Jeg vet tittelen er brukt av andre før, men jeg synes den er ganske beskrivende.
Klimaskeptikere, eller jeg vil egentlig kalle dem benektere, skryter av at de representerer den ekte vitenskap, fordi de bedriver skepsis - en av grunnpilarene innen vitenskapen. Dessverre avslører de rett som det er at dette bare er påtatt - de eier overhodet ikke noen skepsis så snart det kommer noe som ved første øyekast ligner på vitenskap og som støtter deres egne meninger.
Jeg tenkte å vise noen eksempler, og starter med denne:
Policy driven deception? skrevet av tideligere direktør ved Amercian Meteorological Society sin avdeling for værvarsel og analyse, Joseph D'Aleo og den etterhvert velkjente Anthony Watts, tidligere væroppleser som nå driver sin egen klimablogg.
Her er tilsynelatende en rapport som viser hvordan global temperatur har gått opp fordi antall observasjonssteder har gått ned, og samtidig er blitt konsentrert til lavereliggende områder og på lavere breddegrader.
Ja, dette virker jo innlysende! Alle vet jo at det er varmere ved sjøen enn på fjellet og at det er varmere i syden! Problemet er bare at man ikke bruker absolutt temperatur, men derimot temperaturanomalier. Det er en vesentlig forskjell som gjør at det ikke har noen betydning om stasjonen ligger i lavlandet eller i høylandet. Faktisk skulle dette tilsi at global temperaturstigning gikk ned, fordi anomaliene er større på høyere breddegrader enn på lavere breddegrader. Man skulle jo tro at D'Aleo og Watts var klar over dette....
Videre gjør de egentlig ikke noe forsøk på å vise at temperaturene går opp når antall stasjoner går ned. De bare viser at det er negativ korrelasjon mellom antall stasjoner og temperatur, så nevner de at flytting av stasjoner vil påvirke middeltemperatur - og så antar de tydeligvis at de som leser rapporten skal slå seg til ro med det. Noe skeptikerne tydeligvis gjør. Jeg har ihvertfall aldri sett noen skeptikere uttale seg kritisk til dette....
Den eneste figuren som gjør et forsøk på det de egentlig burde gjort, nemlig sammenligne stasjonsdata med stasjoner man vet er gode, er på side 53, og den viser: ingen forskjell!
Videre fremfører forfatterne de kunststykkene å hevde at:
- Temperaturoppgangen i havet skyldes bruken av XBT som har større måleusikkerhet enn dagens Argo-bøyer. Unnskyld meg, hvordan skal mpleusikkerhet kunne gi en trend?? Ingen nærmere forklaring foreligger, selvsagt. Og ingen etterspør den heller...
- Urban Heat Island følger formelen UHI = 0.317*ln(P), hvor P er populasjon. Dette er sikkert en relasjon som er fremkommet etter å ha studert temperaturer for en del byer - med et gyldighetsområde. D'Aleo og Watts eksemplifiserer så ved å benytte , hold dere fast: 1.000.000, 1.000, 100 og 10 - skjønner de ikke at denne må ha et gyldighetsområde? Eller prøver de bare å være morsomme?? Hva med 0 innbyggere? Logaritmen til 0 er minus uendelig, mens logaritmen til 1 er null. Mao, er optimalt antall innbyggere èn person (værobservatøren?). Men hvis han finner seg en kjæreste som flytter inn, stiger UHI fra 0 til 0.317*ln(2) = 0,2 grader!
Hvor er skeptikerne når man trenger dem?!?