Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Miljørørsla griner over TV2 og Hagen.

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4053
14.12.16 19:42

Miljøbevegelsen, det vil si Natur og Ungdom, Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender er i harnisk over at Carl fikk stå fram i Godmorgen Norge med sine synspunkter på klimahysteriet:

Leder Ingrid Skjoldvær i Natur og Ungdom er svært kritisk til intervjuet:

– TV 2 har laget et koseintervju med en av de farligste stemmene i norsk politikk. Dette er en 72-åring med definisjonsmakt som sprer usannheter og det er skremmende at TV 2 gir ham lov. Link.

Naturvernforbundets leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet kaller også intervjuet ukritisk og ber TV 2 skjerpe seg.
– Carl I. Hagen kommer med usannhet på usannhet, uten å bli avbrutt en eneste gang, eller at det blir stilt et eneste kritisk spørsmål. Når TV 2 evner å gi denne mannen fri taletid, uten en motdebattant, må i det minste journalisten opptre kritisk, sier hun. Linken er den samme.

Hagen tek feil om klima

Kvifor finn vi ikkje denne tittelen hos TV2 og NRK? Media må ikkje gjere same feil med Hagen som dei gjorde med Trump. Link.

Er man redd sannheten skal komme for en dag ?

NB !!!! I morgen tidlig er Hagen tilbake i Godmorgen Norge.

(Innlegget ble redigert 14.12.16 19:42)

BorisA
BorisAInnlegg: 2592
14.12.16 20:46

Jeg har lenge kritisert MSM for å hindre at klimakritiske synspunkter slipper til og burde vel derfor være glad for at Hagen har sluppet til med sine synspunkter på dette temaet.

Men jeg er veldig usikker på om en person som Hagen er en noen god representant for skeptikersiden.

Er egentlig redd for at han skader den, og jeg innbiller meg at det er det også TV2 har tenkt og at det er derfor de har latt han slippe til.

En annen ting er miljøbevegelsens reaksjoner, den setter ikke ytringsfrihet særlig høyt.

(Innlegget ble redigert 14.12.16 20:52)

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3187
14.12.16 21:06
BorisA: En annen ting er miljøbevegelsens reaksjoner, den setter ikke ytringsfrihet særlig høyt.

Jo det gjør de - hvis en er enige med de :)

Alle er kompetente til å uttale seg om ett emne - hvis en er enige med de.

Resten MÅ ikke slippe til.

Pressen gjør kun sin plikt i å belyse alle meninger i en sak. Noe jeg håper de fortsetter med.... Det disse "kritikerne" gjør er å kritisere noen for å gjøre jobben sin. Mao, kritikken er null verdt og faller på sin egen urimelighet.

Ytringsfriheten er grunnlovsfestet i Norge - heldigvis.

(Innlegget ble redigert 14.12.16 21:08)

Kilimiljama
KilimiljamaInnlegg: 927
14.12.16 21:39
BorisA: klimakritiske synspunkter

Det er usannheter og misforståelser han gjør seg til talsmann for, den godeste Hagen!!! Men TV2 vil vel helst ha sirkus og har kanskje ikke de skarpeste knivene i skuffen heller, dem om det ;-)

Den seriøse debatten er over, det nytter ikke å fri til Hagen for å... for å hva da egentlig??? ha ha... Hva skulle Hagen kunne endre? Eller Trump for den saks skyld ;-)) El-bilene kommer uansett!!! Snart forstår gud og hvermann DET og hvor smart DET er i hvert fall!

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4053
14.12.16 22:03
Kilimiljama: Det er usannheter og misforståelser han gjør seg til talsmann for, den godeste Hagen!!!

Vi får se om han gjør hjemmeleksa si i kveld og møter litt bedre forberedt i morgen tidlig.

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 5855
14.12.16 22:21
xpoolman: Hagen tek feil om klima

Hagens feil kan neppe hamle opp med Al Gore eller Obamas vitenskapelige visvas.

Følgelig burde den norske Nobelkomiteen øyeblikkelig komme på banen, om ikke annet så for å late som de er konsekvente.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13410
14.12.16 23:03

Jeg mistet all respekt for Hagen, etter at han saut over å ikke få honorær-plass i Nobel-komiteen.  Det er også en del andre umusikalske opptredener fra gammel-formannen.  Han er passé, men skjønner det ikke.    http://www.dagbladet.no/nyheter/hagen-vurderte-a-bryte-med-frpnbsp-jeg-var-sa-forbannet/63452865#_ga=1.226680861.1801700886.1481715218  Og selvkritikk sitter langt inne.

Partiet hans holder seg for nesen og munnen når han er til stede.

Det er nok ingen grunn til å tro at han kan komme tilbake som betydningsfull politiker, eller klimakritiker.  Han ligger jo lysår tilbake i viten mot klimakritikere som har satt seg inn i sakene.

ramses2k
ramses2kInnlegg: 962
15.12.16 00:56
Karbonbasert_livsform: Hagens feil kan neppe hamle opp med Al Gore eller Obamas vitenskapelige visvas.

Før jeg gidder å skrive noe mer, var dette seriøst ment eller trolling?

(Innlegget ble redigert 15.12.16 00:56)

Trenberth
15.12.16 08:29
Kilimiljama: El-bilene kommer uansett!!! Snart forstår gud og hvermann DET og hvor smart DET er i hvert fall!

Globalt utgjør Elbilene 2 promille.

Elbilene har vært en suksess i Norge pga store økonomiske fordeler. Det eneste "smarte" i denne sammenhengen, har vært økonomi for eieren av bilen. Hadde ikke de vært der, så haddde det ikke vært noen suksess.

Det vil ta veldig lang tid før Elbilene utgjør 1% globalt.

arnekk
arnekkInnlegg: 4048
15.12.16 13:03

At der er forslag at TV2 skal sensurere seg selv i klimadebatten fordi klimaklubbene ikke liker det de hører er ikke bare forkastelig men helt uhørt. Hagen kommer som et friskt uredd pust i en ellers stillestående debatt. Og vi ser det her på VGD også der klimadiskusjonen har til de grader dabbet av spesielt etter COP møtene i Marokko. 

Folk er luta lei i disse diskusjonene og hvis man tror at folk ikke vil dra til syden for ikke slippe ut CO2 ja så kan man ta seg en tur på flyplassene de dagene Charterflyene går. Der er to grunner for det: de har heller avslappet forhold til utslippene og det som Norge slipper ut er en fis å regne i global sammenheng. Det kommer i klasse med oppfordring til å sykle i Oslo for å redde klimaet.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13410
15.12.16 13:05
arnekk: Hagen kommer som et friskt uredd pust i en ellers stillestående debatt

Det er vel mer gammelt gods, det som kommer fra Hagen.  Han er retoriker, ja - men argumentasjonens innhold tyder på liten klimakunnskap.  

Karbonbasert_livsform
15.12.16 16:23
ramses2k: Før jeg gidder å skrive noe mer, var dette seriøst ment eller trolling?

Det fins svart og det fins hvitt
det fins rødt og det fins blått
det fins brøl og kvirrevitt
og dessuten fins det grått.

It's not only-only, for å sitere en rallykjører. :-)

excon2
excon2Innlegg: 1967
15.12.16 16:28
Trenberth: Det vil ta veldig lang tid før Elbilene utgjør 1% globalt.

Og mtp hvor stor andel av de totale utslipp privatbilismen utgjør, så snakker man om noen 1000 år før det blir målbart. Det har seg nemlig slik at en el-bil avgir nesten like mye slitasje på miljøet som en fossilt drevet bil gjør. Produsjonsprosess og destruksjon utgjør mer enn 50% av det totale.  

ostgote
ostgoteInnlegg: 3858
15.12.16 17:22
excon2: så snakker man om noen 1000 år før det blir målbart. Det har seg nemlig slik at en el-bil avgir nesten like mye slitasje på miljøet som en fossilt drevet bil gjør. Produsjonsprosess og destruksjon utgjør mer enn 50% av det totale.

Dette er en usannhet som ofte blir gjengitt.
Det store feilen er at bilfabrikantenes utslippstall (skrytetall) blir lagt til grunn for beregningene av CO2.
I praktisk kjøring vil utslippet fra en fossilbil være kanskje dobbelt så stort som det lave skrytetallet fra bilfabrikanten.
Ved bykjøring og småkjøring / kaldkjøring er det også store utslipp av skadelige avgasser  både fra diesel og bensinbiler som el-bilene er 100% fri for. Så el-bilene har en umiddelbar og høyst målbar reduksjon på utslippene av skadelige avgasser.

ramses2k
ramses2kInnlegg: 962
15.12.16 19:12
Karbonbasert_livsform: Det fins svart og det fins hvitt
det fins rødt og det fins blått
det fins brøl og kvirrevitt
og dessuten fins det grått. It's not only-only, for å sitere en rallykjører. :-)

Det var vel den mest presise oppsummeringen av "skeptikernes" argumenter jeg har lest sålangt....

perchri
perchriInnlegg: 6981
22.12.16 19:52
BorisA: En annen ting er miljøbevegelsens reaksjoner, den setter ikke ytringsfrihet særlig høyt.

..men er redd for jobbene sine. Hva den dagen man finner ut at det hele er astronomiske endringer som er årsaken pluss litt tektonisk uro, samt en sol som driver gjøn med forskerene? Da blir det fullt hos NAV....

carlsen
carlsenInnlegg: 7162
25.12.16 11:40
Trenberth: Elbilene har vært en suksess i Norge pga store økonomiske fordeler. Det eneste "smarte" i denne sammenhengen, har vært økonomi for eieren av bilen. Hadde ikke de vært der, så haddde det ikke vært noen suksess.

Tesla X 90 D

Pris i Norge : 842.000 NOK

Pris i Sverige: 1.117.000 SEK

(Innlegget ble redigert 25.12.16 11:40)

arnekk
arnekkInnlegg: 4048
25.12.16 16:28

Har man råd til en Tesla så har man jammen råd til å betale det som det koster å bruke våre veier og infrastruktur i dette landet. Noe må ta regningen.

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3633
25.12.16 19:51

Hvor mange burnout'er i Teslaen skal til for å redde klimaet?

Karbonbasert_livsform
25.12.16 21:59
carlsen: Tesla X 90 D
Pris i Norge : 842.000 NOK

Du må skrive mer Carlsen, så blir nok julesjekken fra Exxon stor nok skal du se!

Men god jul uansett!

Videoseven
VideosevenInnlegg: 4970
26.12.16 09:19
BorisA: Men jeg er veldig usikker på om en person som Hagen er en noen god representant for skeptikersiden.

Det tviler jeg på, men det er godt å høre at noen tør å stille spørsmål om denne milliardindustrien.

Jeg tar ikke protesten fra sosialistene, som ønsker en omfordeling av goder fra vesten til uland, så tungt. Co2-kampen er den samme ideologiske kampen venstresiden alltid har kjempet. Venstresiden tar fra de som skaper verdier og bygger suppekjøkken til de fattige.

Heldigvis har verden lært at kapitalisme er veien å gå.

Mange utviklingsland, blant dem mange av de mest folkerike, har hatt sterk økonomisk vekst.

Trenberth
26.12.16 16:05
Videoseven: Heldigvis har verden lært at kapitalisme er veien å gå.

Selvfølgelig trenger man økonomisk vekst og ikke minst tilgang på billig energi for at folk skal få det bedre. Jeg synes det er særdeles hyggelig at færre og færre er ekstremt fattige. Vi lever jo i en en gulltid :)

Dette har AGWèrne tungt for å svelge, da de gjerne vil svartmale situasjonen krydret med dommedags predikasjoner for fremtiden :)

(Innlegget ble redigert 26.12.16 16:06)

la1goa
la1goaInnlegg: 10336
27.12.16 23:57
carlsen: Pris i Norge : 842.000 NOK

Ja, en bil unntatt HK-avgift, en bil unntatt registrerings-avgift, en bil unntatt CO2 avgift selv om den forbruker minst like mye, en bil unntatt MVA og mere til... Ja den må jo bare bli så billig. Det høres ut som RILUM. (Rett I Lomma Uten Moms)  Ikke så rart snyltere setter pris på denne bilen.

Det rare er at regjeringer har i alle år kjempet mot dette med å undra skatter og avgifter til samfunnets beste , men i "klimaets navn" er alt lov.

blackline
blacklineInnlegg: 13281
28.12.16 09:51
Trenberth: Det vil ta veldig lang tid før Elbilene utgjør 1% globalt.

Vel. Skal vi ta en tippekonkuranse om når denne grensen nås da.

blackline
28.12.16 09:59
Kropotknik: Hvor mange burnout'er i Teslaen skal til for å redde klimaet?

Nå må jeg bare tilkjennegi at jeg kun har sett noen få burnouter med Tesla. Alle gjort av meg selv når jeg prøvde en kamerats P85.

Alle andre ganger jeg har sett Teslaer har de faktisk kjørt rolig. I det samme tidsrmmet har jeg sett hundrevis av idiotkjøringer med fossilbiler.

Kropotknik
28.12.16 16:23
blackline: Alle andre ganger jeg har sett Teslaer har de faktisk kjørt rolig. I det samme tidsrmmet har jeg sett hundrevis av idiotkjøringer med fossilbiler.

Å svi gummi med en Tesla er vel såpass politisk korrekt at selv en MDG'er kunne være bekjennt av det.

Å svi gummi med en Hemi V8'er er politisk ukorrekt så det holder, men fritt for lithium og "rare earth" metaller.

blackline
28.12.16 16:58
Kropotknik: Å svi gummi med en Hemi V8'er er politisk ukorrekt så det holder, men fritt for lithium og "rare earth" metaller.

Vel. Hvorvidt det er politisk ukorrekt eller ikke, spiller liten rolle i denne sammenheng. 

Hemi V8 er vel uinterresant for de fleste over 12 år. Mentalt vel og merke.

Kropotknik
29.12.16 12:48
blackline: Vel. Hvorvidt det er politisk ukorrekt eller ikke, spiller liten rolle i denne sammenheng.  Hemi V8 er vel uinterresant for de fleste over 12 år. Mentalt vel og merke.

Et hemisfærisk forbrenningskammer gir typisk en renere og mer komplett forbrenningsyklus enn øvrige motorkonstruksjoner, og gir dermed mer energi pr drivstoffenhet. En liten hemimotor, med lav forurensning  burde derfor potensielt være et godt alternativ i en hybridløsning.

I vårt tynnt befolkete land har jeg mer tro på hybridløsninger enn rene el løsninger, medmindre alle skal ha en bil til bykjøring og en annen til langkjøring. Naboen som har Tesla til å kjøre i bussfilen, har en stor SUV i tillegg, til langkjøring og hyttekjøring. Da ville trolig en plug-in hybrid være mer rasjonelt.

blackline
29.12.16 13:33
Kropotknik: Et hemisfærisk forbrenningskammer gir typisk en renere og mer komplett forbrenningsyklus enn øvrige motorkonstruksjoner, og gir dermed mer energi pr drivstoffenhet. En liten hemimotor, med lav forurensning burde derfor potensielt være et godt alternativ i en hybridløsning.

Spiller liten og ingen rolle. Dette er gårsdagens løsninger.

Nå er vel ameikanske biler mest kjent for å ikke kunne kjøre forbi noe. Aller minst bensinstasjoner.

perchri
perchriInnlegg: 6981
04.01.17 09:19
Kilimiljama: El-bilene kommer uansett!!! Snart forstår gud og hvermann DET og hvor smart DET er i hvert fall!

...ja , man flytter "møkka" ut av sitt eget rede. El-bilen er absolutt ikke for tiden miljøvennlig. Vi "låner" kraft av hverandre i europa. Her på berget er det foreløpig vannkraft, andre steder er det kull kraft. Det kreves og mye energi til framstillingen av batteriene etc. Summarum, er EL-bil like "gæernt" som lette små fosilbiler. Dum dummere..etc etc etc

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg