg tilføye, her holder det ikke om man liker eller ikke liker Tybring Gjedde eller enig eller uenig med hans meninger. Men faktisk på om de meninger som han har er innenfor eller utenfor ytringsfriheten som er den mest korrekte markøren for en person er omstridt eller ikke.  Og sist jeg sjekket så har ikke Tybring Gjedde fremmet noe som helst som har vært utenfor ytringsfriheten. Det at Tybring Gjedde ikke ønsker å unnskylde og bortforklare at ikke-vestlige i all hovedsak muslimer overfallsvoldtar norske jenter i strie strømmer og kaller det for "dialog" som venstresiden i praksis gjør, gjør ikke Tybring Gjedde til omstridt.

Aarebrot-eksempelet i seg selv er et meget godt eksempel på hans sviktende konsistens. Så kan man også nevne hans utsagn om Russland og Kina. Også eksempler på en hykler av stor rang.

HLund
25.10.17 11:38
Homo_Erectus: Men nå det gjelder dette at VG beklager overfor Tybring-Gjedde, så er det jo ikke Tybring-Gjedde selv som har klaget.

Neida, og jeg angriper først og fremst den som har klaget for dette. Ikke for klagen, for den er grei nok. Det var et innlegg som ikke burde blitt stående, men ikke av de grunnene klager påstår. Jeg leste innlegget, og å begynne å blande inn ytringsfriheten i det er relativt drøyt. Det var et usaklig og dårlig innlegg som ikke burde kommet i avisen, men ikke noe mer enn det. Der jeg blander inn Tybring-Gjedde er at jeg mener det er ironisk at klager blander inn ytringsfriheten til forsvar for Tybring-Gjedde. Da må han ha en særdeles selektiv hukommelse med nevnte eksempel in mente.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg