Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bør journalister fronte politiske meninger?

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 17560
21.01.03 19:56
Petter Nome fikk i dag beskjed om at han ikke kan fortsette i Sommeråpent på grunn av sitt engasjement mot krig i Irak.

Kringkastingssjef John G. Bernander bekrefter at det er Nomes politiske engasjement som har gjort at NRK-ledelsen vraker TV-kjendisen.

Men Norsk Journalistlags leder Olav Njaastad mener det må være lov for en journalist å ha en mening og ytre den offentlig.

Hva mener du? Bør journalister fronte politiske meninger?

vikka
vikkaInnlegg: 38
21.01.03 20:11
Nei...egentlig synes jeg ikke de bør ha lov å fronte sin mening når de er på jobb. De må jo selvsagt få lov å ha sin mening, men i tilfeller som f.eks. Nome bør han stille seg nøytral når han er i Tv-studio.
Grunnen er at tv-kjendiser er jo tross alt bare mennesker, men i regi av sin stilling har de større innflytelse over "vanlige" folk enn den alminnelige mann i gata har. For å være sikker på at hans oppfatning er "den riktige" kan han jo umulig være. Alt er relativt, og store samfunnsspørsmål er ofte veldig sammensatte og tar tid å få oversikt over. Det er jo de færreste som kjenner til alle fakta før de gjør seg opp en mening om saker og ting - og det er jo også greit men... Skulle alle kjendiser gå rundt å fronte sine hjertesaker er jeg redd den alminnelige mann i gata ville ende opp med å støtte den saken den mest populære kjendisen fronter.
Nå er kanskje ikke det noe stort problem med Petter Nome da...men litt prinsippiell får en da være. Støtter Olav Njaastad fullt!!

vikka
SiIeia
SiIeiaInnlegg: 2575
21.01.03 20:13
Nordmenn er noen feiginger. Siden amerikanere selv går ut og sammenligner
Bush med litt hvert, sist George Clooney som sammenlignet Bush med
mafiabossen "Big Tony" i mafiaserien "Sopranos" - bør vi verdsette samme
ytringsfrihet her i landet. NRK viser en umodenhet i forhold til å ta avgjørelser;
"si noe negativt om Bush så blir de så vettskremte og paranoide at de sparker
en av sine medarbeidere"

-Penthesileia-
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
I'm sure we see some more Amazon adventure in future......

lars55
lars55Innlegg: 2
21.01.03 20:14
Til NRK

Dere burde skamme dere !!!
Selv om du er programleder for ett program så kan du vell ytre egne meninger?!

At Nome blir vraket av NRK på det grunnlaget viser bare hvor NRK står!!!

Og dere som er imot krig i Irak, Boikott av NRK er visst en måte og protestere mot krigen !

Uholdbart av NRK
Lars V
Kalvik
KalvikInnlegg: 20
21.01.03 20:23
Ethvert menneske har lov til å ytre hva han eller hun vil ytre på sin fritid, såfremt uttalelsene holder seg innenfor norsk lov. Nome har ikke gjort annet enn å påpeke sin personlige mening (etter svært manges mening de faktiske forhold) vedrørende "krigen" mellom USA og Irak.
NRKs beslutning om å ta Nome av skjermen vitner om politisk forfølgelse, Bernander bekrefter til og med selv at dette er en politisk avgjørelse. Og den har neppe Bernander tatt på egen hånd. Nome har ikke sagt eller gjort noe som påvirker hans arbeidskontrakt med NRK. Norsk Journalistlag (NJ) bør snarest gå til arbeidsrettsak mot NRK, slik at man juridisk får belyst konsekvensene av å kneble journalister i Norge på politisk bakgrunn. Politisk trakassering av kritiske pressefolk er forøvrig noe man ellers stort sett bare ser i diktaturer som Sovjet/Burma o.l. Nome blir imidlertid en smågutt, siden han "bare" sa sin mening som privatperson. Desto verre er beslutningen om å fjerne ham fra skjermen.

Redaktør
mege
megeInnlegg: 316
21.01.03 20:59
Jeg synes NRK gjør rett.

Jeg forbinder Nome med NRK. Når Nome taler Bush imot, betrakter jeg han som en representant for NRK, og NRK bør være nøytral.

(La meg bare få legge til at jeg er helt på linje med Nome!)
salapalmer
salapalmerInnlegg: 1
21.01.03 21:05
Det er klart at journalister skal ha anledning til å fronte politiske meninger, det skulle bare mengle. Det er imidler tid et par poenger i dette som bør nevnes. For det føste er ikke "settingen" helt uvesentlig. Når Nome nå står på barikadene og gjennom egne uttalelser ytrer seg, så mener jeg man kan være enig eller uening med han i det han sier. Jeg er i denne saken langt på vei ening med Nome, men det er klart det er å strekke det langt når man sammenligner Bush med Hitler, uavhengig av hva man måtte mene om dem begge. Når hans arbeidsgiver/oppdragsgiver reagerer på dette så mener jeg at det er berettiget. Nome, som medierådgiver, burde ant at dette kunne få konsekvenser. Om det å frata han ansvaret for Sommeråpent er riktig kan det også være delte meninger om, men når NRK som oppdragsgiver mener det er riktig så må vi akseptere det.

Som nenvt tidligere nevnt er settingen for det politiske engasjmenet ikke uvesentlig. Jeg menere at Nome gjennom sin oppførsel som programleder i fjorårets Sommeråent diskvalifiserte seg fra å forsette. Jeg tror jeg neppe neoen gang har opplevd en så politisk farget programleder i noe TV program. Det var slik at man ble pinelig berørt på både Nomes og gjensenes vegne.

Så det at Nome ikke skal lede årets Sommeråpent ser jeg frem til.
salapalmer
america
americaInnlegg: 1444
21.01.03 21:31
Det var helt riktig at Nome fikk sparken hos NRK. Han må jo fatte å begripe
at han kan ikke blande rollene akkurat som det passer ham selv.
Enten så jobber han i NRK og får holde seg virkeligheten, eller så
få han drive sin freelancejournalistikk med diverse attåtnæring som politisk
røveri og eventyrfantast som skal fjerne USA's lovlige valgte president.

Har tidlige sett at Nome har uttalt at New York er hans yndlingsby. Ja vel, men jeg tror nok at Nome vil møte store
problemer neste gang han lander på JFK eller Newark airport -
og skal gjennom US. Immigartion.

Herregud, den der Peter Nome -typen han må jo snart komme ned på jorda,
for nå tror han vistnok at han har fått like mye makt som vår herre i himmelen.
PerSpektiv
PerSpektivInnlegg: 778
21.01.03 21:33
Jeg følte meg ganske sikker på at NRK-ledelsen var oppdatert og opplyst nok til ikke å innføre yrkesforbud. Jeg tok feil.

Bernander &co har skrudd tiden tilbake til 50-tallet - denne belsutningen er reaksjonær og ufyselig i hele sitt vesen. Greit nok at Nome ikke har lagt skjul på sine politiske holdninger, heller ikke på tv, men det er mye mer å foretrekke enn flommen av reality-deltakere og programledere uten noe som helst på hjertet.

Og detmå da være lov å hevde at Bush retorikk minner om retorikken til Hitler, dersom man mener å kunne påvise dette? Jeg vil på min side påstå at retorikken til Bush og Saddam er helt lik, begge snakker om hverandre som den store satan, begge krydrer sine utallelser med religiøst svada, og begge forfekter et unyansert og forflatende svart/hvitt-syn på verden, og virker fullstendig ute av stand til å se på verden som annet enn en kamparena for det onde på den ene siden, og det gode på den andre. På dette området er begge like enssporet Hollywood i sitt tankeliv.

Men jeg er overbevist om at denne avgjørelsen vil bli gjort om. Verden i 2003 er ikke tjent med avgjørelser på 50-tallsnivå. Er det blitt tabu å kritisere USA og Bush?
Flerkontox
FlerkontoxInnlegg: 14128
21.01.03 21:46
George W. Bush er verdens farligste mann og har som mål å starte 3. verdenskrig. Da er det bra at folk som er kjent går i brodden for å få gjort noe... Synes dette er skandaløst av Bernander... Få Nome tilbake og gjerne tving hele Norge til å gi han støtte... Bush må gravlegges før det er for sendt!

mortys
mortysInnlegg: 2
21.01.03 21:50
Jeg er overrasket over at dette har ført til at Nome er vraket som programleder. Det må være såpass takhøyde i NRK at slikt kan godtas. Dette er et slag mot ytringsfriheten - et forsøk på å kneble det frie ord. Etter min mening bør Bernanders stilling henge i en tynn tråd etter dette.
kingkop
kingkopInnlegg: 3121
21.01.03 22:01
Petter Nome ikke lenger levere troverdig upartisk journalistikk anngående Irak spørsmålet. Det blir som om Carl I. Hagen skulle lede redaksjon 21 i en partileder debatt.

Det er greit at journalister kan si at de er uenig i en sak, men det er forskjell å kun si det og det å lede en protestmarsj.

NRK har gjort det eneste rette her!

tehe
teheInnlegg: 752
21.01.03 22:03
Journalister bør være nøytrale og ikke fronte meninger. Er noe av det samme som at politikere ikke bør utøve sivil ulydighet når de taper en sak.
tehe
tehe
teheInnlegg: 752
21.01.03 22:05
Hvorfor hjelper ikke Nome folk i Irak med å bli kvitt Saddam?
tehe
Håvamål
HåvamålInnlegg: 2705
21.01.03 22:07
Nomes aksjon er jo en aksjon fordi han er et kjent fjes, det er han på grunn av NRK.
Hadde han hatt en annen jobb ville dette vært uproblematisk, men kjendisstatusen som NRK har skaffet ham medfører forpliktelser.

Videre har han ikke fått sparken, arbeidsgiveren finner ham bare lite egnet til å lede et diskusjonsprogram når hele landet forbinder ham med til dels ekstreme meninger.

Noen jobber avhenger av hvordan folk ser på deg, programleder er en sånn jobb, når du da går ut å endrer dette inntrykket må du regne med at du ikke kan ha samme jobb som før.

En person har lov til å mene at pedofili er naturlig og at det burde være lov. Det er yttringsfrihet, Ville du hatt denne personen jobbende i barnehagen til ungene dine?
relle
relleInnlegg: 2
21.01.03 22:10
Når Nome kaster seg ut i en slik debatt på den måten som han gjør (og legger så mye krefter i det), er det helt korrekt av NRK av å frata ham ansvaret for det programmet. Han kan jo bare returnere når han han igjen kan bruke energien til å gjøre jobben sin.

forøvrig er han gått langt over streken....å i det hele tatt dra en liten sammenlikning mellom Bush og Hitler er en katastrofe. Tenk å gå i mot et demokratisk og fritt land som tør å rydde opp der Europa enda engang er alt for egoistiske til å gjøre noe som helst. Saddam må bort!!!

la meg til slutt legge til at USA har tilbudt Saddam immunitet dersom han trekker seg tilbake...hvilket viser at USA ikke bare er interessert i krig.
PerSpektiv
PerSpektivInnlegg: 778
21.01.03 22:28
Håvamål skrev:
"Videre har han ikke fått sparken, arbeidsgiveren finner ham bare lite egnet til å lede et diskusjonsprogram når hele landet forbinder ham med til dels ekstreme meninger.

Noen jobber avhenger av hvordan folk ser på deg, programleder er en sånn jobb, når du da går ut å endrer dette inntrykket må du regne med at du ikke kan ha samme jobb som før."

Som sagt i et tidligere innlegg under denne tråden, jeg vil heller ha enn programleder med holdninger og meninger på skjermen, enn all de åpenbart tomhjernede individene som har fått lov til å skvaldre om ingenting i alskens talkshow og reality-serier. Dette er yrkesforbud - og ingenting annet. Dette er 50-tallsholdninger - et gufs fra fortiden.

Dessuten er jeg overbevist om at flertallet av norske tv-seere er oppegående nok til å skjønne hva som er Nomes holdning, og NRKs holdning, og skille mellom dette. Jeg har ingen problemer med det. Derfor innebærer denne avgjørelsen også en grov undervurdering av seerne.

Men jeg tror ikke dennne avgjørelsen kan bli stående lenge i et demokrati, så vi har nok Nome tilbake på skjermen til sommeren også. Jeg er selv ingen stor beundrer av Nome - jeg har vel en temmelig nøytral holdning til ham, men når NRK legger fro dagen en så lav takhøyde og en så krypende holdning i forhold til USA- og krigs-kritikk, da reagerer jeg med sinne. Jeg ønsker meg ikke noe reaksjonært NRK, og jeg håper virkelig det blir bråk etter dette. Bernander har vist at han ikke har det gangsynet og de holdningene til ytringsfrihet og demokrati som skal til for å bli sittende i stolen. Jeg tror flertallet ønsker seg programledere med meningers mot - ikke disse pjatt-pjatt-folkene som det har vært så altt for mange av de siste årene..

taipan
taipanInnlegg: 4
21.01.03 22:41
Er overrasket over NRKs beslutning. Nome er ingen nyhetsjournalist, dermed kan slike stunt godtas. I hvert fall tåler jeg det. Han burde holdt gamle Adolf utenfor debatten.Mulig det var det som fikk NRK til å reagere Det ga i hvert fall meg problemer med å ta ham på alvor, selv om jeg ellers er på linje med ham i holdningen til denne mulige krigen. NRK kan også ha tatt nome av plakaten for å markere sin nye politiske uavhengihet. I så måte kunne det vært gjort mer vellykkede grep. Ta en kikk på hvordan nyhetene (eller skal man si ikke-nyhetene) presenteres i radio. Ta en kikk på objektiviteten til samtlige av deres midt-østen korrespondenter de siste årene, ikke minst den rabiate mannen LSS som reiser rundt for å frelse de Gode fra de Onde.
jayp
jaypInnlegg: 577
21.01.03 23:14
NRK har med dette vist at de ikke bryr seg om ytringsfriheten,
og det er tydelig at noen i NRK's ledelse heller vil ha denne krigen.

Når det gjelder Bush er også han en person som burde ha tenkt litt mer før han går til angrep og risikerer en evt. 3. verdenskrig.
Håvamål
HåvamålInnlegg: 2705
21.01.03 23:33
Dette er yrkesforbud - og ingenting annet
--

Tull, han har ikke mistet noen jobb, det er jo heller ikke slik at Nome har klippekort på sommeråpent.
Å trekke inn yttringsfrihet i dette blir rett og slett for dumt, yttringsfriheten gjelder i forhodet stat borgerm selv om NRK en gang var ganske nær har de aldri vært og blir aldri staten.
Ikke misbruk et slikt honørord i denne sammenhengen.
Vis en TV kanal ikke vil ha en programmleder de mener har profilert seg og sine meninger for sterkt så er det deres valg, det har ingen verdens ting med yttringsfrihet å gjøre.
Vis meg dden bestemmelsen i menneskerettighetene som sikrer alle jobb overalt uavhengig av medieprofilering og folks oppfatning.
STARKAD
STARKADInnlegg: 1
22.01.03 00:57
Selvfølgelig må enhver person få ytre sitt personlige standpunkt , også journalister inkl. Nome. Vi har da tidligere hørt andre kjente personer så vel som politiske aktører gi personlige kommentarer til viktige samfunnsspørsmål. Jeg håper deres arbeidsgivere ikke har reagert slik NRK nå gjør.

I en tragedie av slike dimensjoner som en USA ledet krig i Irak vil medføre av store drapstall -(ja jeg sier drapstall og ikke dødstall)- på barn og sivile, skal vi være stolte av at Nome har stått frem på måten han har gjort.
Verken Saddam eller Bush vil få hvite vinger på ryggen, –for å si det slik- men det vises meget klart hvem som er krigshisseren i dette spillet.

Jeg håper NRKs avgjørelse ikke danner en presedens, slik at andre kjendiser i fremtiden vil vegre seg mot å kommentere viktige spørsmål av redsel for represalier fra sin arbeidsgiver. En kan få frysninger av slike gufs fra fortiden!!!

I tillegg må det nevnes at programmet Sommeråpent ligger mange mange måneder inn i fremtiden. Samt å kalle dette programmet for noe annet enn underholdning med innslag av lett redaksjonelt stoff, er en sterk overdrivelse. Ergo, det kan ikke være grunnlag for å sparke Nome fra oppgaven som programleder.
mnordsto
mnordstoInnlegg: 10
22.01.03 01:34
Vil bare utrykke beklagelse over at statskanalen åpenbart har bøyd av for press i denne saken. Hadde Petter Nome kritisert et land som var litt mindre mektig, hadde han nok fortsatt i jobben sin.
rockette
rocketteInnlegg: 10362
22.01.03 01:44
forbanna fascist-nrk.

r o c k e t t e

"jazz er definitivt veldig ondt" - gylve nagell
arizonabay
arizonabayInnlegg: 487
22.01.03 01:56
FULL støtte til Petter Nome.
Dette hadde jeg virkelig ikke trodd om NRK.

.. fy skam seg, John G.B
gmufc
gmufcInnlegg: 614
22.01.03 03:28
STARKAD skrev:

....I tillegg må det nevnes at programmet Sommeråpent ligger mange mange måneder inn i fremtiden. Samt å kalle dette programmet for noe annet enn underholdning med innslag av lett redaksjonelt stoff, er en sterk overdrivelse. Ergo, det kan ikke være grunnlag for å sparke Nome fra oppgaven som programleder.

----------------------------------------

Må si meg uenig med deg der. I omtrent hvert program av Sommeråpent hadde Nome en politiker på besøk og det ble diskutert mange aktuelle saker.
Eg mener Nome også da han ledet sommeråpent misbrukte sin posisjon som programleder sterkt når en ser på den måten han intervjuet forskjellige politikere på. SV-ere og AP-ere fikk snakke fritt og kosepratet med Nome, mens den ene gangen han hadde Carl I Hagen på besøk var han negativ og nærmest skjelte han ut, uten å la Hagen få noen stor sjangs til å forsvare seg...

Etter å ha sett Sommeråpent sist sesong, til tross for at Nome ledet det, og særlig etter de handelsene nylig så mener eg det er helt på sin plass at Nome ikke får lede et aktualitetsprogram. Det er greit at journalister og lignende har egne meninger og en gang i blant går ut med det i media, men Nome har gått langt over den grensen, og når han i tillegg har brukt sine programmer til å fremme sitt syn så er eg 100% enig i NRK's avgjørelse.

Dere som prater om at dette er tilbake til 50-tallet og alt det der må være helt på jordet... Det var nettopp på denne tiden mediene i stor grad var politisk styrt og en fikkk servert AP-propaganda overalt.
Når NRK nå velger å ikke la Nome lede disse sendingene er det nettopp fordi det er allment kjent at Nome ikke er politisk nøytral og han har også vist at han heller ikke klarer å holde sine personlige holdninger unna når han leder TV-programmer.

Selvfølgelig synes dere som er enige med Nome at det er en skandale og alt det der at han ikke får lede dette programmet, men eg vil si det er en seier for demokratiet og det viser at NRK iallefall prøver å holde en politisk nøytral profil (selv om de i realiteten nok fremdeles er litt venstrevridd).
Eg forstår at dere som beveger dere i de samme politiske baner som Nome nok hadde syns det var topp om alle programlederne bare talte deres sak og ga deres synsvinkel på aktuelle saker, men det er da vi virkelig ville beveget oss tilbake til fortiden. Som mange andre på høyresiden i norsk politikk ble eg til tider irritert over den måten Nome misbrukte sin posisjon da han ledet Sommeråpent og eg ble glad og overrasket over NRK's vedtak om å ta han av skjermen (iallefall inntil videre).

Eg syns Nome's argumentasjoner mot Bush er helt latterlige, og han har ikke noen alternativ løsning på hvordan en skal håndtere Saddam.
Dersom Nome ikke har noen alternativ plan til hvordan vi skal beskytte oss mot en av de største truslene mot den vestlige verden i fremtiden, så kan han bare holde kjeft.

gmufc
-som igjen har fått "litt" tillitt til NRK... selv om det er langt igjen før de er politisk nøytrale (Gro Holm, Anne Grosvold og et par andre har også vist seg uegnet til å være nøytral i aktualitets/politiske programmer)...
bjerkis
bjerkisInnlegg: 1124
22.01.03 05:22
VG Nett skrev:
Nei Journalister bør ikke fronte sine egne politiske meninger.
Selv om de skjelden klarer å kjule sitt politiske ståsted.

Hva om han gikk ut offentlig og støttet Facismen eller sa han ikke trodde på Jødeutryddelsen.

Hadde NJ hatt samme synet på saken da med offentliggjøring av syn osv...

Sex,Football and Rock`Roll.
brulte
brulteInnlegg: 177
22.01.03 07:30
Så lenge jeg minnes har NRK vært en AP-bastion, hvor dette partiet har plantet sine egne i NRKs styre og stell i alle år, og brukt vår felleseide norske rikskringkasting til sine egne propagandaformål.

Personlig ser jeg sjelden på NRK, nettopp på grunn av dens journalisters politiske korrekthet, men nå som vi har fått Bernander som kringkastingssjef, merker jeg en viss oppmyking i den politiske korrekthet når jeg en sjelden gang titter innom. La oss alle håpe at vår felles rikskanal blir mer nøytral heretter.

Når det gjelder Nome, burde han ha visst bedre. Vi har ikke samme informasjon som Bush og USA, og det som hittil er avdekket i Irak er meget betenkelig. En såpass profilert journalist bør være litt mer varsom med sine uttalelser. Det er meget lett å tolke hans meninger for NRKs offisielle linje i denne saken.

rockette
rocketteInnlegg: 10362
22.01.03 07:32
brulte skrev:
"Det er meget lett å tolke hans meninger for NRKs offisielle linje i denne saken."

du har ikkje høge tankar om folk.
OstePoppe
OstePoppeInnlegg: 3942
22.01.03 07:35
SiIeia skrev:
Nordmenn er noen feiginger. Siden amerikanere selv går ut og sammenligner
Bush med litt hvert, sist George Clooney som sammenlignet Bush med
mafiabossen "Big Tony" i mafiaserien "Sopranos" - bør vi verdsette samme
ytringsfrihet her i landet. NRK viser en umodenhet i forhold til å ta avgjørelser;
"si noe negativt om Bush så blir de så vettskremte og paranoide at de sparker
en av sine medarbeidere"
-Penthesileia-
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
I'm sure we see some more Amazon adventure in future......

Svar:

Er en ganske vesentlig forskjell på skuespillere og journalister da Sileia.
OstePoppe
OstePoppeInnlegg: 3942
22.01.03 07:40
Men en ting jeg lurer litt på.... Er stillingen som programleder en journalist-basert jobb?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg